Gå til innhold

Blir så oppgitt ang mat på AKS og kresene barn. Og foredldre som mener at hovedmåltidet barna spiser skal være maten de får på SFO.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har 7, 50 kr  dagen PR barn og lage mat for, så vi har ikke så mye å lage næringsrike og hyper sunne måltider for.

vi har korn en gang i uken, havregryn, og havrefras. Yoghurt og melk.

Brød måltid  med pålegg, ost, leverpostei, agurk, tomat, papprika, smøre ost, makrell i tomat, 

eks på varm mat:

havregrynsgrøt

lapskaus med kjøttdeig , potet, gulerot, kålrot, purre,  ( 100 prosent hjemmelagd) 

Tomatsuppe  pose

kyllingsalt

fiskepinner i tacolese, med grønnsaker 

fiskekaker med grønnsaker, ris/ potetmos

 fiskeburger med grovetbrød

fiskegrateng med råkost

hamburger

grønnsaksuppe lagd fra bunn

pluss frukt daglig og melk til måltider.

Blomkålsuppe  pose 

kyllingsuppe lagd fra bunn

 

men 75 prosent av ungene liker jo ikke. 

Men foreldre klager jo  på at unger ikke får sunn mat men hvordan i huleste skal vi lære  barna å spes grønnsaker når du ikke klarer. ?

 

Anonymkode: d3d09...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men det blir jo ikke sunn mat når fiskekakene er fra dagligvarebutikken,toro tomatsuppe og fiskepinner fra frysedisken. Skjønner godt at foreldre klager jeg! Å hadde dere laget maten fra bunnen så hadde nok de fleste likt maten også.

Anonymkode: 47f38...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg FORVENTER at man får sunn mat på SFO.

Men det trenger ikke være så voldsomme greier. Grove knekkebrød eller brød med sunt pålegg og en frukt gjør susen. Faktisk er matpakke helt ok også. Middag spises jo hjemme. Det er ikke gøy å få hjem et barn som ikke er sultent fordi SFO har fylt opp magen med tomme kalorier.

På vår SFO er det cornflakes med sukker, skiver med syltetøy, pasta med ketchup, tomatsuppe med et tonn pasta og annet søppel. Det er for dårlig. Faktisk helt skandaløst dårlig.

Anonymkode: 174ce...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg FORVENTER at man får sunn mat på SFO.

Men det trenger ikke være så voldsomme greier. Grove knekkebrød eller brød med sunt pålegg og en frukt gjør susen. Faktisk er matpakke helt ok også. Middag spises jo hjemme. Det er ikke gøy å få hjem et barn som ikke er sultent fordi SFO har fylt opp magen med tomme kalorier.

På vår SFO er det cornflakes med sukker, skiver med syltetøy, pasta med ketchup, tomatsuppe med et tonn pasta og annet søppel. Det er for dårlig. Faktisk helt skandaløst dårlig.

Anonymkode: 174ce...9d0

Det er jeg helt enig i. Vi bruker ikke cornflakes, sukker, pasta som ikke er grov,  når vi serverer tomatsuppe er det suppe med pasta . Ikke pasta med suppe. 

Anonymkode: d3d09...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det blir jo ikke sunn mat når fiskekakene er fra dagligvarebutikken,toro tomatsuppe og fiskepinner fra frysedisken. Skjønner godt at foreldre klager jeg! Å hadde dere laget maten fra bunnen så hadde nok de fleste likt maten også.

Anonymkode: 47f38...337

  Ja fiskekakene er fra  leverandør, det er også tomatsuppe vi lagde tomatsuppe fra bunnen men vi fikk klage fra FAU på det. 

Fiskepinner er også fra frysedisken  og barna spiser ikke fisk de liker ikke. Vi hadde  fisk  i en periode . Torsk og sei med de spiste ikke det. 

Anonymkode: d3d09...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, prekæs skrev:

Med den sunne maten disse ungene får hjemme, burde ikke fiskekaker og posesuppe innimellom, være noe problem.

 Det er jo sant! 

Anonymkode: d3d09...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medlem i en gruppe som heter matpakke mamma på Facebook der er det mye tullemat som blir sendt med som matpakker.

Anonymkode: d3d09...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere har så lavt budsjett er det jo greit med kresne unger. Da kan dere lage skikkelig mat, i små porsjoner. 

Anonymkode: ee1db...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får gjøre en avtale med nærmeste matkasseleverandør som leverer grisesunn mat som alle barn liker og alle foreldre kan godkjenne på døra. Regninga sendes selvsagt til foreldrene.

Det blir sikkert billigere for foreldrene uansett; når barna har spist torsk med grønnsaker på SFO så slipper de å lage middag.

Anonymkode: 4c90b...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor så mye varmmat? Mine barn får middag hjemme. Jeg er fornøyd om de får grovbrød med pålegg, agurk og paprika. 

Anonymkode: 4884b...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor forvente varm mat i det hele tatt? Har en mor som jobber i skolen, og jeg forstår ikke hvorfor foreldrene insisterer på at barna SKAL ha varmmat når de kommer. Sikkert koselig i teorien, men i praksis? Niks. Det er snakk om barn som har sittet stille i mange, mange timer med oppgaver og krav. Og hva er det første de blir møtt med når de kommer? Nå skal vi sitte litt til, for dere skal ha mat som er varm. Tro meg, det er sjeldent hyggelig til maten. Barna er urolige, maten tar tid å servere, det er stressende og alle vil bare få et overstått.

På min sønns SFO, er det en skive til de som vil ha, rundt 15:30. Ellers serveres frukt kl 15:00. Og det fungerer helt fint for alle. 

Anonymkode: 72b36...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har 7, 50 kr  dagen PR barn og lage mat for, så vi har ikke så mye å lage næringsrike og hyper sunne måltider for.

vi har korn en gang i uken, havregryn, og havrefras. Yoghurt og melk.

Brød måltid  med pålegg, ost, leverpostei, agurk, tomat, papprika, smøre ost, makrell i tomat, 

eks på varm mat:

havregrynsgrøt

lapskaus med kjøttdeig , potet, gulerot, kålrot, purre,  ( 100 prosent hjemmelagd) 

Tomatsuppe  pose

kyllingsalt

fiskepinner i tacolese, med grønnsaker 

fiskekaker med grønnsaker, ris/ potetmos

 fiskeburger med grovetbrød

fiskegrateng med råkost

hamburger

grønnsaksuppe lagd fra bunn

pluss frukt daglig og melk til måltider.

Blomkålsuppe  pose 

kyllingsuppe lagd fra bunn

 

men 75 prosent av ungene liker jo ikke. 

Men foreldre klager jo  på at unger ikke får sunn mat men hvordan i huleste skal vi lære  barna å spes grønnsaker når du ikke klarer. ?

 

Anonymkode: d3d09...9f3

For si det sånn, dere har sunnere mat enn på vår SFO. Her er normalen knekkebrød med pålegg fire dager i uka, varmmat en dag. Varmmat er tomatsuppe (pose), ostesmørbrød eller pasta med ketchup. I allefall hvis jeg skal tro datteren min😕

Anonymkode: eb6ac...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For si det sånn, dere har sunnere mat enn på vår SFO. Her er normalen knekkebrød med pålegg fire dager i uka, varmmat en dag. Varmmat er tomatsuppe (pose), ostesmørbrød eller pasta med ketchup. I allefall hvis jeg skal tro datteren min😕

Anonymkode: eb6ac...cbf

Snakker du ikke med de ansatte på SFO når du henter da? Her forteller de alltid hva barna har fått servert.

Anonymkode: 47f38...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hva datteren min får på SFO. Jeg har en forventning om at de ikke serverer loff og cornflakes, men grovbrød og sånt. Men der stopper forventningene. Det du beskriver HI, høres kjempefint ut. Og hvis ungene er sære, dør de ikke av å gå sultne av og til. 

Anonymkode: c39e2...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår SFO, har barna med matpakke. Ingen annen mat. Hadde blitt glad for maten dere serverer. De kresne barna kan vel ha med niste hjemmefra.

 

Anonymkode: 5c9e1...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det heldigvis mest smøremåltid. Hver gang det serveres varm-mat er det bare drittmat som pasta m/ketchup ol. Middag kan min spise hjemme. Mine barn liker ikke alt, men de spiser vanlig mat slik som fisk, poteter og grønnsaker.

Anonymkode: 98ad2...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor så mye varmmat? Mine barn får middag hjemme. Jeg er fornøyd om de får grovbrød med pålegg, agurk og paprika. 

Anonymkode: 4884b...d8e

For FAU vil det, vi hadde  varm mat kun på fredager. 

Anonymkode: d3d09...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker menyen deres jeg og syns du har god grunn til å være oppgitt! Jeg hadde stilt strengere krav til lunch, men SFO representerer et mellommåltid for oss så jeg er glad de ikke allerede har spist seg stapp mett på varmmat når de kommer hjem og skal spise middag. 

Anonymkode: caae9...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Liker menyen deres jeg og syns du har god grunn til å være oppgitt! Jeg hadde stilt strengere krav til lunch, men SFO representerer et mellommåltid for oss så jeg er glad de ikke allerede har spist seg stapp mett på varmmat når de kommer hjem og skal spise middag. 

Anonymkode: caae9...ea3

Der da du det magiske ordet.   Mellommåltid!  Vi skal ikke lage middag til barna! 

Vi har et bittelite kjøkken med kun vanlig utstyr. Har ca 1 time og tilbrede mat  til  200 barn.  

Anonymkode: d3d09...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...