Gå til innhold

Lønner det seg å bake rundstykke eller polarbrød, kontra å kjøpe?🥧


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Frem til over nyttår blir det litt trangere økonomisk, noe vi var forberedt på. I Bhg til ungene må de ha med minst ett måltid om dagen. Jeg tenkte derfor bake rubdtstykker eller polarbrød til matpakken, de er så lei brødmat. Lønner det seg, altså sparer man penger? Man må jo handle inn endel mel osv. Noen som vet?

Anonymkode: 8e5ec...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du tenker hvor mange rundstykker du får av en pk hvetemel og en med grovt mel, så er vel regnestykket enkelt? 

Det svarer seg absolutt å bake selv så lenge man ikke sammenligner med de billigeste brødrene som har tilnærmet null næring. 

Anonymkode: e2504...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sparer enormt.  Til sammenligning betaler jeg omtrent 30 kroner pr 4 grove brød jeg baker selv ( pluss strøm til en times steking, det har jeg ikke regnet på). Så for grove fullkornsbrød som jeg vet nøyaktig hva inneholder og som gir mye næring betaler jeg ca 7 kroner brødet. 

Anonymkode: 01eb5...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi 4 barn og det går med 1-2 brød om dagen, men vi sparer mellom 400 og 700 kroner UKA på å bake selv hvis du tar utgangspunkt i brødpris i butikken på 40. 

Anonymkode: 01eb5...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nå har vi 4 barn og det går med 1-2 brød om dagen, men vi sparer mellom 400 og 700 kroner UKA på å bake selv hvis du tar utgangspunkt i brødpris i butikken på 40. 

Anonymkode: 01eb5...d2b

Her tror jeg du har regnet litt feil. Om dere spiser 10 brød i uka til 40 kr pr stykk (dyre brød), blir det 400 kr. Så må du trekke fra utgiftene til ingredienser. Mel, gryn, frø, gjær, olje og kanskje melk koster også litt. Du bør nok regne med utgifter på rundt 100-150 kr til 10 brød, men det er fortsatt vesentlig billigere enn å kjøpe ferdig brød.

Anonymkode: 4c529...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på når det er kronemarked, da er ofte div melposer med på salget og du får det enda billigere enn vanlig.

Anonymkode: d6ae0...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her tror jeg du har regnet litt feil. Om dere spiser 10 brød i uka til 40 kr pr stykk (dyre brød), blir det 400 kr. Så må du trekke fra utgiftene til ingredienser. Mel, gryn, frø, gjær, olje og kanskje melk koster også litt. Du bør nok regne med utgifter på rundt 100-150 kr til 10 brød, men det er fortsatt vesentlig billigere enn å kjøpe ferdig brød.

Anonymkode: 4c529...231

Jeg skrev vel at jeg regnet 7 kr pr brød pluss strøm til steking, og med en butikkpris på 40 sparer jeg da følgelig 33 kroner pr brød. 330 kroner spart pr 10 brød.

Anonymkode: 01eb5...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skrev vel at jeg regnet 7 kr pr brød pluss strøm til steking, og med en butikkpris på 40 sparer jeg da følgelig 33 kroner pr brød. 330 kroner spart pr 10 brød.

Anonymkode: 01eb5...d2b

Nei, du skrev ingenting om dine beregnede utgifter pr brød. Du skrev at dere sparer mellom 400 og 700 kroner i UKA med et forbruk på 1-2 brød pr dag. 

Anonymkode: 75203...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, du skrev ingenting om dine beregnede utgifter pr brød. Du skrev at dere sparer mellom 400 og 700 kroner i UKA med et forbruk på 1-2 brød pr dag. 

Anonymkode: 75203...265

Les før du slakter. To innlegg etter hverandre,  samme anonymkode.  Jo, jeg skrev det. I snitt baker jeg 14 brød i uka,  jeg har ganske god kontroll på det,  både fordi jeg har regnet nøye på næring( baker uten salt og fett blant annet) og fordi jeg har regnet på kroner og øre. Som jeg skrev har jeg ikke finregnet på strømforbruk,  men det kan man selvfølgelig gjøre. Jeg elter selv, så det eneste av strøm er 1 time og 10 minutter stekeovn på 210 grader.

Anonymkode: 01eb5...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Les før du slakter. To innlegg etter hverandre,  samme anonymkode.  Jo, jeg skrev det. I snitt baker jeg 14 brød i uka,  jeg har ganske god kontroll på det,  både fordi jeg har regnet nøye på næring( baker uten salt og fett blant annet) og fordi jeg har regnet på kroner og øre. Som jeg skrev har jeg ikke finregnet på strømforbruk,  men det kan man selvfølgelig gjøre. Jeg elter selv, så det eneste av strøm er 1 time og 10 minutter stekeovn på 210 grader.

Anonymkode: 01eb5...d2b

462 kroner ca spart i uka på brød,  i tillegg kommer alt det andre som bakes. ( Pizza, rundstykker,  kaker, boller etc) på det jevne sparer vi hvertfall 500 i uka, 2000 i måneden,  24000 i året på å bake selv.

Anonymkode: 01eb5...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow!! Her kan det være litt å spare forstår jeg. Da starter jeg med å bake mer, hvertfall frem til jul. Det tar jo litt tid, men skal innrømme at det er litt moro. Da skal jeg sjekke melpriser i Sverige også. Takk for tips.

 

hi

Anonymkode: 8e5ec...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Wow!! Her kan det være litt å spare forstår jeg. Da starter jeg med å bake mer, hvertfall frem til jul. Det tar jo litt tid, men skal innrømme at det er litt moro. Da skal jeg sjekke melpriser i Sverige også. Takk for tips.

 

hi

Anonymkode: 8e5ec...092

Polarbrød er veldig lett å bake, og kjempefine å ha i fryseren. Bare å ta opp et par stykker om morgenen, smøre pålegg rett på det frosne polarbrødet og ungene har tinte, ferske polarbrød med pålegg som ikke har rukket bli svett til lunsj.

 

Anonymkode: d6ae0...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Wow!! Her kan det være litt å spare forstår jeg. Da starter jeg med å bake mer, hvertfall frem til jul. Det tar jo litt tid, men skal innrømme at det er litt moro. Da skal jeg sjekke melpriser i Sverige også. Takk for tips.

 

hi

Anonymkode: 8e5ec...092

Det tar ikke så lang tid, du må bare liksom få inn vanen. I ren arbeidstid er det max 15 - 20 minutter, resten er venting. Hvis du ikke har tid i ukedagene ( og ikke trenger like mye brød som vår familie)  kan du bake opp i helgen og fryse. 

Anonymkode: 01eb5...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det tar ikke så lang tid, du må bare liksom få inn vanen. I ren arbeidstid er det max 15 - 20 minutter, resten er venting. Hvis du ikke har tid i ukedagene ( og ikke trenger like mye brød som vår familie)  kan du bake opp i helgen og fryse. 

Anonymkode: 01eb5...d2b

Jeg bruker sikkert litt lenger tid, er nybegynner. Hehe. Men ett sted må man starte å ungene er mindre kresne enn mannen. De liker nok det jeg baker uansett. Ja, det vi pleier å gjøre da vi kjøper polarbrød. Veldig smart. Holder seg mye ferskere også. Da skal jeg definitivt prøve meg på polarbrød. 

 

Hi

Anonymkode: 8e5ec...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Les før du slakter. To innlegg etter hverandre,  samme anonymkode.  Jo, jeg skrev det. I snitt baker jeg 14 brød i uka,  jeg har ganske god kontroll på det,  både fordi jeg har regnet nøye på næring( baker uten salt og fett blant annet) og fordi jeg har regnet på kroner og øre. Som jeg skrev har jeg ikke finregnet på strømforbruk,  men det kan man selvfølgelig gjøre. Jeg elter selv, så det eneste av strøm er 1 time og 10 minutter stekeovn på 210 grader.

Anonymkode: 01eb5...d2b

Å bake uten fett er lite smart. Fett er essensielt og bør inkluderes i alle måltider. Fett er særlig viktig for barn mtp utvikling av nervesystemet 

 

Anonymkode: cb2bb...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å bake uten fett er lite smart. Fett er essensielt og bør inkluderes i alle måltider. Fett er særlig viktig for barn mtp utvikling av nervesystemet 

 

Anonymkode: cb2bb...5a9

Svada. Fett får de i seg, vær du trygg. Men det er ikke nødvendig med hverken fett eller salt skjult i brødskiven.

Anonymkode: 01eb5...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...