Gå til innhold

Er dette mobbing?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg tror at vi alle har lest poenget ditt. Har du lest vårt poeng? Jeg kommer ikke til å følge denne tråden mer. 

Anonymkode: bbd35...a2c

Men dere har jo ikke forstått det! VI sårer henne ikke! Det er kollegaen vår som kommer til å såre henne dersom hun sladrer!
 

HI

Anonymkode: e5d63...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men dere har jo ikke forstått det! VI sårer henne ikke! Det er kollegaen vår som kommer til å såre henne dersom hun sladrer!
 

HI

Anonymkode: e5d63...f36

Hadde jeg vært sjefen din hadde jeg sett om det var mulig å sparke deg.

Tror du din oppførsel skaper et trygt og tillitsfullt miljø? Tror du de som ler med deg stoler på deg eller tror du de kan bekymre seg for at du har like motbydelig oppførsel bak deres rygg?

Mulig det ikke er mobbing, men du er en skikkelig drittkjerring.

Anonymkode: 3ca50...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en form for mobbing jo, hvordan hadde du opplevd det selv om folk snakket bak ryggen din og prøvde ut hvordan du reagerte når de sa ting.

Dette gjør ingenting for trivsel og tillit mellom dere kollegene. Tvert imot skaper det over tid usikkerhet og frykt for hva som egentlig foregår,

Voksne mennesker forsøker å få frem det beste i hverandre, ikke å drite ut andre uten at de en gang skal vite om det(og stol på meg, noe merker nok kollegaen din)

Din oppførsel hører mer hjemme på ungdomsskolen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde jeg vært sjefen din hadde jeg sett om det var mulig å sparke deg.

Tror du din oppførsel skaper et trygt og tillitsfullt miljø? Tror du de som ler med deg stoler på deg eller tror du de kan bekymre seg for at du har like motbydelig oppførsel bak deres rygg?

Mulig det ikke er mobbing, men du er en skikkelig drittkjerring.

Anonymkode: 3ca50...fbd

Min oppførsel er jo ikke problemet! Hun vet ikke at vi har det moro på hennes bekostning! Det er kollegaen vår, som spiller prektig, som kommer til å forårsake at hun ikke lenger trives på jobben. Hvorfor skal det være greit??? 

HI

Anonymkode: e5d63...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men dere har jo ikke forstått det! VI sårer henne ikke! Det er kollegaen vår som kommer til å såre henne dersom hun sladrer!
 

HI

Anonymkode: e5d63...f36

Klipper og limer tidligere svar til dette:

I dette tilfellet er det slett ikke sikkert at "det man ikke vet har man ikke vondt av" stemmer. Selv om hun kanskje ikke har fått med seg hva som skjer, så gjør du noe med miljøet. Du skaper et miljø der hun blir sett på som "den rare". Når man først har begynt å tenke på e person som rar er det fort gjort å henge seg opp i alle rare ting som denne personen gjør, gjerne også ting man ikke hadde tenkt over ellers. På den måten kan din baksnakking (ja, det er baksnakking, det er absolutt ikke uskyldige spøker) føre til at de andre kolleene dine oppfatter henne som rar, selv om de kanskje i utgangspunktet ikke hadde sett på henne på den måten. Det kan igjen føre til at hun får det vanskeligere sosialt på jobb.

Videre er det slett ikke sikkert at hun faktisk ikke forstår at dere prater om henne. Hvis hun oppfatter at det "er noe", kan det gdt henne at dette gjør henne utilpass, og at det igjen gjør at hun reagerer på måter hun ellers ikke ville reagert på. Du skal dermed slett ikke se bort fra at det er du som gjør henne rar.

Det er heller ikke sån at dette kun påvirker hun som du oppfatter som rar. Dette påvirker hele arbeidsmiljøet. Hun som har tatt det opp med deg opplever det antagelig som ubehagelig, og su skal ikke se bort fra at andre kanskje også gjør det. Det er ikke alle som er tøffe nok til å stå opp mot folk som baksnakker. Mange sier ja og ha, og later som de er enige, ofte fordi de er redd for å bli behandlet dårlig selv hvis de sier hva de egentlig mener.

Det som er het sikkert, er at dersom en kollega velger å si fra hva som skjer, så er det ikke denne kollegaen som får henne til å føle seg dårlig. Det er ene og alene oppførselen din, og oppførselen til de av kollegene som velger å være med på veddemålene dine, som er problemet! Det er din oppførsel som skaper et dårlig arbeidsmiljø. ved å si fra tar kolegen din tak i problemet, sånn at det kan være mulig å ordne opp i det.

 

Anonymkode: 1db7d...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke åssen jeg får til å ikke følge denne tråden mer. Jeg har skrudd av varsle meg om svar. Jeg får vondt i magen av denne tråden. Noen som vet åssen jeg slutter å få varsler? Er det slik at en gang varsel, alltid varsel?

Anonymkode: bbd35...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Min oppførsel er jo ikke problemet! Hun vet ikke at vi har det moro på hennes bekostning! Det er kollegaen vår, som spiller prektig, som kommer til å forårsake at hun ikke lenger trives på jobben. Hvorfor skal det være greit??? 

HI

Anonymkode: e5d63...f36

Vi hadde en slik situasjon på universitetet hvor jeg studerer. Vi var en del som reagerte på nettopp en slik oppførsel som du bedriver. Det største mobbeofferet fikk ikke vite det (tror det var best, fordi der var forferdelig). Resultatet var at noen studenter ble utvist på grunn av det. 

Så kan du bare tenke deg reaksjonen dette vil få på den arbeidsplass. ...

Anonymkode: 3211f...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mener dere på ramme alvor at det er greit å fortelle dette til henne? Hun kommer jo bare til å bli såret! Nå trives hun på jobben. Hvis kollegaen vår sladrer, kommer hun jo til å føle seg dum og antakelig ikke trives lenger. Jeg skjønner ikke hvordan dere kan mene at kollegaen vår har rett til å ødelegge trivselen for henne!

HI 

Anonymkode: e5d63...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men dere har jo ikke forstått det! VI sårer henne ikke! Det er kollegaen vår som kommer til å såre henne dersom hun sladrer!
 

HI

Anonymkode: e5d63...f36

Enten så troller du, eller så er du bare dum som et brød

Anonymkode: da800...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke fått et eneste støttende svar til deg her, og du ser fremdeles ikke at det er et problem med oppførselen din. 🙈

Anonymkode: 1db7d...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men poenget mitt: Hun vet jo ikke dette! Hun tror vi snakker med henne for å være hyggelig. Hvis kollegaen vår forteller henne at vi ler av henne, så er det jo hun som sårer, ikke vi!!!

HI

Anonymkode: e5d63...f36

Med sånne voksne som deg, så skjønner man plutselig hvorfor det eksisterer dårlige holdninger og  mobbing blandt unger, er vel stort sett hjemme man lærer sånne unoter.

At du kan få deg til å være så ekkel, selv om din kollega ikke vet noe...enda, synest du virker en smule barnslig til voksen person å være, er i grunn synd i deg.

Anonymkode: 91527...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Enten så troller du, eller så er du bare dum som et brød

Anonymkode: da800...ba9

Alvorlig talt? Forklar meg hvorfor det er greit å ødelegge for henne?

HI

Anonymkode: e5d63...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at du bør begynne å se etter en ny jobb. Gjerne en jobb hvor du jobber alene for det ser ut som du mangler mye når det gjelder sosiale ferdigheter.

Din sjef vil bli informert om dette og han eller henne vil ikke ha deg der mye lengre. Og ja, din attest vil nok ikke se så bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alvorlig talt? Forklar meg hvorfor det er greit å ødelegge for henne?

HI

Anonymkode: e5d63...f36

Ødelegge for henne gjorde du når du dro i gang denne kampanjen din. Og du ser det ikke selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Alvorlig talt? Forklar meg hvorfor det er greit å ødelegge for henne?

HI

Anonymkode: e5d63...f36

Hvis mannen din er utro, og noen forteller det til deg. Er det da den som forteller det, eller mannen din som har ødelagt for deg? 

Du fraskriver deg like mye ansvar som den utro mannen. 

Jeg er enig i at jeg håper ingen forteller din kollega om hvor nedrig og motbydelig du oppfører deg. Men du risikerer at hun oppdager det på et vis. Og hvis noen forteller henne det, håper jeg alle slår ring rundt henne, og at det er du som får svi! 

I bunn og grunn er du selv ansvarlig for hvordan du oppfører deg, og de negative vibbene du sprer rundt deg. 

Voks opp, og lær deg litt om etikk, moral og memenneskelighet.

Anonymkode: 1db7d...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enten så troller du, eller så er du bare dum som et brød

Anonymkode: da800...ba9

Hun troller. Det var en god start på trollingen, men det at hun kommer tilbake og svarer det samme gang på gang er bare for å holde tråden varm. 

Anonymkode: 05383...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min oppførsel er jo ikke problemet! Hun vet ikke at vi har det moro på hennes bekostning! Det er kollegaen vår, som spiller prektig, som kommer til å forårsake at hun ikke lenger trives på jobben. Hvorfor skal det være greit??? 

HI

Anonymkode: e5d63...f36

Synes du det er greit å ha det moro på hennes bekostning? En slik ansatt som deg ville jeg ikke hatt og ville som sagt prøvd å bli kvitt deg. Jo før jo bedre.

Jeg står ved min første kommentar, du er en lusen drittkjerring. 

Hadde jeg vært din kollega hadde jeg tatt det med sjefen din og ikke med kollegaen du harsellerer med. Jeg synes din oppførsel er milelangt over streken for akseptabel sosial atferd. Hadde du tenkt at det var greit om dine barn ble utsatt for det du utsetter din kollega for? At hele skolen lo bak ryggen på barnet ditt? Helt ok så lenge barnet ikke skjønte det?

Anonymkode: 3ca50...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men poenget mitt: Hun vet jo ikke dette! Hun tror vi snakker med henne for å være hyggelig. Hvis kollegaen vår forteller henne at vi ler av henne, så er det jo hun som sårer, ikke vi!!!

HI

Anonymkode: e5d63...f36

Alvorlig talt, snakker dere med henne kun for å ha det moro? Hva er det med denne arbeidsplassen? Dere må slutte asap med den drittoppførselen, oppfør dere pent! Har du tenkt at folk utenom arbeidsplassen lett kan få tak i det dere gjør? Det kan fort få konsekvenser for dere. Og tenk hvor ydmykende det vil være for kollegaen din. 

Anonymkode: cafc4...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvis mannen din er utro, og noen forteller det til deg. Er det da den som forteller det, eller mannen din som har ødelagt for deg? 

Du fraskriver deg like mye ansvar som den utro mannen. 

Jeg er enig i at jeg håper ingen forteller din kollega om hvor nedrig og motbydelig du oppfører deg. Men du risikerer at hun oppdager det på et vis. Og hvis noen forteller henne det, håper jeg alle slår ring rundt henne, og at det er du som får svi! 

I bunn og grunn er du selv ansvarlig for hvordan du oppfører deg, og de negative vibbene du sprer rundt deg. 

Voks opp, og lær deg litt om etikk, moral og memenneskelighet.

Anonymkode: 1db7d...0c5

Og der var det endelig noen som så koblingen!

Jada, dere har selvsagt rett i at dette er et trolleinnlegg. (Og til de som måtte være i tvil: En slik atferd hadde vært soleklar mobbing!) Jeg skrev dette fordi jeg har lest så mange innlegg om utroskap de siste dagene. Det virker som en veldig utbredt holdning at ingen utenfra har noen rett til å fortelle den som blir bedratt hva som foregår/har foregått. Det er helt greit å være vitne til at noen lever i en relasjon de tror er trygg, samtidig som man vet at sannheten med stor sannsynlighet ville ha veltet om på livet deres. Hvis noen sier at de ville ha informert om utroskap, hagler det med beskyldninger om moralpoliti og å stikke nesa i saker man ikke har noe med, og at man da har ansvar for at noen blir såret og at et forhold går i stykker.

Men hvis det er slik, hvorfor er det da greit å fortelle en person som trives på jobb og tror hun har gode venner at hun egentlig blir latterliggjort? Hvis hun faktisk trives, men sannheten vil gjøre at hun ikke lenger gjør det? At hun vil føle seg utnyttet, latterliggjort og dum?

Jeg mener at man har en moralsk plikt til å si i fra i begge tilfeller. Jeg forstår ikke hvorfor utroskap skal være annerledes enn all annen dårlig oppførsel. Jeg tror det kun er fordi det handler om sex, og er en slags misforstått oppmyket seksualmoral. Seksualmoral er mange ting. Det er fantastisk at den som er knyttet til seksuell lyst er i ferd med å bli borte, men det finnes også en seksualmoral som handler om ansvar overfor andre mennesker. Tidligere var et ekteskap bindende, og ikke alltid like frivillig. Man hadde ikke mulighet til å gå om man var ulykkelig eller traff en annen. Da handlet utroskap i stor grad om retten til å bestemme over eget liv og egen seksualitet. Noe man selvsagt gjør! Men nå er man ikke lenger bundet. Hvis man vil gå, så kan man gå. Og det får man faenmeg gjøre! Å bedra andre mennesker er ikke mer greit fordi årsaken er kåtskap enn fordi man har en barnslig glede av å latterliggjøre dem. 

Selvsagt er det mobberne som er skyldige i at en person ikke lenger vil trives på jobben, ikke den som varsler om at mobbingen foregår bak ryggen hennes. Og selvsagt er det den som er utro som er skyld i at partneren blir såret og forholdet går i stykker, ikke den som informerer om at det skjer!

HI

Anonymkode: e5d63...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men mener dere på ramme alvor at det er greit å fortelle dette til henne? Hun kommer jo bare til å bli såret! Nå trives hun på jobben. Hvis kollegaen vår sladrer, kommer hun jo til å føle seg dum og antakelig ikke trives lenger. Jeg skjønner ikke hvordan dere kan mene at kollegaen vår har rett til å ødelegge trivselen for henne!

HI 

Anonymkode: e5d63...f36

Trenger ikke å fortelle det til henne nei. Men har jeg vært din kollega og visst om dette hadde jeg gått til sjefen med det. Du bidrar til forsuring av arbeidsmiljøet, og hadde jeg vært din sjef ville jeg sparket deg om dette ikke opphørte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, leste siste svaret ditt nå hi og ser hva du vil frem til. Men synes ikke de to situasjonene er helt sammenlignbare. Hvis mannen min var utro ville jeg gjerne likt å vite det.

Men hvis jeg var denne fiktive kollegaen, er jeg slett ikke sikker på om jeg ville at noen hadde fortalt meg rett ut hva som hadde foregått. Men hadde nok satt pris på og merket at arbeidsmiljøet hadde blitt ryddet opp i...,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men mener dere på ramme alvor at det er greit å fortelle dette til henne? Hun kommer jo bare til å bli såret! Nå trives hun på jobben. Hvis kollegaen vår sladrer, kommer hun jo til å føle seg dum og antakelig ikke trives lenger. Jeg skjønner ikke hvordan dere kan mene at kollegaen vår har rett til å ødelegge trivselen for henne!

HI 

Anonymkode: e5d63...f36

Kollegaen hennes har ikke bidratt til å ødelegge trivselen hennes, hvis hun sladrer. Men det har du gjort. Det er ikke hun som bedriver mobbing. Kollegaen din bør la saken ligge. Men du bør også skjerpe deg HI. Si til kollegaen din at dere skal slutte med baksnakking/mobbing og beklage deg så mye. Men at du håper hun kan la saken ligge, for å ikke såre vedkommende for deres barnslige oppførsel.

Anonymkode: b9e75...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike innlegg får meg til å tro at ingenting er seriøst her inne. Og årsaken til at ingenting er seriøst her inne er forumreglene. Noen tolker disse helt annerledes enn det de var tenkt.

Anonymkode: bbd35...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men mener dere på ramme alvor at det er greit å fortelle dette til henne? Hun kommer jo bare til å bli såret! Nå trives hun på jobben. Hvis kollegaen vår sladrer, kommer hun jo til å føle seg dum og antakelig ikke trives lenger. Jeg skjønner ikke hvordan dere kan mene at kollegaen vår har rett til å ødelegge trivselen for henne!

HI 

Anonymkode: e5d63...f36

Du skal ikke fortelle henne noe som helst. Du skal slutte med det du holder på med, før hun finner ut av det.

Det du holder på med påvirker hvordan andre ser på henne. 

Det kan være at det er flere enn kollegaen din som sa ifra, som tenker at du ikke er et godt medmenneske.

Anonymkode: e0116...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slike innlegg får meg til å tro at ingenting er seriøst her inne. Og årsaken til at ingenting er seriøst her inne er forumreglene. Noen tolker disse helt annerledes enn det de var tenkt.

Anonymkode: bbd35...a2c

Hva mener du?

Anonymkode: da800...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...