Gå til innhold

6 av 10 måneder


Clarisse_

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på om noen opplevd så mye frustrasjon med NAV. Rett og slett er det vanskelig å tro på hva de sier når forskjellige veiledere svarer forskjellig. Jeg skal prøve å fortelle situasjonen min kort:

1) Flyttet til Norge i år, har ikke jobbet i fjor, men jobbet siden februar i 2018.
2) Jeg har termin 1. april.
3) Har to jobber: i den ene er jeg midlertidig ansatt og kontrakten min der slutter 30. november, dvs. 5 måneder før termin, i den andre - jobber hver annen helg (på kafe).
4) Siterer fra NAV: Du kan få foreldrepenger hvis du har vært yrkesaktiv og har hatt pensjonsgivende inntekt i minst 6 av de 10 siste månedene før foreldrepengeperioden begynner.

Jeg fikk vite at om jeg blir i den andre jobben (på kafe) og la oss si tjener bare 5000 per måned, så da kommer jeg til å få 5000 i foreldrepenger. Jeg synes at det er kjempeurettferdig for nå har jeg en jobb som jeg virkelig liker og jobber hardt i begge jobber. Planen min er å slutte i den andre jobber når kontrakten min går ut og ta ut permisjon 1. januar. Da skal det være bare en måned uten jobb (i desember). Det passer meg godt faktisk fordi at faren bor langt bort fra Norge og jeg ville gjerne at vi kunne være sammen før fødselen.

Har noen opplevd en liknende situasjon? Inntektene mine er veldig varierende, men jeg forventer å få et godt beregnet gjennomsnitt i foreldrepenger. Jeg synes at dette systemet er helt vannvittig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Darwinia:-)

Du kommer IKKE til å få bare 5000 kr. Hovedregelen er at man får den lønna man har når man går ut i permisjon. Men det er kun hovedregelen. I tilfeller der det blir urimelig kan man istedenfor be om at gjennomsnittet for de tre siste årene brukes istedenfor. I tilfeller der man er delvis arbeidsledig (mottar dagpenger evnt. andre stønader) vil NAV bruke de 6 beste av de 10 siste månedene, hvis dette lønner seg for søkeren.

Endret av Darwinia:-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darwinia:-)

Husk også at hvis du får innvilget dagpenger når du slutter i den ene stillingen, så teller dagpengene også som inntekt ved beregning av foreldrepengegrunnlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke få dagpenger for jeg jobbet ikke i fjor. De tar i betraktning BARE det siste arbeidsstedet (i mitt tilfelle så ville de være kafe). Kontrakten min slutter før at jeg kan gå ut i permisjon og hvis jeg bare har en jobb (der jeg la oss si tjener 5000) så skal de betale meg 5000 i foreldrepenger. Jeg kunne ikke tro på det og derfor ringte til flere veiledere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darwinia:-)

Hmm, da blir det litt verre. Jeg ville ringt NAV og bedt om å få snakke med noen som jobber kun med foreldrepenger (hvis du ikke har gjort det allerede). Ikke for å si noe stygt om de du møter på telefonen, men de kan LITT om alt og det er ofte ikke nok når det kommer til litt mer kompliserte tilfeller. Jeg har flere ganger opplevd å få et annet svar når jeg har bedt om å få snakke med "ekspertene".

Hvis det stemmer det du har fått opplyst må du nesten bare gjøre alt du kan for å få ny jobb. Meld deg som tilkallingsvikar på sykehjem, omsorgsboliger, skoler og barnehage (PVS hvis du bor i en av storbyene) osv. Håper det ordner seg for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr PVS? Det ser ut som om alt er ok og jeg trenger ikke å lete etter jobb. Hvis jeg går på permisjon 1. januar da har jeg oppfylt kravene om å ha jobbet 6 av 10 måneder før permisjonen starter og da er det bare desember når jeg ikke skal jobbe og mest sannsynligvis ikke skal bo i Norge. Jeg tror at det kommer til å være ok: Du kan få foreldrepenger hvis du har vært yrkesaktiv og har hatt pensjonsgivende inntekt i minst 6 av de 10 siste månedene før foreldrepengeperioden begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...