Gå til innhold

Trenger hjelp...! Hvordan skal jeg "slå opp" med denne venninnen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Altså, jeg jobber på en plass med mange mennesker og vi jobber alle ganske tett sammen. Ei på jobben virket veldig blid, hyggelig og morsom og vi begynte å omgås utenom jobb. I starten var det veldig OK, men etterhvert viste det seg at hun har en god del problemer... Jeg har mann og barn, og hun er singel og barnløs. Allikevel kom invitasjonene hyppig, og hun ble direkte sur om jeg sa nei. Hun mente at jeg burde prioritere henne over familien. Når jeg sa nei til ting, reagerte hun med å totalt overse meg på jobb blant annet før jeg sa ja til noe nytt. Når vi var sammen var det mye "stakkars henne" pga alt mulig som var vondt og vanskelig. Jeg har fått hyppige meldinger med bilder av henne som er syk osv for at hun skal få oppmerksomhet. Hun har også en omgangskrets ellers jeg ikke kan tåle (viser seg at det er en del rus med barn involvert osv). Toppet seg for meg på en fest i sommer, og jeg fikk nok av at hun skal styre meg med sinnet sitt osv. Hun spiser meg rett og slett opp, og har ingen forståelse for at jeg har et liv utenom henne. Jeg har etter dette vært normalt blid og hyggelig, men ikke sagt ja til noe sosialt eller gitt henne oppmerksomhet på div. 

Jeg trodde hun skjønte tegninga, men så har hun rett og slett gått til sjefen på jobben og rett og slett løyet om en situasjon, slik at vi liksom må "ordne opp og bli venner igjen". Det var jo ganske jævlig ubehagelig mildt sagt... hun sendte også meldinger til meg i ettertid hvor det er ganske tydelig at hensikten er at hun vil "være sosial" med meg igjen. Har snakket med sjefen og forklart situasjonen - og dette er nå bra igjen. Sjefen skjønte hva som var greia her. Men... nå må jeg rett og slett ta en prat med henne. Jeg har skjønt at hun ikke vil gi seg ellers. Det må bli så ryddig som mulig, for vi skal fortsette å omgås på jobb. Jeg må få sagt at vi ikke kan være venner utenom jobb, men hvordan skal jeg gjøre det? Hva ville du sagt? Hvordan ville du gjort det? Ha i tankene at dette er en liten dramaqueen som strekker seg langt for oppmerksomhet.. tviler ikke på at hun vil prøve å få sympati og oppmerksomhet hos andre på jobb etter at jeg har tatt denne samtalen... 

Anonymkode: e8db9...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du ikke slakta den praten, men gjøre så lite som mulig. Hun virker som en person som blir trigget av motstand, og det viljen prat gjøre. Lat som om du ikke bryr deg, så vil hun gi opp til slutt.

Anonymkode: 5a3ad...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar en samtale med henne så «mater» du egoet hennes og det vil sannsynligvis ikke bli bedre. Jeg tror jeg bare ville sagt noe sånt som at du har andre prosjekt og ikke har tid til det sosiale hun evt foreslår. Vær vag, unngå å svare konkret. Prøv å være forberedt på spørsmålene som kommer, og ikke vær åpen for å gå nærmere inn på ting. Men vær vennlig og blid.

Anonymkode: 5948a...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke en samtale er veien å gå her, det vil bare "mate trollet" i henne.

Bare fortsett å si nei, på en hyggelig måte. Før eller siden vi hun nok gi opp..

Anonymkode: 19992...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her

Takk for svar :) Problemet her er at jeg må "ordne opp med henne" etter dette hun dro sjefen inn i. Så jeg må ta en prat med henne uansett.... hun har vært veldig på at vi må snakke sammen om dette, og jeg ser også at det er et behov for at det skjer ift at vi skal jobbe sammen. Ellers vil hun antagelig male videre på det, kanskje også ovenfor andre kolleger. 

Anonymkode: e8db9...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, jeg kjenner meg så igjen her. Riktignok møtte jeg «min» før jeg fikk barn. Men jeg hadde samboer og hun var singel. 

Det toppet seg litt for meg når vi hadde begynt å leke med tanken om en lengre tur til Afrika sammen (over 2-3mnd). Vi var kun i forstadiet «det hadde vært gøy å gjort til neste år», og ikke noe dypere en det enda, når jeg blir gravid. ...Hun ble nesten sur. Og så , når jeg var 5-6mnd gravid, begynte hun å mase om denne turen. «Ehm, jeg kan jo ikke dra på noe 3mnd tur til Afrika nå» sier jeg. -Nei, men jeg kunne jo planlegge videre og så dra til sommeren når barnet er født (uten barnet). Det går ikke, sa jeg, nå tok plutselig livet mitt en annen vending og fokuset endret. Og da var det «men hva med henne...?» lenge. Det ble for intenst for meg.

Jeg bare faset henne ut. Det tok tid, og måtte være konsekvent høflig avvisende på invitasjoner og overfladisk i samtalene på jobb. Pass på at hun aldri kan «ta deg» på noe.

Anonymkode: ef8c5...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Altså, jeg jobber på en plass med mange mennesker og vi jobber alle ganske tett sammen. Ei på jobben virket veldig blid, hyggelig og morsom og vi begynte å omgås utenom jobb. I starten var det veldig OK, men etterhvert viste det seg at hun har en god del problemer... Jeg har mann og barn, og hun er singel og barnløs. Allikevel kom invitasjonene hyppig, og hun ble direkte sur om jeg sa nei. Hun mente at jeg burde prioritere henne over familien. Når jeg sa nei til ting, reagerte hun med å totalt overse meg på jobb blant annet før jeg sa ja til noe nytt. Når vi var sammen var det mye "stakkars henne" pga alt mulig som var vondt og vanskelig. Jeg har fått hyppige meldinger med bilder av henne som er syk osv for at hun skal få oppmerksomhet. Hun har også en omgangskrets ellers jeg ikke kan tåle (viser seg at det er en del rus med barn involvert osv). Toppet seg for meg på en fest i sommer, og jeg fikk nok av at hun skal styre meg med sinnet sitt osv. Hun spiser meg rett og slett opp, og har ingen forståelse for at jeg har et liv utenom henne. Jeg har etter dette vært normalt blid og hyggelig, men ikke sagt ja til noe sosialt eller gitt henne oppmerksomhet på div. 

Jeg trodde hun skjønte tegninga, men så har hun rett og slett gått til sjefen på jobben og rett og slett løyet om en situasjon, slik at vi liksom må "ordne opp og bli venner igjen". Det var jo ganske jævlig ubehagelig mildt sagt... hun sendte også meldinger til meg i ettertid hvor det er ganske tydelig at hensikten er at hun vil "være sosial" med meg igjen. Har snakket med sjefen og forklart situasjonen - og dette er nå bra igjen. Sjefen skjønte hva som var greia her. Men... nå må jeg rett og slett ta en prat med henne. Jeg har skjønt at hun ikke vil gi seg ellers. Det må bli så ryddig som mulig, for vi skal fortsette å omgås på jobb. Jeg må få sagt at vi ikke kan være venner utenom jobb, men hvordan skal jeg gjøre det? Hva ville du sagt? Hvordan ville du gjort det? Ha i tankene at dette er en liten dramaqueen som strekker seg langt for oppmerksomhet.. tviler ikke på at hun vil prøve å få sympati og oppmerksomhet hos andre på jobb etter at jeg har tatt denne samtalen... 

Anonymkode: e8db9...69a

Ville rett og slett sagt at du har for mye å gjøre med jobb og familie slik at du ikke har tid til å være sammen med henne utenom jobb. Virker som om hun er en dramaqueen og slike  suger energi. Hun vil nok forsøke seg med å sette folk opp mot deg dessverre. Så si ifra til sjefen din om at du tar den samtalen og hva du kommer til å si slik at hun ikke kan dra sjefen inn i det på nytt. (Slik at hun/han kan si når hun kommer å klager igjen at han/hun veit hva som ble sagt og at det ikke ble sagt noe som hun/han ikke kan godta .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre hun er helt sprø, synes jeg at det er rimelig at du koster på deg en kort, ærlig og saklig samtale med henne. Ikke la deg lede ut i emosjonelle farvann. Si at du har for mye med familien og diverse andre prosjekter, og at du ikke kan prioritere å være sammen med henne utenom jobb.

Anonymkode: 822f5...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde dere hadde ryddet opp med sjefen? Da trengs isåfall ikke mer samtale.

Dersom dere MÅ ta den samtalen håper jeg det er med sjefen tilstede. Det burde du ha rett på.

Hvis ikke eller uansett så må du sørge for å legge deg HELT flat dersom du har gjort noe mot henne. Si at du har stor respekt for henne og synes hun er en god kollega du trives å jobbe med. Siden dette er jobbrelaert så tar du ikke agnet når hun begynner å gnåle om vennskapet.

Utenom dette så sier du minst mulig, ikke slå opp. Fade henne ut, vær hyggelig og vennlig på jobb, la alle se at du behandle henne pent og er en god KOLLEGA. Vær høflig, ikke la henne styre samtaler, men vær forrut og stans det når det nærmer seg ditt privatliv eller fritiden. 

Får spader av folk som ikke takler at vennskap endres, at de ikke er 1pri hele tiden og som blir direkte utrivelige dersom du ikke danser etter deres pipe 24/7 og at på til blir krenka bare du puster på feil måte eller sender en sms til noen andre mens du er med henne.

Anonymkode: aba9d...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe kjenner ei sånn ei.. ikke min kollega men min samboers. Har ikke hatt kontakt med henne på 8mnd og hver gang hun drikker (eller ruser seg) får vi fremdeles meldinger hvor mye hun hater oss, at jeg blokkerer henne fra fester osv (hun er i slutten av 40åra, vi er i i midten av 20åra).. skjønner ikke selv at grunnen til at hun aldri blir invitert er oppførselen hennes i fylla og at hun snakker drit om alt å alle. Eller dikter opp ting.. Ser på oss yngre jenter som konkurranse om vi så mye som snakker med et mannfolk på fest osv. Hun SKAL ha all oppmerksomhet må du skjønne 😂 Kutt kontakten selv om det er ukomfortabelt. Begynner hun å ta det opp på jobb må sjefen nesten bryte inn, da de aller fleste sjefer ikke vil ha noe personlig drama på arbeidsplassen. 

Anonymkode: 1e505...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du har fått mange gode råd her. Jeg har hatt å gjøre med ei liknende. De gir seg aldri. Tror at å fortelle henne minst mulig er riktig, men på en høflig måte. Være noe reservert med henne og fase henne ut på fritiden. Det er vanskelig å fase ut en person som er på jobb, ihvertfall til å begynne med og derfor må du heller bare være reservert og fortelle henne minst mulig. Jeg har ei som hvert 3. år blir ordentlig intens, skriver på nettene, sender hands up om hun ser jeg har lest meldingen men ikke svart. Jeg svarer kanskje bare på den siste, høflig men veldig kort. Hun har vært rolig i en uke nå. Går sikkert lang tid før hun begynner på ny og imellomtiden har jo jeg fått det på avstand. Så det beste er nok å bare si at du må være på hjemmebane på fritiden din, men ikke si for mye, for hun ser vel med argusøyne dersom du er med andre kollegaer. Prøv å ikke bland sjefen din mer opp i dette, men besvar det du mottar. Ikke la dramaet gå begge veier om du skjønner hva jeg mener. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du må prate med henne om en hendelse som aldri har skjedd, når du har ordnet opp med sjefen, og hun forstår? 

Jeg ville også forsøkt å unngå henne så mye som mulig. Jobb minst mulig med henne og ha minst mulig kontakt. Hva slags sektor jobber du i Hi? 

Anonymkode: ddf7b...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

IKKE bland inn verneombud i dette - har null med saken å gjøre!

Anonymkode: 5948a...18c

Vet du hva et verneombud er og gjør??? 

Dette er snakk om en forstyrret kollega som har gått til sjefen med en løgn og laget drama. Det er nettopp slike episoder verneombudet kan gripe inn i. 

Anonymkode: f4238...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet du hva et verneombud er og gjør??? 

Dette er snakk om en forstyrret kollega som har gått til sjefen med en løgn og laget drama. Det er nettopp slike episoder verneombudet kan gripe inn i. 

Anonymkode: f4238...bc1

Nei:

Verneombudets viktigste oppgaver er å påse at

  • maskiner, tekniske innretninger, kjemiske stoffer og arbeidsprosesser ikke utsetter arbeidstakerne for fare
  • verneinnretninger og personlig verneutstyr er til stede i passende antall, at det er lett tilgjengelig og i forsvarlig stand
  • arbeidstakerne får den nødvendige instruksjon, øvelse og opplæring
  • arbeidet ellers er tilrettelagt slik at arbeidstakerne kan utføre arbeidet på helse- og sikkerhetsforsvarlig måte
  • melding om arbeidsulykker m. v. blir sendt

 

HR avdelingen vil nok være den rette til å hjelpe, da de jobber med mennesker.. Et verneombud har da ingen forutsetning for å hjelpe til med vanskelige kollegaer!

Anonymkode: 80105...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei:

Verneombudets viktigste oppgaver er å påse at

  • maskiner, tekniske innretninger, kjemiske stoffer og arbeidsprosesser ikke utsetter arbeidstakerne for fare
  • verneinnretninger og personlig verneutstyr er til stede i passende antall, at det er lett tilgjengelig og i forsvarlig stand
  • arbeidstakerne får den nødvendige instruksjon, øvelse og opplæring
  • arbeidet ellers er tilrettelagt slik at arbeidstakerne kan utføre arbeidet på helse- og sikkerhetsforsvarlig måte
  • melding om arbeidsulykker m. v. blir sendt

 

HR avdelingen vil nok være den rette til å hjelpe, da de jobber med mennesker.. Et verneombud har da ingen forutsetning for å hjelpe til med vanskelige kollegaer!

Anonymkode: 80105...c03

Verneombudets rolle er å ivareta arbeidstakernes interesser i saker som angår arbeidsmiljøet. 

Det betyr at man kan diskutere dette m et verneombud. Absolutt aktuelt mener jeg. 

Anonymkode: f4238...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Verneombudets rolle er å ivareta arbeidstakernes interesser i saker som angår arbeidsmiljøet. 

Det betyr at man kan diskutere dette m et verneombud. Absolutt aktuelt mener jeg. 

Anonymkode: f4238...bc1

Verneombudets oppgave er ikke å ordne opp i/megle i konflikter eller misforståelser mellom kolleger, nei.

Anonymkode: 5948a...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.9.2018 den 21.28, Anonym bruker skrev:

Hva med å ta med verneombud i samtalen? Blir det for rart synes du? 

Anonymkode: f4238...bc1

Verneombud er ikke til for å megle i privatlivet til folk

Anonymkode: 4386b...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...