Gå til innhold

Nei! Jeg skal ikke amme! Hvorfor er det andres mission å overtale meg til å amme?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvis noen bestemmer seg for å ikke amme.... hvorfor er det da alltid bien som nesten gjør det til sin livsoppgave å overtale de til å amme? 

Jeg har 3 barn. Etter fødsel har jeg 3 ganger slitt med amming. Men nr en strakk jeg meg langt og prøvde og prøvde, men etter 5 mnd var det ikke sjans mer. Med nr 2 hadde jeg et barn og alt stresset med ammingen som jeg heller ikke da fikk til. Etter 2 mnd ga jeg opp. Med nr 3 hadde jeg bestemt meg for å ikke amme, men da hang det 3 barnepleiere over meg på sykehuset og prakket amming på meg. MAN MÅ JO AMME! 

FEIL! Man må ikke amme. Jeg har 3 barn. Jeg venter nr 4. Denne gangen vil jeg nyte babyen min og kose meg og ikke la alt handle om amming og vekten til barnet dra dag en! Jeg hadde mareritt om amming etter nr 3. Jeg holdt ut i en mnd. Jeg orket ikke mer. Jeg var stresset, sliten (utslitt faktisk), hadde to små å ta meg av i tillegg, babyen gikk ikke nok opp i vekt, babyen hang i puppen 20 timer i døgnet. Jeg fungerte ikke rett og slett. 

Nå skal jeg ikke amme. Jeg skal kose meg! Endelig!

men det kan man ikke til noen! Det må være hemmelig, for dere vet vel at det kan endre seg denne gangen! Og man må jo amme!!

Rekk opp hånda de som ikke ville forsøkt å overtale meg til å amme. For det er åpenbart alle andres enn min sak!

Anonymkode: 3b143...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge fagfolkene tilrådde amming for barnets beste er det naturlig å forsøke å få mor til å amme så sant det går. Det blir som med vaksiner.

Anonymkode: 9048d...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge fagfolkene tilrådde amming for barnets beste er det naturlig å forsøke å få mor til å amme så sant det går. Det blir som med vaksiner.

Anonymkode: 9048d...2d9

Det blir ikke som vaksiner. Det finnes ingen gode alternativ til vaksiner. Det finnes flere gode alternativ til amming.

Anonymkode: 3b143...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ønsker deg en god opplevelse denne gangen!

Anonymkode: a9d10...2ec

Denne gangen skal jeg ikke amme

Anonymkode: 3b143...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi amming ER det beste, uansett hvordan man snur og vender det. Det er helt ditt eget valg. Men at de kommer til å ta det opp, det kan du forberede deg på. Det menes kun godt 😉 

Anonymkode: f0b17...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er viktig at folk forstår at man har forskjellige opplevelser til amming. Gir deg klapp på skuldra for å få frem et viktig poeng at man ikke skal amme for enhver pris. 

På sykehuset med både nr 1 og nr 2 etter keisersnitt slet jeg som bare det selv og fikk grått meg til å gi flaske på morgenen fjerde dagen på sykehuset da minste hadde gått ned mer enn 10% i vekt. Når man selv vet at kroppen ikke fungerer like bra når man ammer eller ikke fungerer til amming eller uansett så er det et valg man selv skal ta. Fokuset bør ofte være til det beste for barnet, men nå er det slik at det er i hovedsak mor som skal ta seg av baby pluss alt annet og mor må ta det valget selv. Du har tross alt 3 andre barn å ta deg av i tillegg. Da må man fungere. Du har erfaring, du har prøvd, og det er ditt valg. Heia deg!  

Anonymkode: 3b72f...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet synes eg ein bør prøve å amme om ein ikkje har gode grunnar for å late vere, men du har jo prøvd tre gonger, med dårlege erfaringar, og eg støttar deg fullt ut i å late vere å stresse denne gangen.  Med førstemann sleit eg med amminga, og stressa med veging, nattpumping, ekstra flaske osv før det ordna seg.  Eg skjønar godt at du vil unngå alt dette kavet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er virkelig ikke alle som får det til, selv om det sies at alle klarer det. Med nr.1 prøvde jeg i 2 mnd, pumpet meg samtidig, hun gikk ikke opp i vekt og var grinete hele tiden. Fikk til slutt mme, en helt ny baby. Fikk fødselsdepresjon og, mye av det presset, pluss andre ting og. 

Med nr.2 lot jeg de forsøke på barsel, men det gikk ikke og jeg bestemte meg fort for at dette ikke gikk nå heller, har flate/nesten innovervendte brystvorter. Har ikke sånn som blir gedigne. Fikk og fødselsdepresjon.

Med nr.3 så hadde jeg bestemt meg på forhånd at jeg ikke skulle prøve en gang, hun kunne få snuse og suge på barsel, men ikke noe mer mas, skrev det i fødebrevet og. De respekterte det og de sa og at de skjønte det var vanskelig når de så brystvortene. Fikk ikke depresjon denne gangen.

Og ja, jeg prøvde alt, skjold, pumpe osv...

Så jeg tenker at ingen har noe med det, hvorfor slite seg ut når det ikke funker, man skal kose seg og, ikke bare sitte å grine fordi man gruer seg til neste amming.

Ja, morsmelk er best, men erstatning er og et bra alternativ for de som det ikke funker på. Jeg har 3 flotte jenter, som lever i beste velgående, og de er heller ikke mer syke enn andre som kun har fått pupp. Det må være opp til hver enkelt hvordan man løser det

Så lykke til HI, kos deg med babyen når den kommer😊

Anonymkode: 6d966...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg ett barn til så kommer jeg til å ta med både mme og tåteflaske på sykehuset. Å amme var ett mareritt å det var så ille at jeg gruet meg til hver gang. Fikk det heller ikke skikkelig til så det ble bare en forferdelig opplevelse,mas og stress! ALDRI MER!  Hverdagen ble så mye bedre så fort jeg begynte med flaske istedet!

Anonymkode: adad6...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal du ha så mange unger hvis du ikke engang er villig til å prøve å gjøre det som er best for dem? Du kan ikke skylde på at du har flere barn og derfor ikke orket å amme, da har du tatt deg vann over hodet. Å bestemme seg for å ha ENDA et barn da er jo komplett egoisme. Barn er ikke tilbehør du kan henge i skapet når du er litt lei. 

Anonymkode: 8bcfb...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal du ha så mange unger hvis du ikke engang er villig til å prøve å gjøre det som er best for dem? Du kan ikke skylde på at du har flere barn og derfor ikke orket å amme, da har du tatt deg vann over hodet. Å bestemme seg for å ha ENDA et barn da er jo komplett egoisme. Barn er ikke tilbehør du kan henge i skapet når du er litt lei. 

Anonymkode: 8bcfb...a65

Å, rull inn du'a! 🖐️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fordi amming ER det beste, uansett hvordan man snur og vender det. Det er helt ditt eget valg. Men at de kommer til å ta det opp, det kan du forberede deg på. Det menes kun godt 😉 

Anonymkode: f0b17...170

Det er jo ikke det beste hvis mor blir deprimert av det? 

Anonymkode: 60971...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bestemmer selv,du vet hva er beste for deg og barnet ditt ikke amme ikke stresse deg med amming😍😍😍😍😍

Anonymkode: 2f873...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Denne gangen skal jeg ikke amme

Anonymkode: 3b143...141

Skrev sikkert utydelig. Mente rett og slett en god opplevelse av spedbarnstiden. Siden de forrige gangene var preget av stress osv.

Anonymkode: a9d10...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med din historie er jeg enig. Du bestemmer. 

De som ikke gidder forsøke med det første barnet fortjener en pekefinger. 

Anonymkode: 68be5...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MrsGrey skrev:

Ha, ha ja 😁

På seg selv kjenner man andre, pleide min mormor å si. 

Amming er bedre enn alternativene. Hun vil ikke engang prøve. 

Anonymkode: 8bcfb...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet synes jeg det er viktig å amme. Men det finnes andre ting som er viktigere. For eksempel at du har det ok i barselperioden. Det er viktigere for barnet at du fungerer som mor. Selv om det faktisk stemmer at "bryst er best" (og det må være lov å si det), finnes det andre ting som er viktigere. Hvis amming får deg til å fungere dårlig som mor, ikke amm. Du har nok erfaring nå til at du bør få treffe denne beslutningen uten å bli mast på. Prøv likevel å forholde deg rolig til "masende", men sikkert velmenende, helsepersonell. Forklar dem at du har tre barn fra før og har nok erfaring til å treffe et informert valg om hva som funker for deg.

Anonymkode: 11b7e...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammepolitiet og bunadspolitiet er de verste du kan komme ut for i Norge. Ikke bry deg, kjør på. Men det er jo ikke særlig lurt å spørre her inne da.

Anonymkode: 7519f...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egoisme og forsvaring av egoistiske valg blir stadig mer vanlig. Siden jeg ville forstått at du er en av disse hadde jeg ikke sagt noe. Og du er ikke alene, heller tvert om.

Anonymkode: 7f177...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...