Gå til innhold

Søke hjelp fra nav før et faktisk samlivsbrudd?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg og min samboer har kommet frem til at vi ønsker å flytte fra hverandre.😔. Sammen har vi 3 barn.

Jeg har en midlertidig jobb i 70% stilling der jeg får nye 6mnd kontrakter med 2mmd gjensidig oppsigelse. Min lønn er ikke nok til å dekke alt det økonomiske alene da jeg tjener ca 17 000kr. Jeg har en del gjeld fra før så lån er uaktuelt. Noe som gjør at jeg både skjemmes av å søke om hjelp fra nav og det gjør ting mye værre. 😞

Jeg vet at jeg trenger en 100% jobb og det er høyt på prioriteringen. Nå er bolig også en faktor da vi leier sammen. 

Så til mitt faktiske spørsmål,  kan jeg søke om kommunal bolig før vi faktisk har flyttet ut fra hverandre? Må jeg bo på et motell etc,  eller kan jeg få hjelp når vi bor sammen men holder på å prøver å finne leilighet å leie hver for oss ?

Vet det ikke er noe garanti at jeg oppfyller kravene men vet helt ærlig ikke hva annet jeg kan gjøre. Er desperat og så urolig hvordan jeg skal løse dette 😭😭

Beklager lagt innlegg men håper noen som vet litt om dette feks fra egen erfaring tar seg tid til å svare meg, da blir jeg veldig takknemmelig 💜

Anonymkode: 11cee...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei det kan du ikke.

for å få stønad som enslig forsørger må du ha meklingsattest. 

Kommunalbolig er dessuten dessverre svært vanskelig å få.

 

Anonymkode: 77c3c...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meklingsattest og registrert flytting må være på plass før du får noe som helst. Hvorfor tror du at du skal få kommunal bolig? Det er veldig mange på venteliste. Og ønsker du oppdra barna i f.eks rusmiljø? Som mange kommunale boliger huser. Jf media. 

Hvor gamle er barna? 

Anonymkode: 289a8...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte kun på bolig delen og ikke økonomisk støtte før en evt bolig var i boks. 

Min tante leier kommunalt med sine 2 barn , hun er riktignok uføretrygdet men ikke noe rus etc der så vidt jeg vet. Det er er vanlig bolighus med 4 egt der andre eier og hun er eneste som leier. 🤔

Hun har mye rimeligere leie og mer stabilt ift barn i bilde, så derfor jeg tenkte på kommunal bolig. For å slippe å nærmest tigge på NAV for støtte til ditt å datt 😕 misliker sterkt å skal krype og be for å få penger til å forsørge meg å mine. 

HI

Anonymkode: 11cee...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anonym bruker said:

Tenkte kun på bolig delen og ikke økonomisk støtte før en evt bolig var i boks. 

Min tante leier kommunalt med sine 2 barn , hun er riktignok uføretrygdet men ikke noe rus etc der så vidt jeg vet. Det er er vanlig bolighus med 4 egt der andre eier og hun er eneste som leier. 🤔

Hun har mye rimeligere leie og mer stabilt ift barn i bilde, så derfor jeg tenkte på kommunal bolig. For å slippe å nærmest tigge på NAV for støtte til ditt å datt 😕 misliker sterkt å skal krype og be for å få penger til å forsørge meg å mine. 

HI

Anonymkode: 11cee...61d

Skal ikke barnefaren bidra?

Anonymkode: 3bbcf...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne barna bodd mest hos far en periode til du har kommet deg mer på beina? Så kunne du funnet deg noe mindre, jobbet mer og nedbetalt lån? 

Anonymkode: c3e54...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommual bolig er ikke nødvendigvis billigere enn andre på markedet. Du må også kunne vise til at du har forsøkt å finne bolig på det private markedet uten hell, kommunal bolig er en nødløsning. Søker du nå som førstevalg får du garantert avslag. Blir du satt på venteliste må du finne noe annet selv i mellomtiden.

I min kommune er noen kommunale boliger dyre, spesielt de med flere rom, som ofte de med barn trenger,  alt ra 12 000,- og oppover.

Ordne meklingsattest også finner du en leilighet som passer, er noen av ungene under 8 år kan du få overgangsstønad, du vil få barnebdrag og en ekstra barnetrygd. Det pluss de 17 000,- i lønn(mens du leter etter 100% stilling) vil være nok til å betale for leie utenom.

Anonymkode: 6df4d...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kommual bolig er ikke nødvendigvis billigere enn andre på markedet. Du må også kunne vise til at du har forsøkt å finne bolig på det private markedet uten hell, kommunal bolig er en nødløsning. Søker du nå som førstevalg får du garantert avslag. Blir du satt på venteliste må du finne noe annet selv i mellomtiden.

I min kommune er noen kommunale boliger dyre, spesielt de med flere rom, som ofte de med barn trenger,  alt ra 12 000,- og oppover.

Ordne meklingsattest også finner du en leilighet som passer, er noen av ungene under 8 år kan du få overgangsstønad, du vil få barnebdrag og en ekstra barnetrygd. Det pluss de 17 000,- i lønn(mens du leter etter 100% stilling) vil være nok til å betale for leie utenom.

Anonymkode: 6df4d...a67

Og evt bostøtte :) 

Anonymkode: 289a8...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kommual bolig er ikke nødvendigvis billigere enn andre på markedet. Du må også kunne vise til at du har forsøkt å finne bolig på det private markedet uten hell, kommunal bolig er en nødløsning. Søker du nå som førstevalg får du garantert avslag. Blir du satt på venteliste må du finne noe annet selv i mellomtiden.

I min kommune er noen kommunale boliger dyre, spesielt de med flere rom, som ofte de med barn trenger,  alt ra 12 000,- og oppover.

Ordne meklingsattest også finner du en leilighet som passer, er noen av ungene under 8 år kan du få overgangsstønad, du vil få barnebdrag og en ekstra barnetrygd. Det pluss de 17 000,- i lønn(mens du leter etter 100% stilling) vil være nok til å betale for leie utenom.

Anonymkode: 6df4d...a67

Eller kanskje barnas far også har noe han skal ha sagt...

Anonymkode: 46119...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal barna bo, skal dere ha de 50/50 eller skal du ha de mest?

Om du skal ha de mest vil du få nok støtte til å betale husleie selv om du bare har 70% stilling, men dere må ha meklingsattest og flytte fra hverandre før du har krav på støtte som enslig forsørger.

Kommunal bolig er det venteliste på, og skal være siste mulighet, så det får du ikke sånn helt uten videre. Men du kan nok få nav-garanti for depositum.

Anonymkode: 994cc...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...