Gå til innhold

Mannen har sagt opp jobben... hva nå?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nettop og hennes valg er bli eller skille seg. Men hun for definitivt ikke bedre råd av å skille seg. 

Anonymkode: 0a556...1d2

Hvis han ikke har inntekt så får jeg selvfølgelig bedre råd av å skilles, for da forsørger jeg ikke ham. Men jeg er jo glad i denne mannen og ønsker ikke at barna blir skilsmissebarn.

Anonymkode: 4799c...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis han ikke har inntekt så får jeg selvfølgelig bedre råd av å skilles, for da forsørger jeg ikke ham. Men jeg er jo glad i denne mannen og ønsker ikke at barna blir skilsmissebarn.

Anonymkode: 4799c...4ef

Nei det er sant. Men da er du alene med alle utgiftene langt lenger en de skarve 3månedene han ikke har noe inntekt. For ja 66% av lønna er også inntekt!

Anonymkode: 0a556...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis han ikke har inntekt så får jeg selvfølgelig bedre råd av å skilles, for da forsørger jeg ikke ham. Men jeg er jo glad i denne mannen og ønsker ikke at barna blir skilsmissebarn.

Anonymkode: 4799c...4ef

Hvis han ikke støtter deg i dette, er han ikke mye glad i deg. Så du får snakke med han og vurdere veien videre etter det han sier og gjør. I stedet for å tenke over og bekymre deg over alt du må ofre kan du heller forberede deg på hvilke løsninger mannen må benytte slik at dere kommer dere gjennom dette. For eksempel:

1. Han skal begynne å søke jobber umiddelbart, på alt.
2. Han skal lete aktivt etter småjobber, både fra venner, familie og på nettet mens han søker og venter på ny permanent jobb. 
3. Han skal benytte alle anledninger han har til å tjene penger, altså ikke takke nei til noe.
4. Han skal spare så mye som mulig så lenge han ikke har inntekt, ingen personlige innkjøp, ikke snus/øl osv.
5. Han skal ikke ha egne midler frem til han har stabil inntekt igjen, du styrer økonomien.
6. Han skal gjøre alt av husarbeid, matlaging og oppfølgning av barna

Ting dere kan gjøre er å bytte bank slik at dere ikke taper så mye på avdragsfri periode. Dere kan kutte ned på alt unødvendig forbruk og redusere matbudsjettet (og igjen, du trenger ikke tenke på å legge inn matlaging i timeplanen, det skal han gjøre).

Anonymkode: 23c5e...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Praktiske ansvaret?????? Du står da ikke med det praktiske ansvaret alene! I tillegg så er det snakk om MAX 3 måneder!

Anonymkode: 0a556...1d2

Hvor får du max 3 måneder fra? Du vet t arbeidsledighetstrygd er ca 60% av lønna, og det kan ta lang tid å få jobb. Sist tok det han 11 måneder

Anonymkode: 324d0...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvor får du max 3 måneder fra? Du vet t arbeidsledighetstrygd er ca 60% av lønna, og det kan ta lang tid å få jobb. Sist tok det han 11 måneder

Anonymkode: 324d0...ba4

I tillegg løper vel 12-ukersperiode fra tidspunktet for vedtak om at man får dagpenger, ikke fra den dagen man sier opp? Eller har jeg misforstått?

Anonymkode: 4799c...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvor får du max 3 måneder fra? Du vet t arbeidsledighetstrygd er ca 60% av lønna, og det kan ta lang tid å få jobb. Sist tok det han 11 måneder

Anonymkode: 324d0...ba4

Det er nøyaktig 66% av lønna hvis vi skal være korrekte. Men mener du ikke at det også er penger? Hva om en av de blir syke og havner på app? Er det da klar grunn til skilsmisse?? Eller tar man og justere utgiftene i stedet?

Anonymkode: 0a556...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

I tillegg løper vel 12-ukersperiode fra tidspunktet for vedtak om at man får dagpenger, ikke fra den dagen man sier opp? Eller har jeg misforstått?

Anonymkode: 4799c...4ef

Da har du misforstått! Det gjelder fra 1. Dagen uten arbeid.

Anonymkode: 0a556...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er nøyaktig 66% av lønna hvis vi skal være korrekte. Men mener du ikke at det også er penger? Hva om en av de blir syke og havner på app? Er det da klar grunn til skilsmisse?? Eller tar man og justere utgiftene i stedet?

Anonymkode: 0a556...1d2

Du kan ikke sammenligne sykdom (som ikke er frivillig) med det å si opp en jobb og ikke ha noe nytt å gå til. Når det gjelder sykdom, så kommer man heller ikke på aap med en gang, man får ETT ÅR på seg til å tilpasse seg den nye tilværelsen.

Anonymkode: 4799c...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da har du misforstått! Det gjelder fra 1. Dagen uten arbeid.

Anonymkode: 0a556...1d2

Det er da enda godt at man ikke er avhengig av saksbehandlingstid i NAV.

Anonymkode: 4799c...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er nøyaktig 66% av lønna hvis vi skal være korrekte. Men mener du ikke at det også er penger? Hva om en av de blir syke og havner på app? Er det da klar grunn til skilsmisse?? Eller tar man og justere utgiftene i stedet?

Anonymkode: 0a556...1d2

Nei, det er faktisk 62,4% av lønna, ikke 66%. Selvfølgelig er det penger, det betyr ikke at det ikke kan være tøft for det.

Anonymkode: 324d0...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mannen har altså sagt opp jobben for en uke siden, på grunn av interne konflikter på arbeidsplassen der han føler seg urettferdig behandlet. Jeg fikk sjokk og selvfølgelig ble det noe kjefting, for han har jo ikke ny jobb å gå til. Når han sier opp selv, så får han heller ikke dagpenger før etter 8 uker. Siden vi er gift så har jeg forsørgerplikt overfor ham, men det kommer ikke til å gå. Jeg har ganske høy lønn, men vi har flere barn, huslån, billån og vi reiser på ferie i dag. I tillegg må bilen skiftes ut til neste år og huset trenger reparasjoner (skifte vinduer og gulv i det ene rommet). Jeg trenger også å skifte garderobe. Eldste datter driver med kostnadskrevende idrett der hun er en av de beste i fylket, så da har man utgifter knyttet til det også.

Hva gjør man nå da? Skal jeg stille ultimatum til ham om å ta hvilken som helst jobb, om så gå og vaske dasser, for å få penger til familien? Eller skal jeg selge mine smykker, kutte ut middag og frukt til meg selv, la være å bytte garderobe og fortsette å kjøre den bilen vi har? Ferien kan vi ikke kutte ut, for all overnatting, konsertbilletter og annet er betalt (kun togbilletter og drivstoff gjenstår).

Jeg jobber for tiden 100 % på en arbeidsplass og ca 15 % som tilkallingsvikar et annet sted. Har da mulighet til å utvide stillingen i jobb nr. 2 og ta med jobb hjem. Men da får jeg nesten ikke se barna mine! De må kjøres på treninger, vi trenger kvalitetstid sammen. I tillegg så må jeg nok kutte ned på søvnen og får nesten aldri hvilt. Det blir drepen for min helse, da jeg har hatt kyssesyken for 2 år siden og sliter enda med ettervirkninger av det.

Jeg er bitter og sint. Han har vært i slik situasjon tidligere, der han sa opp jobb uten å ha noe annet å gå til, men der var det snakk om alvorlig trakassering, og han hadde min fulle støtte. Det tok 11 måneder til han klarte å få ny jobb, og i mellomtiden måtte jeg forsørge familien så å si alene. I den perioden han ikke fikk utbetale dagpenger måtte jeg også skaffe meg kredittkort. Samtidig så opplevde jeg svært uryddige forhold på min egen arbeidsplass, men jeg følte at jeg ikke akkurat kunne si opp før jeg hadde ny jobb. Heldigvis for meg så har det ordnet seg på min arbeidsplass, så det er kjempefint å jobbe der nå.

Kjenner at det byr meg sterkt imot å forsørge en voksen mann fordi han tar den lette veien ut. For meg er menn problemløsere, og selv om menn ikke lenger skal ha forsørgeransvar for familien alene, er det heller ikke riktig av dem å bli forsørget av dama si.

Jeg kan selvfølgelig ikke snakke med familie og venner om det, så derfor lufter jeg det her. Har noen råd til meg? Hvordan kutte ned på forbruket for meg selv (barna blir nok ganske uberørt av det)? Hvordan skal jeg forholde meg til min mann? Bør jeg jobbe mer enn det jeg gjør nå?

Anonymkode: 4799c...4ef

HAN må jo kutte sitt forbruk og gjøre akt hjemme pluss all kjøring av barn i denne perioden da så du kan hvile litt innimellom jobbinga di. Jeg hadde satt ultimatum at gjør han noe slikt igjen er det over og ut. Han må selvsagt ta en jobb nå får å få inntekt. 

Anonymkode: 1db7d...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen er en tulling, man sier ikke opp jobben fordi man synes det er litt bratt. Men du virker heller ikke helt god - hva har garderobe med dette å gjøre? Og har dere ikke penger må dere bare senke forbruket, da. Den kostnadskrevende idrettsutøveren kommer nok til å ta det pent når far forklarer at han ikke gadd mer på jobb så hun får bare legge ambisjonene på hylla.

Og selvsagt må han ta hvilken som helst jobb.

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, sug lut skrev:

Mannen er en tulling, man sier ikke opp jobben fordi man synes det er litt bratt. Men du virker heller ikke helt god - hva har garderobe med dette å gjøre? Og har dere ikke penger må dere bare senke forbruket, da. Den kostnadskrevende idrettsutøveren kommer nok til å ta det pent når far forklarer at han ikke gadd mer på jobb så hun får bare legge ambisjonene på hylla.

Jeg har forklart angående garderobe - jeg trenger nye klær som ikke er to størrelser for store, eller slitte/hullete. Datteren min er villig til å ta seg småjobber for å være med og finansiere idretten. Vi kommer nok til å senke forbruket, men det vil nok gå mest mulig over meg. Jeg kutter ikke i god næringsrik mat til barna, men vil heller spise bare brød selv.

Anonymkode: 4799c...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har forklart angående garderobe - jeg trenger nye klær som ikke er to størrelser for store, eller slitte/hullete. Datteren min er villig til å ta seg småjobber for å være med og finansiere idretten. Vi kommer nok til å senke forbruket, men det vil nok gå mest mulig over meg. Jeg kutter ikke i god næringsrik mat til barna, men vil heller spise bare brød selv.

Anonymkode: 4799c...4ef

Det skal da ikke gå ut over deg at han er for stor til å holde ut på jobben! Er det noen som skal betale for dette er det han. Men man kan leve godt på mindre dyr mat, atlså, men er det noen som skal på vann og brød så er det virkelig han selv.

Loppis, brukt, finn.no skaffer deg klær så det holder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser du skikkelig HI?

1. Be ham trekke tilbake oppsigelsen snarest. Snart er det for sent. Han vil slite med å få ny jobb med 2 større konflikter bak seg i ulike jobber.

2. Karantenen begynner fra den dagen han registrerer seg som dagpengesøker hos NAV. 

3. Nå vet jeg ikke hvor gammel han er eller hvor mange arbeidsforhold han har hatt, men har han opplevd usunne arbeidskonflikter (det finnes også gode konflikter) i mer enn en fjerdedel av dem så bør han også gå i seg selv her. 

Anonymkode: a44bd...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Leser du skikkelig HI?

1. Be ham trekke tilbake oppsigelsen snarest. Snart er det for sent. Han vil slite med å få ny jobb med 2 større konflikter bak seg i ulike jobber.

2. Karantenen begynner fra den dagen han registrerer seg som dagpengesøker hos NAV. 

3. Nå vet jeg ikke hvor gammel han er eller hvor mange arbeidsforhold han har hatt, men har han opplevd usunne arbeidskonflikter (det finnes også gode konflikter) i mer enn en fjerdedel av dem så bør han også gå i seg selv her. 

Anonymkode: a44bd...5e9

Skal sjekke det med å trekke tilbake oppsigelsen. Visste ikke at det gikk an. Får bare håpe at arbeidsgiveren tar ham tilbake.

Anonymkode: 4799c...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, sug lut skrev:

Det skal da ikke gå ut over deg at han er for stor til å holde ut på jobben! Er det noen som skal betale for dette er det han. Men man kan leve godt på mindre dyr mat, atlså, men er det noen som skal på vann og brød så er det virkelig han selv.

Loppis, brukt, finn.no skaffer deg klær så det holder.

 

Finn.no har ingenting i mitt fylke, men Facebook skal jeg sjekke. Har du erfaring med greie, ikke 70-talls, hele og rene klær fra finn eller loppis? Bruktbutikken her er ikke et alternativ da klærne er like dyre som på HM, men brukt og mye styggere. Så jeg får se om noen har garasjesalg i nærmeste fremtid.

Anonymkode: 4799c...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har forklart angående garderobe - jeg trenger nye klær som ikke er to størrelser for store, eller slitte/hullete. Datteren min er villig til å ta seg småjobber for å være med og finansiere idretten. Vi kommer nok til å senke forbruket, men det vil nok gå mest mulig over meg. Jeg kutter ikke i god næringsrik mat til barna, men vil heller spise bare brød selv.

Anonymkode: 4799c...4ef

Regner med at du kutter ut snus og øl tiil mannen aller først?

Anonymkode: 324d0...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Finn.no har ingenting i mitt fylke, men Facebook skal jeg sjekke. Har du erfaring med greie, ikke 70-talls, hele og rene klær fra finn eller loppis? Bruktbutikken her er ikke et alternativ da klærne er like dyre som på HM, men brukt og mye styggere. Så jeg får se om noen har garasjesalg i nærmeste fremtid.

Anonymkode: 4799c...4ef

Hva tenker du at mannen skal ofre? Eller er det bare du som skal ofre?

Anonymkode: 324d0...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har forklart angående garderobe - jeg trenger nye klær som ikke er to størrelser for store, eller slitte/hullete. Datteren min er villig til å ta seg småjobber for å være med og finansiere idretten. Vi kommer nok til å senke forbruket, men det vil nok gå mest mulig over meg. Jeg kutter ikke i god næringsrik mat til barna, men vil heller spise bare brød selv.

Anonymkode: 4799c...4ef

Om du først lager god og næringsrik middag er det billigere å lage en porsjon til deg og mannen også enn å spise brød. Men først og fremst kutter du jo øl og snus til mannen, du handler, du har kortet, han har ingen inntekt og ingen penger. Dvs at han har ikke lommepenger, enkelt og greit.

Anonymkode: 4b819...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Finn.no har ingenting i mitt fylke, men Facebook skal jeg sjekke. Har du erfaring med greie, ikke 70-talls, hele og rene klær fra finn eller loppis? Bruktbutikken her er ikke et alternativ da klærne er like dyre som på HM, men brukt og mye styggere. Så jeg får se om noen har garasjesalg i nærmeste fremtid.

Anonymkode: 4799c...4ef

Har ikke handla klær på Finn, men masser på loppis og Fretex. Man må ha et åpent sinn og et godt øye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ok ok, her kommer det jo litt mer info da.... Når du sier at du må kutte ned på frisør, så ser jo jeg selvfølgelig for meg at du er der hver 6 uke, ikke 2 ganger i året. For de fleste jeg kjenner anser ikke frisør som en del av budsjett ved mindre de drar hver 6 uke....Da dette nettopp er så sjeldent at det ikke blir tatt opp en gang.  Du nevnte heller ikke 5 unger, så da tok jeg utgangspunkt i at dere hadde 3 osv...

 

Greit å åpne med: Hei har 5 unger, gubben har sagt opp jobben, har grei inntekt selv men lever ingen luksus. Hva gjør vi nå? Ikke ramse opp alle bekvemmeligheter man mister for en periode og krisemaksimere det. 

Du nevnte heller ikke at du har gått ned mange kiloer og at du i slankeprosessen ikke har kjøpt deg et eneste plagg...Det bare virker som om ordne vinduer, ny garderobe, ikke kan bruke first price sjampoer osv, osv mååååå skje i de 12 ukene han ikke vil kunne motta dagpenger... Du har i hvertfall fått veldig mange råd.

Ellers kan du jo alltids kaste han ut for udugelighet, hvis han ikke gjør noen tiltak nuh.

Anonymkode: 8fadc...c9d

Eller du kan anta at HI er en oppegående dame som tar fornuftige valg. I stedet for å automatisk stemple henne som en korttenkt idiot som de fleste her gjør...

Anonymkode: 5b526...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er du gift med en sånn idiot? Hadde mannen min sagt opp jobben pga en konflikt hadde jeg kastet han ut. Og toppen av kransekaka er at dette er andre gang han gjør det!!! Har han ikke lært noenting? Kanskje han har lært at kona tilgir og ordner opp? Jeg hadde ikke tilgitt og jeg hadde ikke ordnet opp!

Hadde han diskutert med meg på forhånd og vi var enige om at han skulle si opp hadde jeg strukket meg langt for å bidra til å ordne opp. Hans ego-avgjørelse ville jeg ikke tatt ansvar for. Vil han kjøre solo får han ta konsekvensen av det.

Anonymkode: 5b526...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det salg mange steder, så kjøp noen få billige klassiske plagg du kan variere. Jeg handler det meste på zalando, er bra salg der nå, der kan du sortere etter størrelse og få det fra laveste pris og opp. 

Men hvis du er en str. 34 nå, og klærne dine er hullete og slitte, hvorfor har du ikke for lengst kjøpt nye? Jeg går selv ned i vekt nå, og kjøper nye klær gradvis. Og nå som jeg går ned, kjøper jeg gjerne billige kjoler, da de kan man bruke en stund.

Anonymkode: d8ede...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det salg mange steder, så kjøp noen få billige klassiske plagg du kan variere. Jeg handler det meste på zalando, er bra salg der nå, der kan du sortere etter størrelse og få det fra laveste pris og opp. 

Men hvis du er en str. 34 nå, og klærne dine er hullete og slitte, hvorfor har du ikke for lengst kjøpt nye? Jeg går selv ned i vekt nå, og kjøper nye klær gradvis. Og nå som jeg går ned, kjøper jeg gjerne billige kjoler, da de kan man bruke en stund.

Anonymkode: d8ede...92f

Det er jo dust å kjøpe nye klær før man er nede om man går ned mer, da blir de jo for store underveis. 

Anonymkode: 1db7d...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...