Gå til innhold

Dette med skjermtid - er all "skjermbruk" slik at man må begrense det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har en jente på 10 som er over middels glad i skjerm. Vi har satt begrenset tid. I helgene får hun en time på morgenen, og 1-2 timer på kvelden (i bytte mot tv) - i uken bare på kvelden.

Men.. så er det mitt spørsmål.

Det hun liker best å gjøre er å sette sammen filmer i Clips, fra ferier vi har hatt osv. Og det er å lage historier/animasjoner hvor hun setter sammen bilder til en handling og skriver historien. All dialog skrives på engelsk. 

Så da tenker jeg, som selv er "bildenerd" og setter pris på lange timer når jeg er alene med å lage fotobøker, filmer osv.. Er dette aktivitet som man kan se på som om det var tegning, farging eller andre ting man syssler med på rommet sitt når man ikke har skjerm? Eller er "skjerm" skjerm" og må begrenses?

Anonymkode: 8a885...3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

All skjerm er skjerm. 

Anonymkode: 4bdc0...084

Det er det vi lever etter også.. men en del av meg sier at det blir feil når det hun gjør er kreativt. Hun har virkelig funnet sin uttrykksmåte, og da har jeg lurt på om det blir litt sånn bakstreversk å si "Nei, nei, jenta mi - finn tegneboken din og fargestiftene og lag en historie der"

Men som sagt, vi lever etter "skjerm" er "skjerm" regelen ;D

HI

Anonymkode: 8a885...3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er det vi lever etter også.. men en del av meg sier at det blir feil når det hun gjør er kreativt. Hun har virkelig funnet sin uttrykksmåte, og da har jeg lurt på om det blir litt sånn bakstreversk å si "Nei, nei, jenta mi - finn tegneboken din og fargestiftene og lag en historie der"

Men som sagt, vi lever etter "skjerm" er "skjerm" regelen ;D

HI

Anonymkode: 8a885...3dd

Bra dere gjør det :) Og skjønner hva du mener, men samtidig så må det også reguleres. Det er mange som er flinke i WoW også, det betyr ikke at de skal bruke all tiden sin på det. Hva med å gi henne et fotoapparat? Systemkamera f.eks. Så kommer hun seg ut, og kan bruke skjermtid etterpå.

Anonymkode: 4bdc0...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig med første svaret her. Skjerm fører ofte til passivitet, men forskjellen på passiv skjerm som TV og type skjermtid du beskriver over er jo at hun skaper noe, bruker kreativitet, produserer, bruker språk osv. Kroppslig blir det veldig passivt og dere bør nok være nøye med å ta igjen med mye fysisk aktivitet. Men ja, jeg syntes dette går inn under kategori "passiv hobby", på lik linje med tegning, perling, bygge lego etc. 

Anonymkode: 7d65f...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er det vi lever etter også.. men en del av meg sier at det blir feil når det hun gjør er kreativt. Hun har virkelig funnet sin uttrykksmåte, og da har jeg lurt på om det blir litt sånn bakstreversk å si "Nei, nei, jenta mi - finn tegneboken din og fargestiftene og lag en historie der"

Men som sagt, vi lever etter "skjerm" er "skjerm" regelen ;D

HI

Anonymkode: 8a885...3dd

Jeg hadde ikke nektet min datter å benytte "skjerm" i sin kreative utførelse. Det blir like passivt å sitte med en pen og tegneblokk enn å gjøre det på "skjerm". 

Anonymkode: f159a...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

All skjerm er skjerm. 

Anonymkode: 4bdc0...084

Jeg er uenig. Min datter elsker å lese, gjerne flere bøker i uka. For enkelhets skyld har hun mange av disse på lesebrett, særlig i feriene. Hun får lov til å lese akkurat like mye på brett som i bøker.

Anonymkode: fe0a2...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde ikke nektet min datter å benytte "skjerm" i sin kreative utførelse. Det blir like passivt å sitte med en pen og tegneblokk enn å gjøre det på "skjerm". 

Anonymkode: f159a...6c3

Det er det jeg har tenkt også :) Selvsagt er det beste å være sammen med andre, og å være ute.. men når man først skal "pusle-leke" inne så er det like passivt som å skape ting på skjerm. 

Det er jo også litt vanskelig å argumentere, når de nå bruker skjerm til alt på skolen. De skriver, leser og tegner på skjerm.. så barna blir jo vant til at det er en helt legitim måte å skape på. 

Jeg blir i alle fall fascinert av det hun klarer å lage. Det er virkelig gode historier og illustrasjoner.. 

HI

Anonymkode: 8a885...3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jobbe med ting og være kreativ er ikke skjermtid. Eldste designer endel på PC, dette er litt den nye tegneboka tenker jeg. Mine barn har ingen restriksjoner på skjermbruk. De har en god balanse, og legger den fra seg uten sure miner når vi ber om det. Å spille eller se film i flere timer er uaktuelt, å bruke den for å skape kan ikke sammenlignes. Mine er ikke hekta på spilling takk og lov.

Jeg er selv kunstnerisk, jeg satt timesvis og tegnet som barn, fortsatt kan jeg tegne for å slappe av. Jeg var også veldig aktiv i idrett men tiden hjemme ble brukt til tegning. 

Det viktigste er å følge med om de er avhengig. 

Anonymkode: 3d58d...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke at skjerm er skjerm. For Guds skyld, vi lever i 2018 og da er data et viktig arbeidsverktøy og ikke bare en skjerm man ser på for gøy. Å la henne bruke kreativiteten sin slik er jo fantastisk! Jeg hadde latt henne holde på så mye hun ville med dette jeg. Tenk om hun vil satse på dette som karrierevei? Det er jo en bra selvtillitsboost å kunne lage noe skikkelig fint og legge sin flid i det. Hardt arbeid, med skjerm eller ikke, skal man rose opp i skyene! 

Anonymkode: dabe4...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er altfor streng.

Min datter på 11 år er veldig opptatt av oregami, og bretter allverdens rare ting, og tingene finner hun jo i apper, på youtube osv. Jeg regner ikke det som "spilletid" altså. Når hun sitter ved kjøkkenbordet og bretter, med ipad'en foran seg for å se etter, så regnes ikke det som skjermtid, det er kreativ tid.

Nå har ikke vi noe restriksjoner uansett da, jeg ber de legge vekk om jeg synes de har spilt eller sett på serier lenge nok og da gjør de det, ikke noe problem.

Anonymkode: 4465b...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

All skjerm er skjerm. 

Anonymkode: 4bdc0...084

Jaja, da får vi håpe datteren rekker å skrive alle oppgaver på ungdomsskolen innafor den foreldrebestemte skjermtiden.

Jeg ville skilt mellom kreativ og passiv bruk av skjerm i ditt tilfelle, TS. Jeg ville også sørget for nok fysisk aktivitet, men jeg tenker hun lærer minst like mye av å bruke deb stillesittende tiden på å redigere videoer og skrive tekster som å perle eller tegne, med mindre hun strever med finmotorikk og trenger å terpe på akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes du er altfor streng.

Min datter på 11 år er veldig opptatt av oregami, og bretter allverdens rare ting, og tingene finner hun jo i apper, på youtube osv. Jeg regner ikke det som "spilletid" altså. Når hun sitter ved kjøkkenbordet og bretter, med ipad'en foran seg for å se etter, så regnes ikke det som skjermtid, det er kreativ tid.

Nå har ikke vi noe restriksjoner uansett da, jeg ber de legge vekk om jeg synes de har spilt eller sett på serier lenge nok og da gjør de det, ikke noe problem.

Anonymkode: 4465b...d75

Det unntaket jeg har hatt er når hun ser på tegneinstruksjoner på Youtube for så å tegne på papir. Det får hun gjøre så mye hun vil.

Men jeg er enig med det flere påpeker her, at hun må kunne få utfolde seg kreativt gjennom å lage historier osv. på skjerm dersom det er plattformen hun jobber på. 

Jeg må tenke litt på det..

Hva da med spill som Minecraft hvor flere venner sitter sammen og jobber sammen om å bygge ting inne i spillet? Når de gjør dette så er alldialog på engelsk, og de har blitt sinnsykt gode i engelsk! Jeg tror ikke det er et eneste engelsk ord datteren min ikke kan nå. Hun har også knukket "humor koden" og ser nå filmer kun på engelsk. 

HI

Anonymkode: 8a885...3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det unntaket jeg har hatt er når hun ser på tegneinstruksjoner på Youtube for så å tegne på papir. Det får hun gjøre så mye hun vil.

Men jeg er enig med det flere påpeker her, at hun må kunne få utfolde seg kreativt gjennom å lage historier osv. på skjerm dersom det er plattformen hun jobber på. 

Jeg må tenke litt på det..

Hva da med spill som Minecraft hvor flere venner sitter sammen og jobber sammen om å bygge ting inne i spillet? Når de gjør dette så er alldialog på engelsk, og de har blitt sinnsykt gode i engelsk! Jeg tror ikke det er et eneste engelsk ord datteren min ikke kan nå. Hun har også knukket "humor koden" og ser nå filmer kun på engelsk. 

HI

Anonymkode: 8a885...3dd

Med dialog mener jeg både skriftlig og muntlig. Enkelte av vennene hennes snakker hun kun engelsk med nå. De er i en fase hvor de utforsker språket, og når de leker med dukker osv. Så snakker de engelsk. Det er noen ganger hun har hatt besøk i et par timer, og jeg ikke har hørt et eneste norsk ord.. 

HI

Anonymkode: 8a885...3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er ikke skjerm skjerm, om det brukes til noe kreativt eller noe som lager engasjment så er det lov. Her får yngstemann lov til å bruke den for å lage historier og album slik som din, og eldstemann er en aktiv raider i WoW og de får avsatt tid til dette. Det fremmer kreativitet og logisk tenking, og da tenker jeg at dette er helt ok å bruke tid på, til en viss grad. Yngstemann har ett vist antall timer i uka til fritt bruk, mens eldstemann varierer i forhold til timeplanen til guilden.

Anonymkode: a77fe...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine er 5,10 og 15. de får spille og se så mye tv/film de vil så lenge det er dårlig vær og vi ikke er borte eller skal ha det koselig som familie, men er det pent vær og sol, får de ikke spille i hele tatt

Anonymkode: 0ac9d...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...