Gå til innhold

Det var jammen på tide at noen tar tak i dette hysteriet!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette har blant annet helsedirektoratet og astma og allergiforbundet sagt lenge!! 

Anonymkode: 0943b...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Miss Marple* skrev:

Er dette egentlig et stort problem sånn i det daglige? 

 

Du mener at det kun er store, daglige problemer som skal debatteres i samfunnet? Så trender, generell utvikling, barns kosthold og helse, skolens miljø, vurdering og regler - alt sånn kan vi bare la være å engasjere oss i?

Anonymkode: 2c06e...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du mener at det kun er store, daglige problemer som skal debatteres i samfunnet? Så trender, generell utvikling, barns kosthold og helse, skolens miljø, vurdering og regler - alt sånn kan vi bare la være å engasjere oss i?

Anonymkode: 2c06e...684

Tror du at det er det jeg mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, *Miss Marple* skrev:

Tror du at det er det jeg mener?

Ut fra den korte (frekke?) kommentaren din kan det kanskje virke sånn ja. Men du må gjerne utdype. 

Anonymkode: 2c06e...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, godt å få ekspertene på banen så hysterisk navlebeskuende allergikere kan klappe igjen. Mestre egen allergi, sier forskerne. Slutt å tro din allergi er sentrum i universet, sier vi andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ut fra den korte (frekke?) kommentaren din kan det kanskje virke sånn ja. Men du må gjerne utdype. 

Anonymkode: 2c06e...684

Frekk kommentar? Jeg stilte et spørsmål (du la kanskje ikke merke til spørsmålstegnet?).

Jeg lurer oppriktig på om dette er et stort problem det barn ferdes? Jeg har hatt barn i en mannsalder og har aldri vært borti problemstillingen. 

Jeg syns nå egentlig det er du som svarer meg frekt her jeg. Å tillegg andre meninger og holdninger utfra en kort setning er vel neppe god diskusjonsteknikk?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, sug lut skrev:

Hehe, godt å få ekspertene på banen så hysterisk navlebeskuende allergikere kan klappe igjen. Mestre egen allergi, sier forskerne. Slutt å tro din allergi er sentrum i universet, sier vi andre.

Du er så tøff at jeg griner. Gjesp.

Anonymkode: bbd0d...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om barnehager eller skoler som har forbud mot egg, fisk og nøtter. Med det sagt lever barn fint uten f.eks. nøtter, så et forbud mot nøtter dersom et barn i klassen er så allergisk er på sin plass. Det skader ingen. Det er bare å la være og sende med nøtter, liksom.

Anonymkode: bbd0d...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Frekk kommentar? Jeg stilte et spørsmål (du la kanskje ikke merke til spørsmålstegnet?).

Jeg lurer oppriktig på om dette er et stort problem det barn ferdes? Jeg har hatt barn i en mannsalder og har aldri vært borti problemstillingen. 

Jeg syns nå egentlig det er du som svarer meg frekt her jeg. Å tillegg andre meninger og holdninger utfra en kort setning er vel neppe god diskusjonsteknikk?

 

I artikkelen står det at 2/3 av skolene som svarte i en undersøkelse har totalforbud mot matvarer. Så det er åpenbart ganske utbredt ja...

Anonymkode: 2c06e...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøtter er supersunt supplement til matpakken. Mine barn spiser ikke så mye, men de er veldig glad ulike typer usaltede nøtter. Dessverre får de ikke ha det med på skolen pga en allergiker (annet klassetrinn) , noe vi selvsagt respekterer.

Men det er kanskje i overkant hysterisk med dette forbudet...? Har lest det flere ganger tidligere at det er ytterst ytterst sjelden at noen reagerer så sterkt at det ikke kan spises nøtter i samme bygning uten at de får reaksjon. Forstår selvsagt både skole og foreldre til barnet som vil være føre var da...

Anonymkode: ffc4b...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nøtter er supersunt supplement til matpakken. Mine barn spiser ikke så mye, men de er veldig glad ulike typer usaltede nøtter. Dessverre får de ikke ha det med på skolen pga en allergiker (annet klassetrinn) , noe vi selvsagt respekterer.

Men det er kanskje i overkant hysterisk med dette forbudet...? Har lest det flere ganger tidligere at det er ytterst ytterst sjelden at noen reagerer så sterkt at det ikke kan spises nøtter i samme bygning uten at de får reaksjon. Forstår selvsagt både skole og foreldre til barnet som vil være føre var da...

Anonymkode: ffc4b...8fd

Og du skal sitte og synse, tro og tenke på om ikke du vet bedre hva dette allergiske barnet tåler enn barnets egne foreldre som antakeligvis har sett barnet bli dødssykt og måtte på sykehuset? 

Nei, det er ikke synd på barna dine som ikke får spise nøtter på skolen. Du kan jo gi dem det hjemme. Snakk om å se problemer som faktisk ikke er der!

Anonymkode: bbd0d...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I artikkelen står det at 2/3 av skolene som svarte i en undersøkelse har totalforbud mot matvarer. Så det er åpenbart ganske utbredt ja...

Anonymkode: 2c06e...684

Det stor også st under halvparten svarte, da viser all erfaring at det er de som har regler på dette som tar seg bryet med å svare. 

Men om det så er at flesteparten av skoler/barnehager har regler/begrensninger så er spørsmålet mitt likevel om dette er et problem? Blir man bedt om å la være å sende med nøtter eller egg så er vel det en enkel sak å etterkomme? Ingen MÅ ha nøtter i matboksen, vel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *Miss Marple* skrev:

Er dette egentlig et stort problem sånn i det daglige? 

 

Jepp. Jeg har skrevet om det tidligere her. Jeg er kokk, da det begynte et barn i barnehagen med allergi fikk jeg beskjed om å dusje, skifte klær før jeg hentet i barnehagen. 

Jeg måtte få kommunelegen på banen for å få en uttalelse. Det var helt idiotisk oppfordring. 

Anonymkode: 37315...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og du skal sitte og synse, tro og tenke på om ikke du vet bedre hva dette allergiske barnet tåler enn barnets egne foreldre som antakeligvis har sett barnet bli dødssykt og måtte på sykehuset? 

Nei, det er ikke synd på barna dine som ikke får spise nøtter på skolen. Du kan jo gi dem det hjemme. Snakk om å se problemer som faktisk ikke er der!

Anonymkode: bbd0d...177

Oi, hissig? Leste du hele innlegget?

Nei, det er ikke synd i mine barn og det er ikke vanskelig å la være å sende nøtter med i matpakken. Men skal man ha et totalforbud for en hel skole med flere hundre elever bør det være faglig begrunnet. Jeg synser og mener ingenting, det overlater jeg til fagmiljøet: https://sykepleien.no/2017/03/sjelden-nodvendig-med-soner

 

Anonymkode: ffc4b...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbud mot matvarer hadde jeg ignorert (slemme meg). Vil skolen ha bort noe får de begynne med å servere mat. Da kan de kontrollere.

Anonymkode: 187ae...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Det stor også st under halvparten svarte, da viser all erfaring at det er de som har regler på dette som tar seg bryet med å svare. 

Men om det så er at flesteparten av skoler/barnehager har regler/begrensninger så er spørsmålet mitt likevel om dette er et problem? Blir man bedt om å la være å sende med nøtter eller egg så er vel det en enkel sak å etterkomme? Ingen MÅ ha nøtter i matboksen, vel? 

Nei, det er egentlig ikke så enkelt. Det betyr at vi ikke kan sende med det brødet vi vanligvis bruker, vi må droppe pannekaker, muffins, omelett,  panert fisk og masse annet som ungene liker å ha i matboksen. Dessuten må vi gi omhyggelig instruksjoner til besteforeldre og andre som av og til passer dem.

Jeg har faktisk sendt mail til rektor om at vi ikke tar ansvaret for at det ikke blir med mat med allergener innimellom. Hvis problemet er så stort må eleven det gjelder holdes unna mine barn. De sitter like vell fortsatt ofte ved samme bord så da regner jeg med at det ikke er så nøye.

Anonymkode: cde73...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Det stor også st under halvparten svarte, da viser all erfaring at det er de som har regler på dette som tar seg bryet med å svare. 

Men om det så er at flesteparten av skoler/barnehager har regler/begrensninger så er spørsmålet mitt likevel om dette er et problem? Blir man bedt om å la være å sende med nøtter eller egg så er vel det en enkel sak å etterkomme? Ingen MÅ ha nøtter i matboksen, vel? 

Det er faktisk ikke så enkelt å unngå nøtter, hvis de kjører "forbud mot spor av nøtter'. Det betyr at brød ikke kan skjæres i brødskjæreren på butikken, mange brød som ikke kan brukes, for ikke å snakke om knekkebrød. Hva med kjeks på tur? Så begynner problemene med peanøtter vs nøtter, osv osv. 

Anonymkode: b8bb9...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Det stor også st under halvparten svarte, da viser all erfaring at det er de som har regler på dette som tar seg bryet med å svare. 

Men om det så er at flesteparten av skoler/barnehager har regler/begrensninger så er spørsmålet mitt likevel om dette er et problem? Blir man bedt om å la være å sende med nøtter eller egg så er vel det en enkel sak å etterkomme? Ingen MÅ ha nøtter i matboksen, vel? 

Du tenker at din svogerforskning trumfer de som faktisk forsker på dette... Ja, ja... Hva skal man si... 

Blir litt målløs av sånne argumenter.

Helsedirektoratet, Norges Astma og Allergiforbund, allergieksperter ved St Olavs hospital, Regionalt senter for astma, allergi og overfølsomhet - alle disse fraråder totalforbud av matvarer på skolene. Det kunne jeg gjerne tenke meg å diskutere. 

Men du forsøker å dreie det til at jeg bare tenker på meg selv for dette er ikke noe stort problem i hverdagen. Du tar mannen og ikke ballen. Dårlig hersketeknikk. 

Dette dreier seg ikke om meg personlig. Dette dreier seg om et samfunnshysteri som har tatt helt av. Om skoler som tar avgjørelser stikk i strid med offisielle anbefalinger. Det handler ikke kun om en nøttepose. Egg, fisk og sitrus forbys. Hvis du leser hva Helsedirektoratet selv skriver så forstår du kanskje mer. Du virker veldig opptatt av å «ta» meg, veldig lite opptatt av samfunnsutviklingen. 

https://helsedirektoratet.no/folkehelse/kosthold-og-ernering/anbefalinger-for-handtering-av-notteallergi-i-barnehager-og-skoler

Anonymkode: 2c06e...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Aldri hørt om barnehager eller skoler som har forbud mot egg, fisk og nøtter. Med det sagt lever barn fint uten f.eks. nøtter, så et forbud mot nøtter dersom et barn i klassen er så allergisk er på sin plass. Det skader ingen. Det er bare å la være og sende med nøtter, liksom.

Anonymkode: bbd0d...177

Vårt ene barn går på en ungdomsskole som er eggefri. En skole med fire hundre elever. Helt fantastisk egentlig. 🙄

Anonymkode: 27b44...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du tenker at din svogerforskning trumfer de som faktisk forsker på dette... Ja, ja... Hva skal man si... 

Blir litt målløs av sånne argumenter.

Helsedirektoratet, Norges Astma og Allergiforbund, allergieksperter ved St Olavs hospital, Regionalt senter for astma, allergi og overfølsomhet - alle disse fraråder totalforbud av matvarer på skolene. Det kunne jeg gjerne tenke meg å diskutere. 

Men du forsøker å dreie det til at jeg bare tenker på meg selv for dette er ikke noe stort problem i hverdagen. Du tar mannen og ikke ballen. Dårlig hersketeknikk. 

Dette dreier seg ikke om meg personlig. Dette dreier seg om et samfunnshysteri som har tatt helt av. Om skoler som tar avgjørelser stikk i strid med offisielle anbefalinger. Det handler ikke kun om en nøttepose. Egg, fisk og sitrus forbys. Hvis du leser hva Helsedirektoratet selv skriver så forstår du kanskje mer. Du virker veldig opptatt av å «ta» meg, veldig lite opptatt av samfunnsutviklingen. 

https://helsedirektoratet.no/folkehelse/kosthold-og-ernering/anbefalinger-for-handtering-av-notteallergi-i-barnehager-og-skoler

Anonymkode: 2c06e...684

Jeg er ikke ute etter å ta noen jeg. 

Jeg oppfatter det bare ikke som et stort problem. At det provoserer deg slik kan jeg ikke ta ansvar for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vårt ene barn går på en ungdomsskole som er eggefri. En skole med fire hundre elever. Helt fantastisk egentlig. 🙄

Anonymkode: 27b44...46a

Herregud så idiotisk

 

 

Anonymkode: ffa7e...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du tenker at din svogerforskning trumfer de som faktisk forsker på dette... Ja, ja... Hva skal man si... 

Blir litt målløs av sånne argumenter.

Helsedirektoratet, Norges Astma og Allergiforbund, allergieksperter ved St Olavs hospital, Regionalt senter for astma, allergi og overfølsomhet - alle disse fraråder totalforbud av matvarer på skolene. Det kunne jeg gjerne tenke meg å diskutere. 

Men du forsøker å dreie det til at jeg bare tenker på meg selv for dette er ikke noe stort problem i hverdagen. Du tar mannen og ikke ballen. Dårlig hersketeknikk. 

Dette dreier seg ikke om meg personlig. Dette dreier seg om et samfunnshysteri som har tatt helt av. Om skoler som tar avgjørelser stikk i strid med offisielle anbefalinger. Det handler ikke kun om en nøttepose. Egg, fisk og sitrus forbys. Hvis du leser hva Helsedirektoratet selv skriver så forstår du kanskje mer. Du virker veldig opptatt av å «ta» meg, veldig lite opptatt av samfunnsutviklingen. 

https://helsedirektoratet.no/folkehelse/kosthold-og-ernering/anbefalinger-for-handtering-av-notteallergi-i-barnehager-og-skoler

Anonymkode: 2c06e...684

Amen! 

Anonymkode: ffc4b...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, *Miss Marple* skrev:

Er dette egentlig et stort problem sånn i det daglige? 

 

Det er nok ikke et stort problem for den gjennomsnittlige nordmann med store unger og en jobb utenfor skole/barnehage men for mange andre er det et problem.

I min barnehage fikk vi i fjor et barn med alvorlig eggeallergi. Vi fikk beskjed fra foreldre (med legeerklæring der det stod "bekreftes at ××× har en påvist eggeallergi") om at egg=død så det skulle holdes langt unna. Dermed har hele den etasjen som det barnet holder til i (3 avdelinger) vært eggefrie det siste året. Ingen egg i bakst, matlaging eller som pålegg. Økt utgifter for eggeersttatning, (om du synes allergimat til 1 barn er dyrt, prøv 67 barn og 12 voksne...)

Så, i sommer, traff jeg disse foreldrene i et sosialt lag der mor legger ut om den herlige helgefrokosten hele familien hadde kost seg med. Nybakte rundstykker, juice, egg, bacon og pannekaker...

Viste seg at egentlig får hun bare løs mage av egg, men de "overdrev litt" for at barnehagen skulle ta det seriøst. Det var visst så plagsomt om hun fikk i seg egg (utenom ved helgefrokosten, da gikk det greit)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...