Gå til innhold

Mannen har sagt opp jobben... hva nå?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja for du tror far ikke ønsker 50/50?

Anonymkode: 0a556...1d2

Nei, denne pappaen tviler jeg på vil ha 50/50.

Han er jo vandt til at kona ordner alt... 

Anonymkode: 4b819...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ingen selvfølge at barna bør hos den som jobber mer enn 100% og ikke med den som er hjemme og kan ta seg av dem. Mor tjener uansett best her. Ved 50/50 vil det da selvfølgelig være hun som betaler bidrag.

Anonymkode: 0a2ae...f13

Men sånn som far her er beskrevet kan jeg ikke se for meg at han frivillig kommer til ta seg av 5 unger.. Han har vist total mangel på ansvarsfølelse. Ergo er sannsynligheten at det blir mor som ville hatt dem boende hos seg i dette tilfellet :) Og det er forskjell på 50% samvær og delt bosted etter barneloven §36.

Dersom det kun er snakk om 50% samvær med far og fast bosted hos mor, er det fortsatt far som vil være bidragspliktige(uavhengig av inntekt). Men får de en skriftlig avtale om delt bosted etter barneloven §36(noe som fordrer ekstremt godt samarbeidsklima) er det den med høyest inntekt som blir bidragspliktige og da vil det være snakk om et nettobidrag, som sjeldent blir særlig høyt(blir beregnet en mindre prosentandel enn vanlig bidrag ved 50% samvær.. )For far her ville fått dagpenger å ha egen inntekt+delt utvidet barnetrygd.

Dette er dersom de hadde tatt det gjennom nav ;) Kan jo hende de hadde gjort opp privat og da er det jo opp til dem selv :) Blir uansett spekulasjoner ;) He he.. Virker ikke som om HI har planer om å hive ut gubben.

Anonymkode: 8fadc...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens. Dere kan avslutte. Dette var et trolleinnlegg fra noen som kjedet seg i sommervarmen. 

Anonymkode: 5b526...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo dust å kjøpe nye klær før man er nede om man går ned mer, da blir de jo for store underveis. 

Anonymkode: 1db7d...b8f

Hva skal man bruke på vei ned da? Og TS, skriver at hun nå er str. 34, jeg håper da virkelig ikke hun har tenkt til å gå ned mer da. Etter ene svangerskapet mitt, så gikk jeg fra str. 46 til 36, jeg måtte jo ha noe klær i mellom der.  

Anonymkode: d8ede...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva skal man bruke på vei ned da? Og TS, skriver at hun nå er str. 34, jeg håper da virkelig ikke hun har tenkt til å gå ned mer da. Etter ene svangerskapet mitt, så gikk jeg fra str. 46 til 36, jeg måtte jo ha noe klær i mellom der.  

Anonymkode: d8ede...92f

Hvis du klarte å gå ned 10 størrelser på 3 måneder, så vil jeg ha oppskrift på den slankekuren! 

Anonymkode: 50e63...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du klarte å gå ned 10 størrelser på 3 måneder, så vil jeg ha oppskrift på den slankekuren! 

Anonymkode: 50e63...fa0

Hvor står det at det tok meg 3 mnd? Det tok meg 1 år.

Anonymkode: d8ede...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor står det at det tok meg 3 mnd? Det tok meg 1 år.

Anonymkode: d8ede...92f

HIs familie vil mangle mannens lønn i 3 måneder. Dersom hun skal få samme behov for nye klær som du, må hun jo endre 10 størrelser i løpet av den tida før det blir akutt. Så den sammenligningen du kom med er neppe relevant for situasjonen. 

 

Anonymkode: 50e63...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det sa hun ikke. Men han dreit visst i å lage all mat fra bunnen. 

Det er faktisk en stor forskjell.

Anonymkode: 50e63...fa0

Og så sa hun at han overlot mesteparten av husarbeidet og det praktiske ansvaret til henne. 

TS har stått i denne situasjonen før, så når hun nå stresser med hvordan hun skal få tid til å følge opp hus, barn og mat samtidig som hun må jobbe enda mer over 100 % enn hun allerede gjør, så er det nok ikke fordi hun har erfart at mannen setter i sving med alt på hjemmebane når han nå har overlatt det til henne å være eneforsørger i familien. Da hadde fokus vært på de økonomiske bekymringene og ikke like mye på hvordan TS skal få nok timer i døgnet til å rekke søvn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2018 den 8.40, Anonym bruker skrev:

Oppsigelsestiden hans er 1 måned, og etter det har han jo karantene på 12 uker slik folk skriver her. Jeg kommer nok til å kreve at han søker jobber aktivt, og hvis han trenger snus og øl så får han tjene til dette selv. Det er bare at jeg har fått nok av sparing nå. Jeg er vokst opp med lutfattig alenemor der vi ikke hadde råd til ferier, bursdagsgaver, godteri, nye leker. Så var det studenttilværelsen, der jeg ikke hadde mulighet til å jobbe så mye ved siden av - fattig igjen. Og så dette nå, med mannen, for andre gang. Er bare sliten og vet ikke om jeg klarer å stå i opptil 150 % stilling, ta vare på flere barn, gjøre størsteparten av husarbeidet og følge barna opp på treninger, aktiviteter osv. Det er begrenset hva ett menneske kan klare.

Anonymkode: 4799c...4ef

Husarbeid? Det gjør jo selvsagt mannen din ALT av når han er hjemme uten jobb!!!

Dere må snakke sammen🙄

Anonymkode: ce4b9...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mostly Harmless skrev:

Og så sa hun at han overlot mesteparten av husarbeidet og det praktiske ansvaret til henne. 

TS har stått i denne situasjonen før, så når hun nå stresser med hvordan hun skal få tid til å følge opp hus, barn og mat samtidig som hun må jobbe enda mer over 100 % enn hun allerede gjør, så er det nok ikke fordi hun har erfart at mannen setter i sving med alt på hjemmebane når han nå har overlatt det til henne å være eneforsørger i familien. Da hadde fokus vært på de økonomiske bekymringene og ikke like mye på hvordan TS skal få nok timer i døgnet til å rekke søvn. 

Ett alternativ kan jo være å bare IKKE følge opp hus, barn og mat slik at oppgavene blir stående uløst, og deretter informere mannen om at hans eneste sjanse nå er å overta dem. Jizez altså.

Anonymkode: 50e63...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ett alternativ kan jo være å bare IKKE følge opp hus, barn og mat slik at oppgavene blir stående uløst, og deretter informere mannen om at hans eneste sjanse nå er å overta dem. Jizez altså.

Anonymkode: 50e63...fa0

Absolutt. Helt enig i det, fyren må jo ansvarliggjøres. Men skjønner jo at TS stresser når han er av den uansvarlige sorten.

Når man sier opp jobben bortimot på impuls og helt uten dialog, har man ikke konsekvenstenkningen i orden. Noen må løse situasjonen mannen har satt dem i, og så langt har ikke mannen tatt initiativ til å snakke om det idet hele tatt.

TS kan stille ultimatum, men har ingen garanti for at mannen skjerper seg av den grunn. Hun har derimot all grunn til å frykte at han ikke gjør det, basert på hvordan han har forholdt seg så langt. Og når hun ikke ønsker skilsmisse, skjønner jeg at hun kvier seg for å true med akkurat det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han må jo ha en eller annen diagnose, ingen voksne menn med ansvar for fem barn gjør sånt (for andre gang)?

Kjenner bare ei som har holdt på sånn, kommer i konflinkt med alle arbeidsgivere og det er alltid arbeidsgiveren sin skyld, og det viste seg at hun var bipolar......

Anonymkode: 4b819...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2018 den 7.44, Anonym bruker skrev:

Mannen har altså sagt opp jobben for en uke siden, på grunn av interne konflikter på arbeidsplassen der han føler seg urettferdig behandlet. Jeg fikk sjokk og selvfølgelig ble det noe kjefting, for han har jo ikke ny jobb å gå til. Når han sier opp selv, så får han heller ikke dagpenger før etter 8 uker. Siden vi er gift så har jeg forsørgerplikt overfor ham, men det kommer ikke til å gå. Jeg har ganske høy lønn, men vi har flere barn, huslån, billån og vi reiser på ferie i dag. I tillegg må bilen skiftes ut til neste år og huset trenger reparasjoner (skifte vinduer og gulv i det ene rommet). Jeg trenger også å skifte garderobe. Eldste datter driver med kostnadskrevende idrett der hun er en av de beste i fylket, så da har man utgifter knyttet til det også.

Hva gjør man nå da? Skal jeg stille ultimatum til ham om å ta hvilken som helst jobb, om så gå og vaske dasser, for å få penger til familien? Eller skal jeg selge mine smykker, kutte ut middag og frukt til meg selv, la være å bytte garderobe og fortsette å kjøre den bilen vi har? Ferien kan vi ikke kutte ut, for all overnatting, konsertbilletter og annet er betalt (kun togbilletter og drivstoff gjenstår).

Jeg jobber for tiden 100 % på en arbeidsplass og ca 15 % som tilkallingsvikar et annet sted. Har da mulighet til å utvide stillingen i jobb nr. 2 og ta med jobb hjem. Men da får jeg nesten ikke se barna mine! De må kjøres på treninger, vi trenger kvalitetstid sammen. I tillegg så må jeg nok kutte ned på søvnen og får nesten aldri hvilt. Det blir drepen for min helse, da jeg har hatt kyssesyken for 2 år siden og sliter enda med ettervirkninger av det.

Jeg er bitter og sint. Han har vært i slik situasjon tidligere, der han sa opp jobb uten å ha noe annet å gå til, men der var det snakk om alvorlig trakassering, og han hadde min fulle støtte. Det tok 11 måneder til han klarte å få ny jobb, og i mellomtiden måtte jeg forsørge familien så å si alene. I den perioden han ikke fikk utbetale dagpenger måtte jeg også skaffe meg kredittkort. Samtidig så opplevde jeg svært uryddige forhold på min egen arbeidsplass, men jeg følte at jeg ikke akkurat kunne si opp før jeg hadde ny jobb. Heldigvis for meg så har det ordnet seg på min arbeidsplass, så det er kjempefint å jobbe der nå.

Kjenner at det byr meg sterkt imot å forsørge en voksen mann fordi han tar den lette veien ut. For meg er menn problemløsere, og selv om menn ikke lenger skal ha forsørgeransvar for familien alene, er det heller ikke riktig av dem å bli forsørget av dama si.

Jeg kan selvfølgelig ikke snakke med familie og venner om det, så derfor lufter jeg det her. Har noen råd til meg? Hvordan kutte ned på forbruket for meg selv (barna blir nok ganske uberørt av det)? Hvordan skal jeg forholde meg til min mann? Bør jeg jobbe mer enn det jeg gjør nå?

Anonymkode: 4799c...4ef

Du mistet meg da du skrev du MÅ bytte garderoben din og dere MÅ ha ny bil neste år. 

Du vet det er folk her inne som er bekymret fordi de ikke vet om de har nok mat til ungene sine og så klager du på at du ikke får kjøpe nye klær og ny bil? SKJERP DEG!

Anonymkode: 8d723...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎12‎.‎07‎.‎2018 den 7.44, Anonym bruker skrev:

Mannen har altså sagt opp jobben for en uke siden, på grunn av interne konflikter på arbeidsplassen der han føler seg urettferdig behandlet. Jeg fikk sjokk og selvfølgelig ble det noe kjefting, for han har jo ikke ny jobb å gå til. Når han sier opp selv, så får han heller ikke dagpenger før etter 8 uker. Siden vi er gift så har jeg forsørgerplikt overfor ham, men det kommer ikke til å gå. Jeg har ganske høy lønn, men vi har flere barn, huslån, billån og vi reiser på ferie i dag. I tillegg må bilen skiftes ut til neste år og huset trenger reparasjoner (skifte vinduer og gulv i det ene rommet). Jeg trenger også å skifte garderobe. Eldste datter driver med kostnadskrevende idrett der hun er en av de beste i fylket, så da har man utgifter knyttet til det også.

Anonymkode: 4799c...4ef

Er jo helt uhørt at han slutter i jobben uten å ha noe annet å gå til!

Hvis det er aktuelt, kan jeg vurdere å stille som kausjonist i forbindelse med billån eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, accobra1 skrev:

Er jo helt uhørt at han slutter i jobben uten å ha noe annet å gå til!

Hvis det er aktuelt, kan jeg vurdere å stille som kausjonist i forbindelse med billån eller lignende.

Ja, du er virkelig mye smartere enn mannen til HI..

Anonymkode: f45c6...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, accobra1 skrev:

Er jo helt uhørt at han slutter i jobben uten å ha noe annet å gå til!

Hvis det er aktuelt, kan jeg vurdere å stille som kausjonist i forbindelse med billån eller lignende.

Nå må du slutte med det der. En dag så er det noen som tror på deg, men så er du bare ute etter å tulle. Forbanna nek

Anonymkode: 324d0...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...