Gå til innhold

Hundeeier som slipper løs hunden, hva kan man gjøre?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er et par her i nabolaget som har hunden i bånd, men de slipper båndet slik hunden løper løst med båndet hengende etter seg. Hunden lyer som oftest når de roper på den, men ikke alltid. Jeg har tidligere bedt de om å holde hunden fast i båndet, men fikk til svar at «nei, det vil vi ikke» I går var det en annen far som spurte om de ikke kunne holde hunden fast slik den ikke løper rundt og han fikk da til svar: «NEI!» 

De slipper den løs rett utenfor boligblokken hvor det også er lekeplass hvor mange barn leker. Hunden har et par ganger løpt etter barna mens de lekte, men det er ikke alle barn som synes det er noe gøy å få en hund løpende etter seg. Så hvem kan man kontakte når eierne ikke gidd å høre på oss? 

Anonymkode: 824e9...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er et par her i nabolaget som har hunden i bånd, men de slipper båndet slik hunden løper løst med båndet hengende etter seg. Hunden lyer som oftest når de roper på den, men ikke alltid. Jeg har tidligere bedt de om å holde hunden fast i båndet, men fikk til svar at «nei, det vil vi ikke» I går var det en annen far som spurte om de ikke kunne holde hunden fast slik den ikke løper rundt og han fikk da til svar: «NEI!» 

De slipper den løs rett utenfor boligblokken hvor det også er lekeplass hvor mange barn leker. Hunden har et par ganger løpt etter barna mens de lekte, men det er ikke alle barn som synes det er noe gøy å få en hund løpende etter seg. Så hvem kan man kontakte når eierne ikke gidd å høre på oss? 

Anonymkode: 824e9...f39

For politiet kan vel ikke gjøre noe så lenge hunden ikke har gått til angrep på noen? Er flere barn som nå ikke tørr å leke på denne lekeplassen pga hunden.

Må vel være et sted man kan henvende seg for å få de til å holde bikkjen i bånd?

hi

Anonymkode: 824e9...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For politiet kan vel ikke gjøre noe så lenge hunden ikke har gått til angrep på noen? Er flere barn som nå ikke tørr å leke på denne lekeplassen pga hunden.

Må vel være et sted man kan henvende seg for å få de til å holde bikkjen i bånd?

hi

Anonymkode: 824e9...f39

Det er båndtvang på alle hunder nå, så det er jo bare å ringe politiet

Anonymkode: e4da5...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel uansett båndtvang året rundt i boligstrøk. Ring politiet eller Mattilsynet, eller gjerne begge. Ta bilder, da har du også bevis, få andre foreldre til å gjøre det samme. 

Stor eller liten hund?

Anonymkode: e4482...567

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så farlig om en snill hund kommer tuslende? Barna får en gylden anledning til å klappe. Syns dette båndtvanghysteriet er gått for langt, altså. 

Anonymkode: b9f04...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klag til borettslaget. Regner med det står i vedtektene at hunder må føres i bånd på borettslagets eiendom.

Gjør hunden noe mer utover å løpe da?

Har dere forsøkt å forklare for eieren at barna er redde?

Anonymkode: fe039...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det så farlig om en snill hund kommer tuslende? Barna får en gylden anledning til å klappe. Syns dette båndtvanghysteriet er gått for langt, altså. 

Anonymkode: b9f04...3e8

Mine barn hadde ikke fått lov å klappe en hund som kom tuslende, de må alltid spørre eieren først. Det er generelt en dårlig ide å la et dyr gå fritt til et sted med masse barn, barn er uforutsigbare og det kan hunden reagere på. 

Du kan gjøre som nevnt over, kontakte politiet, eller klage til styret. Om du får fanget den kan du levere den til falken/falck, da må visst eier betale for å få den ut (sistnevnte har jeg bare lest på forumet her, så ta det med en klype salt)  

Anonymkode: 3f5e9...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det så farlig om en snill hund kommer tuslende? Barna får en gylden anledning til å klappe. Syns dette båndtvanghysteriet er gått for langt, altså. 

Anonymkode: b9f04...3e8

Hysterisk at ungar skal få leike på leikeplassen utan å ha ein hund etter seg? Hugs på at ungar er mykje mindre enn deg, og for ein treåring er nesten ein kvar hund eit digert beist. Hugsar sjølv kor skremt eg vart då onkels store, og sikkert snille, hund la meg i bakken og stod over meg og sleika meg i ansiktet då eg var 6.  Om det er ei blokk, så er det gjerne eit borettslag du kan klage til. I dette tilfellet, der egoistiske hundeeigarar skremmer barn frå å leike på leikeplassen synes eg politianmelding kan vere på din plass.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er det så farlig om en snill hund kommer tuslende? Barna får en gylden anledning til å klappe. Syns dette båndtvanghysteriet er gått for langt, altså. 

Anonymkode: b9f04...3e8

Innsiktsfullt... 🙄

Anonymkode: 75e19...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det så farlig om en snill hund kommer tuslende? Barna får en gylden anledning til å klappe. Syns dette båndtvanghysteriet er gått for langt, altså. 

Anonymkode: b9f04...3e8

Ja, det er så farlig. 

Anonymkode: ab070...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det så farlig om en snill hund kommer tuslende? Barna får en gylden anledning til å klappe. Syns dette båndtvanghysteriet er gått for langt, altså. 

Anonymkode: b9f04...3e8

Det som er dumt, er jo hvis noen plager på den snille hunden og den biter i forsvar. Hvem må lide for det, jo, den snille hunden som kanskje må avlives.

Anonymkode: e4da5...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta båndet og gå avgårde med hunden. Påtruffet løshund kan innbrunges til politiet. Når de så hisser seg opp så bare overse og gå videre mens du forklarer at sånn er det, til det evt går inn.  Gjenta etter behov.

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, sug lut skrev:

Ta båndet og gå avgårde med hunden. Påtruffet løshund kan innbrunges til politiet. Når de så hisser seg opp så bare overse og gå videre mens du forklarer at sånn er det, til det evt går inn.  Gjenta etter behov.

Feil. Man kan ikke stjele annens eiendom. Hvis eier går etter seg og krever å få hunden tilbake, kan du ikke nekte ham eller henne det. Det er ulovlig å ikke ha hund i bånd når det er båndtvang, men det er heller ikke lovlig å stjele. Påtruffet løshund kan kun bringes til politiet når eier ikke er tilstede. 

Anonymkode: 055d8...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er et par her i nabolaget som har hunden i bånd, men de slipper båndet slik hunden løper løst med båndet hengende etter seg. Hunden lyer som oftest når de roper på den, men ikke alltid. Jeg har tidligere bedt de om å holde hunden fast i båndet, men fikk til svar at «nei, det vil vi ikke» I går var det en annen far som spurte om de ikke kunne holde hunden fast slik den ikke løper rundt og han fikk da til svar: «NEI!» 

De slipper den løs rett utenfor boligblokken hvor det også er lekeplass hvor mange barn leker. Hunden har et par ganger løpt etter barna mens de lekte, men det er ikke alle barn som synes det er noe gøy å få en hund løpende etter seg. Så hvem kan man kontakte når eierne ikke gidd å høre på oss? 

Anonymkode: 824e9...f39

Kontakt politiet og fortell at de slipper hunden løs og nekter å ta hunden i bånd. 

Anonymkode: 055d8...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Feil. Man kan ikke stjele annens eiendom. Hvis eier går etter seg og krever å få hunden tilbake, kan du ikke nekte ham eller henne det. Det er ulovlig å ikke ha hund i bånd når det er båndtvang, men det er heller ikke lovlig å stjele. Påtruffet løshund kan kun bringes til politiet når eier ikke er tilstede. 

Anonymkode: 055d8...ccf

Løshund er løshund. Hvem vet hvem som eier den, den går jo bare der. Funker fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det så farlig om en snill hund kommer tuslende? Barna får en gylden anledning til å klappe. Syns dette båndtvanghysteriet er gått for langt, altså. 

Anonymkode: b9f04...3e8

Idiot! Du er tydeligvis også hundeeier? Selvsagt vil vi ikke ha andres hunder flyvende mot, på eller etter oss! Umulig å vite hvilke hunder som er trygge, selv om selvsagt alle eiere sier at den er kjeeeempesnill. 

Anonymkode: 1a3a6...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, sug lut skrev:

Ta båndet og gå avgårde med hunden. Påtruffet løshund kan innbrunges til politiet. Når de så hisser seg opp så bare overse og gå videre mens du forklarer at sånn er det, til det evt går inn.  Gjenta etter behov.

Har tenkt tanken flere ganger, men eierne er aldri langt unna. Som oftest så går hunden i nærheten av eierne, de sitter på å benk ved utkanten av lekeplassen å røyker. Så da kan eierne se hunden omtrent hele tiden hvor enn den går, for det er ikke slik at den går langt vekk, men langt nok vekk til at de ikke har kontroll på den hvis den begynner å løpe vekk eller løpe etter barna. Så hadde jeg tatt hunden å gått hadde jeg nok blitt stoppet med makt av mannen vil jeg tro.. 

Men det går vel an å ringe 02800 å forhøre meg med politiet der vel? 

Hi

Anonymkode: 824e9...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det så farlig om en snill hund kommer tuslende? Barna får en gylden anledning til å klappe. Syns dette båndtvanghysteriet er gått for langt, altså. 

Anonymkode: b9f04...3e8

Nei, dette er ikke hysteri. Hunder skal være i bånd der det er båndtvang, eller man skal ha 100 % kontroll på hunden. Det har jo ikke eieren som HI snakker om, siden hunden ikke alltid vender tilbake til eieren når de roper. Små barn kan slå hunden hvis den kommer for nær, det er faktisk legitimt å være redd hunder. Hva kan hunden gjøre da? Den kan bite, knurre og være generelt skremmende. Da har barnet fått seg en lærepenge, tenker du kanskje. Det stemmer ikke. Barnet kan da ha blitt skremt, kanskje for livet, eller også skadet.

Jeg var selv millimetre fra å bli et øye fattigere i barndommen, da en snill hund plutselig bet. Jeg glemmer aldri opplevelsen av å se langt inn i hundens gap, på ekstremt nært hold. Jeg har hund selv i  dag, og jeg lar gjerne barn klappe den, noe de svært ofte vil, siden hunden min er en vakker hund som mange ønsker å kose med. Dette skjer utelukkende når jeg holder hunden tett inntil meg, jeg har instruert barna i nabolaget om at de aldri har lov til å gå bort til hunden uten at jeg eller noen andre i min familie er tilstede. Det er mitt ansvar som hundeeier å passe på at ingen 1) skremmer eller provoserer hunden min og 2) blir skremt eller skadet av hunden min. 

Båndtvang er nedfelt i norsk lovgivning, og det er så enkelt som at lovgivningen er noe vi som borgere i samfunnet skal forholde oss til. 

Slipp gjerne hunden din, i dertil egnede områder når det ikke er båndtvang, men husk at i boligstrøk gjelder båndtvangen 24/7/365. En hund er et dyr og et dyr kan man aldri stole 100 % på. Punktum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har tenkt tanken flere ganger, men eierne er aldri langt unna. Som oftest så går hunden i nærheten av eierne, de sitter på å benk ved utkanten av lekeplassen å røyker. Så da kan eierne se hunden omtrent hele tiden hvor enn den går, for det er ikke slik at den går langt vekk, men langt nok vekk til at de ikke har kontroll på den hvis den begynner å løpe vekk eller løpe etter barna. Så hadde jeg tatt hunden å gått hadde jeg nok blitt stoppet med makt av mannen vil jeg tro.. 

Men det går vel an å ringe 02800 å forhøre meg med politiet der vel? 

Hi

Anonymkode: 824e9...f39

Ring! 

Ring hver eneste gang du ser hunden løs. Ta bilder også. 

Endret av Petra Prøvedukke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Klag til borettslaget. Regner med det står i vedtektene at hunder må føres i bånd på borettslagets eiendom.

Gjør hunden noe mer utover å løpe da?

Har dere forsøkt å forklare for eieren at barna er redde?

Anonymkode: fe039...0da

Ene eieren sitter selv i styret og vet en annen nabo sendte skriftlig klage for noen uker siden, men har ikke skjedd noe mer siden det. 

Hunden er snill den, og har ikke gjort noen noe vondt, men den kan plutselig løpe etter barna og hoppe opp på de og det er ikke alle som synes det er noe gøy. For noen uker siden hoppet den opp på et barn på 2,5 år som ble livredd og skrek som bare det og eierne bare satt der og lo🙄

Og ja, vi har prøvd å forklare at barna blir redd. Jeg har snakket rolig med dem, noen andre har snakker rolig med dem og ene naboen har skjelt de ut, de bryr seg ikke uansett.

 

hi

Anonymkode: 824e9...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Petra Prøvedukke skrev:

Ring! 

Ring hver eneste gang du ser hunden løs. Ta bilder også. 

Da skal jeg gjøre det. Bilder har vi masse av. 

Hi

Anonymkode: 824e9...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta bilde og ring politiet, hver bidige gang! 02800! De noterer ned, og skjer det ofte nok får eier bot. Nå er riktignok ikke båndtdvangen for mennesker, men vet aldri om det er rådyr eller andre dyreunger i nærheten.

Anonymkode: a2457...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ene eieren sitter selv i styret og vet en annen nabo sendte skriftlig klage for noen uker siden, men har ikke skjedd noe mer siden det. 

Hunden er snill den, og har ikke gjort noen noe vondt, men den kan plutselig løpe etter barna og hoppe opp på de og det er ikke alle som synes det er noe gøy. For noen uker siden hoppet den opp på et barn på 2,5 år som ble livredd og skrek som bare det og eierne bare satt der og lo🙄

Og ja, vi har prøvd å forklare at barna blir redd. Jeg har snakket rolig med dem, noen andre har snakker rolig med dem og ene naboen har skjelt de ut, de bryr seg ikke uansett.

 

hi

Anonymkode: 824e9...f39

Hunden er jo ikke snill om den hopper opp på folk!!

Anonymkode: 1a3a6...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...