Gå til innhold

Regjeringa vil fjerne offentleg støtte til tannregulering


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

https://frifagbevegelse.no/nyheter/regjeringa-vil-fjerne-offentleg-stotte-til-tannregulering-6.158.571921.32b6f286bf

Helseminister Bent Høie (H) meiner foreldre vil spare pengar på at staten kuttar 100 millionar i offentleg støtte til tannregulering.

– Eit viktig omsyn er at dagens system faktisk legg press på foreldre, mange av dei med dårleg råd, til å betale for kostbar tannregulering for barnet sitt. Ifølge Helsedirektoratet er svært mykje av denne behandlinga ikkje nødvendig av medisinske grunnar, berre av kosmetiske, seier Høie til avisa.

 

Anonymkode: e7c83...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gruer meg til barna blir så store at tannregulering kan bli aktuell. Krysser fingre for at de ikke trenger det. Jeg har ingen mulighet for å dekke noe slikt. Og det er greit nok at han mener at en del reguleringer til dels gjøres av kosmetiske hensyn, men det er ikke subsidiene fra staten som skaper presset. I siste ende er det barna det går ut over.

Anonymkode: 046e0...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

https://frifagbevegelse.no/nyheter/regjeringa-vil-fjerne-offentleg-stotte-til-tannregulering-6.158.571921.32b6f286bf

Helseminister Bent Høie (H) meiner foreldre vil spare pengar på at staten kuttar 100 millionar i offentleg støtte til tannregulering.

– Eit viktig omsyn er at dagens system faktisk legg press på foreldre, mange av dei med dårleg råd, til å betale for kostbar tannregulering for barnet sitt. Ifølge Helsedirektoratet er svært mykje av denne behandlinga ikkje nødvendig av medisinske grunnar, berre av kosmetiske, seier Høie til avisa.

 

Anonymkode: e7c83...b07

Hva med dem som trenger det på medisinsk grunnlag? De vil få tilskudd?

Anonymkode: b6978...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde i sin til 9 mm overbitt, og havnet da i den kategorien som de sier trolig (skummelt ord) ikke vil rammes av kuttene. Jeg tror ikke et overbitt på 8 mm, som er i den gruppa de kaller "for det meste kosmetisk", ville gjort at jeg hadde tenna noe særlig mindre på tørk. Det er forsvinnende enkelt for denne regjeringen å spikke av velferdsgodene. Ei flis her og ei flis der. Familier med god økonomi vil selvfølgelig sponse regulering på ungene. Det er vel ingen overraskelse hvem som ikke kan gjøre det. Jeg undrer meg på om dette er nok et trinn i "gi de som har lite mindre, da motiveres de til å yte mer"-taktikken. I slående kontrast til at de som har mye skal få mer, for de motiveres visst av det.

Anonymkode: 121f6...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tar de opp, at spesielt de med plassmangel oppe, ikke skal få det dekt. Begge mine barn har dette problemet, de har andre problemer og. På det eldste barnet ble dette fanget opp sent av tannlegen, så da vokste det ut tenner over de andre tennene, det ser jo helt forferdelig ut, det er jo det som skjer da det ikke er plass til tennene. Og tro meg det ble hun ertet for.

Nå er min eldste ferdig med regulering for lengst, og det kostet oss 20 000 kr, fordelt over 2 år. Jeg er alene på laveste sats AAP. Men jeg klarer å prioritere det. Nå skal minste i gang, og bare glad for at han får på reguleringen i år. For er vi først i gang, og har reguleringen satt på, så rekker vi akkurat og få det dekt. Og igjen det er snakk om ca 20 000 kr, fordelt over 2 år.

Synes det er fælt hvis barna må gå rundt med stygge tenner, fordi staten ikke dekker noe.

Anonymkode: 0dc04...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde svært skeive tenner før, men ingenting som ville være til plage for meg fysisk. Måtte ut med 30 000 for tannregulering, og det var penger vi egentlig ikke hadde. Måtte bruke alle sparepengene mine på dette, og det var etter jeg har fylt 16 for det var først da vi hadde råd. Gikk med skeive tenner hele ungdomsskolen og det var IKKE kult å begynne på videregående uten tannregulering, for så å få det et par måneder ut i skoleåret. Har allerede begynt å spare tannreguleringskonto til barnet mitt, og tydeligvis med god grunn. Tenner er viktig og selv om det ikke hemmer deg fysisk kan det være like hemmende psykisk dersom du har veldig skeive tenner. 

Anonymkode: 82331...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en gutt som må ha regulering fordi det ser ut som tennene har vokst opp på et helt tilfeldig sted. I følge tannlegen er dette kun kosmetisk. Det at han ikke kan bite av ting fordi fortennene ikke treffer hverandre er visst ikke så farlig. Vi har de 30000kr det vil koste og vi har også mulighet for å betale det om vi ikke får noe dekt, men jeg syns synd på de barna med lignende tenner hvor foreldrene ikke har mulighet for å dekke det. Ganske idiotisk at de samtidig vurderer å gi rusmisbrukere gratis heroin...

Anonymkode: eb00e...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er enige i at vestlige land må regulere på sin levestandard. Det er bare ingen som vil at vi skal merke noen konsekvenser av det...

Anonymkode: de5ec...607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som om Høie kan vurdere behovet bedre enn kjeveortopedene. Syns det er skammelig at fagfolk ikke blir hørt på. 

Samme med HELFO og dekking av medisiner. 🙁 ofte blir fagfolk overkjørt av byråkratiet. 

Anonymkode: a124b...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi har en gutt som må ha regulering fordi det ser ut som tennene har vokst opp på et helt tilfeldig sted. I følge tannlegen er dette kun kosmetisk. Det at han ikke kan bite av ting fordi fortennene ikke treffer hverandre er visst ikke så farlig. Vi har de 30000kr det vil koste og vi har også mulighet for å betale det om vi ikke får noe dekt, men jeg syns synd på de barna med lignende tenner hvor foreldrene ikke har mulighet for å dekke det. Ganske idiotisk at de samtidig vurderer å gi rusmisbrukere gratis heroin...

Anonymkode: eb00e...c9a

Hva har syke rusmisbrukere med dette å gjøre? Hvorfor dette behovet for å sette svake grupper opp mot hverandre? Det er mye penger å ta av og fordele i samfunnet og mye går i lomma på de som har mest, så jeg fatter ikke at retorikken og argumentene alltid setter de svake opp mot hverandre.

Heller idiotisk at staten sponser private barnehageeiere på den måten de gjør, spør du meg.

Og, det kan også hende at staten sparer endel på å dele ut gratis heroin - men det blir vel for avansert for "sånne som deg" å tenke i de banene...

Anonymkode: d991b...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo dette som er blå politikk. Sakte, men sikkert fjerner de goder fra velferdsstaten. Det er vel ingen overraskelse. 

Får satse på at barna arver min tannstilling, og ikke fars. 

Anonymkode: d2fa2...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alle er enige i at vestlige land må regulere på sin levestandard. Det er bare ingen som vil at vi skal merke noen konsekvenser av det...

Anonymkode: de5ec...607

Den dagen pengene staten sitter igjen med for at vi ikke skal få tannregulering blir brukt på å hjelpe u-land skal jeg ikke klage. Så lenge disse pengene går til nordmenn som allerede har lomma full kommer jeg til å syte, klage og stemme et annet parti. 

Anonymkode: 82331...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil si at vi kanskje må ut med alt selv. Har ei på 10år som har litt overbitt, stod 40-60% på henvisningen, vi faller da under kosmetisk. Skal bestille time til vurdering så får vi se hva det blir til. Må hun ha og må vi betale skal vi jo klare det på et vis, men synes synd på de som ikke kan,og har full forståelse for det, for dyrt er det. 

Anonymkode: 78d5f...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er virkelig glad for at mine barn rakk å få regulering, og blir ferdige i år. Èn fikk dekket 75% og èn 60%. Sistnevnte er altså i kategorien som det skal kuttes all støtte til. Ene hjørnetannen vokste ut helt skjevt og to av tennene foran er så små at de skal bygges opp/ut. Jeg vil påstå at dette har ganske mye å si for henne, og jeg hadde hatt store problemer med å betale 60% mer av hennes reguleringsutgift. Så jeg synes det er horribelt forslag, når samme regjering ikke ville kutte/ begrense egen lønning. 

Anonymkode: 6a9e3...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at de beholder offensiell støtte. Jeg hadde kryssbitt ( ikke spør meg hva det er, jeg aner ikke), og måtte ha regulering. Mi mor hadde ikke hatt råd til å betale det selv. Hun var enke og ufør.

Anonymkode: 4f94e...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette vil være med å lage klasseskille i samfunnet. De familiene som har god råd vil ha mulighet til å dekke disse utgiftene, slik at barna får pene tenner. De som ikke har god råd, vil det være mer synlige på. Jeg tenker at det er barna det til slutt går utover, og at dette på sikt faktisk kan gi nedsatt selvbilde og føre til flere psykiske lidelser. Grunnen til det, er at dagens samfunn har så stort fokus på utseende :(

I størst grad tenker jeg at dette kuttet vil gå utover dem som allerede har det trangt og sliter med å holde hodet over vann! 

Anonymkode: 12741...c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

Jeg tenker at dette vil være med å lage klasseskille i samfunnet. De familiene som har god råd vil ha mulighet til å dekke disse utgiftene, slik at barna får pene tenner. De som ikke har god råd, vil det være mer synlige på. Jeg tenker at det er barna det til slutt går utover, og at dette på sikt faktisk kan gi nedsatt selvbilde og føre til flere psykiske lidelser. Grunnen til det, er at dagens samfunn har så stort fokus på utseende :(

I størst grad tenker jeg at dette kuttet vil gå utover dem som allerede har det trangt og sliter med å holde hodet over vann! 

Anonymkode: 12741...c62

Er det ikke allerede et klasseskille i samfunnet når det gjelder tannbehandling? De med dårlig råd går rundt med råtne stubber, eller mangler mange tenner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, graa skrev:

Er det ikke allerede et klasseskille i samfunnet når det gjelder tannbehandling? De med dårlig råd går rundt med råtne stubber, eller mangler mange tenner. 

Jo, det er det, og jeg tenker det kommer til å bli enda mer synlig. Kanskje jeg tar helt feil. Jeg er uten tvil en av dem som mener tenner er en like stor del av helsen som andre plager og sykdommer. Mange sykdommer kan oppstå grunnet dårlig tannhelse, så vi gjør det i bunn og grunn bare dyrere for oss selv med ved og ikke jobbe forebyggende!

Anonymkode: 12741...c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i mot å fjerne støtte til tannregulering, selv jobber jeg innen et spesialistfelt i tannhelsetjenesten (periodonti, tannkjøttsykdom) og ser hvor mange voksne som får tannkjøttssykdommen periodontitt. Det er en utbredt folkesykdom. Dette forverres ved trangstillinger i tannsettet som vanskeliggjør renholdet for pasientene.

Står tennene hulter til bulter blir det nærmest umulig å holde de rene og man blir lettere utsatt for tannkjøttsbetennelse. Man regulerer ikke kun for «kosmetiske årsaker», man regulerer også for at pasienter skal kunne holde tennene rene. I forbindelse med tannregulering fjerner man som regel tann nr. 4 fordi det er denne tannen som er mest utsatt for problemer med tannkjøttssykdom senere i livet pga to røtter. 

Jeg mener det er mye man kan kutte i budsjettet før man begynner å la det gå utover barna våre, og ikke minst skape dette klassskillet. For ikke å snakke om konsekvensene når alle disse barna blir rundt 40 år og tannkjøttsykdommen begynner å blomstre pga de har hatt vanskeligheter med renholdet hele livet. Det skal ikke mye skjevhet til før det blir vanskelig å holde det rent. 

Anonymkode: f9138...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at andre enn egoistiske rike kan stemme på sittende regjering. De gjør ikke annet enn å ta fra de fattige og gi til de rike. 

Anonymkode: d1906...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2018 den 14.25, Anonym bruker skrev:

Vi har en gutt som må ha regulering fordi det ser ut som tennene har vokst opp på et helt tilfeldig sted. I følge tannlegen er dette kun kosmetisk. Det at han ikke kan bite av ting fordi fortennene ikke treffer hverandre er visst ikke så farlig. Vi har de 30000kr det vil koste og vi har også mulighet for å betale det om vi ikke får noe dekt, men jeg syns synd på de barna med lignende tenner hvor foreldrene ikke har mulighet for å dekke det. Ganske idiotisk at de samtidig vurderer å gi rusmisbrukere gratis heroin...

Anonymkode: eb00e...c9a

Du synes skeive tenner er et større problem enn tungt rusmisbruk?

Jeg ville hvilken dag som helst heller hatt barn med stygg tanngard enn barn med langvarige heroinproblemer.

Var det moralisten i deg som fikk tak i tastaturet ditt, eller ser du ikke hvor selvsentrert perspektivet ditt er?

Utover det, som forhenverendre bruker av tannregulering, gift med en annen med tannregulering og mor til to som også sansynligvis må ha tannregulering: Jeg synes Høie er på villspor. Men det klarer jeg å si helt uten å spy ut forakt for våre aller svakeste.

Anonymkode: 65d11...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er innsparinger som bare må komme. Med minkende oljeinntekter og høyere innvandringsrelaterte kostnader er det ingen vei utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, graa skrev:

Dette er innsparinger som bare må komme. Med minkende oljeinntekter og høyere innvandringsrelaterte kostnader er det ingen vei utenom.

Joda. Skatteletten til de rikeste kunne for eksempel vært kuttet ut. De kunne latt være å sponse elbiler med så mye, de kunne ha bygd en nøktern garasje. Du får noen meter tannregulering for konsulenthonorarene i stortingsgarasjen.

Anonymkode: 121f6...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt. Hva med barn med kryssbitt? Skal foreldrene blakke seg på å fikse det? Skjønner jeg må kutte ut feriene fremover og heller spare til reggis, har en 5-åring som må begynne i 7-8-års alder.

Anonymkode: d07bc...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...