Gå til innhold

Min datter spør om hvem hennes far er. Jeg orker ikke/kan ikke svare.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På 22.7.2018 den 21.52, Anonym bruker skrev:

Bestill time til fastlegen din i morgen, og be han om å henvise deg til DPS, for det her må du virkelig få hjelp med. Hvis du ikke har råd til privat psykolog, da kan du få time om 1-2 uker.

Og dette er overhodet ikke din feil. Du må virkelig ikke tro det. Det din mor og stefar gjorde mot deg, var grusomt, og bare deres feil. Du var ett uskyldig barn, som skulle blitt beskyttet. 

Ut i fra hva du skriver, så tror jeg ikke du er helt klar til å fortelle dette til din datter, og du burde få hjelp av psykolog, til både hvordan du skal takle det, og hva og hvordan du skal fortelle det.

Anonymkode: a0a90...c70

Du kan også få gratis psykologhjelp på familievernkontoret. Det fikk jeg da jeg brøt med en psykisk syk og voldelig eks. De hadde ikke ventetid i så alvorlige saker. Jeg fikk time i løpet av få dager, og oppfølging så lenge jeg hadde behov. De kan for eksempel rådgi deg i hvordan snakke med datteren din, og hva du bør si og ikke si. De kan ha samtale med deg og datteren din sammen, om du ønsker.

Og du kan ta kontakt med SMSO der du bor. Det er gratis, og de kan hjelpe og støtte deg videre i prosessen du må gjennom for å bearbeide dette. 

Dette er ikke din feil, og du har i henting å skamme deg for. Ikke bær på dette alene lengre, oppsøk hjelp! Varme klemmer fra meg!

Anonymkode: f6331...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk.

Jeg har lest din melding sikkert 100 ganger nå. Det har hjulpet så mye.

Du skulle bare ha sett henne, hun er så nydelig! Så smart og fantastisk. 

Jeg vet jeg trenger hjelp for å få de stemmene og minnene vekk. Av og til er jeg fremdeles der, naken foran han. Hva han vil gjøre vil gjør vondt. Alt var vondt. Det var kanskje ikke min feil.

Vi vil klare dette, vi må. Litt tid fra hverandre (Hun er hos kjærestens familie), litt hjelp for meg. 

Anonymkode: 9be20...4ec

Du kan også kontakte Dixi.

Anonymkode: b9f02...607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke akseptabelt å kalle noen hore, minst av alle sin egen mor. Uansett hvor sint og oppgitt man er. Det bør du lære henne først som sist. 

Anonymkode: d55af...735

Er dét hva du klarer å lire av deg etter hele denne historien? Vil si at det er langt mer uakseptabelt. Voks opp og skaff deg litt empati, ditt troll.

Anonymkode: 6f7f7...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så utrolig imponert over deg og hva du har klart å få til! Både det du har gått gjennom selv og hvordan du har oppdratt dattera di. Du er en sterk og klok kvinne. Hold fast på det gode DU har skapt. Du er ikke skyld i det du ble utsatt for da du fortsatt var et barn. Ville du holdt din datter skyldig hvis (heldigvis bare hvis) noe sånt skulle skjedd med henne? Det hadde du selvfølgelig ikke. Vær like raus med deg selv, det fortjener du!

Anonymkode: 5bf94...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en vond og vanskelig situasjon. Ville bare si at fra din datters side, så er det ikke sikkert at det å ikke vite hvem faren er, er det vondeste. Det verste er nok at hun merker at du skjuler noe. Det er vondt når en veldig nær person ikke kan si alt. Det skaper avstand og stor frustrasjon når våre nærmeste holder noe skjult.

Jeg tenker at du bør handle raskt og kanskje ha en person fra hjelpeapparatet der, når du skal fortelle det til din datter. Det gjør ingenting om du bryter sammen. Vi mennesker tåler alle følelser og når man viser seg sin mest sårbare side, oppstår det ofte en nærere kontakt. Hun vil forstå. Bare gi henne litt tid. Det finnes et godt liv etter dette💜💜💜

Anonymkode: 65814...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er dét hva du klarer å lire av deg etter hele denne historien? Vil si at det er langt mer uakseptabelt. Voks opp og skaff deg litt empati, ditt troll.

Anonymkode: 6f7f7...54e

Og her har vi enda ei slik som datteren til hi. Kalle ukjente mennesker stygge ord. Det jeg ville frem til, er at uansett hvor tungt jenta har det, er det ikke ok å kalle moren sin hore. Hele begrepet hore bør forsvinne fra hennes vokabular. Her slår hun hi der det gjør mest vondt. Hun har jo blitt fortalt av sin mor og stefar at hun er en hore fordi hun ble voldtatt. Og nå blir hun kalt det av sin egen datter. Ikke ok. 

Hi, jeg hadde satt meg ned og fortalt henne sannheten. Det blir steintøft, en utfordring for deres forhold, men både du og hun fortjener at hun vet sannheten. Det kan også bli lettere for deg å bearbeide det når du vet at du ikke sitter alene med dette. 

Anonymkode: d55af...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er kjempetøff HI!

All ære til deg som har klart deg så bra, med så mykje tung bagasje.

Håper du får god hjelp frå fastlegen din på torsdag, og at du får opna deg for jenta di når du er klar for det. Ta i mot all hjelp og støtte du kan få, og ver god mot deg sjølv. Du er ein overlevar, ein vinnar! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen.

 

Anngående mi datter bruke hore ordet til meg var tungt, ja. Må klarifisere at det var bare mi mor som brukte det ordet mot meg, ikke han. Han brukte andre ord. Vi skal jobbe med den saken senere. Hun pleier ikke å bruke slike ord, men jeg kan forstå henne. Hun var sinna og fortvilt. 

Hun har fremdeles ikke kommet hjem, hun er fremdeles hos kjæresten sin. Jeg snakket med hans mor i dag igjen. Hun forstår at vi har hatt en stor krangel og vet hva det er om. Mi datter blir tatt godt vare på der. Det er jeg sikker på! Jeg snakket med henne på telefonen i dag. Jeg sa unnskyld for hvordan alt har blitt vanskelig mellom oss, men at jeg skal fikse dette. Jeg fortalte at  jeg skal til legen på torsdag. Stakkars henne! Hun gråt og sa unnskyld. Hun syntes det var så tøft å se meg knekke sammen på søndag. Hun blir der litt til, tror det er best. Jeg forklarte henne at hun ikke måtte beskymret seg for meg, jeg var på jobb i dag, jeg klarer meg. Litt nervøs for torsdagen, men....

Anonymkode: 9be20...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært hos legen.

Går kveld var ikke en god kveld. Jeg må innrømme at jeg drakk en del. Bare for å få alt unna.. 

Hos legen, jeg orket ikke fortelle, men jeg fikk skrive det på ett ark som jeg så gav til han. Det gikk bedre enn jeg fryktet, han forsto og etter lappen var lest gikk det bedre å snakke om det. Han gikk ikke i sunder, som jeg fryktet. Vi snakket om veien videre. Hva jeg har følt og kjent er vissnok ikke uvanlig, og jeg er ikke den eneste som har vært igjennom dette. Dessverre.

Han vil kontakte barnevernet, og jeg sa ja. Ikke fordi jeg har gjordt noe galt, men for å gi min datter mest mulig støtte. Jeg skrev den meldingen med han. Jeg skal treffe en psykologisk sykepleier i morgen. Han kunne ikke skaffe en psykolog så fort. Det vil komme. 

Anonymkode: 9be20...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært hos legen.

Går kveld var ikke en god kveld. Jeg må innrømme at jeg drakk en del. Bare for å få alt unna.. 

Hos legen, jeg orket ikke fortelle, men jeg fikk skrive det på ett ark som jeg så gav til han. Det gikk bedre enn jeg fryktet, han forsto og etter lappen var lest gikk det bedre å snakke om det. Han gikk ikke i sunder, som jeg fryktet. Vi snakket om veien videre. Hva jeg har følt og kjent er vissnok ikke uvanlig, og jeg er ikke den eneste som har vært igjennom dette. Dessverre.

Han vil kontakte barnevernet, og jeg sa ja. Ikke fordi jeg har gjordt noe galt, men for å gi min datter mest mulig støtte. Jeg skrev den meldingen med han. Jeg skal treffe en psykologisk sykepleier i morgen. Han kunne ikke skaffe en psykolog så fort. Det vil komme. 

Anonymkode: 9be20...4ec

Stor klem til deg ❤️

Så modig du er som har begynt på den veien du går nå! Det kommer til å bli bedre etter hvert!

Anonymkode: e710c...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært hos legen.

Går kveld var ikke en god kveld. Jeg må innrømme at jeg drakk en del. Bare for å få alt unna.. 

Hos legen, jeg orket ikke fortelle, men jeg fikk skrive det på ett ark som jeg så gav til han. Det gikk bedre enn jeg fryktet, han forsto og etter lappen var lest gikk det bedre å snakke om det. Han gikk ikke i sunder, som jeg fryktet. Vi snakket om veien videre. Hva jeg har følt og kjent er vissnok ikke uvanlig, og jeg er ikke den eneste som har vært igjennom dette. Dessverre.

Han vil kontakte barnevernet, og jeg sa ja. Ikke fordi jeg har gjordt noe galt, men for å gi min datter mest mulig støtte. Jeg skrev den meldingen med han. Jeg skal treffe en psykologisk sykepleier i morgen. Han kunne ikke skaffe en psykolog så fort. Det vil komme. 

Anonymkode: 9be20...4ec

Lykke til. Du har brutt et mønster med å holde tett og lide alene i så mange år. Det er sterkt og modig gjort. Jeg heier på deg. 🤗

Anonymkode: 6f7f7...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre da får du hjelpen du trenger.

Det er kanskje positivt også, at dette skjedde før datteren din ble 18 år, for da får hun hjelp av barnevernet. Jeg tror hun kan få hjelp til hun er 20 så lenge den første hjelpen kom før hun fylte 18. Det blir vanskelig for henne å høre hvordan pappaen var, men med hjelp vil hun skjønne at hun er et produkt av deg som hun har vokst opp meg og seg selv, at han var en voldsmann definerer ikke henne. Men hun vil nok trenge litt tid og hjelp for å komme dit.

Det ordner seg for dere begge, hjelpen dere nå vil få er gull verdt. Masse lykke til.

Anonymkode: 435e0...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommer til å ødelegge livet hennes.

Jeg ringte han i går, ikke spør meg hvorfor. Jeg la på før han svarte. Fikk en melding:" Hei, (mitt navn), hva er det? Ring meg." Flere oppringninger jeg ikke svarte. Ny melding:" (Mitt navn) hva er det du vil, din ( ord som jeg tror jeg blir utestengt hvis jeg skriver)".

Mi mor og han var i livet hennes til hun var 8, han var bestefar. Det er bilder i album her hjemme av de to sammen. Til og med ett bilde på veggen i stua. Nå er bestefar ikke bestefar, men pappa. Dette kommer til å ødelegge henne. Jeg var så på å fortelle, men nå er jeg usikker. 

Anonymkode: 9be20...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kommer til å ødelegge livet hennes.

Jeg ringte han i går, ikke spør meg hvorfor. Jeg la på før han svarte. Fikk en melding:" Hei, (mitt navn), hva er det? Ring meg." Flere oppringninger jeg ikke svarte. Ny melding:" (Mitt navn) hva er det du vil, din ( ord som jeg tror jeg blir utestengt hvis jeg skriver)".

Mi mor og han var i livet hennes til hun var 8, han var bestefar. Det er bilder i album her hjemme av de to sammen. Til og med ett bilde på veggen i stua. Nå er bestefar ikke bestefar, men pappa. Dette kommer til å ødelegge henne. Jeg var så på å fortelle, men nå er jeg usikker. 

Anonymkode: 9be20...4ec

Du kommer ikke til å ødelegge datteren din. 

Har du fått snakke med psykologisk sykepleier i dag?

Hva tror/vet datteren er grunnen til at dere ikke har hatt kontakt med din mor og stefar siden hun var 8?

Anonymkode: 6f7f7...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kommer til å ødelegge livet hennes.

Jeg ringte han i går, ikke spør meg hvorfor. Jeg la på før han svarte. Fikk en melding:" Hei, (mitt navn), hva er det? Ring meg." Flere oppringninger jeg ikke svarte. Ny melding:" (Mitt navn) hva er det du vil, din ( ord som jeg tror jeg blir utestengt hvis jeg skriver)".

Mi mor og han var i livet hennes til hun var 8, han var bestefar. Det er bilder i album her hjemme av de to sammen. Til og med ett bilde på veggen i stua. Nå er bestefar ikke bestefar, men pappa. Dette kommer til å ødelegge henne. Jeg var så på å fortelle, men nå er jeg usikker. 

Anonymkode: 9be20...4ec

Vent med å ta noen avgjørelser før du har fått råd fra fagpersoner. Da vet du bedre hva du skal si og hvordan du skal ordlegge deg. Du trenger ikke stresse dette. Ta en ting av gangen. 

Anonymkode: e710c...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du kommer ikke til å ødelegge datteren din. 

Har du fått snakke med psykologisk sykepleier i dag?

Hva tror/vet datteren er grunnen til at dere ikke har hatt kontakt med din mor og stefar siden hun var 8?

Anonymkode: 6f7f7...54e

Jeg har, og det har hjulpet litt. Men det er så mange tanker i hodet mitt.

Hun har blitt fortalt at grunnen er at de flyttet langt vekk. Noe som også er sant. Så mistet vi kontakten. 

Anonymkode: 9be20...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sterk, kan ikke forestille meg hvor vondt du har hatt det. Lykke til videre, håper du får all hjelpen du trenger.

Anonymkode: 54a2e...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ro ned og ta imot hjelp. De vil hjelpe deg med å finne ut av denne situasjonen, og hva du skal gjøre. At det er som det er, er ikke din skyld. Men fortsett gjerne å skrive her underveis, kanskje det også vil hjelpe litt? Vi er her for deg. Bare ha kontakt med folk som vil deg vel. Dette gjelder ikke din stefar, så fortsett å hold ham langt unna deg og din datter. 

Anonymkode: 6f7f7...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tatt enormt skritt fremover nå. Ikke rart at en hel masse vanskelige følelser virvles opp. Du går rett inn i stridens øye, rett inn i kjernen på traumene. Jeg er rett og slett imponert over deg! 

Dette er kanskje det vanskeligste steget du skal ta, og du har gjort det! Klapp seg selv på skulderen, fortell deg selv at du er på riktig vei. Du er sterk selv om du også føler masse frustrasjon, sinne og redsel. Fortsett gjerne å skrive her. 

Vi bryr oss om deg. Du kommer til å få set bedre. Datteren din kommer til å få et fint liv, du er en god mamma. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så imponert over deg! Så modig du er. 

Ikke la det lite set back'et plage deg. Han betyr ingenting. Ingenting han har å si er viktig. 

Fortsett med å gå til samtale. Du har ingenting å skamme deg over. 

Jeg tror du er den tøffeste jeg vet om👍

Anonymkode: 671f9...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Mi mor og han var i livet hennes til hun var 8, han var bestefar. Det er bilder i album her hjemme av de to sammen. Til og med ett bilde på veggen i stua. Nå er bestefar ikke bestefar, men pappa. Dette kommer til å ødelegge henne. Jeg var så på å fortelle, men nå er jeg usikker. 

Anonymkode: 9be20...4ec

Jeg trodde de kuttet kontakten da du ble gravid?

Anonymkode: 1ef63...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.7.2018 den 16.14, Anonym bruker skrev:

Så godt å høre da får du hjelpen du trenger.

Det er kanskje positivt også, at dette skjedde før datteren din ble 18 år, for da får hun hjelp av barnevernet. Jeg tror hun kan få hjelp til hun er 20 så lenge den første hjelpen kom før hun fylte 18. Det blir vanskelig for henne å høre hvordan pappaen var, men med hjelp vil hun skjønne at hun er et produkt av deg som hun har vokst opp meg og seg selv, at han var en voldsmann definerer ikke henne. Men hun vil nok trenge litt tid og hjelp for å komme dit.

Det ordner seg for dere begge, hjelpen dere nå vil få er gull verdt. Masse lykke til.

Anonymkode: 435e0...f89

Man kan få hjelp av bv fram til man er 23 år. 

Anonymkode: 0c606...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på deg ❤️ 

Dette bør snakkes ihjel. Tilslutt er alle monstrene under senga og i skapet jaget vekk, og da vil ikke fortiden ha taket på noen av dere. 

Hva med å skrive et brev til din datter om dette? Da får du god tid til å formulere deg, og det kan faktisk være ganske terapeutisk for din egen del. 

Sannheten setter fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En liten oppdatering. Beklager at det har tatt en stund.

Min datter har kommet hjem og vi har snakket mye sammen. Vi har egentlig alltid hatt ett godt forhold. Jeg har gått i terapi siden dette kom opp, og det har vært veldig godt. Som en skrev til meg, at nå må jeg bruke voksne ord på det jeg har gått gjennom. Det var rart... Jeg vet ikke de voksne ord. Jeg kan ikke beskrive hva som skjedde uten å bli "barnslig". 

Jeg har fortalt henne at dette er mitt problem, ikke hennes. Jeg er den som skal ta ansvar her, ikke henne. Hun trenger ikke å bekymre seg for meg. Jeg er den voksne her. 

Anonymkode: 9be20...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...