Gå til innhold

Slanker meg. Hva er ok mengde med smågodt på lørdag?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

5 biter? 10 biter? 20 biter? Jeg må ha godteri eller så sprekker jeg bare etter noen uker. Og da sitter jeg og trykker alt jeg får inn... Hver lørdag er min dag til å spise litt. Men hva er ok? 😅🙈🙈 

Anonymkode: 0bbdb...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 biter må da være mer enn nok. Spiser du 10-20 biter er det jo helt bortkastet å «slanke» seg. Slanke mennesker med et sunt kosthold propper seg ikke med sukker.

Anonymkode: 016c0...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har et sunt kosthold resten av uken er 20 biter helt ok. Det er selvfølgelig ikke sunt, men alt med måte. Ikke velg de største bitene, da. Lykke til med slankingen! 

Anonymkode: d283a...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du kun spiser godteri på lørdag kveld, kan du spise så mye du vil. Bare du passer på å spise den maten du skal først.  Det er de andre 6 dagene i uka som teller. Og om du samtidig trener deg selv til å kose deg med godteriet, ikke bare stappe det inn uten å tenke, så spiser du automatisk mindre også. Ta en bit av gangen, spise den helt opp. Vent et par-fem sekunder og ta en ny bit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg slanket meg brukte jeg å ha seks biter smågodt på godtedagen. Da brukte jeg å dele sjokoladebiter i to og skjære eller klippe opp annet smågodt i to eller tre, alt etter størrelsen bfejs en sånn sort eller oransje krokodille ble klippet opp i tre biter. Så hadde jeg alle bitene i en liten skål, slik at det ble en pen haug og en full skål. Tok en og en liten bit og virkelig koste meg med dem før jeg tok en til. 

Jeg tuller ikke: det hendte flere ganger at jeg sluttet å spise før det var tomt fordi godtebehovey var tilfredsstilt. Fordi jeg for en gangs skyld virkelig kjente etter når jeg spiste i stedet for å bare hive innpå helt ukritisk. Set funket like bra mex potetgull. Veide opp feks 50 g i en liten skål og greide ikke å spise opp.

skikkelig sprøtt. Tror jeg skal gjøre det igjen nå. Trenger å skjerpe meg kjenner jeg. 

Anonymkode: e86ba...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

5 biter må da være mer enn nok. Spiser du 10-20 biter er det jo helt bortkastet å «slanke» seg. Slanke mennesker med et sunt kosthold propper seg ikke med sukker.

Anonymkode: 016c0...92a

Nope. Var syltynn helt til barn nr 4 kom og proppet i meg alt mulig i ubegrensede mengder. Har samtidig to venninner med hormonforstyrrelser som må ligge på rundt 1400 kcal daglig for å holde vekta.

Anonymkode: 0eb7b...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ca to hekto i løpet av helgen. Og fortsetter å gå jevnt og trutt ned i vekt. Legg inn ekstra aktivitet! 

Anonymkode: 87f5a...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

5 biter må da være mer enn nok. Spiser du 10-20 biter er det jo helt bortkastet å «slanke» seg. Slanke mennesker med et sunt kosthold propper seg ikke med sukker.

Anonymkode: 016c0...92a

Dette. 

Vanen med å ta til seg søtsmak som "kos" må du bare bryte, HI. Først da vil søtsuget forsvinne, og med det vil trangen til å spise mer enn nødvendig bli mindre.

Anonymkode: fe097...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått ned 35 nå. Første tre måneder gikk jeg på sukker/fett detox, altså ingenting usunt. Etter dette har jeg spist nøyaktig det jeg vil på lørdager. Laget middag med sunde alternativer selvsagt men har spist så mye godteri jeg ønsker. Etter detoxen merket jeg at kroppen begrenser seg selv, jeg blir rett og slett uvel av for mye. Tidligere bare kastet jeg innpå, nå koser jeg meg mer med hver bit. 

Jeg gikk ned like mye i uka etter jeg introduserte godis igjen. Jeg har gjort en livsstilendring da. Varige gode valg, og da må man kunne unne seg utskeielser. I tillegg legger jeg alltid inn en beinhard treningsøkt før utskeielser. Yte før nyte. Funker bra her. 

Personlig har jeg liten tro på å kutte enkelte varer, det handler om å finne balansen. 

Anonymkode: 33d76...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gikk ned like mye i uka etter jeg introduserte godis igjen. Jeg har gjort en livsstilendring da. Varige gode valg, og da må man kunne unne seg utskeielser. I tillegg legger jeg alltid inn en beinhard treningsøkt før utskeielser. Yte før nyte. Funker bra her

 

Høres mer ut som en slags alkoholiker-unnskyldning. "Jeg spiser bare godteri etter å ha trent hardt" er helt på linje med "jeg drikker bare i helgene". 

Hvorfor gjeninnføre noe man er ferdig med om som kroppen heller ikke hadde trang etter? Det lyder jo som mental avhengighet.

Anonymkode: fe097...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høres mer ut som en slags alkoholiker-unnskyldning. "Jeg spiser bare godteri etter å ha trent hardt" er helt på linje med "jeg drikker bare i helgene". 

Hvorfor gjeninnføre noe man er ferdig med om som kroppen heller ikke hadde trang etter? Det lyder jo som mental avhengighet.

Anonymkode: fe097...346

Kanskje i din verden. I min verden handler det om at jeg liker sjokolade. 

Jeg velger å leve et liv der jeg forsøker å balansere ønsker og behov samtidig som jeg tar mest mulig vare på kroppen min. Det funker fint for meg. 

Lyder som mental avhengighet, forskning fastslår at suget etter sukker er en avhengighet, så du kommer ikke med en banebrytende tanke her. 

Jeg synes det er OK å være avhengig av lørdagssjokoladen min jeg. 😊

God sommer. 

Anonymkode: 33d76...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner sikkert at dette er umulig å svare på, da det er mange faktorer som spiller inn og alle kropper er ulike. Finnes ikke en standardisert oppskrift som passer alle

Anonymkode: d9ebf...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette. 

Vanen med å ta til seg søtsmak som "kos" må du bare bryte, HI. Først da vil søtsuget forsvinne, og med det vil trangen til å spise mer enn nødvendig bli mindre.

Anonymkode: fe097...346

Heldigvis finnes det et hav av sunt snadder man kan lage . Jeg lager eks gelé bestående av skviset sitron, frossen mango, melasse og gelatin. Melasse inneholder mye næring, blant annet krom, som er med på å begrense søtsuget. 

Anonymkode: d9ebf...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Yellow Brick Road skrev:

Dersom du kun spiser godteri på lørdag kveld, kan du spise så mye du vil. Bare du passer på å spise den maten du skal først.  Det er de andre 6 dagene i uka som teller. Og om du samtidig trener deg selv til å kose deg med godteriet, ikke bare stappe det inn uten å tenke, så spiser du automatisk mindre også. Ta en bit av gangen, spise den helt opp. Vent et par-fem sekunder og ta en ny bit. 

Ifølge Berit Nordstrand, som er lege med videreutdanning, kan man ha en dag i uka der man kun spiser "søppel", hvis man de andre dagene kun spiser sunn mat. Imidlertid vil ikke dette friste majoriteten da man gjerne opplever så mange positive virkninger av å spise sunn mat 

Anonymkode: d9ebf...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

5 biter må da være mer enn nok. Spiser du 10-20 biter er det jo helt bortkastet å «slanke» seg. Slanke mennesker med et sunt kosthold propper seg ikke med sukker.

Anonymkode: 016c0...92a

Hvorfor i all verden er det bortkastet ? Man trenger slett ikke ha en "alt eller ingenting-mentalitet".

 

Hvis HI spiser sunt hele tiden og spiser 10-20 biter godteri lørdag vil det være myyye bedre enn om hun spiser usunt hver dag. Tenk deg den forskjellen 

Jeg spiser sunt ca 95 % av det jeg spiser. Spiser vel i snitt 100 gram sjokolade per uke, men i det siste har jeg fått dilla på trøfler med 75 % kakao og dermed inneholder de mindre sukker . 

Vekta mi har vært konstant i mange år, men det beste er at jeg har mye energi og har vært frisk 14 mnd, noe som er ny rekord 

Anonymkode: d9ebf...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommee vel an på startvekten din, hvor mye du skal ned, og på hvor kort/lang tid :) Jeg har alltid vært tynn (les: veltrent). 165 cm og rundt 55-57 kg. Jeg kjøper alltid 1 kg smågodt på lørdager, gjerne 200g sjokkis ved siden av, innimellom potetgull. 

Og ja, jeg kan fint unne meg is og snop i uka innimellom også! Men så er jeg mye i aktivitet.. Om du vil unne deg litt ekstra, legg inn ekstra aktivitet :) Gå en tur, løp intervaller etc etc! Lykke til. Og kos deg på veien.... Ellers blir man drittlei! Jeg elsker snop😂❤️❤️

Anonymkode: c3710...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser sikkert rundt 50gr potetgull og 100 gr sjokolade (har aldri veid det opp) gikk ned 45 kg allikevel. 

Anonymkode: a083f...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyere forskning viser at de som skeier litt ut en gang i uka oppnår bedre resultater med å slanke seg og ikke minst holde vekten nede, enn de som aldri unner seg noe.

Anonymkode: 0eb7b...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å legge inn en god treningsøkt hver lørdag så får du mindre søtsug på kvelden. Jeg er selv en godtemoms som har klart å gå ned 30 kg etter fødsel. Unnet meg alltid godteri på lørdager men merker stor forskjell på suget om jeg har trent på lørdagen eller ikke. 

Anonymkode: 319bd...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Prøv å legge inn en god treningsøkt hver lørdag så får du mindre søtsug på kvelden. Jeg er selv en godtemoms som har klart å gå ned 30 kg etter fødsel. Unnet meg alltid godteri på lørdager men merker stor forskjell på suget om jeg har trent på lørdagen eller ikke. 

Anonymkode: 319bd...3fd

Dette er veldig variabelt. Dessuten blir man naturlig nok mer sulten av å trene. 

Anonymkode: d9ebf...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ei som spiser etter regime 6 dager i uka. Hver lørdag spiser hun alt hun har lyst på. Hun regnet det ut til å være rundt 5000 kalorier bare i junk. Så er det på’n igjen på søndag med regime. Det funker for noen! Hun er sprek som få og trener 4 timer om dagen, hver dag. Minst. 

Men skal du bare slanke deg så ville jeg spist så lite som mulig. 

Anonymkode: b89d4...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvordan du slanker deg.

Dersom du går på lavkarbo vil en 20 biter ødelegge for litt lenger enn bare den ene dagen, og da bør du holde deg til 5.
Dersom du ikke går på lavkarbo, men er kosthold med moderat mengde karbohydrater vil det bare påvirke den ene dagen og da er ikke 20 biter så veldig mye

Anonymkode: 391c5...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal eg kose meg med goderi 😄  hva er vel livet uten godis 😍 jeg skal ned rundt 30 kilo men er ingen hast. Trener styrke 4 ganger i uka. 

Hi

Anonymkode: 0bbdb...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er veldig variabelt. Dessuten blir man naturlig nok mer sulten av å trene. 

Anonymkode: d9ebf...d3f

Selvfølgelig er det variabelt 🤗 derfor det er verdt å prøve. Mer sulten av å trene er jo ikke noe negativt, kun noe de som hater å trene bruker å argumentere med. Er man sulten så spiser man mat, ikke godteri. 

Anonymkode: 319bd...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...