Gå til innhold

Blåregn1


skjotta

Anbefalte innlegg

jeg drømmer om å ha blomstrende blåregn langs inngangspartiet mitt (under en veranda som går langs hele huset) og plantet derfor 2 blåregnplanter for 2 år siden.

De trives og vokser. I år fikk jeg faktisk en knopp!!! 

men den insisterer på å klatre gjennom verandaen og inn under kledningen på huset.

skader jeg den om jeg klipper de stenglene som går dit de ikke skal? Får dem ikke løs uten at de knekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis den er godt etablert tåler jo blåregn å beskjæres ganske kraftig, så jeg vil tro at det går fint. Så heldig du er som bor sånn til at du kan ha blåregn, de er supervakre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, sug lut skrev:

Hvis den er godt etablert tåler jo blåregn å beskjæres ganske kraftig, så jeg vil tro at det går fint. Så heldig du er som bor sånn til at du kan ha blåregn, de er supervakre!

Ja, jeg bor helt sør, og litt nedi veien fra meg står en låve med en nydelig gammel blåregn som blomstrer helt vilt hvert år 😍

På amerikanske sider leser jeg at den skal beskjæres i juli/august, rett etter blomstring, men avblomstringen her i Norge er jo mye tidligere. Men men, den vokser jo noe voldsomt, så jeg tar en runde med saksa, så ser jeg hva som skjer til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel egt bare at du beskjærer etter blomstring, det er ikke så farlig når det blir sånn månedsmessig. Vet du hvor lang tid det tar før den vil blomstre for fullt? Siden du hadde én knopp i år kan det hende du får full blomstring  neste år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper på blomster til neste år ja. Kjørte helt til Stavanger for å kjøpe plantene, kun fordi de var flere år gamle allerede 😂 blåregn kan bruke så mange som 12 år før den blir moden til å blomstre, men den knoppen i år gjorde meg veldig optimistisk for neste år 😁

Må bare få den til å vokse den veien jeg vil den skal. De er meget egenrådige og skyter ut skudd i feil retning hver gang jeg forlater huset noen timer føles det som 🤣

Vurderer å stifte opp en duk på undersiden av verandaen...

15318186190874043221576945706254.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...