Gå til innhold

Nei! Jeg skal ikke amme! Hvorfor er det andres mission å overtale meg til å amme?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hva har du med det? Hva med å ha litt tiltro til en erfaren mamma som har prøvd å amme TRE ganger og denne gangen er overbevist om at det beste for babyen, familien og henne selv er at hun ikke ammer? 

Anonymkode: ea150...a52

Det er jo ikke det beste for babyen uansett da. Og jo, mange gir opp før de har virkelig prøvd. Dvs funnet HVORFOR det ikke gikk.

Anonymkode: d8d78...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke det beste for babyen uansett da. Og jo, mange gir opp før de har virkelig prøvd. Dvs funnet HVORFOR det ikke gikk.

Anonymkode: d8d78...e98

Er dette et korstog for deg? Ser du ikke at det eneste du gjør er å trykke andre kvinner ned? Det er ikke det beste for babyen å bli ammet hvis det gjør moren utslitt og deprimert. Ha litt tiltro til at hun gjør det hun oppriktig mener er det beste, ikke fordi hun ønsker å frata babyen noe. 

Anonymkode: ea150...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har prøvd før uten hell. Det er jo ikke det at du ikke vil, men at det ikke fungerer. Klandrer deg ikke for å bare droppe det denne gangen. 

 

Anonymkode: 8f831...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi amming er best for barnet ditt.

Anonymkode: 238d5...65a

Er det best for barnet når mamma blir så stresset over å ikke få til ammingen ar hun nesten blir syk, og at barnet ikke får nok melk?

Anonymkode: 52079...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal du ha så mange unger hvis du ikke engang er villig til å prøve å gjøre det som er best for dem? Du kan ikke skylde på at du har flere barn og derfor ikke orket å amme, da har du tatt deg vann over hodet. Å bestemme seg for å ha ENDA et barn da er jo komplett egoisme. Barn er ikke tilbehør du kan henge i skapet når du er litt lei. 

Anonymkode: 8bcfb...a65

Gratulerer med ukas latterligste innlegg

Anonymkode: 52079...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke det beste for babyen uansett da. Og jo, mange gir opp før de har virkelig prøvd. Dvs funnet HVORFOR det ikke gikk.

Anonymkode: d8d78...e98

Hva i alle dager vet du om det? Hun kan vel ha prøvd det meste. Du vet vel ikke hvor mye folk har prøvd før de gir opp? Tror du man alltid finner en årsak? Det kan vel være mange små bidragende faktorer som gjør at det ikke går.

Jeg synes du er ondsinnet og lite sympatisk. Fanatisme (det være seg ammefanatisme eller religiøs fanatisme) er styggedom.

Anonymkode: e05c4...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Hjertefru skrev:

Du har jo prøvd det før, og bestemt deg for ikke å amme. Synes det er helt greit, og ville ikke prøvd å «omvende» deg. Det er din og familiens sak.

Hvis amming blir et stress og et kav, man må pumpe osv skjønner jeg godt at man kaster inn håndkleet. Ikke bry deg om idiotene som har svart deg. 

Men må bare legge til at hvis man får amming til å fungere, er det ikke noe som er så lettvint og koselig. Sorry, måtte bare si det..

Jeg har en negativ ammeerfaring; med første ga jeg opp etter 3 mndr. Ellers bare positivt...

Sånne innlegg som det her, synes jeg er noe av det verste. Gir seg ut for å være forståelig, og at det er hi sin sak hva hun gjør. Men så slenges det ut en kommentar gjemt bak et, "sorry måtte bare si det". Nei, du måtte faktisk ikke si det.

Anonymkode: 52079...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt valg og med din historie skjønner jeg deg. Men personlig så synes jeg man skal prøve om man kan.

Med første barnet så prøvde jeg iherdig i 4 dager før en jordmor kom til meg og ga meg et valg om å gi mme. Han er stor og trenger masse mat sa hun. Så hun anbefalte faktisk det. Husker jeg ble så lettet. Hadde nok fått en skikkelig fødseldepresjon om jeg ikke hadde begynt med flaske der og da. Selvom jeg følte og at det var et nederlag. 

Men med barn nr 2 gikk det mye bedre.  Litt startvansker.  Men gikk etterhvert veldig bra. Ammet henne mye og lenge.  Synes faktisk det var met styr med flasker enn amming. 

Anonymkode: e2ffe...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva har du med det? Hva med å ha litt tiltro til en erfaren mamma som har prøvd å amme TRE ganger og denne gangen er overbevist om at det beste for babyen, familien og henne selv er at hun ikke ammer? 

Anonymkode: ea150...a52

Hun er uerfaren i amming. Hun har stressammet. Kanskje en annen tilnærming til saken?

Hun har all erfaring i å ikke klare det.

Anonymkode: f0c5c...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun er uerfaren i amming. Hun har stressammet. Kanskje en annen tilnærming til saken?

Hun har all erfaring i å ikke klare det.

Anonymkode: f0c5c...97f

Du VIL bare trykke andre kvinner ned? I stedet for å utvise forståelse? Da når jeg ikke frem til deg uansett, så da trekker jeg meg fra diskusjonen. Husk bare at en annen gang kan det være deg som trenger forståelse, ikke bare folk som dømmer og tror de vet best om deg og din situasjon. 

Anonymkode: ea150...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2018 den 15.46, Anonym bruker skrev:

Hvis noen bestemmer seg for å ikke amme.... hvorfor er det da alltid bien som nesten gjør det til sin livsoppgave å overtale de til å amme? 

Jeg har 3 barn. Etter fødsel har jeg 3 ganger slitt med amming. Men nr en strakk jeg meg langt og prøvde og prøvde, men etter 5 mnd var det ikke sjans mer. Med nr 2 hadde jeg et barn og alt stresset med ammingen som jeg heller ikke da fikk til. Etter 2 mnd ga jeg opp. Med nr 3 hadde jeg bestemt meg for å ikke amme, men da hang det 3 barnepleiere over meg på sykehuset og prakket amming på meg. MAN MÅ JO AMME! 

FEIL! Man må ikke amme. Jeg har 3 barn. Jeg venter nr 4. Denne gangen vil jeg nyte babyen min og kose meg og ikke la alt handle om amming og vekten til barnet dra dag en! Jeg hadde mareritt om amming etter nr 3. Jeg holdt ut i en mnd. Jeg orket ikke mer. Jeg var stresset, sliten (utslitt faktisk), hadde to små å ta meg av i tillegg, babyen gikk ikke nok opp i vekt, babyen hang i puppen 20 timer i døgnet. Jeg fungerte ikke rett og slett. 

Nå skal jeg ikke amme. Jeg skal kose meg! Endelig!

men det kan man ikke til noen! Det må være hemmelig, for dere vet vel at det kan endre seg denne gangen! Og man må jo amme!!

Rekk opp hånda de som ikke ville forsøkt å overtale meg til å amme. For det er åpenbart alle andres enn min sak!

Anonymkode: 3b143...141

Jeg skjønner deg veldig godt! Jeg hadde gjort det samme! Men jeg hadde ikke giddet å skrive om det her inne eller frontet den diskusjonen offentlig. Jeg hadde tatt valget mitt og kost meg med babyen.

Anonymkode: da187...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner deg veldig godt! Jeg hadde gjort det samme! Men jeg hadde ikke giddet å skrive om det her inne eller frontet den diskusjonen offentlig. Jeg hadde tatt valget mitt og kost meg med babyen.

Anonymkode: da187...cad

Inne hjemme under pledd, da? For går du ut vil alle oppegående mennesker undres hvorfor du ikke ammer, siden alle vet at det er best.

Anonymkode: 8bcfb...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Inne hjemme under pledd, da? For går du ut vil alle oppegående mennesker undres hvorfor du ikke ammer, siden alle vet at det er best.

Anonymkode: 8bcfb...a65

Vet du hvordan man føler seg hvis man ikke klarer å amme babyen sin? Hvor mislykket og hvor dårlig man føler seg når man ikke klarer å gi sin egen baby mat? Det er helt forferdelig og i tillegg så får du velmente råd av alle du møter! Denne moren har gjennomgått dette 3 ganger, så hun har gjennomgått nok. Babyen har det mye bedre hvis mor ikke gråter seg gjennom hver eneste dag, og i Norge er det faktisk ikke krise om mor ikke klarer å amme.

Men jeg ser ikke vitsen å legge ut et innlegg om dette temaet her inne, da det eneste man oppnår er å få hundrevis av ufine innlegg om hvor dårlig mor man er!

Anonymkode: da187...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er det best for babyen å bli ammet, men det er også utrolig viktig for babyen at mammaen har det bra.

I noe tilfeller er det faktisk best for babyen å få flaske,
Dette ammepresset gjør at dessverre alt for mange får dårlig samvittighet for å ikke klare å amme, det er ikke riktig.

Når det gjelder deg: Gjort det, prøvd det, får det ikke til, da vet men det - ferdig med det.
Drit i hva andre sier, gi flaske med god samvittighet du, og kos deg masse :)

Anonymkode: 1316b...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 flaskebarn. Koste meg ikke noen av gangene :o

Kolikk, melkeallergi, skriking, koking av flasker, vasking av flasker,blanding av melk osv osv osv. Bare mas. 

Anonymkode: b8f9c...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her

ammingen ble et pes mest fordi jeg ikke klarer å produsere melk. Har ammet hvert 30 min hele døgnet med alle 3. Så går de ikke nok opp i vekt, så må man på ekstra veiing, så vil alle se hvordan jeg ammer, så vil alle prøve sin metode. Likevel gikk barna aldri nok opp i vekt. Men flaske var det ingen som anbefalte meg. Ånei! Amme skulle man. Så endte det opp med at jeg ikke fikk nok søvn, ble sliten og orket ikke spise. Det er jo en kjentsak at man da heller ikke produserer mer melk av det. Alt ble stress og jeg pumpet den halvtimen jeg ikke ammet på dagtid. Men aldri mer enn 10 ml. 

Så. Nå er det 10 dager til barnet kommer og alt av utstyr til mme er innkjøpt og klart til bruk. 

 

Anonymkode: 3b143...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2018 den 21.55, Hjertefru skrev:

Men må bare legge til at hvis man får amming til å fungere, er det ikke noe som er så lettvint og koselig. Sorry, måtte bare si det.

Hva får du egentlig ut av å si slikt? 

Anonymkode: 375c5...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva får du egentlig ut av å si slikt? 

Anonymkode: 375c5...217

Ingenting men det er sannhet! 

Livet er ikke sånn at man kan ha på rosa briller og mene at alle bør ha dem på for at HI skal føle seg bedre.

Anonymkode: f0c5c...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt at du kunne gitt det en sjangse. Da amming med barnet kan være like forskjellig, som en fødsel. Jeg gråt mine tårer og amming med førstemann var et mareritt. Med andremann, så gikk det lekende lett og jeg elsket å amme. Jeg tenker at man for hvert barn bør gi det en sjangse. Men respekterer at mor kaster inn håndkle, når en har forsøkt og det ikke går. 

Anonymkode: 7ef6d...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2018 den 15.57, Anonym bruker skrev:

Det blir ikke som vaksiner. Det finnes ingen gode alternativ til vaksiner. Det finnes flere gode alternativ til amming.

Anonymkode: 3b143...141

Det finnes gode alternativer ja, men amming er det beste. MME er andrevalget. MME inneholder ikke antistoffer som beskytter mot sykdom og det kan heller ikke forebygge allergi eller autoimmun sykdom senere i livet. 

Anonymkode: de0b3...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes gode alternativer ja, men amming er det beste. MME er andrevalget. MME inneholder ikke antistoffer som beskytter mot sykdom og det kan heller ikke forebygge allergi eller autoimmun sykdom senere i livet. 

Anonymkode: de0b3...fa1

MME er tredjevalget,faktisk. I følge WHO. Andrevalget er at andre kvinne ammer barnet ditt. 

Anonymkode: f0c5c...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva får du egentlig ut av å si slikt? 

Anonymkode: 375c5...217

Skjønner ikke helt at noen tolker kommentaren min negativt, men kanskje undervurderer jeg de sterke følelsene temaet setter i gang hos enkelte. 

FOR DET FØRSTE: Jeg er langtfra ute etter å fordømme kvinner som ikke ammer. Mitt eldste barn kuttet jeg amming på etter tre måneder. For meg kom dette av stress og uvitenhet. Jeg trodde fex at når jeg ikke fikk ut særlig melk med pumpe, ja så hadde jeg ikke melk. Vet nå etter fire barn at dette er bs.

Og hør her: «stakkaren»som ikke fikk mm er det klart mest intelligente og «vellykkede» av barna mine, så er det sagt. 

Men det må være lov å komme med både positive og negative, personlige erfaringer i en slik tråd uten at folk blir krenka ASAP. Jeg har tross alt erfaring både med å få til amming og det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 4 barn, valgte å ikke amme kr 2, etter masse styr med ny 1. Sa ingen ting på sykehuset, men gikk over til erstatning med en gang vi kom hjem.

Når jeg fikk nr 3, ønsket jeg å amme, men med "lov av meg selv" til å bruke litt erstatning i tillegg. Det fungerte kjempefint! Fikk 1 - 2 flasker i døgnet i tillegg til puppen. Gjorde det samme med nr 4. Ammet begge til de var godt over 1 år. Ved å gjøre det sånn, hadde jeg puppen som både kos og mat f.eks hvis babyene var urolige - det blir borte med kun flaske.

Lykke til med ny baby! Jeg har 4 friske og flotte barn - også 18 åringen som ikke fikk morsmelk😊

 

Anonymkode: 4bd19...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...