Gå til innhold

Vil selge valpen videre, men barn og samboer vil ikke. Hva gjør jeg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg skaffet meg en valp. Men det var mye med arbeid enn jeg var forberdt på. Har efaring med hund, men ikke valp. Jeg har 2 små barn, så tiden strekker ikke til med nok lufteturer. Vi har en veldig stor hage, som han kan løpe fritt i. Men han tiaser og bæsjer ofte inne alikevel. Han er 6 mnd, så hadde håpet det skulle gå seg til. Ja, jeg vet noen mener at jeg burde gå ofte turer. Men det var derfor jeg skaffet en liten hund. Og tidlig eiere sa at de bare lot moren løpe fritt i hagen. Samboeren min mener jeg skal se an litt og eldste barnet blir helt på styr, når jeg nevner det. 

Han har også bitt i stykker sko. I tillegg er den veldig voldsom, så den hopper på det minste barnet, så ho gråter. Venner som kommer på besøk er småredd for den. Jeg har tatt meg vann over hodet, når det gjaldt å skaffe meg hund. Den er i utgangspunktet veldig snill. Men litt voldsom og det at den tisser inne. Finnes det andre som lufter hund i bare hagen og vet om situasjonen kan bli bedre, når han blir eldre? Synes det er et vanskelig valg å ta, ettersom vi har blitt veldig glad i den og eldste jenta vil bli veldig lei seg.

Anonymkode: 7d228...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er jo helt på jordet. Gjør hunden en tjeneste og omplasser den, du kan ikke kreve penger for en hund som er så dårlig trent og oppdratt som din er. Vær glad om noen orker å overta jobben med å fikse den.

 

Skam deg.

Anonymkode: 6d46d...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Går du aldri tur med den?

Anonymkode: 45a53...1d1

Jo. Men burde gått oftere.

Anonymkode: 7d228...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er jo helt på jordet. Gjør hunden en tjeneste og omplasser den, du kan ikke kreve penger for en hund som er så dårlig trent og oppdratt som din er. Vær glad om noen orker å overta jobben med å fikse den.

 

Skam deg.

Anonymkode: 6d46d...a88

Kan du ikke bare svare ordentlig. I stede for å slenge dritt. Den får nok mat, drikke og kos. Og hagen vår er kjempe stor. Og stor plass inne. Men får ikke gått nok turer. Den har fri tilgang til å fly løst i hagen som den og veranda døra er alltis oppe.

Anonymkode: 7d228...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du tatt kontakt med oppdretter? Ofte vil de heller ha de hjem og skaffe de nye hjem istedenfor at du selger de videre.

Anonymkode: dd41b...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sug lut skrev:

Du visste ikke at hund må ha minst tre turer daglig? 

Trodde ikke det om den rasen nei. Om han ikke kunne løpt fritt ute og vi ikke hadde stor hage, så ja. 

Anonymkode: 7d228...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Trodde ikke det om den rasen nei. Om han ikke kunne løpt fritt ute og vi ikke hadde stor hage, så ja. 

Anonymkode: 7d228...71b

Den rasen? ALLE hunder trenger gåturer. 

Anonymkode: a0660...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, sug lut skrev:

Du visste ikke at hund må ha minst tre turer daglig? 

Det svaret hjelp sikkert mye. 

HI: den som tar hovedansvaret for hunden må få siste ord i saken. Dersom det er deg og du ikke har kapasitet til å oppfylle hundens behov bør dere forsøke å selge den eller gi den bort. 

Anonymkode: 14c70...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld den på valpekurs og få mannen til å følge den på det. 

Ta dressurkurs etterpå.

Anonymkode: c6233...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Den rasen? ALLE hunder trenger gåturer. 

Anonymkode: a0660...d3d

Har en bekjent, som har lignende rase og går tur i hagen med den. Han får løpt og boltret seg fritt i hagen. Noen turer, ja så klart.

Anonymkode: 7d228...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det svaret hjelp sikkert mye. 

HI: den som tar hovedansvaret for hunden må få siste ord i saken. Dersom det er deg og du ikke har kapasitet til å oppfylle hundens behov bør dere forsøke å selge den eller gi den bort. 

Anonymkode: 14c70...5f7

Takk, for sakelig svar.

Anonymkode: 7d228...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men trener du med den? Oppdrar og leker? 

Jeg har aldri hatt hund selv, men selv jeg vet jo at en valp trenger MYE oppfølging og at man ikke bare kan slipp den løs i hagen og håpe på det beste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Men trener du med den? Oppdrar og leker? 

Jeg har aldri hatt hund selv, men selv jeg vet jo at en valp trenger MYE oppfølging og at man ikke bare kan slipp den løs i hagen og håpe på det beste. 

Noe. Men burde nok vært flinkere der. 

Anonymkode: 7d228...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har en bekjent, som har lignende rase og går tur i hagen med den. Han får løpt og boltret seg fritt i hagen. Noen turer, ja så klart.

Anonymkode: 7d228...71b

Vedkommende er en idiot. Hunder trenger stimuli og gåturer. Jeg får helt hetta av mennesker som får seg hund uten å ane hva det krever, eller hva hunder trenger 

Anonymkode: a0660...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager, men hi. Du skriver at du har erfaring med hund. Du må da vite at en hund trenger turer hver dag og minst 2-3 ganger om dagen. Uansett størrelse. 

At den tisser (og bæsjer) inne jan ha med for lite stimuli og gjøre. Og at den kanskje ikke liker å gjøre fra seg på eget territorie. Mange hunder må ut av territoriet for å tisse og væske. 

Om du vet du ikke har kapasitet til å endre på tur gåing og dressur bør du omplassere den til noen som kan gi den det den trenger. 

Anonymkode: 7c61c...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den rasen? ALLE hunder trenger gåturer. 

Anonymkode: a0660...d3d

Det er ikke slik at hunden aldri får luftetur eller bare tisser inne. Nå har den kommet i puberteten. Så den er mer opptatt av å markere seg på tur, enn å tisse "ordentlig", så den markeringa driver han heldigvis ikke med i hagen eller inne. 

Anonymkode: 7d228...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hodetrim er vel så viktig som fysisk trim. Du må stimulere hunden din, da får du bukt med mye destruktiv adferd. 

Anonymkode: 76c03...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg beklager, men hi. Du skriver at du har erfaring med hund. Du må da vite at en hund trenger turer hver dag og minst 2-3 ganger om dagen. Uansett størrelse. 

At den tisser (og bæsjer) inne jan ha med for lite stimuli og gjøre. Og at den kanskje ikke liker å gjøre fra seg på eget territorie. Mange hunder må ut av territoriet for å tisse og væske. 

Om du vet du ikke har kapasitet til å endre på tur gåing og dressur bør du omplassere den til noen som kan gi den det den trenger. 

Anonymkode: 7c61c...9f4

Dette stemmer ikke. En tur per dag holder fint. En valp trenger uansett å tisse mer enn 3 ganger om dagen, så flere turer hjelper ikke på dette problemet. 

Mangel på stimuli er ikke årsaken til at en valp tisser inne. Hvis den ikke har lært å tisse ute vil den selvfølgelig tisse der det passer den. Løping i hagen og lek er også stimuli. Det er ikke kun tur som er stimuli for en hund. 

Til HI, valper lærer ikke å tisse ute med fri tilgang til hagen. Lukk døra og følg valpen ut en gang i timen. Belønn hver gang den gjør fra seg ute. Når valpen har blitt 6 mnd gammel burde den kunne lære å tisse ute i løpet av et par uker hvis du legger krefter i det nå. Hvis valpen er husren blir situasjonen med en gang mye bedre. 

Trening og tur må du finne tid til minst en gang om dagen. Hvis mann og barn vil beholde må jo de ta en del av jobben med tur og trening. Enten passer han huset mens du går tur, eller så går han tur med hunden. Kurs er en god ide. Send mann og barn på kurs siden det er de som vil beholde. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Pobie skrev:

Dette stemmer ikke. En tur per dag holder fint. En valp trenger uansett å tisse mer enn 3 ganger om dagen, så flere turer hjelper ikke på dette problemet. 

Mangel på stimuli er ikke årsaken til at en valp tisser inne. Hvis den ikke har lært å tisse ute vil den selvfølgelig tisse der det passer den. Løping i hagen og lek er også stimuli. Det er ikke kun tur som er stimuli for en hund. 

Til HI, valper lærer ikke å tisse ute med fri tilgang til hagen. Lukk døra og følg valpen ut en gang i timen. Belønn hver gang den gjør fra seg ute. Når valpen har blitt 6 mnd gammel burde den kunne lære å tisse ute i løpet av et par uker hvis du legger krefter i det nå. Hvis valpen er husren blir situasjonen med en gang mye bedre. 

Trening og tur må du finne tid til minst en gang om dagen. Hvis mann og barn vil beholde må jo de ta en del av jobben med tur og trening. Enten passer han huset mens du går tur, eller så går han tur med hunden. Kurs er en god ide. Send mann og barn på kurs siden det er de som vil beholde. 

 

Er du en selverklært hundeekspert siden du mener en hund trenger kun en tur om dagen? Jeg har hatt hund hele mitt liv og aldri har dette vært noe oppdrettere eller andre har sagt. Selvfølgelig skal en hund på mer enn en tur om dagen!!! 

Til HI.. du er tydeligvis en av de hundeeierne jeg ser på Finn.no som omplasserer sin «snille valp siden vi ikke har tid til den». Snakk om å ta veloverveide valg!! Man skal gjøre skikkelig research før man skaffer seg en valp/hund og ikke kun ta erfaringen til venninna for god fisk. Får helt vondt av disse hundene som ender opp i hjem som ditt. 

Anonymkode: 13950...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du en selverklært hundeekspert siden du mener en hund trenger kun en tur om dagen? Jeg har hatt hund hele mitt liv og aldri har dette vært noe oppdrettere eller andre har sagt. Selvfølgelig skal en hund på mer enn en tur om dagen!!! 

Til HI.. du er tydeligvis en av de hundeeierne jeg ser på Finn.no som omplasserer sin «snille valp siden vi ikke har tid til den». Snakk om å ta veloverveide valg!! Man skal gjøre skikkelig research før man skaffer seg en valp/hund og ikke kun ta erfaringen til venninna for god fisk. Får helt vondt av disse hundene som ender opp i hjem som ditt. 

Anonymkode: 13950...ddb

Jepp, jeg er ekspert på hunder. Jeg er utdannet innen hund (trening og adferd, utenlandsstudie) og har jobbet med hunder i flere år. Har jobbet med hundrevis av hunder fra over 60 forskjellige raser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Den rasen? ALLE hunder trenger gåturer. 

Anonymkode: a0660...d3d

Det gjør alle mennesker også uten at vi nødvendigvis gjør det 😅 

Anonymkode: 1434f...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, om en hund løper ute i en hage hele dagen, og i så måte får nok mosjon er det INGEN grunn til at den skal "gå fot" ved siden av et menneske langs asfalten tre ganger for dagen som en kategorisk konsekvent handling. 

Hi - å få seg valp kan sammenlignes med å få seg en baby når det kommer til arbeid. Så ja, du har kanskje tatt deg vann over hodet. Du kan enten legge inn et annet gir, melde deg på kurs, få den stueren, og innvolvere mann og barn, eller du kan gi den bort (kanskje i samråd med oppdretter om du kjøpte den der). Enten gi opp eller gi jernet.

Anonymkode: 0beec...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skaffet meg en valp. Men det var mye med arbeid enn jeg var forberdt på. Har efaring med hund, men ikke valp. Jeg har 2 små barn, så tiden strekker ikke til med nok lufteturer. Vi har en veldig stor hage, som han kan løpe fritt i. Men han tiaser og bæsjer ofte inne alikevel. Han er 6 mnd, så hadde håpet det skulle gå seg til. Ja, jeg vet noen mener at jeg burde gå ofte turer. Men det var derfor jeg skaffet en liten hund. Og tidlig eiere sa at de bare lot moren løpe fritt i hagen. Samboeren min mener jeg skal se an litt og eldste barnet blir helt på styr, når jeg nevner det. 

Han har også bitt i stykker sko. I tillegg er den veldig voldsom, så den hopper på det minste barnet, så ho gråter. Venner som kommer på besøk er småredd for den. Jeg har tatt meg vann over hodet, når det gjaldt å skaffe meg hund. Den er i utgangspunktet veldig snill. Men litt voldsom og det at den tisser inne. Finnes det andre som lufter hund i bare hagen og vet om situasjonen kan bli bedre, når han blir eldre? Synes det er et vanskelig valg å ta, ettersom vi har blitt veldig glad i den og eldste jenta vil bli veldig lei seg.

Anonymkode: 7d228...71b

 

Hvis din mann er enig i at dere skal beholde hunden, så må han bidra mer, slik at du en periode får tid til å oppdra hunden og gjøre den husren og det er noe som kan gjøres f.eks ilp av sommerferien. 

Jeg har vokst opp med gårdsdyr da jeg  var barn. Nå bor vi på landet uten gårdsdyr, men jeg ville ha en hund , så jeg skaffet oss hund, først en, så en til.

Og det er nå engang sånn at det kreves tid og tålmodighet med hunder, som med barn.

Når hunden er valp, så tisser den /bæsjer den ofte og det går ikke så lang tid fra den har fått i seg noe, til den må på do. Alt etter 10 minutter til en halvtime (det var det som var vanlig på mine hunder) , når hunden begynner å gå i ring en stund etter inntak av mat/drikke, så bær/få den utendørs og vær der med den til den har gått på do, da kan  du når den har gjort fra seg,  rose den opp i skyene :) , og sånn holder du det gående, tilslutt vil hunden selv skjønne at den små ut for å gå på do gå til døren /gi beskjed når den må på do. 

Biting og hoppingen må taes når det skjer. Hopper den på barnet få den ned på gulvet å si NEI med sint stemme, gjør du dette konsekvent hver gang det skjer, så vil det bedre seg. Her i huset skjønner begge hundene hva nei betyr, på samme måte som de vet hva tur betyr :) Repetisjoner er tingen når man oppdrar en hund, ihvertfall så er det det som har fungert her hos oss. 

Min ene hund, var fæl med å bite folk i leggen da den var  sånn 3-4 mndr, men etter litt kjeft en ukes tid, hvis jeg tok den hver gang det skjedde og det var jo hele dagen,  så sluttet den med det ganske fort. 

Den andre hunden føles mer som om den er en gnager enn en hund, og alt kan spises. Vi gav hunden et par gamle sko og da fikk resten av skoene i huset ligge i fred, så det kan være en løsning på problemet hos dere, men deg er jo ikke bombesikkert. 

Men det er som regel sånn at har man alternativer å tilby dem, som leker, noe de kan og får lov å gnage på, så holder de seg unna det de ikke skal gnage på, men jo fortere du starter med oppdragelsen, jo fortere får du en lydig og grei hund. 

Jeg har også stor hage og jeg har gjerdet inn hele rukkelet, sånn at hundene kan springe løs. Før jeg fikk ordnet med det det gjerdet , så stod hundene i bånd, men det var ikke noe god løsning.

Jeg  har også barn og fullt opp program, men jeg tar med meg både unger og hunder og går ihvertfall en tur som vi alle kan klare. Turene er lagt inn i timeplanen som noe vi skal gjøre sammen for å ha litt kvalitetstid hver dag, samtidig som vi får luftet oss og aktivisert oss. Dette er fint for både hundene og oss. 

Men selvfølgelig, det hender at vi til tider ikke holder oss til den faste turen og da springer hundene løs i hagen ,  men jeg merker på dyrene , at de dagene vi går tur, da er hundene mye mer rolige når de er hjemme. Om du ikke har tid til tur hver dag, så er en skikkelig tur noen dager i uken, bedre enn ingenting. Du vil merke det på hunden.

Begynner du oppdragelsen nå mens den er såpass ung, så vil få en fin og lydig familiehund om ikke så altfor lenge, men det kreves litt  tid og tålmodighet 

Anonymkode: 84aed...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...