Gå til innhold

Prosessen om å bli gravid.


Beibisykfranord

Anbefalte innlegg

Hei. Vi er to jenter som nå begynner å kjenne på denne berømte klokken som tikker. Vi er 30 og 33 år, og det er jeg som er 30 som vil bære fram.

Vi ønsker oss barn, og tror vi vil velge via fastlege.

Kan noen fortelle litt om prosessen?

Er det bare å ringe fastlege for å få ballen til å begynne å rulle?

Må samboer være med på den første timen hos fastlegen?

Dekkes reise, siden vi må fly over halve landet for å komme til klinikk som støtter AID?  Regner med at det blir prøvd AID i første omgang.   jeg vet at noe utgifter kan dekkes, er det ca 16000 pr fødte barn, eller pr bekreftede graviditet? 

 

All info taes imot med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei du 😊 

Vi har barn fra Ivf klinikken (privat i Oslo) med AID. Det første dere må gjøre om dere velger offentlig er å bestille time til fastlegen din, samboeren din må ikke være med. Deretter må du få en henvisning til Riksen om det er det dere velger. Ligger en del info inne på siden til riksen(gjorde i alle fall det før). Velger dere privat trenger dere ikke gå gjennom fastlegen da de har egne skjemaer man fyller ut på de forskjellige hjemmesidene. 

Flyreiser er noe dere nok må dekke selv, det som dekkes er medikamenter og behandling etter man har gått over egenandelen på 16000. Tror det gjelder PR barn. 

Ting jeg vil anbefale dere å tenke litt igjennom er om dere evt ønsker søsken og om det er viktig for dere at de evt skal være helsøsken. Det offentlige støtter nemlig ikke søskenfosøk så man har ikke den muligheten der. Velger man privat kan man reservere barneretter fra samme donor, og ønsker dere flere må dere i det private på barn nr 2 evt. 

Det andre dere må tenke på er hvor «travelt» dere har det med å få drømmen oppfylt. I det offentlige er det lang ventetid og ting kan ta opptil et år+- før man får kommet inn til første forsøk. 

Vi gikk som sagt privat og fra vi sendte skjemaer tok det ca en mnd før vi var inne til første forsøk, og det var da inkludert oppstartsamtale, bestillingen osv.

Håper dere fikk litt svar på det dere lurte på, og samme hva dere ender med så må dere ha masse lykke til! Det er en spennende, nervepirrende og krevende prosess,men så absolutt verdt det!! 💕 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vi har nå vært hos fastlegen. Jeg må innrømme at jeg blir litt usikker på hele prosessen, når det første legen spør om, er om vi har undersøkt om vi har de rettighetene, fordi det visste ikke legen noe om. Legen måtte Google lesbiskes rettigheter.  Ble henvist vidre til gynekolog og ikke til klinikken. Legen visste generelt ikke noe om denne prosessen med å forsøke å få barn.  Vi fikk tilogmed spørsmål om vi hadde egen donor. 

Ser virkelig ut til at dette kan ta tid. Er lovet gynekologhjelp innen mai 2019. Det virket som legen mente gynekologen skulle henvise oss videre.

Vi får se hvor ballen spretter videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Beibisykfranord skrev:

Vi har nå vært hos fastlegen. Jeg må innrømme at jeg blir litt usikker på hele prosessen, når det første legen spør om, er om vi har undersøkt om vi har de rettighetene, fordi det visste ikke legen noe om. Legen måtte Google lesbiskes rettigheter.  Ble henvist vidre til gynekolog og ikke til klinikken. Legen visste generelt ikke noe om denne prosessen med å forsøke å få barn.  Vi fikk tilogmed spørsmål om vi hadde egen donor. 

Ser virkelig ut til at dette kan ta tid. Er lovet gynekologhjelp innen mai 2019. Det virket som legen mente gynekologen skulle henvise oss videre.

Vi får se hvor ballen spretter videre. 

Det er jo helt horribelt 😱 har dere vurdert volvat til gyntime evt da?🤔 syns det hørtes veldig rart ut at ikke fastlegen deres har noe kunnskap og heller ikke henviste dere til riksen... 😞 

 

Som sagt, man skal ha en god dose tålmodighet altså 😞❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 1 år senere...

Jeg fikk meg ny legetime, hadde skrevet ut skjemaet riksen vil ha. Det ble sendt inn, og en mnd senere var vi på første kontroll/samtale/vannscaning på riksen.  

Etter ca 9mnd ventetid fikk vi ringebrev, mensen kom rett før brevet, og siden medisinen er bestillingsvare og vi bor i nord-norge, så rakk vi ikke den måneden, og måneden etter var det jul.  I januar 2020 var det endelig vår tur til å prøve. 

Jeg hadde vel ikke det helt beste utgangspunktet (eller? 😏), med lungebetennelse og dårlig allmenntilstand, men vi gjorde et forsøk. 

Det klaffet på første forsøk, graviditeten var et faktum 😊 

Har hatt et fint svangerskap, og har nå fått en nydelig datter 🥰💜

Det ble helt klart billigere å gå via riksen, enn andre alternativer, og det hjalp fint på at det klaffet på første forsøk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...