Gå til innhold

Det var jammen på tide at noen tar tak i dette hysteriet!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har mine barn på skole med totalforbud mot nøtter og egg.

Jeg følger reglene, men det er faktisk vanskelig å variere matpakken og særlig de ganger hvor det hadde vært greit å sende med noe ekstra. 

Et forbud mot nøtter er ikke vanskelig. Et forbud mot egg er ikke vanskelig. Begge deler sammenlagt er utfordrende.

Det er ikke synd på mine barn. Vi har mat hver dag i motsetning til barn mange andre steder på kloden. Men det er en hemsko i hverdagen, og det begrenser mulighetene veldig om vi av en eller anden grunn har behov for å variere matpakken. Om faren er reel er det en selvfølge å følge reglene. Om dette egentlig er unødvendige begrensninger håper jeg de kuttes ut snart for det går faktisk ut over andre når det er mange ting som er forbudt.

Anonymkode: 05110...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og du skal sitte og synse, tro og tenke på om ikke du vet bedre hva dette allergiske barnet tåler enn barnets egne foreldre som antakeligvis har sett barnet bli dødssykt og måtte på sykehuset? 

Nei, det er ikke synd på barna dine som ikke får spise nøtter på skolen. Du kan jo gi dem det hjemme. Snakk om å se problemer som faktisk ikke er der!

Anonymkode: bbd0d...177

Det er jo ikke jeg som vet bedre. Det er faktisk alle eksperter, inkludert allergikernes egen interesseforening, som mener dette. Det er jo du som sitter og synser og dikter. 

Anonymkode: 2c06e...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sug lut skrev:

Hehe, godt å få ekspertene på banen så hysterisk navlebeskuende allergikere kan klappe igjen. Mestre egen allergi, sier forskerne. Slutt å tro din allergi er sentrum i universet, sier vi andre.

Dette. For noen år siden måtte en hel skole i Vadsø gå over til Neutral-produkter fordi EN elev hadde kraftig allergi mot parfyme. Det er fordyrende, ikke alle butikker fører merket, og mange reagerer på det. Helt greit at man skal ta hensyn, men å kjøpe allergialternativer kan ikke pålegges andre mennesker. 

Anonymkode: 04183...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, *Miss Marple* skrev:

Det stor også st under halvparten svarte, da viser all erfaring at det er de som har regler på dette som tar seg bryet med å svare. 

Men om det så er at flesteparten av skoler/barnehager har regler/begrensninger så er spørsmålet mitt likevel om dette er et problem? Blir man bedt om å la være å sende med nøtter eller egg så er vel det en enkel sak å etterkomme? Ingen MÅ ha nøtter i matboksen, vel? 

Som den ene anonyme her skriver, inneholder mange produkter spor av nøtter. Man må også passe på hygienen hjemme, slik at man ikke får spor av nøtter i matpakka. Nøtter i seg selv er ikke vanskelig å ha med. Men hvis det ene barnet har kraftig nøtteallergi, det andre har kraftig allergi mot egg, tredje tåler ikke sitrus, fjerde har ekstrem søliaki der hun kan bli dårlig av glutenstøv osv, så kan man ikke smøre noe som helst i matpakka. Ta skolens forbud mot yoghurt, brunost og syltetøy grunnet sukkerinnhold, så vil det eneste du kan ha i matpakka være vann. I slike tilfeller får skolen stå for maten og tilberede maten selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, skjotta skrev:

Det er nok ikke et stort problem for den gjennomsnittlige nordmann med store unger og en jobb utenfor skole/barnehage men for mange andre er det et problem.

I min barnehage fikk vi i fjor et barn med alvorlig eggeallergi. Vi fikk beskjed fra foreldre (med legeerklæring der det stod "bekreftes at ××× har en påvist eggeallergi") om at egg=død så det skulle holdes langt unna. Dermed har hele den etasjen som det barnet holder til i (3 avdelinger) vært eggefrie det siste året. Ingen egg i bakst, matlaging eller som pålegg. Økt utgifter for eggeersttatning, (om du synes allergimat til 1 barn er dyrt, prøv 67 barn og 12 voksne...)

Så, i sommer, traff jeg disse foreldrene i et sosialt lag der mor legger ut om den herlige helgefrokosten hele familien hadde kost seg med. Nybakte rundstykker, juice, egg, bacon og pannekaker...

Viste seg at egentlig får hun bare løs mage av egg, men de "overdrev litt" for at barnehagen skulle ta det seriøst. Det var visst så plagsomt om hun fikk i seg egg (utenom ved helgefrokosten, da gikk det greit)

Da hadde jeg blitt rasende! Hva sa du til henne? Nesten så de skylle blitt erstatningsansvarlige.

De ødelegger også for dem som virkelig er allergiske. Det er farlig.

Anonymkode: b5b73...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Herregud så idiotisk

 

 

Anonymkode: ffa7e...bdd

Helt idiotisk til du faktisk blir vitne til ett allergisk sjokk. I en barnehage jeg jobbet i hadde vi ett barn som var allergisk mot egg. Ingen problem, jeg er allergisk mot egg selv. Man kan lage masse mat uten egg! Og ja, vi ansatte ble opplært i å bruke EpiPen. EpiPen er ikke noe som tar reaksjonen helt bort, man får bare litt ekstra tid til sykebilen kommer. 

Anonymkode: 4a1fc...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hysteriet, og overdrivelsene omkring dette, gjør at de som virkelig er hyper allergiske ikke blir tatt på alvor. Jeg er sykepleier, og hadde en mann med nøtteallergi som pasient. Han var ikke hospitalisert pga nøtteallergien. Selvsagt fikk han nøttefri kost. Men han lå på et tremannsrom. Det ble servert sjokoladepudding til dessert. De to andre fikk dette. Han med nøtteallergi fikk noe annet, da det kunne være spor av nøtter i puddingen. Det gikk faktisk ikke mange minuttene, fra de andre åpnet sjokoladepuddingene sine, og til tredjemann viste tegn på begynnende sjokk. Men han var jo på rett sted da, sykehus. Så det gikk bra. Men jeg hadde faktisk ikke trodd det var mulig å reagere så kraftig/raskt på så lite. Han visste han hadde nøtteallergi, men hadde ikke reagert så kraftig før. Livet må jo bli veldig innskrenket, isolert og utrygt når man reagerer på så lite som spor av nøtter i en sjokoladepudding. 

Anonymkode: 4bb95...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 10.8.2018 den 9.58, Anonym bruker skrev:

Og du skal sitte og synse, tro og tenke på om ikke du vet bedre hva dette allergiske barnet tåler enn barnets egne foreldre som antakeligvis har sett barnet bli dødssykt og måtte på sykehuset? 

Nei, det er ikke synd på barna dine som ikke får spise nøtter på skolen. Du kan jo gi dem det hjemme. Snakk om å se problemer som faktisk ikke er der!

Anonymkode: bbd0d...177

Er det ikke 20-30 år siden sist noen døde av matallergi i Norge? 

Anonymkode: 5fa99...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...