GÃ¥ til innhold

👀Hvor mye har sjefen lov til å spørre om mitt sykefravær?😊


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er sykemeldt i to uker. Jeg har fortalt sjefen hvorfor, noe jeg kanskje ikke burde gjort. Jeg forstår at hun skal følge opp sine ansatte men føler hun graver litt mye.

 

hva sier legen? Hva er planen videre? Hvilke medisiner tar du? Hva har du prøvd? Hvilken behandling får du? Hva sier fysio, kiropraktor osv. «Det var lenge å bli sykemeldt», bla bla. Hvor mye kan hun blande seg opp i alt? Mulig jeg er litt negativ til henne fordi jeg har hørt mye rart om hvordan hun har behandlet sykemeldte. Jeg er nesten redd for å si for mye. Det er jo opp til legen å sykemelde, ikke jeg.

Anonymkode: b4209...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arbeidsgiver må spørre og grave om alt som påvirker din restarbeidsevne, men ikke om diagnosen. Det er veldig vanskelig for en arbeidsgiver å balansere behovet for å vite hva du faktisk kan gjøre, for å få deg tilbake i jobb raskest mulig, med kravet om ikke å spørre om personlige ting som diagnose.

Du som sykmeldt har også plikt til å opplyse om alt som er relevant for å vurdere om og hvordan du kan jobbe, hvilke tilretteleggingstiltak som er nødvendige osv.

Anonymkode: c63dc...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange gråsoner.. Arbeidsgiver har ikke rett til å vite grunn for sykemelding, men plikter allikevel å tilrettelegge arbeid. Som oftest er det umulig uten å vite grunn for sykemelding..

Jeg ville vært kort i svarene og referert til neste legetime 

Anonymkode: 00afa...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er det mange gråsoner.. Arbeidsgiver har ikke rett til å vite grunn for sykemelding, men plikter allikevel å tilrettelegge arbeid. Som oftest er det umulig uten å vite grunn for sykemelding..

Jeg ville vært kort i svarene og referert til neste legetime 

Anonymkode: 00afa...ee2

Hvorfor ikke bare forklare det skikkelig uten hemellighetskremeri? Er det ikke bedre at sjefen vet hva som er problemet enn at han eller hun må gjette?

Anonymkode: c63dc...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor ikke bare forklare det skikkelig uten hemellighetskremeri? Er det ikke bedre at sjefen vet hva som er problemet enn at han eller hun må gjette?

Anonymkode: c63dc...fda

Jo. Men da hun svarer folk med sure toner og negativ holdning føler msn ikke for å fortelle alt. Arbeidsgiver tilrettelegger ingenting. Vi har skyhøyt sykefravær og INGEN får tilrettelegging. Vet det er ett krav men alle får til svar at enten så jobber du vanlig, ellers må du sykemeldes fult. Det søkes om støtte for å beholde gravide i jobb, men srbeidsgiver tilrettelegger ikke .

 

hi

Anonymkode: b4209...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som at du ikke er helt trygg på at det er en faktisk reel grunn til å være sykemeldt. Derfor liker du ikke at sjefen spør og graver. 

Anonymkode: 08326...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det høres ut som at du ikke er helt trygg på at det er en faktisk reel grunn til å være sykemeldt. Derfor liker du ikke at sjefen spør og graver. 

Anonymkode: 08326...f0d

Hadde det ikke vært reelt hadde ikke legen sykemeldt meg.

 

hi

Anonymkode: b4209...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver kan spørre og grave om akkurat hva han/hun vil. Men du trenger ikke svare på noe som helst annet enn når du kommer tilbake/blir du fortsatt sykmeldt, hvor mye du kommer tilbake, hva du trenger av hjelpemidler om de er IA (men det er vel de fleste)

Anonymkode: 4a14e...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde det ikke vært reelt hadde ikke legen sykemeldt meg.

 

hi

Anonymkode: b4209...6d1

😂

Anonymkode: 08326...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Arbeidsgiver kan spørre og grave om akkurat hva han/hun vil. Men du trenger ikke svare på noe som helst annet enn når du kommer tilbake/blir du fortsatt sykmeldt, hvor mye du kommer tilbake, hva du trenger av hjelpemidler om de er IA (men det er vel de fleste)

Anonymkode: 4a14e...941

Å joda, du er pliktig til p svare på mye mer enn det!

du er ikke pliktig til å oppgi diagnose men du er pliktig til p oppgi hvorfor du ikke kan utføre jobben din. Feks er du ikke pliktig til å oppgi diagnosen brudd i arm men er pliktig til å oppgi at du ikke kan skrive på PC, at du ikje kan løfte osv. Du er også pliktig til å oppgi om du kan utføre andre oppgaver og hvor lenge du antar at du blir borte. 

Anonymkode: 38bb5...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å joda, du er pliktig til p svare på mye mer enn det!

du er ikke pliktig til å oppgi diagnose men du er pliktig til p oppgi hvorfor du ikke kan utføre jobben din. Feks er du ikke pliktig til å oppgi diagnosen brudd i arm men er pliktig til å oppgi at du ikke kan skrive på PC, at du ikje kan løfte osv. Du er også pliktig til å oppgi om du kan utføre andre oppgaver og hvor lenge du antar at du blir borte. 

Anonymkode: 38bb5...c4f

Men sjefen har ikke noe med hva slags medisiner hun tar!!!!

Anonymkode: 6c67d...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men sjefen har ikke noe med hva slags medisiner hun tar!!!!

Anonymkode: 6c67d...475

Ikke hvilket merke. Men om det er medisiner som kan påvirke jobbutførelse - det kan han fint spørre om. 

Anonymkode: 38bb5...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo. Men da hun svarer folk med sure toner og negativ holdning føler msn ikke for å fortelle alt. Arbeidsgiver tilrettelegger ingenting. Vi har skyhøyt sykefravær og INGEN får tilrettelegging. Vet det er ett krav men alle får til svar at enten så jobber du vanlig, ellers må du sykemeldes fult. Det søkes om støtte for å beholde gravide i jobb, men srbeidsgiver tilrettelegger ikke .

 

hi

Anonymkode: b4209...6d1

Hvis det er så ille bør jo kanskje verneombud på banen? Ikke knyttet til din sykemelding spesifikt men til ledelsens oppfølging av sykemeldte generelt!

 

når det er sagt så har arbeidsgiver mulighet til å spørre om ganske mye, men ikke spesifikk diagnose etc. Du har rett til tilrettelegging og også en plikt til medvirkning. I det så ligger det at du for eksempel selv kan foreslå tilretteleggingstiltak!! 

Anonymkode: 2cc11...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke bare å ignorere meldingene da? Du er hjemme og hvordan kontakter hun deg? Ikke ta tlf eller svar på sms. Er du 100% sykmeldt trenger du ikke si noe mer før det har kommet så langt som til oppfølgingsgreiene. 

Anonymkode: 92641...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...