Gå til innhold

Overvektige barn...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men da er jo heller ikke innlgget myntet på deg og dine barn.........

Anonymkode: 00242...e2f

Hun prøver vel å gi eksempler på at det ikke nødvendigvis er slik at "usunn mor = usunne barn". Og kanskje at det dermed ikke heller er sikkert at "sunn mor = sunne barn". Sammenhengene er mer komplekse enn som så. 

Anonymkode: 06b24...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forskning har de siste årene avdekket en hel del ny viten omkring overvekt, og "gruser" en hel del gamle fordommer (som vi bl a leser i denne tråden). Vi vet nå at arv spiller en stor rolle, at aktivitet betyr mindre, og matinntak veldig mye. Sult- og metthetsfølelse vet man nå reguleres ikke bare av hjernen, men av enzymer og sporstoffer som kommer fra magesekk. Disse signalene blir så sterke at det faktisk ikke er mulig å motstå over tid. Derfor er det "ingen" med stor overvekt som greier å holde vekten etter en slankekur. (Kun 2%). 

De som jobber med overvekt vet nå at å be noen slanke seg ikke nytter på lang sikt, og at per i dag er det KUN bariatrisk kirurgi (slankeoperasjon) som har langvarig effekt. 

Dessverre vil det ta lang tid før diagnosen overvekt/fedme blir anerkjent på lik linje med andre sykdommer og forstyrrelser. Å lese innleggene her på siden, forteller dessverre bare litt om den kolossale uvitenheten (dumskapen?) som rår....

Anonymkode: 2455f...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

De som jobber med overvekt vet nå at å be noen slanke seg ikke nytter på lang sikt, og at per i dag er det KUN bariatrisk kirurgi (slankeoperasjon) som har langvarig effekt

Hvor i alle dager har du det fra...? Livsstilsendring har hjulpet millioner av mennesker.

Slankeopererte kan dessuten også  ta på igjen. 

Anonymkode: 06b24...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var eg overvektig barn med en veldig slank og pen mor. Fordi slanke umulig kan gjøre noe feil, ble skylden lagt på meg alene. 

Som niåring fikk jeg Walkman til bursdagen av en slektning. Jeg ble så glad, et lite øyeblikk i alle fall, for like etter kom beskjeden om at jeg fikk den fordi jeg måtte begynne å jogge for å bli slank. Det er bare en av mange episoder i min barndom der «hjelpsomme» voksne tok meg til side for å fortelle meg hvor håpløs jeg var. Ikke en gang på bursdagen min fikk jeg være et barn som hadde bursdag, jeg måtte aldri glemme at jeg var et overvektig barn og at det ikke var det samme. Min mor ble aldri tillagt ansvar, man gikk bare ut i fra at jeg smugspiste sjokolade etc.

Poenget mitt med dette innlegget er at folk har enormt med fordommer mot overvektige. Det er så vanskelig for folk å tenke seg andre grunner til overvekt enn mengder med usunn mat. Slank=bra og tykk=dårlig. Siden jeg var den tykke i min historie, syns folk at jeg måtte ta ansvaret alene, lenge før jeg var moden nok for det.

Anonymkode: e694c...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så fint at det stadig nevnes hvor ressurssvake og nederdrektige tjukke folk og røykere er. Da føler vi oss mer vellykkede, ikke sant? 👍🏻👍🏻👍🏻

Anonymkode: a5bba...ccf

Hvorfor skal du føle deg vellykket hvis du er feit og ødelegger helsa? Du er jo nettopp det motsatte. 

Nå finnes det jo flere arenaer man kan være vellykket eller mindre vellykket på, så det kan jo hende du er god til andre ting enn å passe på deg selv.

Anonymkode: 20ca6...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, helt sant. 

Jeg har spinkle barn og utrykte min bekymring på helsestasjonen. Helsesøster sa at vi nå er blitt så vant til at folk har litt ekstra så de som er spedbygde skiller seg nesten litt ut. Dette gjelder altså barn.

Anonymkode: 80547...a8d

Det tror jeg også. Mine er spinkle, og som alle andre barn varierer matinntaket. Jeg bekymrer meg ikke. Jeg opplever at de mødrene heg kjenber med tilsvarende spinkle barn finner frem nugattiboksen og pølsepakken hver gang barna har lite apetitt, fordi de bekymrer seg sånn. Jeg plotta inn høyde og vekt på percentilskjemaet og så til min overraskekse at hun ligger på 50-percentilen. Hun er ikke tynn, det er de andre som er feite.

Vi har nå besøk av en venninne av seksåringen. Jeg oppfatter henne som normal, men så nå at kjolen hennes er i str 134/140. Det er vel ni til ti år. Hun er kanskje to cm høyrere enn min, som løper rundt i en kjole i 110/116, som ikke er begynt å bli for liten. Hun har begynt med 122 i bukser pga lengden. H&M begge kjolene. Det er nok slik at lubben er blitt den nye normalen.

Anonymkode: 3efbd...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 hours ago, Anonym bruker said:

Er prinsen din overvektig?

Anonymkode: a5bba...ccf

Han er undervektig

Anonymkode: d4e10...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han er undervektig

Anonymkode: d4e10...04b

Å så flink 

Anonymkode: 06b24...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det tror jeg også. Mine er spinkle, og som alle andre barn varierer matinntaket. Jeg bekymrer meg ikke. Jeg opplever at de mødrene heg kjenber med tilsvarende spinkle barn finner frem nugattiboksen og pølsepakken hver gang barna har lite apetitt, fordi de bekymrer seg sånn. Jeg plotta inn høyde og vekt på percentilskjemaet og så til min overraskekse at hun ligger på 50-percentilen. Hun er ikke tynn, det er de andre som er feite.

Vi har nå besøk av en venninne av seksåringen. Jeg oppfatter henne som normal, men så nå at kjolen hennes er i str 134/140. Det er vel ni til ti år. Hun er kanskje to cm høyrere enn min, som løper rundt i en kjole i 110/116, som ikke er begynt å bli for liten. Hun har begynt med 122 i bukser pga lengden. H&M begge kjolene. Det er nok slik at lubben er blitt den nye normalen.

Anonymkode: 3efbd...024

Jeg har to tynne barn. Mine foreldre stresser veldig med å gi de alt mulig av usunn mat når vi er på besøk for å få de til å spise mye. Men funker dårlig da de regulerer seg selv og kan si de er mett etter en eller to vafler selv om nabobarna spiser syv.

Anonymkode: ea1e0...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Forskning har de siste årene avdekket en hel del ny viten omkring overvekt, og "gruser" en hel del gamle fordommer (som vi bl a leser i denne tråden). Vi vet nå at arv spiller en stor rolle, at aktivitet betyr mindre, og matinntak veldig mye. Sult- og metthetsfølelse vet man nå reguleres ikke bare av hjernen, men av enzymer og sporstoffer som kommer fra magesekk. Disse signalene blir så sterke at det faktisk ikke er mulig å motstå over tid. Derfor er det "ingen" med stor overvekt som greier å holde vekten etter en slankekur. (Kun 2%). 

De som jobber med overvekt vet nå at å be noen slanke seg ikke nytter på lang sikt, og at per i dag er det KUN bariatrisk kirurgi (slankeoperasjon) som har langvarig effekt. 

Dessverre vil det ta lang tid før diagnosen overvekt/fedme blir anerkjent på lik linje med andre sykdommer og forstyrrelser. Å lese innleggene her på siden, forteller dessverre bare litt om den kolossale uvitenheten (dumskapen?) som rår....

Anonymkode: 2455f...bee

Hvordan forklarer du den økende overvekten i hele den vestlige verden? Fantes ikke disse enzymene og sporstoffene på 70-tallet? 

Anonymkode: 90a21...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal du føle deg vellykket hvis du er feit og ødelegger helsa? Du er jo nettopp det motsatte. 

Nå finnes det jo flere arenaer man kan være vellykket eller mindre vellykket på, så det kan jo hende du er god til andre ting enn å passe på deg selv.

Anonymkode: 20ca6...225

Du misforstår, jeg er slank og sunn, men det er deilig at det stadig understrekes hvor ekle de feite og røykerne er, da føler jeg meg mer vellykket. Er ikke det det som er fomålet med å påpeke disse tingene?

Anonymkode: a5bba...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan forklarer du den økende overvekten i hele den vestlige verden? Fantes ikke disse enzymene og sporstoffene på 70-tallet? 

Anonymkode: 90a21...1b0

Lurer jeg også på. Og hvorfor viser alle bildene av konsentrasjonsleirfanger at de var magre - hvis ikke lavt kaloriinntak og høy aktivitet kan gjøre folk tynne?

Anonymkode: 06b24...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er man nå begynt å kalle en spade for en spade og definere fedme hos barn som omsorgssvikt, slik at disse barna får hjelp. 

Anonymkode: 64ed2...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lurer jeg også på. Og hvorfor viser alle bildene av konsentrasjonsleirfanger at de var magre - hvis ikke lavt kaloriinntak og høy aktivitet kan gjøre folk tynne?

Anonymkode: 06b24...dda

Der har vi jo løsningen! Plasser alle overvektige i konsentrasjonsleir! Det virket jo da, så da virker det vel nå også. Om det blir litt drøyt kan en kanskje bare få overvektige til å leve som konsentrasjonsleirfanger? Det burde jo være enkelt å gjennomføre. Du bør forresten forte deg å ta patent på konsentrasjonsleirdietten før noen stjeler ideen! Det er vel sånn dere flinke lever, siden dere er så slanke?

For å bidra til et svar på spørsmålet ditt, så er det faktisk slik at en ikke vet. Det en etterhvert vet er at «livsstilsendring» og «tren mer, spis mindre» kompliseres av en hel del faktorer som en annen bruker beskriver lenger oppe.

Det vil si at overvektige får beskjed om å gjennomføre en behandling som har under 5% suksessrate, men «ingen» er interessert i hvorfor det ikke virker. Jeg lurer på om noen hadde syns det var adekvat om helsevesenets behandling av andre sykelige tilstander hadde hatt like dårleg statistikk. Selv er jeg for liten for operasjon og prøver heller å leve best mulig som jeg er.

Det ER mulig å legge på seg etter fedmeoperasjoner også. Men en har funnet ut at langt flere lykkes etter operasjon fordi det ser ut som hormonsystemet «resettes» og blir som det hos en personer som aldri har vært overvektige. Hvorfor har en ikke funnet svaret på enda. Jeg vet heller ikke om de som legger på seg igjen ikke oppnår denne endringen. 

Men klart, det kan godt hende at de siste års forskning på dette er feil og at det alltid har handlet utelukkende om latskap og viljestyrke. 

Anonymkode: e694c...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Heldigvis er man nå begynt å kalle en spade for en spade og definere fedme hos barn som omsorgssvikt, slik at disse barna får hjelp. 

Anonymkode: 64ed2...d0b

Og resultatet av den hjelpen de får er akkurat like dårlig som annen fedmebehandling. Altså virker det ikke.

Anonymkode: e694c...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2018 den 17.50, Anonym bruker skrev:

Det er klart at finnes noen sånne barn som deg. Men de fleste barn som er overvektige(snakker ikke om de som er litt lubne) får ikke hensiktsmessig mat hjemme eller blir dårlig fulgt opp på et eller annet vis.

Anonymkode: 80547...a8d

Hvordan vet du det? Er du hjemme hos alle dem ved måltider og ser hva de får servert? 

Anonymkode: 4cad9...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Der har vi jo løsningen! Plasser alle overvektige i konsentrasjonsleir! Det virket jo da, så da virker det vel nå også. Om det blir litt drøyt kan en kanskje bare få overvektige til å leve som konsentrasjonsleirfanger? Det burde jo være enkelt å gjennomføre. Du bør forresten forte deg å ta patent på konsentrasjonsleirdietten før noen stjeler ideen! Det er vel sånn dere flinke lever, siden dere er så slanke?

For å bidra til et svar på spørsmålet ditt, så er det faktisk slik at en ikke vet. Det en etterhvert vet er at «livsstilsendring» og «tren mer, spis mindre» kompliseres av en hel del faktorer som en annen bruker beskriver lenger oppe.

Det vil si at overvektige får beskjed om å gjennomføre en behandling som har under 5% suksessrate, men «ingen» er interessert i hvorfor det ikke virker. Jeg lurer på om noen hadde syns det var adekvat om helsevesenets behandling av andre sykelige tilstander hadde hatt like dårleg statistikk. Selv er jeg for liten for operasjon og prøver heller å leve best mulig som jeg er.

Det ER mulig å legge på seg etter fedmeoperasjoner også. Men en har funnet ut at langt flere lykkes etter operasjon fordi det ser ut som hormonsystemet «resettes» og blir som det hos en personer som aldri har vært overvektige. Hvorfor har en ikke funnet svaret på enda. Jeg vet heller ikke om de som legger på seg igjen ikke oppnår denne endringen. 

Men klart, det kan godt hende at de siste års forskning på dette er feil og at det alltid har handlet utelukkende om latskap og viljestyrke. 

Anonymkode: e694c...a7f

Handler ikke om verken latskap eller viljestyrke, men om avhengighetsproblematikk. 

Og alle mulige ideer om enzymer i tarmen osv er jo halmstrå å klamre seg til.

Anonymkode: 06b24...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Anonym bruker said:

Å så flink 

Anonymkode: 06b24...dda

Er ikke så bra det heller, helsesøsteren klager hele tiden at han veier for lite

Anonymkode: d4e10...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Anonym bruker said:

Heldigvis er man nå begynt å kalle en spade for en spade og definere fedme hos barn som omsorgssvikt, slik at disse barna får hjelp. 

Anonymkode: 64ed2...d0b

klikka? omsorgsvikt liksom hahha

Anonymkode: d4e10...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og resultatet av den hjelpen de får er akkurat like dårlig som annen fedmebehandling. Altså virker det ikke.

Anonymkode: e694c...a7f

Den virker ikke, men det er ikke fordi annen fedmebehandling er feil. 

Når man gir barn og barnefamilier hjelp og rådgivning mht barns fedme, fokuserer man en masse på aktivitet, lek og trening. Man unngår å snakke kosthold, fordi man ikke vil skape spiseforstyrrelser og spisevegring hos barna.

Feilen er imidlertid den at man fokuserer på symptomet (det fete barnet) og ikke på selve sykdommen (de feilinformerte eller spiseforstyrrede voksne.) 

Så lenge mor og far er i fornektelsesfasen og ikke "ser" all is, brus, kjeks og snacks som ungene får i seg, vil tarmflora og arvelighet ha null å si. Og å motivere ungene til lek og sport vil gjøre dem sterke, men ikke slanke.

Anonymkode: 06b24...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan vet du det? Er du hjemme hos alle dem ved måltider og ser hva de får servert? 

Anonymkode: 4cad9...bab

Nei det er jeg så klart ikke. Men det jeg ser er at de overvektige vennene av barna spiser som det er deres siste dag og at noen av dem går på McDonalds etter skolen og bruker lommepengene der. Jeg ser også at noen av foreldrene kunne vært flinkere til å aktivisere barna, ikke la dem sitte og spille hele dagen. 

Det er veldig sjelden at barn blir overvektige (snakker igjen ikke om lubben) av normalt sunt kosthold over tid.

Anonymkode: 80547...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Handler ikke om verken latskap eller viljestyrke, men om avhengighetsproblematikk. 

Og alle mulige ideer om enzymer i tarmen osv er jo halmstrå å klamre seg til.

Anonymkode: 06b24...dda

Fagfolk som forsker på dette mener at det er relevant. De mener at alle vanlige forklaringsmodeller er for enkle.

At en ikke er tykk gjør en ikke til ekspert på å holde vekten.

Anonymkode: e694c...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den virker ikke, men det er ikke fordi annen fedmebehandling er feil. 

Når man gir barn og barnefamilier hjelp og rådgivning mht barns fedme, fokuserer man en masse på aktivitet, lek og trening. Man unngår å snakke kosthold, fordi man ikke vil skape spiseforstyrrelser og spisevegring hos barna.

Feilen er imidlertid den at man fokuserer på symptomet (det fete barnet) og ikke på selve sykdommen (de feilinformerte eller spiseforstyrrede voksne.) 

Så lenge mor og far er i fornektelsesfasen og ikke "ser" all is, brus, kjeks og snacks som ungene får i seg, vil tarmflora og arvelighet ha null å si. Og å motivere ungene til lek og sport vil gjøre dem sterke, men ikke slanke.

Anonymkode: 06b24...dda

Det finns fedmebehandlingsprogram for alle aldersgrupper. Det stemmer ikke at man ikke fokuserer på kosthold.

Anonymkode: e694c...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

klikka? omsorgsvikt liksom hahha

Anonymkode: d4e10...04b

Selvsagt er det omsorgssvikt når du påfører barnet ditt sykdom (fedme).

Anonymkode: 64ed2...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lurer jeg også på. Og hvorfor viser alle bildene av konsentrasjonsleirfanger at de var magre - hvis ikke lavt kaloriinntak og høy aktivitet kan gjøre folk tynne?

Anonymkode: 06b24...dda

Altså......sammenligningen din er jo helt søkt

Anonymkode: 00242...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...