Gå til innhold

Hvordan kaste mindre søppel og bli mer miljøvennlig generelt? Tråd 2


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Etter oppfordring så lager jeg en ny tråd, hvor jeg håper at man kan la krangling ligge, så de gode tipsene kan komme frem.

 

Vi kaster enorme mengder søppel, jeg fatter ikke at det er mulig å generere så mye søppel. Så leser jeg om zero waste folk som nesten ikke kaster noe søppel i det hele tatt, og da blir jeg både skamfull på egne vegne, og imponert over de og at det er mulig å få til.

Hva er dine beste tips til å minimere mengden søppel og generelt bli mer miljøvennlig? Tenker du på det, eller tenker du at det er borkastet å gjøre det?

Anonymkode: 2720c...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjentar meg selv, jeg da: 

Etter at jeg startet med bokashi kaster jeg mindre mat, og den maten jeg kaster blir til god jord. 

Jeg øver også på å alltid ha med keep cup når jeg kjøper kaffe. Og det gjør jeg nesten hver dag 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matsøppel er noe jeg aldri har skjønt. Bortsett fra avskjær fra grønnsaker - bladene på blomkål og sånt - kaster vi ikke mat omtrent, det som er på vippen er det som blir brukt først, og så lages middag og andre måltid er etter hva som bør brukes, og det handles ikke over evne eller mer enn vil bli borte på ei uke. 

Anonymkode: a37b7...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger innlegget mitt på nytt i utvidet versjon:

For vår del er det matsøppel som er vårt største problem.

Tiltak vi gjør:

Sortere plast, papir, glass og metall. Leverer inn alle klær som er utslitt eller utvokst, enten til gjenvinning eller videresalg.

Bruker handlenett, særlig på andre butikker enn matbutikker. Det små posene fra cubus, apoteket etc blir det fort for mange av, men også i matbutikken.

Ikke kjøp mer mat enn det som spises opp. Skal også planlegge menyen bedre, slik at mye kan brukes i flere retter.

Kjøper mat med kort holdbarhetsdato hvis jeg allikevel skal spise den innenfor datoen.

Bruker lite vaskemiddel på klær som egentlig bare trenger en lett vask.

 

Anonymkode: 4d26b...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er plast og rest mitt største problem, det irriterer meg at det er så mye unødvendig ekstraembalasje på ting, spesielt  plast, gjerne dpbbelt opp. Jeg har katt som må ha spesialfor, og det kommer selvfølgelig i plastembalasje.
Jeg tar altfor ofte i mot de små posene fra apotek og klesbutikker uten å tenke meg om, det må jeg skjerpe meg på

Tiltak jeg gjør :

- sorterer alt - mat, plast, rest, spesialavfall (batterier, lyspærer, småelektronikk osv) papir og glass-og metall - alt dette hentes av søppelbil. Medisiner til overs leveres til apotek. Brukte lysrør leveres i butikk. Brukt tøy eller andre ting leveres til bruktbutikk eller klescontainer
- kaster veldig lite mat. Alt som ikke rekkes å spises før det blir dårlig, blir fryst. Lager ofte middag etter hva som er igjen av grønnsaker i kjøleskapet. Har ofte rester til lunsj eller middag. Sjekker alltid 50% disken før jeg handler noe annet.
- har bæreposer liggendes i bilen, hvis jeg skal handle uplanlagt
- har alltid med drikkeflaske med vann,. Nå på sommeren setter jeg drikkeflasker med litt vann i bunnen i fryseren, så har vi kaldt vann når vi skal ut. Kjøper omtrent aldri vann på flaske lenger.
- vasker nesten bare fulle maskiner med tøy
- bruker minst mulig fryseposer til å fryse i, bruker heller plastbokser som brukes igjen og igjen, eller glass.
- har sluttet å bruke oppvasksvamper

Hi
 

Anonymkode: 2720c...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Kjøpe minst mulig, og kun kjøpe ting som varer. Billigleker, billigutstyr osv er ofte synonymt med å kjøpe søppel: det blir brukt en måned eller to, blir ødelagt og kan ikke repareres, og må deretter i søpla.

Gjøre valg mht selve livsstilen; hvordan man lager mat og hvordan man organiserer hverdagen. F eks hvis man bare kan steke biff, vil det skape mer matsøppel enn hvis man vet å utnytte hele dyret. Kan man litt om matlaging, kan man også kjøpe et lammeslakt eller et elgslakt, grovpartert - dvs ikke lagt i 250 små isoporbrett med gladpack over. Kan man sylte bær selv, så bruker man syltetøyglassene mange ganger før de kastes. Kan man reparere en lampe, en stol eller et par sko, så kjøper man ikke nytt så ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom på en ting til:

Har nesten sluttet helt med vaskemidler, bruker stort sett bare microfiber. Bruker selvsagt oppvaskmiddel, og så bruker jeg litt på tøy. Annen rengjøring av kjøkken, bad og gulv er med microfiber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste jeg gjør er allerede nevnt.

Men i tillegg:

Avregistrere alle gratis blader/reklameaviser. Alt fra NAF til diverse steder man har handlet fra kan sende mye rart i posten. Redd barna og Leger uten grenser er kroniske på dette..

Men viktigst, unngå å kjøpe ting som ikke trengs. Jeg blir helt matt når jeg ser hva folk plukker med seg på IKEA feks, bare fordi det er billig..

Anonymkode: ee2e4...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...