Gå til innhold

Dagene er lange, men årene er korte


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Her inne leser vi stadig om folk som synes det å være foreldre er så slitsomt og vanskelig. De gleder seg til barna blir større, til å få mer egentid og slippe travle dager.

Det er så trist å lese, synes jeg. At så mange barn vokser opp i familier som ikke klarer å henge med, som ganske sikkert kjenner på følelsen av å være til bry og som lever i en hverdag med mas, kjeft og stress.

Jeg har to kull med barn, de to eldste er voksne og etablerte, de to yngste skal bo hjemme i mange år enda. Og selvsagt er det travelt med barn. Det er stress, bekymringer, lite/dårlig søvn, mye oppfølging og praktisk logistikk.

Men det bør da være mest glede? Det er foreldrenes oppgave å tilrettelegge hverdagen slik at både voksne og barn får tid til å bare være. Det er stress nok for barn først å være i barnehagen i 6-9 timer, så begynner skolen med krav om prestasjon og sosial tilhørighet, fritidsaktiviteter og lekser. Om man i tillegg føler at hjemmet ikke er en avslappet og trygg havn, hva gjør det med et barn/ungdom?

Det var en som skrev i en annen tråd at «husk at dagene er lange, men årene korte». Det var så fint sagt, syns jeg. Det er akkurat sånn det er. Vips, så er poden 19 år, ferdig med videregående og på full fart ut i livet. Da har det vært viktig for meg å kunne tenke tilbake på barndommen deres og se at det tross alt var flest gode dager. Dager med latter og glede. Dager med god tid, alle samlet rundt middagsbordet eller krøllet sammen i sofaen for å se film.

Husk at det er nå dere skaper barndomsminnene for barna deres.

Anonymkode: 62940...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sant! Jeg er veldig tilhenger av lave skuldre og mindre prestering.. når sola skinner slipper jeg alt og lar humla suse.. man MÅ ingenting, heller ikke løpe etter ungene og underholde de med aktiviteter og fine ferieppplevelser som er mer krevende enn koselig..  Å bare være sammen er ofte mer enn godt nok! 

Anonymkode: 11488...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så veldig enig! (Tror også det var jeg som sa det du siterte). 

Vi maser og kjaser mer enn nødvendig og vi lar krefter utenfor oss diktere livene våre. Ikke ha så høye krav og ro ned forventningene. Livet skal nytes☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er så trist å lese, synes jeg. At så mange barn vokser opp i familier som ikke klarer å henge med, som ganske sikkert kjenner på følelsen av å være til bry og som lever i en hverdag med mas, kjeft og stress.

Vel, dette er jo kun DIN fortolkning. Du aner ingen ting om familielivet til dem det gjelder. Og sannsynligvis forteller de ikke ungene at de er slitne i samme form som de forteller det her på forumet.

Jeg syns det er mye tristere å lese at det eksisterer dømmende mennesker. Du er en av dem.

Anonymkode: c958f...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud jeg blir så lei av sånne som deg...

Dere dikter opp dårlig foreldreskap, dere generaliserer og fordømmer. Dere evner ikke å se flere sider ved en sak. Og dere mangler empati. 

Er dere virkelig så emosjonelt uintelligente som dere fremstår her?

Anonymkode: a8d92...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Optatium skrev:

Så veldig enig! (Tror også det var jeg som sa det du siterte). 

Vi maser og kjaser mer enn nødvendig og vi lar krefter utenfor oss diktere livene våre. Ikke ha så høye krav og ro ned forventningene. Livet skal nytes☺️

Ja, det var nok deg. Husket bare at at var et nick som startet på O. Håper du tilgir meg for å stjele uttrykket, jeg syns det var vakkert og viktig. 

Hi

Anonymkode: 62940...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, dette er jo kun DIN fortolkning. Du aner ingen ting om familielivet til dem det gjelder. Og sannsynligvis forteller de ikke ungene at de er slitne i samme form som de forteller det her på forumet.

Jeg syns det er mye tristere å lese at det eksisterer dømmende mennesker. Du er en av dem.

Anonymkode: c958f...1e4

Man kan jo bare anta hvordan familielivet er når foreldrene er så slitne at de knapt holder hode over vannet. Barn merker fort stemningen i huset og om foreldrene (gjerne ubevisst)fokuserer på at ser frem til at barna blir eldre og 'enklere' vil de nok plukke opp det. 

Og jeg synes egentlig du gjør en super jobb med å dømme,du også 😘

hi

Anonymkode: 62940...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud jeg blir så lei av sånne som deg...

Dere dikter opp dårlig foreldreskap, dere generaliserer og fordømmer. Dere evner ikke å se flere sider ved en sak. Og dere mangler empati. 

Er dere virkelig så emosjonelt uintelligente som dere fremstår her?

Anonymkode: a8d92...aeb

Tror en del lever litt i en drømmeverden. Som når ektepar poster en masse hjerter og kjærlighetserklæringer på hverandres FB-konto mens de sitter i samme rom uten å verken kysse hverandre eller snakke sammen...

Anonymkode: c958f...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud jeg blir så lei av sånne som deg...

Dere dikter opp dårlig foreldreskap, dere generaliserer og fordømmer. Dere evner ikke å se flere sider ved en sak. Og dere mangler empati. 

Er dere virkelig så emosjonelt uintelligente som dere fremstår her?

Anonymkode: a8d92...aeb

Jeg dikter ikke opp noe, jeg refererer til innlegg og svar i flere tråder her inne, spesielt i forbindelse med ferier. 

Hvorfor så sår?

Hi

Anonymkode: 62940...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og jeg synes egentlig du gjør en super jobb med å dømme,du også 😘

Vel, jeg svarer på ett konkret utsagn. Jeg tar ikke en syntese av alle innlegg jeg har lest og kommer med en generell jeremiade om hvor leit det må være for alle barna som ikke har deg til mor...

Anonymkode: c958f...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg dikter ikke opp noe, jeg refererer til innlegg og svar i flere tråder her inne, spesielt i forbindelse med ferier.

Så svar i de trådene, da. Det her har jo ingen belegg.

Anonymkode: c958f...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vel, jeg svarer på ett konkret utsagn. Jeg tar ikke en syntese av alle innlegg jeg har lest og kommer med en generell jeremiade om hvor leit det må være for alle barna som ikke har deg til mor...

Anonymkode: c958f...1e4

Så trist at det kun var det du fikk ut av innlegget mitt. 

Noe sier meg at du er en av de foreldrene jeg tenker på. 

Hi

Anonymkode: 62940...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så svar i de trådene, da. Det her har jo ingen belegg.

Anonymkode: c958f...1e4

Skal du bestemme hvilke innlegg jeg skal skrive? Du verden. 

Hi

Anonymkode: 62940...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg dikter ikke opp noe, jeg refererer til innlegg og svar i flere tråder her inne, spesielt i forbindelse med ferier. 

Hvorfor så sår?

Hi

Anonymkode: 62940...d65

Sår? Nå dikter du igjen. Skjønner at det ikke er noe poeng å diskutere med deg fordi du er fastlåst i din virkelighetsoppfatning og mangler selvinnsikt. 

Bare det at du forsøker å utsette meg for en slik hersketeknikk sier jo at du har et dårlig budskap. 

Anonymkode: a8d92...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sår? Nå dikter du igjen. Skjønner at det ikke er noe poeng å diskutere med deg fordi du er fastlåst i din virkelighetsoppfatning og mangler selvinnsikt. 

Bare det at du forsøker å utsette meg for en slik hersketeknikk sier jo at du har et dårlig budskap. 

Anonymkode: a8d92...aeb

Da forslår jeg at du forsvinner fra min tråd. Du tilfører den ingenting. 

Hi

Anonymkode: 62940...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så trist at det kun var det du fikk ut av innlegget mitt. 

Noe sier meg at du er en av de foreldrene jeg tenker på. 

Hi

Anonymkode: 62940...d65

...og der var dømmingen på plass, ja...

Jeg aner faktisk ikke hvilke foreldre du sikter til, jeg kjenner nemlig ingen. Alle foreldre jeg møter - og jeg møter mange, siden jeg har jobba som lærer i 17 år - er i bunn og grunn like glade i ungene sine som jeg (og kanskje du) er, og gjør sitt beste for et hyggelig og trygt familieliv. Men hva de kan og får til er høyst ulikt. Og at de innimellom er slitne, beklager seg, er irritable eller lei seg, det er noe som hører med til menneskelivet. Man slutter ikke å være individ selv om man også ble mor. Hvis du sluttet med det, og begynte å leve kun for og gjennom barna: slutt med en gang! Du ødelegger livet deres!

Anonymkode: c958f...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Da forslår jeg at du forsvinner fra min tråd. Du tilfører den ingenting. 

Hi

Anonymkode: 62940...d65

Det samme kan jo sies om din tilstedeværelse på DiB. Du tilfører virkelig ikke noe av verdi.

Anonymkode: c958f...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

...og der var dømmingen på plass, ja...

Jeg aner faktisk ikke hvilke foreldre du sikter til, jeg kjenner nemlig ingen. Alle foreldre jeg møter - og jeg møter mange, siden jeg har jobba som lærer i 17 år - er i bunn og grunn like glade i ungene sine som jeg (og kanskje du) er, og gjør sitt beste for et hyggelig og trygt familieliv. Men hva de kan og får til er høyst ulikt. Og at de innimellom er slitne, beklager seg, er irritable eller lei seg, det er noe som hører med til menneskelivet. Man slutter ikke å være individ selv om man også ble mor. Hvis du sluttet med det, og begynte å leve kun for og gjennom barna: slutt med en gang! Du ødelegger livet deres!

Anonymkode: c958f...1e4

Det samme tenker jeg. Men HI i denne tråden glorifiserer seg selv og ser ned på andre. Jeg blir alltid like overrasket over de som leser et par avsnitt på nettet og ut fra det konkluderer med at de er mye bedre foreldre enn de andre. Hvorfor er det så mange som har behov for å dømme andre? Og hvordan kan de gjøre det utfra så utrolig lite informasjon?

Anonymkode: a8d92...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det samme kan jo sies om din tilstedeværelse på DiB. Du tilfører virkelig ikke noe av verdi.

Anonymkode: c958f...1e4

Det er din mening. Andre som har svart i tråden skjønner hva jeg mener og er enige. Skal de også fjerne seg fra dib? 

Hi

Anonymkode: 62940...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det var nok deg. Husket bare at at var et nick som startet på O. Håper du tilgir meg for å stjele uttrykket, jeg syns det var vakkert og viktig. 

Hi

Anonymkode: 62940...d65

Det går helt fint, jeg har hørt det et sted selv☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, sug lut skrev:

Oj så mye ømme tær du klarte å treffe her, hi. Det er bra.

Ja, det stakk visst godt hos noen. Man kan jo håpe at det kan bidra til å bli mer bevisst på egne valg og ikke minst hva man deler med barna. Det er greit å være sliten, det er ikke greit å knapt overleve de viktige barneårene. 

Hi

Anonymkode: 62940...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Optatium skrev:

Det går helt fint, jeg har hørt det et sted selv☺️

Ja. Det gikk jo viralt med en klissevideo. Tror det var noe reklame....

Anonymkode: bab1d...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det stakk visst godt hos noen. Man kan jo håpe at det kan bidra til å bli mer bevisst på egne valg og ikke minst hva man deler med barna. Det er greit å være sliten, det er ikke greit å knapt overleve de viktige barneårene. 

Hi

Anonymkode: 62940...d65

Ja med ditt hovedinnlegg har du nok endret livet til ti tusenvis av nordmenn. Snakk om å ha grandiose tanker om seg selv🤣

Anonymkode: bc8de...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja med ditt hovedinnlegg har du nok endret livet til ti tusenvis av nordmenn. Snakk om å ha grandiose tanker om seg selv🤣

Anonymkode: bc8de...c0a

Endre livet til titusenvis? Jeg har da ikke slike ambisjoner 😂 men om noen tenker litt ekstra over egne valg og holdninger når de har følt seg krenket lenge nok, hadde jo det vært fint 👍 men jeg har egentlig ikke trua, altså. 

Hi

Anonymkode: 62940...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...