Gå til innhold

Gjeldsordning? Har truffet lavpunktet i livet, og trenger hjelp til å komme på rett vei igjen..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan går man frem? Hva er kriteriene for å få det? Hvor henvender man seg? Hva annet må man tenke på?

Den samlede gjelden har vokst oss langt over hodet og jeg aner ikke hva vi skal gjøre. Jeg er kvalm, deprimert og fullstendig i villrede nå.. 

Anonymkode: fe673...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutes ago, Anonym bruker said:

Hvordan går man frem? Hva er kriteriene for å få det? Hvor henvender man seg? Hva annet må man tenke på?

Den samlede gjelden har vokst oss langt over hodet og jeg aner ikke hva vi skal gjøre. Jeg er kvalm, deprimert og fullstendig i villrede nå.. 

Anonymkode: fe673...c0a

Huff da, men hvorfor har dere ikke tatt tak i dette før, men bare fortsatt å ta opp nye lån?=

Anonymkode: 4a041...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)
Ta kontakt med gjeldsrådgiver på NAV. Det skal i utgangspunkten mye til for å få gjeldsordning, og man må være varig ute av stand til å betjene gjelden. 

Se på inntekt og utgifter - hva kan dere kutte på og kan dere få inn mer. Selge hus, bil etc? Billig bil uten lån som dere kan vrake om den trenger store utgifter. Sett dere et femårsmål og gyv på! Ta kontakt med de dere skylder til og få til avtaler om litt innbetaling når dere kan - inkasso er en sikker måte å få ting til å vokse helt ut av proposjoner på. Ta tak i det! Det er tungt når det står på, men føles så uendelig mye bedre når du har oversikt og en plan.

Gjeldsordning søker man hos namsmannen, men det skal som sagt mye til. Er dere to voksne i arbeid vil det være utelukket å få en slik ordning. 

Det er kjedelig å føle at gjeld vokser en over hodet, men det går an å ta tak i dette og få bukt med det. 

Det er mange gode tråder her inne som gir tips til hvordan man kan spare penger i hverdagen :)

Lykke til!

Anonymkode: 814bc...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start, som hun over her sier, med å be om gjeldsrådgiving hos NAV. Da fr dere hjelp til å få en oversikt, se på løsninger og muligheter. Det er mye som kan gjøres før en eventuell gjeldsordning vurderes. 

Anonymkode: 4d2a2...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeldsordning er aller siste utvei!

Du kan gjerne be om gjeldsrådgivning i kommunen/NAV, men det er ofte ventetid.

Det første de ber deg om er uansett å lage en oversikt over gjelden din; hvem du skylder og hvor mye til hver. Hvis du starter her er egentlig mye gjort. Deretter må du lage budsjett slik at du ser oversikt over hvor mye dere har inn av inntekter og hvor mye det går ut i faste utgifter. Det du sitter igjen med er det du kan bruke på forbruk og nedbetaling av gjeld.

Ta deretter kontakt med kreditorene dine og spør om rentefritak, betalingsutsettelse, oppdeling av regninger mm. Min erfaring er at veldig mange er greie og inngår gjerne avtaler.

Og pass for all del på å ikke ta opp mer lån underveis, ikke kjøp på avbetaling, klipp opp kredittkort osv.

Anonymkode: 713ec...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begynn med å ta ansvar.  I språket og tankene. 

Dere har ikke rent sånn tilfeldig "truffet" noe,  gjelden har ikke bare vokst. Du/dere har aktivt lånt og brukt penger dere ikke har. 

Du er ikke mentalt klar for gjeldsordning,  for du eier ikke problemet ennå. Du venter på den ytre løsningen.  

Anonymkode: ada32...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...