Gå til innhold

Dere som svarer «du må gå til psykolog» i noen innlegg her inne...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

... tror dere det skal hjelpe noen å bli kvitt et problem? 

Jeg er litt usikker på hvorfor dere sier det. Oppriktig. 

La oss si at HI forteller om overgrep i barndommen og at hun er ekstra påpasselig med sine barn sammen med bestefedre. Hun rådes så til å gå til psykolog. Hva tenker dere at psykologen skal gjøre? Skal den hjelpe henne å bli kvitt problemet? Eller er det noe annet dere tenker på?

For en tid tilbake så var det en debatt her om Listhaug sine monstre og flere av de som fortalte at de hadde opplevd overgrep ble anbefalt å gå til psykolog. Jeg har ei venninne som har gått til psykolog i flere år for å få hjelp, men fortsatt, 30 år etter, sitter traumene der og de kan plutselig slå til og hun blir en overbeskyttende mor. Psykologen hennes har hjulpet henne masse altså, det er ikke sånn at det ikke hjelper over hodet, men traumet forsvinner ikke og en psykolog får det ikke til å forsvinne heller. 

I helgen var vi en jentegjeng som hadde vinkveld. Da kom det opp at denne venninnen min for tiden har det litt vanskelig. Hun har en farfar til barnet sitt som ter seg som hennes overgriper i visse situasjoner og piggene kommer ut med en gang. Da sier en av de andre «du må jo gå til psykolog og få hjelp!» 

Så... når dere anbefaler noen å gå til psykolog, hva mener dere psykologen skal hjelpe med?

Anonymkode: 06608...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gått til psykolog. Det har definitivt hjulpet meg, selv om man alltid tar med seg sin bagasje og ikke kan bestille en ny barndom. Ikke alle psykologer er like gode. Men jeg har en helt annen ro og aksept for meg selv enn jeg hadde før, og har mindre skamfølelse. Å gå i terapi var krevende og tidvis direkte vondt, men jeg er ikke i tvil om at jeg har fått et bedre liv enn jeg ellers ville hatt.

Anonymkode: c38f0...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykologen kan hjelpe en med å sortere tanker. En vil komme frem til verktøy som en kan bruke, ikke bare der og da, men også videre i livet. Man lærer om seg selv, sine handlingsmønstre og hva det kommer av. Ved å etterhvert få selvinnsikt lærer man seg også å akseptere utfordringer på en ny måte.

Å gå til psykolog er ingen «quick fix». Å gå til psykolog krever minst 90-95% egen innsats. Du får ikke fasiten, men blir veiledet i jobben. 

En annen ting er at en psykolog passer ikke alle. Psykologer er forskjellige, og jobber ofte med forskjellige fagfelt/teknikker. Sånoen ganger må man prøve seg frem til man finner psykologen som klaffer med seg.

Anonymkode: df956...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeeeh - jeg skjønner ikke helt hva du tenker at psykologer er? Prøver du å si at ingenting kan bli bedre?

Anonymkode: cf692...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har gått til psykolog. Det har definitivt hjulpet meg, selv om man alltid tar med seg sin bagasje og ikke kan bestille en ny barndom. Ikke alle psykologer er like gode. Men jeg har en helt annen ro og aksept for meg selv enn jeg hadde før, og har mindre skamfølelse. Å gå i terapi var krevende og tidvis direkte vondt, men jeg er ikke i tvil om at jeg har fått et bedre liv enn jeg ellers ville hatt.

Anonymkode: c38f0...3cf

Absolutt! Og jeg er helt enig i at en psykolog kan hjelpe å fjerne skam og hjelpe til teknikker for å takle det bedre, men det virker som at noen tror at bare man går til psykolog, så hjelper det på alt liksom. Problemene bare forsvinner

Anonymkode: 06608...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Eeeeh - jeg skjønner ikke helt hva du tenker at psykologer er? Prøver du å si at ingenting kan bli bedre?

Anonymkode: cf692...36b

Nei. Jeg sier at det ofte virker som at folk tror en psykolog skal fikse alt og at problemene bare forsvinner helt bare man går til en psykolog.

Anonymkode: 06608...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Absolutt! Og jeg er helt enig i at en psykolog kan hjelpe å fjerne skam og hjelpe til teknikker for å takle det bedre, men det virker som at noen tror at bare man går til psykolog, så hjelper det på alt liksom. Problemene bare forsvinner

Anonymkode: 06608...fb7

Det er vel ingen her som har påstått det. Ingen har påstått at psykolog er en quick fix. De fleste voksne mennesker vet at psykolog er en prosess, en lang prosess ofte. Hvor kommer din forvirring fra?

Anonymkode: cf692...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Psykologen kan hjelpe en med å sortere tanker. En vil komme frem til verktøy som en kan bruke, ikke bare der og da, men også videre i livet. Man lærer om seg selv, sine handlingsmønstre og hva det kommer av. Ved å etterhvert få selvinnsikt lærer man seg også å akseptere utfordringer på en ny måte.

Å gå til psykolog er ingen «quick fix». Å gå til psykolog krever minst 90-95% egen innsats. Du får ikke fasiten, men blir veiledet i jobben. 

En annen ting er at en psykolog passer ikke alle. Psykologer er forskjellige, og jobber ofte med forskjellige fagfelt/teknikker. Sånoen ganger må man prøve seg frem til man finner psykologen som klaffer med seg.

Anonymkode: df956...d74

Helt enig i dette, men blir litt skeptisk til folk som ber andre gå til psykolog hver gang en liten del av et traume dukker opp. Min venninne har fått enormt mye hjelp, men noe sitter igjen og det vil det muligens alltid gjøre, så jeg forstår ikke helt hva de mener en psykolog skal gjøre...

Anonymkode: 06608...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

jeg forstår ikke helt

Nei, det gjør du ikke. Mulig at det er der du bør begynne.

Anonymkode: cf692...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er vel ingen her som har påstått det. Ingen har påstått at psykolog er en quick fix. De fleste voksne mennesker vet at psykolog er en prosess, en lang prosess ofte. Hvor kommer din forvirring fra?

Anonymkode: cf692...36b

De fleste voksne mennesker ber ikke venner gå til psykolog om de har det litt vanskelig. 

Jeg lurer bare på hva de som sier «du må gå til psykolog» mener at denne psykologen skal gjøre. Jeg er ikke forvirret, men bare lurer på hva som får mennesker til å be andre oppsøke psykolog.

Anonymkode: 06608...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det gjør du ikke. Mulig at det er der du bør begynne.

Anonymkode: cf692...36b

Hvorfor i alle dager er du så sint? 

Anonymkode: 06608...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig i dette, men blir litt skeptisk til folk som ber andre gå til psykolog hver gang en liten del av et traume dukker opp. Min venninne har fått enormt mye hjelp, men noe sitter igjen og det vil det muligens alltid gjøre, så jeg forstår ikke helt hva de mener en psykolog skal gjøre...

Anonymkode: 06608...fb7

Det er jo ikke slik at en psykolog på magisk vis fjerner et problem. Når man har vært f eks utsatt for et traume, eller har hatt dårlige forhold i oppveksten, så får man ofte problemer i etterkant. Det kan være at man sliter med søvn, plages med vonde minner, reagerer uhensiktsmessig på ting som skjer i dag, f eks ser farer der det objektivt sett ikke er farlig. Man «står fast» i det som har hendt, og det preger livet i dag. Det er bare eksempler, man kan ha mange typer reaksjoner.

En psykolog kan, enkelt sagt, være til hjelp når man skal bearbeide det som har skjedd, slik at man kan leve videre uten at det skaper for mye problemer i dag.

Det er mulig at man må gjøre andre grep, som å anmelde, kutte kontakt, konfrontere eller hva som helst, når det gjelder de som har gjort noe vondt, det er noe en selv må komme fram til, psykologen kan være til støtte i en slik prosess.

Anonymkode: 1ffbd...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå svarer jeg ikke dette til folk, men jeg går til psykolog. Og det har hjulpet meg, det er noe befriende deilig over å «tenke høyt» med en nøytral profesjonell. Jeg har fått hjelp til å endre tankemønster, bearbeide inntrykk og fått gråte. 

Jeg er ikke frisk, men føler meg mye bedre rustet til å håndtere det jeg sliter med. I tillegg er det godt å vite jeg ikke er unormal og det er godt å høre at det er flere som har oppsøkt psykolog med de samme utfordringene. 

 

Anonymkode: 4361a...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå sier jeg aldri til folk at de må gå til psykolog, men jeg kan finne på å foreslå det i enkelte situasjoner. Jeg tror på ingen måte at en psykolog er en quck fix, men hvis man har problemer i hverdagen pga psyken, så kan en psykolog hjelpe. Psykologen kan selvfølgelig ikke fjerne traumet, det som har skjedd har skjedd, og vil alltid være en del av personens fortid. Det psykologen kan gjøre er å hjelpe med bearbeiding, og å gi verktøy for å takle de problemene man har.

Når det gjelder overgrep er det faktisk mulig å komme så langt at man ikke lenger opplever seinvirkninger. Der er jeg selv, overgrepene skjedde, de preget meg veldig i mange år, men etter noen år i terapi hos en dyktig psykolog har jeg ikke lenger noen problemer i forhold til dette. Overhodet ingen problemer.

Anonymkode: 73690...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen hadde sterke smerter i magen over lengre tid, ville du da ikke anbefale vedkommende å gå til fastlegen? 

Anonymkode: 7362e...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis noen hadde sterke smerter i magen over lengre tid, ville du da ikke anbefale vedkommende å gå til fastlegen? 

Anonymkode: 7362e...dc3

Ville du sagt til en kreftpasient at han/hun bør finne en måte å lære seg å leve med det? 

Kan ikke sammenligne fysisk og psykisk sykdom. Fysisk sykdom er forbigående eller dødelig, det er samme medisin for alle. Psykisk sykdom er ustabil, kan ligge i underbevisstheten og kan ikke behandles likt hos alle. 

Anonymkode: 06608...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå sier jeg aldri til folk at de må gå til psykolog, men jeg kan finne på å foreslå det i enkelte situasjoner. Jeg tror på ingen måte at en psykolog er en quck fix, men hvis man har problemer i hverdagen pga psyken, så kan en psykolog hjelpe. Psykologen kan selvfølgelig ikke fjerne traumet, det som har skjedd har skjedd, og vil alltid være en del av personens fortid. Det psykologen kan gjøre er å hjelpe med bearbeiding, og å gi verktøy for å takle de problemene man har.

Når det gjelder overgrep er det faktisk mulig å komme så langt at man ikke lenger opplever seinvirkninger. Der er jeg selv, overgrepene skjedde, de preget meg veldig i mange år, men etter noen år i terapi hos en dyktig psykolog har jeg ikke lenger noen problemer i forhold til dette. Overhodet ingen problemer.

Anonymkode: 73690...54b

Selvsagt er det mulig for noen, men for andre er det helt umulig. Venninnen min har gått til psykolog i flere år og gjør det fortsatt, men visse deler vil mulig aldri forsvinne. 

Anonymkode: 06608...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt er det mulig for noen, men for andre er det helt umulig. Venninnen min har gått til psykolog i flere år og gjør det fortsatt, men visse deler vil mulig aldri forsvinne. 

Anonymkode: 06608...fb7

Men det er jo heller ikke Det realistiske  målet- for andre enn deg.

Anonymkode: cf692...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo heller ikke Det realistiske  målet- for andre enn deg.

Anonymkode: cf692...36b

Det er da ikke noe mål for meg! Jeg forsvarer jo at det mulig aldri vil forsvinne. 

Anonymkode: 06608...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådet er det ingenting galt med. Men psykolog er avhengig av egenmotivasjon. Så jeg er enig i at rådet er meningsløst for folk som åpenbart ikke vil gå til psykolog. Eller familievernkontoret (gjelder maaange av trådene om ektemenn her)

Anonymkode: f950f...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Jeg sier at det ofte virker som at folk tror en psykolog skal fikse alt og at problemene bare forsvinner helt bare man går til en psykolog.

Anonymkode: 06608...fb7

Bedre å prøve enn å la være ?

Anonymkode: b1c6c...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bedre å prøve enn å la være ?

Anonymkode: b1c6c...e3d

Jeg sier ikke at man skal la vær. Jeg synes selvsagt at man skal gå til psykolog om behovet er der. Jeg spør hvorfor man råder andre til å gå til psykolog og hva folk mener at en psykolog skal gjøre. Det kan nemlig virke som at folk tror det er slik problem-psykolog-fikset og borte! 

 

Anonymkode: 06608...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2018 den 15.38, Anonym bruker skrev:

Jeg sier ikke at man skal la vær. Jeg synes selvsagt at man skal gå til psykolog om behovet er der. Jeg spør hvorfor man råder andre til å gå til psykolog og hva folk mener at en psykolog skal gjøre. Det kan nemlig virke som at folk tror det er slik problem-psykolog-fikset og borte! 

 

Anonymkode: 06608...fb7

Hvis bilen din lager ulyder anbefaler jeg en bilmekaniker. Dersom noen gir uttrykk for at følelseslivet er problematisk, anbefaler jeg psykolog. At jeg kan forstå hvilken kategori et problem tilhører, tilsier ikke at jeg må ha peiling på hva en psykolog eller mekaniker skal gjøre. De har begge utdannelse jeg ikke har. 

En psykolog hjelper deg å få det litt bedre med deg selv og andre - Sitat Psykolog Peder Kjøs. 

Anonymkode: 6a285...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2018 den 13.38, Anonym bruker skrev:

Helt enig i dette, men blir litt skeptisk til folk som ber andre gå til psykolog hver gang en liten del av et traume dukker opp. Min venninne har fått enormt mye hjelp, men noe sitter igjen og det vil det muligens alltid gjøre, så jeg forstår ikke helt hva de mener en psykolog skal gjøre...

Anonymkode: 06608...fb7

En psykolog kan gjøre mer enn du og jeg kan her inne.. 

Anonymkode: c1e8a...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2018 den 15.38, Anonym bruker skrev:

Jeg sier ikke at man skal la vær. Jeg synes selvsagt at man skal gå til psykolog om behovet er der. Jeg spør hvorfor man råder andre til å gå til psykolog og hva folk mener at en psykolog skal gjøre. Det kan nemlig virke som at folk tror det er slik problem-psykolog-fikset og borte! 

 

Anonymkode: 06608...fb7

Logikken din er en studie verd.

Anonymkode: cf692...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...