Gå til innhold

Hvorfor er så mange kvinner avhengig av


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når man så blir kritisert for noe man ikke er så god på som man enten ikke rekker/orker/ser viktig å lære seg, blir man selvfølgelig såret

Hva er "selvfølgelig" med det? Alternativet er jo å føle seg god nok - ikke fordi man er perfekt, men fordi man nettopp vet at man ikke rekker, orker eller ser det som viktig; og aksepterer disse begrensningene.

Andres mening om det har dermed ikke mer å si enn andres mening om hvem du skal stemme på neste høst. Du vet jo selv inni deg hvorfor du ikke gjør nøyaktig som dem.

Anonymkode: 4a704...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Superdolly skrev:

Noen mennesker går bevisst inn for å såre andre, andre tråkker på folk i et forsøk på å hevde seg selv

Helt sant. Og når man selv vet det - når man merker at det er det de gjør (og tro meg, jeg har opplevd det) så biter det faktisk ikke på. Da får man en slags aha-opplevelse hvor man ser at "åja, hun sier jo dette kun fordi hun selv er full av frykt og misunnelse, ikke fordi noe som helst av det handler om MEG." 

 

Anonymkode: 4a704...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt sant. Og når man selv vet det - når man merker at det er det de gjør (og tro meg, jeg har opplevd det) så biter det faktisk ikke på. Da får man en slags aha-opplevelse hvor man ser at "åja, hun sier jo dette kun fordi hun selv er full av frykt og misunnelse, ikke fordi noe som helst av det handler om MEG." 

 

Anonymkode: 4a704...389

Nei, ikke nødvendigvis. For deg er det slik. Det betyr ikke at det er slik for alle andre. Fordi folk er forskjellige, de har med seg forskjellig erfaringsbakgrunn og de reagerer forskjellig. 

Du opphøyer dine reaksjonsmåter til Fasit og prøver å argumentere for at din måte å tolke og reagere er den eneste rette. Men det er ikke nødvendigvis det for alle andre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis man etterpå skal ha noe imot de folka som sa det, bør man imidlertid være analytisk. For ellers risikerer man å gå rundt enten som en konstant pleaser eller konstant fornærma og i konflikt. Man må rydde opp på sin egen del av streken. Det er meget nyttig å spørre seg "Ble jeg nå sur fordi hun faktisk var stygg mot meg, eller ble jeg sur fordi hun uforvarende traff et ømt punkt?" (Og det er i tillegg ganske urettferdig å bære nag til dem som traff din ømme tå uten å vite om det.)

Anonymkode: 4a704...389

Det høres slitsomt ut å analysere hver eneste ting folk sier til deg. Da får man ikke gjort annet enn å sitte og gruble.

Anonymkode: 0e5ba...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Helt sant. Og når man selv vet det - når man merker at det er det de gjør (og tro meg, jeg har opplevd det) så biter det faktisk ikke på. Da får man en slags aha-opplevelse hvor man ser at "åja, hun sier jo dette kun fordi hun selv er full av frykt og misunnelse, ikke fordi noe som helst av det handler om MEG." 

 

Anonymkode: 4a704...389

Nå har myten om at alle mobbere sliter blitt avkreftet. De fleste som mobber og er stygge i munnen sliter faktisk ikke med noe alvorlig.

Anonymkode: 0e5ba...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva er "selvfølgelig" med det? Alternativet er jo å føle seg god nok - ikke fordi man er perfekt, men fordi man nettopp vet at man ikke rekker, orker eller ser det som viktig; og aksepterer disse begrensningene.

Andres mening om det har dermed ikke mer å si enn andres mening om hvem du skal stemme på neste høst. Du vet jo selv inni deg hvorfor du ikke gjør nøyaktig som dem.

Anonymkode: 4a704...389

Følelser er ikke nødvendigvis så rasjonelle og lette å styre. Dessuten forutsetter du jo at alle har en solid base med positive samspillserfaringer,og det har de jo ikke. Folk er vel mottakelige i ulik grad for hva andre tenker om dem, og jeg tror slett ikke det er kjønnsbasert. Jeg har relativt lett for å tenke at andres negative meninger sier mer om dem enn om meg. Det handler jo om at jeg har mange mestringserfaringer i livet og at jeg i mine egne øyne er god nok. Det er deilig for meg, men det er jo temmelig arrogant å påstå at det er noe galt med dem som ikke får det til eller som strever med selvbilde og selvtillit.

Jeg synes forøvrig at det viser ganske dårlig evne til innlevelse å ramse opp eksempler på forumbrukere som er nærtagende. Med bittelitt evne til å sette seg i en annen sted burde det være mulig å forutse at dette blir nok en anledning der disse menneskene opplever at andre dømmer dem på syltynt grunnlag. Det er klart det hadde vært best for dem hvis de klarte å sortere vekk negative meninger som irrelevante, men det klarer de altså ikke. I sitt forsøk på å håndtere dette emosjonelt har de (kanskje noe naivt) trodd at et anonymt fokus kan gi dem støtte. I selve innlegget fikk de kanskje noe støtte, men også mye motbør. Med sin attribusjonsstil er det nok motbøren de sitter sterkest igjen med, og så kommer det i tillegg en egen tråd som påpeker at de ikke håndterer negative innspill på en bra måte, og at det er noe galt med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Iiiiik skrev:

Følelser er ikke nødvendigvis så rasjonelle og lette å styre. Dessuten forutsetter du jo at alle har en solid base med positive samspillserfaringer,og det har de jo ikke. Folk er vel mottakelige i ulik grad for hva andre tenker om dem, og jeg tror slett ikke det er kjønnsbasert. Jeg har relativt lett for å tenke at andres negative meninger sier mer om dem enn om meg. Det handler jo om at jeg har mange mestringserfaringer i livet og at jeg i mine egne øyne er god nok. Det er deilig for meg, men det er jo temmelig arrogant å påstå at det er noe galt med dem som ikke får det til eller som strever med selvbilde og selvtillit.

Jeg synes forøvrig at det viser ganske dårlig evne til innlevelse å ramse opp eksempler på forumbrukere som er nærtagende. Med bittelitt evne til å sette seg i en annen sted burde det være mulig å forutse at dette blir nok en anledning der disse menneskene opplever at andre dømmer dem på syltynt grunnlag. Det er klart det hadde vært best for dem hvis de klarte å sortere vekk negative meninger som irrelevante, men det klarer de altså ikke. I sitt forsøk på å håndtere dette emosjonelt har de (kanskje noe naivt) trodd at et anonymt fokus kan gi dem støtte. I selve innlegget fikk de kanskje noe støtte, men også mye motbør. Med sin attribusjonsstil er det nok motbøren de sitter sterkest igjen med, og så kommer det i tillegg en egen tråd som påpeker at de ikke håndterer negative innspill på en bra måte, og at det er noe galt med dem.

I psykologien sies det at det skal 5 positive kommentarer til for å veie opp for 1 negativ.

Anonymkode: 0e5ba...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men kan ikke det være fordi vedkommende faktisk ikke sa noe frekt, slemt eller ufint med kjeften sin? Han sa f eks kun en saksopplysning: "de barna legger seg når de vil". Hvorfor er det sårende, når det jo i sommerferien faktisk stemmer på en prikk?

Anonymkode: 4a704...389

Du skjønner at det kommer an på konteksten? Måten en kommentar oppfattes på kommer jo selvsagt an på både setting og tonefall. 

Anonymkode: 6df4c...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du skjønner at det kommer an på konteksten? Måten en kommentar oppfattes på kommer jo selvsagt an på både setting og tonefall. 

Anonymkode: 6df4c...3ca

Nei, det kommer jo grunnleggende an på om dette er noe MOREN selv helst ikke vil at folk skal tro. Hvis hun hadde vært skikkelig stolt av å ha så livlige og selvstendige barn, så ville hun jo ta det som en kompliment. Å la seg fornærme koker jo ned til hvilke verdier man har også. Du klarer neppe å få folk til å bli fornærma når du påpeker noe de selv er stolt av og som de mener er en bra ting. Dersom du syns det er flott med fri dressur om sommeren blir du neppe snurt over et sånt utsagn.

Anonymkode: 4a704...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det kommer jo grunnleggende an på om dette er noe MOREN selv helst ikke vil at folk skal tro. Hvis hun hadde vært skikkelig stolt av å ha så livlige og selvstendige barn, så ville hun jo ta det som en kompliment. Å la seg fornærme koker jo ned til hvilke verdier man har også. Du klarer neppe å få folk til å bli fornærma når du påpeker noe de selv er stolt av og som de mener er en bra ting. Dersom du syns det er flott med fri dressur om sommeren blir du neppe snurt over et sånt utsagn.

Anonymkode: 4a704...389

Du har låst deg helt til din fasit på andres følelser og tanker og det er veldig tydelig at du er er menneske det ikke nytter å diskutere med. 

Takk og farvel. 

Anonymkode: 6df4c...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Superdolly skrev:

Nei, ikke nødvendigvis. For deg er det slik. Det betyr ikke at det er slik for alle andre. Fordi folk er forskjellige, de har med seg forskjellig erfaringsbakgrunn og de reagerer forskjellig. 

Du opphøyer dine reaksjonsmåter til Fasit og prøver å argumentere for at din måte å tolke og reagere er den eneste rette. Men det er ikke nødvendigvis det for alle andre. 

 

Handler verken om reaksjonsmåte eller fasiter. Selvsagt gikk jeg i årevis rundt og furta over alt som traff ei øm tå hos meg selv - helt til jeg begynte å se litt nærmere på hvorfor det svei. Og i tillegg kikket litt på hvilke beveggrunner andre har for å si det de sier: da kokte det faktisk ned til at mine egne negative følelser må jeg selv ta ansvar for; men at jeg ikke kan begynne å ta ansvar for hva andre syns om meg. 

Så dette er ikke forsøk på noen fasit. Mer tenkt som et tips for dem som ofte tar seg i å gruble over hva andre folk "egentlig mener" når de kritiserer. Svaret er: det betyr null og niks hva de mener.

Anonymkode: 4a704...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det høres slitsomt ut å analysere hver eneste ting folk sier til deg. Da får man ikke gjort annet enn å sitte og gruble.

Anonymkode: 0e5ba...9ab

Tro meg, å riste av seg andres meninger og legge dem der de hører hjemme tar atskillig kortere tid enn å være såra og vonbroten. 

Anonymkode: 4a704...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

 

Så dette er ikke forsøk på noen fasit. Mer tenkt som et tips for dem som ofte tar seg i å gruble over hva andre folk "egentlig mener" når de kritiserer. Svaret er: det betyr null og niks hva de mener.

Anonymkode: 4a704...389

For noen betyr det noe, enten de vil eller ikke. Har oppnådd mye i livet og vil av de fleste bli sett på som ganske vellykket, VET at jeg er god nok og lever godt med mine feil og mangler. Men har også blitt mobbet i barndommen og mistet mange venner grunnet sjalusi. Negative kommentarer treffer meg dessverre mer enn jeg skulle ønske, men det avhenger også av om jeg har en god eller dårlig dag.

Må også si at positive kommentarer eller et smil har like mye eller mer effekt, selv fra fremmede.

Jeg er ikke flau over følelsene mine, kanskje jeg en dag klarer å få tykkere hud, kanskje ikke, det er greit uansett.

Anonymkode: 33c10...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har låst deg helt til din fasit på andres følelser og tanker og det er veldig tydelig at du er er menneske det ikke nytter å diskutere med. 

Takk og farvel. 

Anonymkode: 6df4c...3ca

Hvis du med det mener "du er et menneske jeg ikke klarer å overbevise", så har du rett. 

Anonymkode: 4a704...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For noen betyr det noe, enten de vil eller ikke. Har oppnådd mye i livet og vil av de fleste bli sett på som ganske vellykket, VET at jeg er god nok og lever godt med mine feil og mangler. Men har også blitt mobbet i barndommen og mistet mange venner grunnet sjalusi. Negative kommentarer treffer meg dessverre mer enn jeg skulle ønske, men det avhenger også av om jeg har en god eller dårlig dag.

Må også si at positive kommentarer eller et smil har like mye eller mer effekt, selv fra fremmede.

Jeg er ikke flau over følelsene mine, kanskje jeg en dag klarer å få tykkere hud, kanskje ikke, det er greit uansett.

Anonymkode: 33c10...a73

Jeg tror vel at mobbing i barndom og ungdomstid er ødeleggende på mange måter. Også i den forstand at det da blir vanskeligere å "stenge ute" andres synsing og negative beskjeder. Da trenger man atskillig støtte på at det faktisk er mer enn nok å selv være fornøyd - resten av verden behøver ikke å være enig. 

Anonymkode: 4a704...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

I psykologien sies det at det skal 5 positive kommentarer til for å veie opp for 1 negativ.

Anonymkode: 0e5ba...9ab

Negativitet tar stor plass. Det har du veldig rett i.

Anonymkode: 4a704...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Iiiiik skrev:

Det er deilig for meg, men det er jo temmelig arrogant å påstå at det er noe galt med dem som ikke får det til eller som strever med selvbilde og selvtillit.

Ingen har sagt at noe er galt med dem. Det er en fortolkning.

8 timer siden, Iiiiik skrev:

Dessuten forutsetter du jo at alle har en solid base med positive samspillserfaringer,og det har de jo ikke.

Det har ikke jeg heller. Nettopp derfor har jeg måttet lære meg at andres hang til negativitet ikke handler om meg, men om dem.

8 timer siden, Iiiiik skrev:

Jeg synes forøvrig at det viser ganske dårlig evne til innlevelse å ramse opp eksempler på forumbrukere som er nærtagende.

Tar selvkritikk på eksempelet med "sirkusklærne". Hun det gjaldt har nok ufortjent blitt kontorets hakkekylling. De øvrige eksemplene syns jeg illustrerer poenget godt. Å si at barn legger seg seint er virkelig ikke "drittslenging". 

8 timer siden, Iiiiik skrev:

burde det være mulig å forutse at dette blir nok en anledning der disse menneskene opplever at andre dømmer dem på syltynt grunnlag.

Vel, der er vi jo nettopp ved kjernen i poenget mitt: at folk man ikke kjenner intimt ALLTID dømmer på syltynt grunnlag - og dermed kan ikke deres mening regnes inn.

Anonymkode: 4a704...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå har myten om at alle mobbere sliter blitt avkreftet. De fleste som mobber og er stygge i munnen sliter faktisk ikke med noe alvorlig.

Anonymkode: 0e5ba...9ab

Har ikke snakket om mobbing her. De kommentarene folk ønsker innspill på her på DIB er ofte enkeltepisoder av småsleivete tullball som blir tolket inn i mottakerens univers og gjort til noe stort, uten nødvendigvis å være del av et mønster eller uten å være negativt ment engang.

Anonymkode: 4a704...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2018 den 1.57, Anonym bruker skrev:

Er det "drittslenging" å si at de barna legger seg og står opp når de vil? Og i så fall, hvorfor er det drittslenging? Fordi du syns det er negativt å la barn styre døgnrytmen selv og ikke vil beskyldes for å ha gjort det? 

Anonymkode: 4a704...389

Som jeg skrev over her ble det sagt andre ting også. Jeg mener at når godt voksne mennesker sitter å «baksnakker» oss til sine venner mens vi hører det, så er det da naboene det er noe galt med. Men ungene mine hørte det også og særlig han ene ble veldig sint og lei seg, fordi disse naboene bare har vært gode og snille mot han før. 

Når mine unger legger seg styrer jeg, ikke ungene. Jeg er ikke usikker som mamma, men lar meg fortsatt forbause over hva enkelte mennesker legger opp i. 

Anonymkode: aa30c...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Som jeg skrev over her ble det sagt andre ting også. Jeg mener at når godt voksne mennesker sitter å «baksnakker» oss til sine venner mens vi hører det, så er det da naboene det er noe galt med. Men ungene mine hørte det også og særlig han ene ble veldig sint og lei seg, fordi disse naboene bare har vært gode og snille mot han før. 

Når mine unger legger seg styrer jeg, ikke ungene. Jeg er ikke usikker som mamma, men lar meg fortsatt forbause over hva enkelte mennesker legger opp i. 

Anonymkode: aa30c...9f2

Men selv om du nå sier at du egentlig reagerer på selve baksnakkingen; eller kanskje på noen helt andre utsagn som kom, så var det leggetidene du lagde tråd om. Hva var det som gjorde at akkurat den delen var viktig å få bekreftelse på, da? Noe i deg må jo ha ment at det var viktigere enn de andre utsagnene, siden du valgte å spørre oss her på DIB om anerkjennelse. (Og nå tenker jeg ikke at du skal måtte svare på det her, men at du skal se hvorfor jeg mener at mange ikke helt har klart for seg at de faktisk søker anerkjennelse på nettopp sine usikre punkter. Vitsen er jo at når man er ærlig mot seg selv, slipper man en følelsesmessig berg-og-dalbane.) 

Anonymkode: 4a704...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker så godt denne måten å argumentere på, Pashla brukte den hele tiden. 

Hvis du reagerer på noe folk sier, ligger grunnen i deg. Det treffer et "ømt" punkt eller du tolker med dine forutsetninger sånn at det blir til noe annet i ditt hode.

Det er helt klart mye riktig i dette. Men det er ikke så sort/hvitt. Jeg reagerer på hvis noen sier at jeg ikke kan lage mat - fordi jeg synes jeg er dritgod og blir fornærmet og fordi jeg synes de tar feil! De treffer ikke et ømt punkt, tvert imot. De provoserer meg.

Så da må man jobbe med å drite i hva andre sier..

Anonymkode: 8e99e...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg reagerer på hvis noen sier at jeg ikke kan lage mat - fordi jeg synes jeg er dritgod og blir fornærmet og fordi jeg synes de tar feil! De treffer ikke et ømt punkt, tvert imot. De provoserer meg.

Helt enig, den kan jeg kjenne meg igjen i. Men det ligger jo likevel i deg selv, da, og dine (mottakerens) følelser omkring sin egen matlaging.

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg husker så godt denne måten å argumentere på, Pashla brukte den hele tiden. 

Tror verken jeg eller hun kan ta æren for å ha oppfunnet dette. Alle mulige selvhjelpsbøker er full av samme tankegang: at man tar ansvar for egne følelser og lærer å skille skitt fra kanel. Det er frigjørende å slutte med pleaser-atferd.

Anonymkode: 4a704...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg husker så godt denne måten å argumentere på, Pashla brukte den hele tiden. 

Hvis du reagerer på noe folk sier, ligger grunnen i deg. Det treffer et "ømt" punkt eller du tolker med dine forutsetninger sånn at det blir til noe annet i ditt hode.

Det er helt klart mye riktig i dette. Men det er ikke så sort/hvitt. Jeg reagerer på hvis noen sier at jeg ikke kan lage mat - fordi jeg synes jeg er dritgod og blir fornærmet og fordi jeg synes de tar feil! De treffer ikke et ømt punkt, tvert imot. De provoserer meg.

Så da må man jobbe med å drite i hva andre sier..

Anonymkode: 8e99e...938

Men de tar jo i så fall feil, so what? De er teite, ikke du. Helt til du begynner å ta igjen, da er det mulig at du blir teit.

Jeg hadde en gammel katt engang, den tvilte ikke på at den var Kongen på haugen. Andre jyplingkatter yppet seg stadig vekk, gamle Jimmy satt bare der, og leet ikke på et øyebryn. De andre kattene freste og bar seg, tøffet seg og utfordret, men måtte alle som en gi seg mot den tause, selvsikre gammelmonsen.

Noen ganger er stoisk, selvsikker ro mye mer overbevisende enn å ta til motmæle.

Anonymkode: ecf1d...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...