Anonym bruker Skrevet 9. august 2018 #1 Skrevet 9. august 2018 Hamster? Marsvin? Rotter? Kaniner? Dyr er veldig viktig for 10-åringen vår og vi har lenge sagt nei, av forskjellige grunner. Vi jobber begge skift og vi blir mer låst fast til huset, for å gi dyret sin daglige kos og oppmerksomhet. Sånn som dagene er lagt opp i dag, blir dyret/ dyrene alene nesten hele dagen en dag i uken. Går det bra hvis vi har to dyr? Hamstere kan ikke være to, rotter er rotter, frister lite, kanskje marsvin, men jeg vet ikke. Katt og hund er uaktuelt. Anonymkode: 11fe6...140
Anonym bruker Skrevet 9. august 2018 #2 Skrevet 9. august 2018 Kan dere hjelpe oss å velge? Vi vil vrøelge riktig dyr, eller kanskje ingen dyr. Anonymkode: 11fe6...140
Anonym bruker Skrevet 9. august 2018 #3 Skrevet 9. august 2018 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hamster? Marsvin? Rotter? Kaniner? Dyr er veldig viktig for 10-åringen vår og vi har lenge sagt nei, av forskjellige grunner. Vi jobber begge skift og vi blir mer låst fast til huset, for å gi dyret sin daglige kos og oppmerksomhet. Sånn som dagene er lagt opp i dag, blir dyret/ dyrene alene nesten hele dagen en dag i uken. Går det bra hvis vi har to dyr? Hamstere kan ikke være to, rotter er rotter, frister lite, kanskje marsvin, men jeg vet ikke. Katt og hund er uaktuelt. Anonymkode: 11fe6...140 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan dere hjelpe oss å velge? Vi vil vrøelge riktig dyr, eller kanskje ingen dyr. Anonymkode: 11fe6...140 Marsvin bør være to Kaniner bør være to. 2 stk kaniner, ute, alene hele dagen går HELT fint. Men det er dyrt å bygge et kaninbur+innhegning. Det koster veldig mye hvis det skal være bra nok (og det skal det selvfølgelig være). Anonymkode: 968eb...cc6
Anonym bruker Skrevet 9. august 2018 #4 Skrevet 9. august 2018 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Marsvin bør være to Kaniner bør være to. 2 stk kaniner, ute, alene hele dagen går HELT fint. Men det er dyrt å bygge et kaninbur+innhegning. Det koster veldig mye hvis det skal være bra nok (og det skal det selvfølgelig være). Anonymkode: 968eb...cc6 Ja, jeg vil jo helst ha to, for at de ikke skal bli ensomme når vi er på jobb, skole og treninger. Også hører jeg så mye om at de må ha kos og utetid x antall timer hver dag. Vi klarer det de fleste dagene, men ikke alle, hvis ikke dyrene kan vente til kl. 20 om kvelden. Anonymkode: 11fe6...140
Anonym bruker Skrevet 9. august 2018 #5 Skrevet 9. august 2018 Kaniner er veldig selvgående og krever ikke så mye. Dere må ha stort nok bur, best å bygge selv. En 'sovedel' og en større del med netting foran. Gulvet skal være av tre, men et lite hjørne kan være av netting. Kaniner er renslige og våre har lært seg å bæsje/tisse der (står en stor bøtte under som bæsjen faller ned i). Og så må de ha en innhegning rundt buret, med dør og trapp ned på gresset. Sagspon og høy skal være i buret. De spiser pellets fra Felleskjøpet, høy, eple, gulrot, kvister å gnage på. Løvetann, skvallerkål og blåbærlyng på sommeren. Hver dag skal vannet skiftes og mat fylles på. Buret må rengjøres et par ganger i uka. Klørne må klippes av og til. La de springe ut og inn slik som de vil, da har de det bra. Kose med de kan dere gjøre når dere har tid, men husk at de bør håndteres en del i starten slik at de 'lærer' seg det når de er små. Anonymkode: fe879...714
Anonym bruker Skrevet 9. august 2018 #6 Skrevet 9. august 2018 Har hatt kanin og hamster selv som barn/ung og datteren min har hatt marsvin og rotte. Fordelen med hamster er at de sover om dagen, så det gjør ingenting at dere er borte på dagtid. Hamstere er søte, men ikke lette å holde eller kose med. Kanin er koselig, søte. Ulempen er at de er vanskelig for barn å holde pga de sterke bakbeina. Rotter er sosiale og intelligente dyr, men mange liker dem ikke og synes de er ekle. Marsvin er sosiale, kosete, lette å stelle og holde og er nok det dyret jeg har best erfaring med som kjæledyr for barn. De bør være to sammen og kan nok fint tåle at dere er sent hjemme en dag i uka hvis de får godt stell og oppmerksomhet ellers og har nok plass i buret. Anonymkode: f2dac...833
Anonym bruker Skrevet 9. august 2018 #7 Skrevet 9. august 2018 Ja, jeg marsvin og kanin virker bra, hvis de klarer seg selv en dag i uken. Fordelen med kanin er at vi kan ta de med ut om sommeren, om vinteren må de nok bo i stuen. Fordelen med marsvin er at de er mer kosete, liker å ligge på fanget, men de er vel ikke noe lekne. Ulempen med kanin er at de ikke liker kos på fanget, tror jeg, ulempen med marsvin er at de ikke leker og ikke tåler trekk. Anonymkode: 11fe6...140
Anonym bruker Skrevet 9. august 2018 #8 Skrevet 9. august 2018 Jeg vil ha et dyr som kan løpe fritt i stuen, da faller vel hamster bort. Jeg har også lest at ikke alle hamstere blir tamme, er derfor litt usikker på om hamster er riktig for oss. Anonymkode: 11fe6...140
Anonym bruker Skrevet 10. august 2018 #9 Skrevet 10. august 2018 Har hatt alle typer unntatt rotte. Må si jeg ville gått for hamster. Synes det var veldig morro selv i den alderen og hadde flere. Kan ha flere hamstere men problemet med de er at de er nattedyr og våkne hele natta.. løper i hjulet sitt og bråker. Det positive er at det er lett å få pass når man skal bort. Er et lite bur. Hamster og kanin går for det samme. Kanin er koselig men barn mister ganske fort interessen for de og de lever mye lengre enn en hamster. Vanskelig å få pass til de. Bruker litt plass. Kan ikke stå ute på vinteren selv om mange har de ute. Vet om flere som har frysi ihjel: ( så de må da stå inne og buret lukter vondt hvis man ikke gjør rent hver dag. Det gjelder også hamster mens en hamster har ikke like stort bur og er litt lettere. Jeg skal aldri ha gnagere igjen.. er mye jobb med kanin iallefall. Anonymkode: e434e...f6e
Anonym bruker Skrevet 10. august 2018 #10 Skrevet 10. august 2018 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, jeg vil jo helst ha to, for at de ikke skal bli ensomme når vi er på jobb, skole og treninger. Også hører jeg så mye om at de må ha kos og utetid x antall timer hver dag. Vi klarer det de fleste dagene, men ikke alle, hvis ikke dyrene kan vente til kl. 20 om kvelden. Anonymkode: 11fe6...140 Og begge må være kastrerte, det letteste er å skaffe seg et ferdig kastrert par fra dyrebeskyttelsen. Altså, kaniner skal ikke ha "utetid", de skal ha tilgang på en stor (f.eks 10 kvm) utegård hele døgnet. De skal aldri låses inne i et bur med unntak av under reise. Kaniner trenger ikke kos. De har hverandre, det eneste er at de må tåle å bli hentet inn og tåle kloklipp og generell helseundersøkelse. De krever svært lite, når de er to som går godt sammen. Anonymkode: 968eb...cc6
Anonym bruker Skrevet 10. august 2018 #11 Skrevet 10. august 2018 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Kaniner er veldig selvgående og krever ikke så mye. Dere må ha stort nok bur, best å bygge selv. En 'sovedel' og en større del med netting foran. Gulvet skal være av tre, men et lite hjørne kan være av netting. Kaniner er renslige og våre har lært seg å bæsje/tisse der (står en stor bøtte under som bæsjen faller ned i). Og så må de ha en innhegning rundt buret, med dør og trapp ned på gresset. Sagspon og høy skal være i buret. De spiser pellets fra Felleskjøpet, høy, eple, gulrot, kvister å gnage på. Løvetann, skvallerkål og blåbærlyng på sommeren. Hver dag skal vannet skiftes og mat fylles på. Buret må rengjøres et par ganger i uka. Klørne må klippes av og til. La de springe ut og inn slik som de vil, da har de det bra. Kose med de kan dere gjøre når dere har tid, men husk at de bør håndteres en del i starten slik at de 'lærer' seg det når de er små. Anonymkode: fe879...714 Ingen del av buret skal være av netting, det kan skade kaninens føtter. Ellers er jeg enig med deg. Og det er viktig å understreke at buret aldri skal være lukket. 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, jeg marsvin og kanin virker bra, hvis de klarer seg selv en dag i uken. Fordelen med kanin er at vi kan ta de med ut om sommeren, om vinteren må de nok bo i stuen. Fordelen med marsvin er at de er mer kosete, liker å ligge på fanget, men de er vel ikke noe lekne. Ulempen med kanin er at de ikke liker kos på fanget, tror jeg, ulempen med marsvin er at de ikke leker og ikke tåler trekk. Anonymkode: 11fe6...140 Hvorfor "må de bo i stuen" om vinteren? De kan fint bo ute. Mine kaniner elsker snø, og elsker den friske lufta. Men de har mulighet til å trekke seg tilbake til en varm "iglo" når de måtte ønske det. + at de har en hule der det er lunt. Mange kaniner liker kos, men man kan ikke forvente det. De er litt som katter, bestemmer selv når de vil. Men da må de være vant til det fra ung alder som oftest. 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg vil ha et dyr som kan løpe fritt i stuen, da faller vel hamster bort. Jeg har også lest at ikke alle hamstere blir tamme, er derfor litt usikker på om hamster er riktig for oss. Anonymkode: 11fe6...140 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Har hatt alle typer unntatt rotte. Må si jeg ville gått for hamster. Synes det var veldig morro selv i den alderen og hadde flere. Kan ha flere hamstere men problemet med de er at de er nattedyr og våkne hele natta.. løper i hjulet sitt og bråker. Det positive er at det er lett å få pass når man skal bort. Er et lite bur. Hamster og kanin går for det samme. Kanin er koselig men barn mister ganske fort interessen for de og de lever mye lengre enn en hamster. Vanskelig å få pass til de. Bruker litt plass. Kan ikke stå ute på vinteren selv om mange har de ute. Vet om flere som har frysi ihjel: ( så de må da stå inne og buret lukter vondt hvis man ikke gjør rent hver dag. Det gjelder også hamster mens en hamster har ikke like stort bur og er litt lettere. Jeg skal aldri ha gnagere igjen.. er mye jobb med kanin iallefall. Anonymkode: e434e...f6e Det er bare tullprat, kaniner kan fint gå ute hele året (også i -20) så lenge de har et strødd, isolert bur å gå inn i. De er ikke dumme, de går inn og varmer seg når det blir kaldt. Man kan også sette inn en varmelampe i huset deres hvis man er redd for at de fryser. Dessuten er ikke kaniner gnagere Anonymkode: 968eb...cc6
Anonym bruker Skrevet 10. august 2018 #12 Skrevet 10. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ingen del av buret skal være av netting, det kan skade kaninens føtter. Ellers er jeg enig med deg. Og det er viktig å understreke at buret aldri skal være lukket. Hvorfor "må de bo i stuen" om vinteren? De kan fint bo ute. Mine kaniner elsker snø, og elsker den friske lufta. Men de har mulighet til å trekke seg tilbake til en varm "iglo" når de måtte ønske det. + at de har en hule der det er lunt. Mange kaniner liker kos, men man kan ikke forvente det. De er litt som katter, bestemmer selv når de vil. Men da må de være vant til det fra ung alder som oftest. Det er bare tullprat, kaniner kan fint gå ute hele året (også i -20) så lenge de har et strødd, isolert bur å gå inn i. De er ikke dumme, de går inn og varmer seg når det blir kaldt. Man kan også sette inn en varmelampe i huset deres hvis man er redd for at de fryser. Dessuten er ikke kaniner gnagere Anonymkode: 968eb...cc6 Jeg fikk ikke til å sitere kun det øverste. Men det er snakk om et så lite hjørne med netting at kun rumpa får plass. De rygger seg bak for å gå på do🙈 Våre kaniner er også ute hele året, vi setter inn varmelampe på vinteren når det er mange minusgrader. Anonymkode: fe879...714
Anonym bruker Skrevet 10. august 2018 #13 Skrevet 10. august 2018 Hva med fugl eller fisk?? Anonymkode: d56de...738
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå