Gå til innhold

Ferietid er høysesong for samlivsbrudd..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, sug lut skrev:

Ferie med små barn er da virkelig ikke mer stress enn man gjør det til, jeg har utelukkende gode minner fra ferie med babyer og småttiser.

Så fint for deg da. Jeg har tre tette (0, 2 og 4) hva har du?

Anonymkode: 8a2d8...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

42 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

I hvilken verden er det typisk? Veldig få, om noen, rundt meg har det sånn. 

Jeg lurer på om man definerer stress forskjellig? Å springe etter en ettåring, aktivisere en treåring eller tilrettelegge for en niåring kan være travelt, men stressende kan jeg ikke si at det var/er. 

Man kan jo ikke gå gjennom barndommen til ungene og aldri oppleve at det er travelt? Om det er målet i livet bør man vel ikke skaffe seg familie. 

Jeg blir litt matt av disse årvisse trådene som kommer i kjølvannet av alle ferier. Er man blitt så vant til å være lite sammen at det å tilbringe hele døgnet sammen ses på som stress? Det syns jeg er trist. Ikke minst for ungene sin del. 

Vet du hva som gjør meg matt? Alle besserwisserne her inne. 

Ingen her har sagt at de har som mål å ha et liv hvor de aldri har det travelt, så jeg vet ikke hvorfor du messer om det. 

Jeg har det selv ganske bra på ferie, men har null problem med å forstå at andre opplever det annerledes enn meg - av tusen ulike årsaker. 

Anonymkode: 8a2d8...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så fint for deg da. Jeg har tre tette (0, 2 og 4) hva har du?

Anonymkode: 8a2d8...b39

Jeg har sørget for å ha avstand nok mellom mine til at de ikke skal betale med en kjip barndom hvor mor og far alltid har for lite tid til alle, og de største alltid må "være stor og klare seg selv" fordi det alltid er noen som er mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, sug lut skrev:

Jeg har sørget for å ha avstand nok mellom mine til at de ikke skal betale med en kjip barndom hvor mor og far alltid har for lite tid til alle, og de største alltid må "være stor og klare seg selv" fordi det alltid er noen som er mindre.

Jeg, derimot, har sørget for å ha mine så tett at de faktisk har glede av hverandre og slipper å måtte bli kjent først når de blir voksne.

Tåpelig utsagn.

Anonymkode: 86488...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet du hva som gjør meg matt? Alle besserwisserne her inne. 

Ingen her har sagt at de har som mål å ha et liv hvor de aldri har det travelt, så jeg vet ikke hvorfor du messer om det. 

Jeg har det selv ganske bra på ferie, men har null problem med å forstå at andre opplever det annerledes enn meg - av tusen ulike årsaker. 

Anonymkode: 8a2d8...b39

Enig. 

Å komme med "det er så trist" er jo bare en ny form for kvasi-moralisme.

Anonymkode: 86488...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg, derimot, har sørget for å ha mine så tett at de faktisk har glede av hverandre og slipper å måtte bli kjent først når de blir voksne.

Tåpelig utsagn.

Anonymkode: 86488...995

Hvorfor tror du tripp-trapp-tresko-barn er de eneste som har glede av hverandre som søsken? Vil det si at om du har en på 1, en på 3 og en på 5, så vil yngste og eldste ikke ha glede av hverandre, og først bli kjent når de er voksne, altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, sug lut skrev:

Jeg har sørget for å ha avstand nok mellom mine til at de ikke skal betale med en kjip barndom hvor mor og far alltid har for lite tid til alle, og de største alltid må "være stor og klare seg selv" fordi det alltid er noen som er mindre.

Jøss... Du har virkelig behov for å skyte på alt og alle du? Og fremheve deg selv og dine valg som perfekte. Hvorfor har du denne trangen til å fremheve deg selv på andres bekostning?

Jeg vokste selv opp i en familie med 4 tette søsken!! Tenk det! Selv om det sikkert er vanskelig for deg å sette deg inn i, kan jeg forsikre deg om at jeg hadde en fantastisk barndom, selv om jeg er sikker på at mine foreldre holdt på å rive av seg håret av og til! 😄 Men den gang hadde man ikke nettsider å lufte frustrasjonen sin på. Eller til å få moralske bedrevitere til å kappe av hodet til frustrerte foreldre. 

Så fint for deg at du er fornøyd med dine valg i livet. Empati og mentalisering ble derimot ikke en del av din bagasje, men kjenner jeg typen din rett bryr du deg ikke om det!

Anonymkode: 8a2d8...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jøss... Du har virkelig behov for å skyte på alt og alle du? Og fremheve deg selv og dine valg som perfekte. Hvorfor har du denne trangen til å fremheve deg selv på andres bekostning?

Jeg vokste selv opp i en familie med 4 tette søsken!! Tenk det! Selv om det sikkert er vanskelig for deg å sette deg inn i, kan jeg forsikre deg om at jeg hadde en fantastisk barndom, selv om jeg er sikker på at mine foreldre holdt på å rive av seg håret av og til! 😄 Men den gang hadde man ikke nettsider å lufte frustrasjonen sin på. Eller til å få moralske bedrevitere til å kappe av hodet til frustrerte foreldre. 

Så fint for deg at du er fornøyd med dine valg i livet. Empati og mentalisering ble derimot ikke en del av din bagasje, men kjenner jeg typen din rett bryr du deg ikke om det!

Anonymkode: 8a2d8...b39

Hehe, bare sånn litt forsiktig: har du kjøpt en pall med utropstegn og er ivrig etter å bruke dem opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, sug lut skrev:

Hehe, bare sånn litt forsiktig: har du kjøpt en pall med utropstegn og er ivrig etter å bruke dem opp?

Du har helt rett i at jeg hadde for mange utropstegn i teksten min - jeg skal skjerpe meg!

😄

Anonymkode: 8a2d8...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jøss... Du har virkelig behov for å skyte på alt og alle du? Og fremheve deg selv og dine valg som perfekte. Hvorfor har du denne trangen til å fremheve deg selv på andres bekostning?

Jeg vokste selv opp i en familie med 4 tette søsken!! Tenk det! Selv om det sikkert er vanskelig for deg å sette deg inn i, kan jeg forsikre deg om at jeg hadde en fantastisk barndom, selv om jeg er sikker på at mine foreldre holdt på å rive av seg håret av og til! 😄 Men den gang hadde man ikke nettsider å lufte frustrasjonen sin på. Eller til å få moralske bedrevitere til å kappe av hodet til frustrerte foreldre. 

Så fint for deg at du er fornøyd med dine valg i livet. Empati og mentalisering ble derimot ikke en del av din bagasje, men kjenner jeg typen din rett bryr du deg ikke om det!

Anonymkode: 8a2d8...b39

Det heter mindreverdighetskomplekser. Når man hele tiden må skrike at man er så mye bedre enn alle andre i absolutt alt. Alle er dimme og gjør alt feil. Det avslører en redd liten jentungen som sitter langt inne i slike bråkjekke skrytepaver.

Anonymkode: 644e0...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, sug lut skrev:

Ferie med små barn er da virkelig ikke mer stress enn man gjør det til, jeg har utelukkende gode minner fra ferie med babyer og småttiser.

Det kommer helt an på barna det. De første seks årene med barn var virkelig ingen ferie hos oss. Ekstremt krevende første barn. Først da hun ble seks år ble feriene nettopp det, ferie. Før det lengtet vi bare etter hverdagen. 

 

Anonymkode: c614f...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg, derimot, har sørget for å ha mine så tett at de faktisk har glede av hverandre og slipper å måtte bli kjent først når de blir voksne.

Tåpelig utsagn.

Anonymkode: 86488...995

Og prisen for det er et evig stress i åresvis? 

Anonymkode: 14ca8...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sug lut skrev:

Hvorfor tror du tripp-trapp-tresko-barn er de eneste som har glede av hverandre som søsken? Vil det si at om du har en på 1, en på 3 og en på 5, så vil yngste og eldste ikke ha glede av hverandre, og først bli kjent når de er voksne, altså?

Jeg tror overhodet ikke noe sånt. Jeg bare parerer en latterlig påstand fra deg. Hvorfor tror du barn med lang avstand er de eneste som får nyte godt av foreldrenes omsorg og som slipper å innimellom "være stor"? 

Anonymkode: 86488...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og prisen for det er et evig stress i åresvis? 

Anonymkode: 14ca8...39d

Nei, de leker jo med hverandre. Mye lettere enn tre enebarn med avstand, som må underholdes med 3 ulike tiltak.

Anonymkode: 86488...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, de leker jo med hverandre. Mye lettere enn tre enebarn med avstand, som må underholdes med 3 ulike tiltak.

Anonymkode: 86488...995

Nå er ikke mitt mål å slippe å 'underholde' barna mine. Derfor har jeg valgt litt flere år mellom dem, slik at de både får nok oppmerksomhet og omsorg fra foreldre samtidig som de får gleden av å ha søsken. Å få barn tett for å bli ferdig med det er stusselig.  

Hver må velge det som passer en best, men om man velger å få tre barn på tre-fire år bør man ikke bli overrasket over at det er stress når man blir 'tvunget' til å være sammen uten barnehage og skole. 

Anonymkode: 14ca8...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sug lut skrev:

Jeg har sørget for å ha avstand nok mellom mine til at de ikke skal betale med en kjip barndom hvor mor og far alltid har for lite tid til alle, og de største alltid må "være stor og klare seg selv" fordi det alltid er noen som er mindre.

Jeg har to tette og en attpåklatt. Det er 5 år mellom min bror og meg. Min onkel hadde tre tette på min alder. Jeg var nesten enebarn,min bror var alltid eldre, flyttet ut fort, det var alltud stille hjemme hos oss. Jeg sørget derfor å ha to tette for jeg ville ikke at mine barn skal måtte gå gjennom alle livets faser alene. Mine to tette barn er beste kamerater, de deler hele sitt liv med hverandre og det er vidunderlig å se dem hjelpe hverandre. Vi er ennå i tankeboksen om å ha ett barn til slik at attpåklatten får noe sånt. 

Så ja, stakkars barna dine slik du har stelt for dem! 😁😎

Anonymkode: f30d4...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er ikke mitt mål å slippe å 'underholde' barna mine. Derfor har jeg valgt litt flere år mellom dem, slik at de både får nok oppmerksomhet og omsorg fra foreldre samtidig som de får gleden av å ha søsken. Å få barn tett for å bli ferdig med det er stusselig.  

Hver må velge det som passer en best, men om man velger å få tre barn på tre-fire år bør man ikke bli overrasket over at det er stress når man blir 'tvunget' til å være sammen uten barnehage og skole. 

Anonymkode: 14ca8...39d

Mitt mål er heller ikke å slippe å underholde dem. Men de får bedre relasjonskompetanse hvis de omgås med andre barn i stedet  for å alltid være i sentrum for voksnes oppvartning og oppmerksomhet. 

Og siden målet med å være forelder er å forberede barn på det livet de skal leve, så står den vel herved offisielt 1-0 til meg. Hvis du ikke høyner med litt mer moralisme da, f eks om hvor "etterlengtede" dine barn var! 😂 Det er visst dibber-trumf for tida! 

Anonymkode: 86488...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har to tette og en attpåklatt. Det er 5 år mellom min bror og meg. Min onkel hadde tre tette på min alder. Jeg var nesten enebarn,min bror var alltid eldre, flyttet ut fort, det var alltud stille hjemme hos oss. Jeg sørget derfor å ha to tette for jeg ville ikke at mine barn skal måtte gå gjennom alle livets faser alene. Mine to tette barn er beste kamerater, de deler hele sitt liv med hverandre og det er vidunderlig å se dem hjelpe hverandre. Vi er ennå i tankeboksen om å ha ett barn til slik at attpåklatten får noe sånt. 

Så ja, stakkars barna dine slik du har stelt for dem! 😁😎

Anonymkode: f30d4...213

Mine to tette er ikke bestevenner. De er ikke venner en gang. Av og til tror jeg at de ikke liker hverandre en gang. De har ingen felles interesser, ingen felles ønsker, ingen ting felles annet enn mor og far. De er som dag og natt. Og de har heller kkke noe felles med den eldste som er 8 år eldre. 

Men jeg er enig med luten. Å ha ferie med små barn er ikke stress om man ikke gjør det til stress. Jeg har reist på ferie med alle 3 alene i 6 år. Fra minste var rett under to år. 

Men jeg har hørt at jul er større årsak til samlivsbrudd enn sommerferie. Det kommer mange økonomiske rapp i januar som forhold ikke overlever.

Anonymkode: 728b6...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine to tette er ikke bestevenner. De er ikke venner en gang. Av og til tror jeg at de ikke liker hverandre en gang. De har ingen felles interesser, ingen felles ønsker, ingen ting felles annet enn mor og far. De er som dag og natt. Og de har heller kkke noe felles med den eldste som er 8 år eldre. 

Anonymkode: 728b6...c94

Det er sikkert fordi du er ei dårlig mor. Mine somrer med de to tette var stressende men mine barn elsket ferie. Ergo,jo mer stressende ferie er for foreldrene, jo bedre kommer barna overens hverandre! 😁😎

Anonymkode: f30d4...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg har hørt at jul er større årsak til samlivsbrudd enn sommerferie. Det kommer mange økonomiske rapp i januar som forhold ikke overlever.

Anonymkode: 728b6...c94

Mye som kan bli katalysator for samlivsbrudd: Jul, påske, sommerferier, flytting og husbygging, ny baby, jobbskifte, slanking (ja!), langvarig sykdom, dødsfall i familien - dvs alt som endrer på rutinene og rollene i familien.

Anonymkode: 86488...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er sikkert fordi du er ei dårlig mor. Mine somrer med de to tette var stressende men mine barn elsket ferie. Ergo,jo mer stressende ferie er for foreldrene, jo bedre kommer barna overens hverandre! 😁😎

Anonymkode: f30d4...213

Men husk at dine barn var planlagte og EKSTRA etterlengtede! Da er du en bedre mor enn oss som blir gravide ved synet av en herresykkel! 

Anonymkode: 86488...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Nyttårs barn skrev:

Jeg synes det er ganske typisk at mammaene er mer påpasselig mens pappaene er flinke til å skape seg egentid. I mine barns omgangskrets er det stort sett vi mødrene som tar oss av organisering av avtaler og besøk mellom barna inntil de er store nok til å ordne slikt selv. Vi er ikke kommet så langt som vi tror når det gjelder likestilling dessverre, og ja jeg vet det finnes hederlige unntak.

Det er det vanlige her også..

Anonymkode: 8893c...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men husk at dine barn var planlagte og EKSTRA etterlengtede! Da er du en bedre mor enn oss som blir gravide ved synet av en herresykkel! 

Anonymkode: 86488...995

Feil tar du, woman! Jeg har ETTERLENGTEDE BARN, som er ekstra fine og oppdragne, OG jeg blir gravid så fort mine truser og mannens boxere havner sammen i vaskemaskinen. For vi er ekstra fine så vi lager ikke fine barn på grisete måte! 

 

Anonymkode: f30d4...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mitt mål er heller ikke å slippe å underholde dem. Men de får bedre relasjonskompetanse hvis de omgås med andre barn i stedet  for å alltid være i sentrum for voksnes oppvartning og oppmerksomhet. 

Og siden målet med å være forelder er å forberede barn på det livet de skal leve, så står den vel herved offisielt 1-0 til meg. Hvis du ikke høyner med litt mer moralisme da, f eks om hvor "etterlengtede" dine barn var! 😂 Det er visst dibber-trumf for tida! 

Anonymkode: 86488...995

Nåvel...nå viser det meste av forskning det at enebarna har svært høy sosial kompetanse i tillegg til å ha i gjennomsnitt høyere intelligens og utdanningsnivå sammenlignet med barn m søsken...så det poenget du har gitt deg selv er bare å stryke ;)

jeg tror også det er sunt for foreldre OG barn at det er såpass med tid mellom barna at de har en viss selvstendighet før nestemann kommer til....dere lager vel for alvor ikke unger for å skaffe lekekamerater (?) 

Anonymkode: 27843...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble operert uka før bhg stengte i 4 uker og skal liksom ikke løfte mer enn 3 kg i 6 uker. Har en på 8 mnd, ei på snart 3 år og et stort barn på 36. Føler meg fullstendig rævkjørt 23 timer i døgnet 😅 Men innimellom alt kaoset er det da hyggelig. Nyter ungene mine så godt jeg kan og gjør alt i min makt for å ha gode rutiner også i ferien, men det er fryktelig hardt i år når jeg er avhengig av mye hjelp. Jeg har ikke et sekund alene, mens min samboer har egentid rett som det er for å røyke, drikke kaffe i ro og mak (wtf?!), se fotball, sitte på dass i fred osv. Men sånn er det akkurat i år, neste år blir det sikkert bedre, og for hvert år blir det bittelitt lettere, litt mindre bleieskift, litt mer søvn og etterhvert blir ferie avslappende igjen. 

Skjønner godt at det kan tære på forholdet med ferie, da har man mer tid til å irritere seg over hverandre enn ellers. I denne varmen blir vi ekstra fort hissige og her i huset iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...