Gå til innhold

Vil selge valpen videre, men barn og samboer vil ikke. Hva gjør jeg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er du en selverklært hundeekspert siden du mener en hund trenger kun en tur om dagen? Jeg har hatt hund hele mitt liv og aldri har dette vært noe oppdrettere eller andre har sagt. Selvfølgelig skal en hund på mer enn en tur om dagen!!! 

Til HI.. du er tydeligvis en av de hundeeierne jeg ser på Finn.no som omplasserer sin «snille valp siden vi ikke har tid til den». Snakk om å ta veloverveide valg!! Man skal gjøre skikkelig research før man skaffer seg en valp/hund og ikke kun ta erfaringen til venninna for god fisk. Får helt vondt av disse hundene som ender opp i hjem som ditt. 

Anonymkode: 13950...ddb

Hunden ville blitt solgt og ikke omplassert. Den er overhode ikke "skadet" på noe vis. Det er bare det at den har mye energi og av og til tisser/bæsjer inne. Ville du snakket slik til en fremmed på gata. Tenk litt på hvordan du skriver til andre. Det er lov å gi kritikk. Men å være hånelig passer seg ikke på et anonymforum. Husk at folk som skriver her ofte skriver anonymt, fordi det er en vanskelig sak å ta opp. Enkelte benytter seg av det å kunne være anonym, som å ha lavere terskel for hvordan man skriver til andre mennesker. 

Anonymkode: 7d228...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er fortsatt bitter på min mor pga lignende. 

Da jeg var ca 13 år kjøpte mamma hund. Alle 4 barna var i ekstase. Vi hjalp alle til, men etterhvert var det bare jeg som ordna med den hunden. Til slutt ble det for mye for meg med skole, jobb og sport. Foreldrene mine orket ikke gå turer og følge opp, så mamma ga den bort. 

ALLE vet jo at det er mye jobb med hunder. Teit å anskaffe seg en hund, alle barna blir glade i den, for så å gi den bort. Dårlig gjort. 

Anonymkode: 8acac...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er fortsatt bitter på min mor pga lignende. 

Da jeg var ca 13 år kjøpte mamma hund. Alle 4 barna var i ekstase. Vi hjalp alle til, men etterhvert var det bare jeg som ordna med den hunden. Til slutt ble det for mye for meg med skole, jobb og sport. Foreldrene mine orket ikke gå turer og følge opp, så mamma ga den bort. 

ALLE vet jo at det er mye jobb med hunder. Teit å anskaffe seg en hund, alle barna blir glade i den, for så å gi den bort. Dårlig gjort. 

Anonymkode: 8acac...5d0

Her synes eldstejenta den er plagsom og gir ikke oppmerksomhet, men vil alikevel ha den. Gidder heller ikke å gå turer. Er ikke slik at jeg forventer at hun skal ta hoved ansvaret. Men trodde ho ville bidra med noen lufteturer i ny og ne. Alt havner på meg. Trodde jo barna og mannfolket ville bruke mer tid på den. Er vel yngste jenta som gir den mest oppmerksomhet. 

Anonymkode: 7d228...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Her synes eldstejenta den er plagsom og gir ikke oppmerksomhet, men vil alikevel ha den. Gidder heller ikke å gå turer. Er ikke slik at jeg forventer at hun skal ta hoved ansvaret. Men trodde ho ville bidra med noen lufteturer i ny og ne. Alt havner på meg. Trodde jo barna og mannfolket ville bruke mer tid på den. Er vel yngste jenta som gir den mest oppmerksomhet. 

Anonymkode: 7d228...71b

Men da må det jo stilles krav til jenta! Om hun vil beholde hunden må hun ta ansvar for en tur pr dag. Det er overkommelig og faktisk et minimum når man har hund. 

Å si nei til det er faktisk ikke et alternativ. 

Gjør ikke mannen heller noe med hunden?

Anonymkode: 45a53...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vil ha hund, men ingen vil ta ansvar for oppdraglese og mosjon. 

Gjør hunden en tjeneste og omplasser den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ta kontakt med oppdretter og spør om hn vil kjøpe den tilbake.

Anonymkode: 15dd5...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er fortsatt bitter på min mor pga lignende. 

Da jeg var ca 13 år kjøpte mamma hund. Alle 4 barna var i ekstase. Vi hjalp alle til, men etterhvert var det bare jeg som ordna med den hunden. Til slutt ble det for mye for meg med skole, jobb og sport. Foreldrene mine orket ikke gå turer og følge opp, så mamma ga den bort. 

ALLE vet jo at det er mye jobb med hunder. Teit å anskaffe seg en hund, alle barna blir glade i den, for så å gi den bort. Dårlig gjort. 

Anonymkode: 8acac...5d0

Noen ganger går det faktisk ikke. Da må hunden vekk.

Anonymkode: 15dd5...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, stakkars hund. Dere virker ikke som et kjærlig hjem for hunden. Ignorerer og viser den ikke oppmerksomhet. Lar den gå i hagen, men gidder ikke gå tur (jo, hunder trenger å bevege seg ut fra eget territorie og oppleve nye områder). Dere burde tenkt nøyere over alt dette, og lest dere mer opp på hundehold, før dere fikk hund. At datteren slipper unna med å hå tur fordi hun ikke vil, har aldri vært aktuelt her i huset! 

Omplasser hunden til et hjem der den er ønsket, blir elsket og tatt vare på, og aldri få dere hund igjen! Snarest mulig. Ikke drøy det! 

Anonymkode: 70210...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hadde det vært en soleklar dealbreaker dersom alt arbeid falt på meg og de andre bare vil leke/kose. Her hadde jeg forlangt at de andre bidrar, ellers selger du den. 

Anonymkode: 1434f...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror liksom ikke at dette er sant? Ingen kan være så tett, og samtidig si/mene at man har peiling på hund?

Anonymkode: 4ab09...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt om å tenke seg om å bruke huet føre du skaffer deg valp? Og til og med høre med andre hunde eiere om hva du går til av ansvar?!!!! Valper Klarer ikke holde seg lenge av gangen som fullvoksne hunder det bør til og med du skjønne.  Du klarer å ta vare på barna å eller? Klager du når de har vært uheldig å tissa på seg?! Klarer du ikke ta vare på en hund skjønner jeg ikke hvordan du klarer å ta vare på barna heller for det å er ansvar.  Holder ikke bare å være ute i hagen vettu, de må være fysisk aktive/ regelmessig turer, stelles, mental trening. Valper leker med alt . 

Anonymkode: 93756...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hunden der fortjener ikke dere!!!! Skaff den et bedre hjem så blir hunden så å si stikk motsatt av det du beskriver!!!! Hadde dere vært naboen min så hadde jeg nok meldt dere til mattilsynet til de som driver den avdelinga med dyr!!!! Aldring skaff dere dyr igjen!!!

Anonymkode: 93756...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En tur om dagen er misshandling!!!! Vil si de som mener at en tur om dagen er nok, vil si nei da er dere idioter i mine øyer! Snakk om korttenkt. 

Anonymkode: 93756...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde likt å se deg med hundene mine , gir du ikke de stimuli og med jevne mellom rom lange turer minst 3 ganger om dagen så skal jeg si de hadde blitt gretne, rampete, rastløse og Ikke fulgt kommandoer i det hele tatt.  En hund skal ha minst 3 turer dagelig, morgen, lunsj tider og kveldstur. 

Anonymkode: 93756...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Pobie skrev:

Jepp, jeg er ekspert på hunder. Jeg er utdannet innen hund (trening og adferd, utenlandsstudie) og har jobbet med hunder i flere år. Har jobbet med hundrevis av hunder fra over 60 forskjellige raser. 

I så fall syns jeg synd på hundene som havner hos deg. En tur om dagen er IKKE nok!! Uansett hva du måtte mene! 

Anonymkode: 13950...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

I så fall syns jeg synd på hundene som havner hos deg. En tur om dagen er IKKE nok!! Uansett hva du måtte mene! 

Anonymkode: 13950...ddb

Jeg tror ikke jeg kjenner noen med hund som går mer enn en gang om dagen, jeg? Selv de som har fuglehunder. 

De lufter hunden i hagen på morgenen, eller går 10-15 min langs veien. Rett etter jobb er det ny runde, kanskje 20 min med lek eller rusling langs fortauet. God tur på 1-2 timer på ettermiddag/ kveld. 

Anonymkode: d0e76...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Anonym bruker said:

Hadde likt å se deg med hundene mine , gir du ikke de stimuli og med jevne mellom rom lange turer minst 3 ganger om dagen så skal jeg si de hadde blitt gretne, rampete, rastløse og Ikke fulgt kommandoer i det hele tatt.  En hund skal ha minst 3 turer dagelig, morgen, lunsj tider og kveldstur. 

Anonymkode: 93756...d8a

Lunsjtider? Jobber ikke den vanlige hundeeier...?

Anonymkode: 8a3de...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde likt å se deg med hundene mine , gir du ikke de stimuli og med jevne mellom rom lange turer minst 3 ganger om dagen så skal jeg si de hadde blitt gretne, rampete, rastløse og Ikke fulgt kommandoer i det hele tatt.  En hund skal ha minst 3 turer dagelig, morgen, lunsj tider og kveldstur. 

Anonymkode: 93756...d8a

Så hvis man skal ha hund kan man ikke ha jobb? Eller et liv utenom å lufte hunder?

De jeg kjenner og anser som gode hundeeiere går en liten lufte- og tissetur om morgenen og så en god tur om ettermiddag/kveld. Så er den gjerne løs i hagen litt sånn ellers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror ikke jeg kjenner noen med hund som går mer enn en gang om dagen, jeg? Selv de som har fuglehunder. 

De lufter hunden i hagen på morgenen, eller går 10-15 min langs veien. Rett etter jobb er det ny runde, kanskje 20 min med lek eller rusling langs fortauet. God tur på 1-2 timer på ettermiddag/ kveld. 

Anonymkode: d0e76...058

Hvordan er det der bare en tur? 10-15 min langs veien er da vitterlig en tur? De må ikke være flere timer lange. Mine får mellom 3-5 turer om dagen. 10-15 min morgen før jobb, en 15-20 min rett etter jobb, en lengre tur på kvelden, og en siste 10-15 min tur før vi legger oss.

 

På 21.7.2018 den 0.13, Pobie skrev:

Dette stemmer ikke. En tur per dag holder fint. En valp trenger uansett å tisse mer enn 3 ganger om dagen, så flere turer hjelper ikke på dette problemet.

Mtp at HI sier den er kommet i puberteten ville jeg nok ikke lengre betegnet den som en valp, men en unghund.

Anonymkode: dd41b...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for meg i denne tråden. Jeg tåler konstruktiv kritikk, men enkelte her er temmelig stygge i svaret sitt. Synes dette forumet har blitt et sted hvor det er lav takhøyde, for hvordan en skriver til andre. Takk til dere som har kommet med sakelige svar. 🙂 Skal følge rådene deres og endre på situasjonen. Blir ikke ting bedre på kort tid, så får jeg kaste inn håndkle og videresende. At hunden har det bra er det viktigste for meg. Forrige hund var voksen og før jeg fikk barn. Så valp med 2 små barn var litt mer krevende enn jeg var forberedt på. Noen ganger blir ikke ting helt som en har tenkt seg, og det er bedre å innrømme at en har tatt seg vann over hodet, enn å være redd for drittslenging her på forumet. 

Anonymkode: 7d228...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi sin hund har det bedre enn de fleste byhunder. Jeg synes synd på alle de hundene i byen som nesten aldri får springe fritt. Det er dyreplageri det. Og det samme er innekatter som urbane byfolk påstår har det hel fint, men kjøper du ikke dyr kattemat får de panikk. Verden er blitt sprø.

Anonymkode: 56de8...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med hund som barn og hatt hund i voksen alder uten barn (forvert for blindeforbundet) og senere fikk jeg en omplassert voksen hund.

Etter jeg fikk barn, fikk vi ny valp da barna var ca 8 og 11 år gamle. Fuglehund.Det var et strev i ca 1.5 år. Tygging av sko til gardiner. Hoppe opp på alle. Bjeffe og bite i ankler når du gikk over gulvet. Angret mye. Etter 1.5 år ble hunden helt fantastisk og hun er nå en superflott rolig og fantastisk familiehund, snart 5 år. Elsker henne og glad jeg holdt ut den første tiden!

Anonymkode: 9257b...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...