Gå til innhold

Overhører du negative kommentarer fra egne barn på deg og ditt utseende?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvor går grensen..? Jeg har spesielt ei frøken som kommenterer utseende mitt negativt nesten daglig. Jeg har ikke hengt meg opp i det for jeg tåler det og hun har vært lita. Men nå er hun ikke så liten lenger og i går ble det litt mye. 

Jeg har hundrevis av ganger sagt at man ikke skal kommentere utseende til folk og folk kan bli lei seg.

Heldigvis gjør hun ikke dette på andre. Kun hjemme, skjult bak litt humor.

 

Anonymkode: b9ea9...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har heldig vis ikke så ondskapsfulle barn. Selvfølgelig må du ta det opp og være klar på at det er uakseptabelt. Du må nok regne med at hun gjør det mot andre også, selv om du ikke har fått høre om det.

Anonymkode: f2c5e...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det må du si til henne at du ikke aksepterer! Dersom du viser at du finner deg i det, så kan hun jo fort si sånne ting til andre også. Og da blir hun plutselig både venneløs og upopulær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra opp drittungen. Send henne på rommet og be henne si unnskyld ! Sier hun sånt mister hun telefon og iPad 

Anonymkode: 17deb...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke tolerert det så mye som en gang. Da gjør de jo sånt mot andre også, at de tror det er greit. Hvor har de lært dette? Overhørt deg klage på at buksene er for trange eller nesa for stor?

Her i huset gir vi hverandre komplimenter, sier pene ting og det hører jeg at de også gjør med andre. Så du må snu dette og lære barna til å si pene ting. 

Anonymkode: 36b32...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke blitt såret hvis det er det du mener. Men barna har aldri fått lov til å snakke dritt. Gjør de det, er det bort med pad og lørdagsgodt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss tolererer vi ikke negative kommentarer, enten de går på utseende eller annet. Det handler ikke om hva mottageren tåler, men om hva som er greit å si til andre mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg overhører ikke negative kommentarer, hvorfor skal jeg det?

Skulle ungene finne på å si noe negativt får de beskjed om at sånt sier man ikke, og den samtalen har jeg aldri hatt med eldre barn enn barnehagebarn. Jeg blir ikke såret, men man må jo oppdra ungene.

Nå som mine fire barn er fra 9 til 17 år er det mange år siden jeg sist har hørt negative kommentarer på utseendet altså. Jeg kan egentlig ikke huske å ha fått det i det hele tatt, men vi har jo hatt samtaler om det når det har blitt kommentert store mager o.l. når de var små. De lærte fort hva som er greit å si....

Anonymkode: 4f926...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har aldri skjedd, annet enn «mamma er dum» fasen da de var 3-4 år. Min yngste sønn roser heller utseendet mitt og synes jeg er veldig pen. Han kommer med rare komplimenter, men likevel veldig sjarmerende. Hadde de kommentert mitt utseendet negativt hadde jeg blitt sint og skuffet. Sånn gjør man bare ikke, ikke mot noen. 

Anonymkode: b6201...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som mamma , burde ta tak i dette etter første gang dette skjedde. Hun fortsetter fordi hun vil at du skal gi henne en reaksjon. Hun vil ha oppmerksomhet, og du snur ryggen til.  

Anonymkode: 0cf69...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo helt an på hva de sier det. Om det er sånn som venninnen til datteren min gjorde, så hadde jeg ikke brydd meg. 

Når jeg legger på meg, så legger jeg på meg på magen. Jenta spurte om jeg skulle ha baby (moren og faren ønsket seg et hull i gulvet) og jeg svarte sannheten «dette er resultat av masse god mat og godteri, så jeg er rett og slett bare litt feit». Tror aldri jeg har sett så lettede foreldre noen gang. 

Det må være lov å si noe negativt for barn uten at de skal bli skjelt ut eller sendt på rommet. De har liv å ha egne meninger og de må ha liv til å mene hva de vil. Så er det op til foreldrene å lære barna å holde det de mener inni seg når det passer best sånn.

Anonymkode: ebe0a...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei.... det er da slett ikke vanlig! Sett grenser, for du har faktisk en mobber hjemme... ikke tro hun kommer til å være søt mot alle andre. Værste jeg hører her er at jeg er «dumme» og «ikke bestevennen min» av 3 åringen og at noen av reglene jeg setter er «dritt» av 10 åringen. 

Anonymkode: 6eb4d...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har sakt fra om dette fra dag 1, ingen får kalle andre stygge ting om det et du er dum, du er stygg eller værre (De lærer av andre barn i bhg og skole) det er ikke pent og skal ikke tålereres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh nei, det er da aldri greit uansett alder. Det eneste er når småbarn sier ting som de ikke skjønner er negativt, type mamma du har så deilig og myk mage å klemme på.. 

Anonymkode: 3c40f...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de får ikke snakke sånn til meg. Ikke til mannen heller eller søsknene seg i mellom. Om man har et problem kan de snakke ta det opp med oss på en ordentlig måte. Og da er det selvfølgelig også de voksnes jobb å være lydhøre og komme ungene i møte og finne løsninger sammen. Barn som føler de ikke blir hørt kan bli frustrerte og stygge i språket, men om vi voksne gjør vårt for å komme dem i møte, og ellers er normalt ansvarlige voksne som er kjipe når når det trengs, så har de ingen grunn til å ikke oppføre seg ordentlig. 

Anonymkode: 78a44...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har hun fått det fra å kommentere utseende? Barna tar det vanligvis opp fra voksne. Det høres ut som om det varer og varer. Første gang jeg hører noe upassende så tenker jeg først hvor har barnet fått det fra,bhg, oss hjemme,besteforeldre. Så snakker jeg med barnet med en gang og forklarer hvorfor det skal ikke gjenta seg. Min svigerfar sverger ganske så ofte og tenker det er morsomt å lære barna det samme. Jeg brukte lang tid og masse krefter og minimisere ordbruken hans mens barna er der og forklare barn at de skal ikke herme etter bestefaren.

Anonymkode: b8018...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vettu hva! Du skal da ikke godta at dine egne barn, og heller ingen andre, skal snakke nedsettende til deg. Dette er det nulltoleranse for. Hadde du godtatt at de hadde snakket slik til andre? For det kommer til å skje om du lar de golde på slik.

Anonymkode: bec17...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags kommentarer er det da? Jeg får høre innimellom fra 5-åringen at «åh, DU har stor mage»! Men det er ikke negativt ment fra henne. Jeg tror egentlig hun mener det som en kompliment 😂 Jeg vil heller ikke lære henne at «store mager er ikke pent», så hva skal man egentlig si? 

Anonymkode: f56ba...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor går grensen..? Jeg har spesielt ei frøken som kommenterer utseende mitt negativt nesten daglig. Jeg har ikke hengt meg opp i det for jeg tåler det og hun har vært lita. Men nå er hun ikke så liten lenger og i går ble det litt mye. 

Jeg har hundrevis av ganger sagt at man ikke skal kommentere utseende til folk og folk kan bli lei seg.

Heldigvis gjør hun ikke dette på andre. Kun hjemme, skjult bak litt humor.

 

Anonymkode: b9ea9...ca3

Må du virkelig spørre om «hvor grensen går»? 

Nå må du ta ansvar og våge å være oppdrager. Sett barnet på plass - det skulle du ha gjort for lenge siden.

Det hjelper fint lite at «frøknen» skjuler stygge kommentarer bak humor og husets fire vegger. Hvordan kan du vite det, forresten? Er du med henne i barnehagen eller på skolen? Noen blir nok «lei seg» over stygge kommentarer, mens andre kan bli fly hakke forbannet ...

Denne type innlegg forklarer mye av den mildt sgt ufine atferden som jeg ser blant barn på jobb. Jeg blir så oppgitt over ettergivende foresatte.

 

Anonymkode: bf855...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags kommentarer er det da? Jeg får høre innimellom fra 5-åringen at «åh, DU har stor mage»! Men det er ikke negativt ment fra henne. Jeg tror egentlig hun mener det som en kompliment 😂 Jeg vil heller ikke lære henne at «store mager er ikke pent», så hva skal man egentlig si? 

Anonymkode: f56ba...dd7

Du svarer at kommentarer på kropp ikke er hyggelig og at andre kan bli veldig lei seg. Noen liker å ha stor mage (?) men de fleste gjør ikke det. Kommentarer på stor mage er absolutt ikke greit å fortsette med. Sier vel seg selv? 

Anonymkode: b6201...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensen burde gått første gang du hørte dette. Når du overhører slikt, forteller du faktisk barnet ditt at dette er greit å si og dermed har du lært henne det. Så detet må du faktisk ta på din kappe, du må sette deg ned for å bestemme deg for hvilke stanpungt du har til dette og hvordan du skal formidle dette til ditt barn. Du må sette reglene, du må følge de opp og du må lære barnet hva som er greit og ikke greit. At det vil ta tid, komme maneg krangler, diskusjoner og tårer må du nok bare belage deg på. 

Anonymkode: 3ae35...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...