Gå til innhold

Vil leve på 1700-tallet..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ei jente oppi tenårene som har blitt opphengt i 1700-tallet. Det hele startet med denne serien «Outlander» på Viaplay. Etter jeg var ferdig å se den ble jeg så opphengt i dette århundret at jeg har lyst å bo der! Jeg føler rett og slett at jeg ikke hører til i 2018, og at jeg da er født i feil århundre. Hva kan dette bety? Er det bare en fase? Noen andre som har det slik? Det sliter så mye på hverdagen min, jeg gråter ofte! Fordi jeg føler at jeg ikke har noe plass her i 2018. Jeg vet 1700-tallet besto av mange utfordringer, disse utrfordringene hadde jeg vært villig til å gp gjennom..

Anonymkode: 0b3a5...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er er nok som du sier en fase, men du har tydeligvis annet du sliter med, det trenger ikke ta over livet ditt på denne måten.  Har du noen å prate med?

Anonymkode: bb5c2...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Meld deg på Anno. Hvis du ikke vet hva der er,så Google det.

Anonymkode: dc79f...84e

Vet nok hva Anno er. Er ganske sikker på at jeg er for ung til å melde meg på det😬

Anonymkode: 0b3a5...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm ... stemmerett for kvinner, kvinners rett til å arve, kvinners rett til å eie eiendom og formue, antibiotika, ymse vaksiner, tamponger, diverse kirurgi, kaffe latte ... eh ... ja ... det attende århundre var en fest. 

Foreslår at du leser deg opp på historie, samt Dass og Holberg.

Endret av MammantilNurket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, men det første som slår meg er at problemet ditt ikke ligger i at du mener du hører til på 1700-tallet, men at du IKKE hører til i nåtiden. Jeg syns det høres ut som om du kanskje "rømmer" vekk til og romantiserer et annet århundre pga problemer du har i livet ditt på en eller annen måte. Det er nok en fase, men det har kanskje grobunn i noe som du bør fikse i livet ditt? Høres ut på meg som at du trenger å snake med noen om dette, og finne ut hvor problemet ligger før du kan begynne å fikse det. Du lever jo i 2018, og må klare å innse og forholde deg til det, ellers vil livet ditt bli tungt og trist.

Anonymkode: c5ace...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei, jeg er ei jente oppi tenårene som har blitt opphengt i 1700-tallet. Det hele startet med denne serien «Outlander» på Viaplay. Etter jeg var ferdig å se den ble jeg så opphengt i dette århundret at jeg har lyst å bo der! Jeg føler rett og slett at jeg ikke hører til i 2018, og at jeg da er født i feil århundre. Hva kan dette bety? Er det bare en fase? Noen andre som har det slik? Det sliter så mye på hverdagen min, jeg gråter ofte! Fordi jeg føler at jeg ikke har noe plass her i 2018. Jeg vet 1700-tallet besto av mange utfordringer, disse utrfordringene hadde jeg vært villig til å gp gjennom..

Anonymkode: 0b3a5...40b

Det er nok en fase, ja. Du har laget deg en romantisk fantasiverden. 1700-tallet besto ikke bare av "mange utfordringer", det var for de fleste en nærmest uutholdelig tilværelse. Kvinner fødte barn til de kom i overgangsalderen, og de kunne ikke forvente at mer enn halvparten levde opp. Folk ble handicapet og døde av slikt som i dag er bagateller. Ble du nærsynt, var du ikke lenger egnet til mange typer jobber. Fikk du lungebetennelse var det ofte kjørt. Folk hadde råtne tenner og eneste mulighet til hjelp var en smed med tang, og deretter et liv uten tenner. Personlig hygiene var en katastrofe, selv ikke de rike vasket seg, de bare pøste på med parfyme. For de fleste var livet endeløst arbeid som ødela helsen og gjorde at man var gammel som 50-åring. Menneskerettigheter eksisterte ikke, straffene var avhugging av lemmer og hoder. Kvinner som fikk barn utenfor ekteskap ble satt i gapestokk. Kvinner hadde ingen rettigheter, og en gift kvinne var mannens eiendom. Kvinnemishandling var ikke en gang et ord, det var bare noe man måtte regne med. Voldtektsofre ble klandret og kunne selv risikere straff for utukt dersom de sa noe. Pest herjet. Folk sultet. Man frøs hele tiden - mange hadde verken råd til skikkelige klær, sko eller fyring i de stakkarslige husene sine. Bønder som knapt klarte å livberge seg måtte finansiere kongenes kriger, noe som førte til katastrofer for familiene når vinteren kom. Et fåtall kunne lese, selv etter at skoleordningen ble innført. Kunne du ikke lære bibelvers utenat, ble du ikke konfirmert, og da kunne du verken ta jobb eller gifte deg. Var du konfirmert og arbeidsfør var du forpliktet til å ta jobb som gårdshjelp. Syfilis florerte. Og jeg kan go on and on. Jeg lover deg, hadde du sett det virkelig e 1700-tallet, hadde du priset deg lykkelig for at du lever i dag! Les et par ordentlige historiebøker og få litt perspektiv, i stedet for å drømme deg bort med tullete fantasiserier.

Anonymkode: 1bcc1...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, MammantilNurket skrev:

Hmmm ... stemmerett for kvinner, kvinners rett til å arve, kvinners rett til å eie eiendom og formue, antibiotika, ymse vaksiner, tamponger, diverse kirurgi, kaffe latte ... eh ... ja ... det attende århundre var en fest. 

Foreslår at du leser deg opp på historie, samt Dass og Holberg.

Er ganske klar over disse konsekvensene, men likevel ville det blitt en drøm som går i oppfyllelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym0404 skrev:

Er ganske klar over disse konsekvensene, men likevel ville det blitt en drøm som går i oppfyllelse.

 

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er nok en fase, ja. Du har laget deg en romantisk fantasiverden. 1700-tallet besto ikke bare av "mange utfordringer", det var for de fleste en nærmest uutholdelig tilværelse. Kvinner fødte barn til de kom i overgangsalderen, og de kunne ikke forvente at mer enn halvparten levde opp. Folk ble handicapet og døde av slikt som i dag er bagateller. Ble du nærsynt, var du ikke lenger egnet til mange typer jobber. Fikk du lungebetennelse var det ofte kjørt. Folk hadde råtne tenner og eneste mulighet til hjelp var en smed med tang, og deretter et liv uten tenner. Personlig hygiene var en katastrofe, selv ikke de rike vasket seg, de bare pøste på med parfyme. For de fleste var livet endeløst arbeid som ødela helsen og gjorde at man var gammel som 50-åring. Menneskerettigheter eksisterte ikke, straffene var avhugging av lemmer og hoder. Kvinner som fikk barn utenfor ekteskap ble satt i gapestokk. Kvinner hadde ingen rettigheter, og en gift kvinne var mannens eiendom. Kvinnemishandling var ikke en gang et ord, det var bare noe man måtte regne med. Voldtektsofre ble klandret og kunne selv risikere straff for utukt dersom de sa noe. Pest herjet. Folk sultet. Man frøs hele tiden - mange hadde verken råd til skikkelige klær, sko eller fyring i de stakkarslige husene sine. Bønder som knapt klarte å livberge seg måtte finansiere kongenes kriger, noe som førte til katastrofer for familiene når vinteren kom. Et fåtall kunne lese, selv etter at skoleordningen ble innført. Kunne du ikke lære bibelvers utenat, ble du ikke konfirmert, og da kunne du verken ta jobb eller gifte deg. Var du konfirmert og arbeidsfør var du forpliktet til å ta jobb som gårdshjelp. Syfilis florerte. Og jeg kan go on and on. Jeg lover deg, hadde du sett det virkelig e 1700-tallet, hadde du priset deg lykkelig for at du lever i dag! Les et par ordentlige historiebøker og få litt perspektiv, i stedet for å drømme deg bort med tullete fantasiserier.

Anonymkode: 1bcc1...4bf

Strålende beskrivelse av 1700-tallet 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lever i nåtida, og det er jo ikke noe du kan velge. Men du kan jo velge å bringe elementer fra den tida inn i livet ditt nå. Jeg velger så ofte jeg kan å være på ei enkel hytte i skogen. Bære vann og fyre med ved. Stillhet og enkelhet. Men allikevel setter jeg pris på gode ting fra nåtida. Spesielt dagens helsevesen, uten dem hadde ikke gutten min levd. Han har hatt alvorlig astma fra to måneders alder, og alvorlige luftveisinfeksjoner. Oldemor mistet to av sine smågutter, antagelig av samme grunn..

Anonymkode: 1e3b1...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man selv velge hvordan man skal leve. Det er ikke mange, men enkelte lever mer i pakt med naturen enn hva folk flest gjør. De har ikke strøm, resirkulerer alt, dyrker sin egen mat og henter melk fra sin egen ku. Det er ikke uoppnåelig. Du kan begynne i det små, starte med en og annen natt ute i telt, leie hytte på www.ut.no etc. 

Anonymkode: 7ea4d...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunst (også litteratur/film/tv-serier) er en fin måte å drømme seg litt bort og å få en ny innfallsvinkel på vår egen virkelighet, men det virker som at du tar det litt langt fordi du sliter med andre ting i livet ditt. Outlander er mer en fantasy-serie enn en historisk representasjon av hvordan ting var. Du er tenåring, det er ikke rart at du føler at du ikke har funnet din plass ennå. Det er veldig lett å romantisere fortiden, og tenke at alt var så mye enklere før. Og når man er tenåring og har mange muligheter og valg så er det kanskje en enkel flukt å fantasere om en verden der du ikke trengte å ta noen valg, men sjebnen/rollen din var i stor grad forutbestemt og det eneste du trengte å gjøre var å oppfylle forventninger og krav som allerede tydelig var satt.

Men i realiteten så endte dette ofte ikke så bra, for mange mange mennesker. Det var mye lidelse, død, sykdom, ekstrem fattigdom, urettferdighet. Det fine med Norge i 2018 er at vi har veldig mange alternativer og frihet til å velge vårt eget liv. Jeg vet ikke hva det er med 1700-tallet du tror ville passet bedre for deg, men du har alle muligheter til å forme livet ditt i stor grad slik du vil. Du kan lese deg opp så mye du vil om 1700-tallet. Du kan kjøpe en gammeldags symaskin, finne oppskrifter og tutorials og lage egne flotte kjoler. Du kan studere historie, du kan delta på renaissance fairs og snakke med andre entusiaster verden over. Etter hvert kan du få en stor familie, flytte ut på landet og leve spartansk slik at du kan være en tradisjonell husmor (avhengig av rette mannen selvfølgelig), og samtidig ikke trenge å bekymre deg for at bare et par av barna lever opp. Vi har det egentlig ganske fint i 2018, og du finner nok din plass her også.

Det jeg ikke skjønner helt er hvilke utfordringer i Norge i 2018 du finner så uoverkommelig, når du mener at 1700-tallets utfordringer hadde du vært villig til å gjennomgå. Hvis du snakker med noen om dine utfordringer nå og prøver å løse dem på en konstruktiv måte, vil du få det bedre. I stedet for å drømme deg bort i en fantasiverden og tenke at du hadde taklet problemene dine på en bedre måte om du bare hadde hatt andre omstendigheter og blitt født i "rett" århundre.

Anonymkode: b5f8b...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan jobbe hos meg. Egg har gård.

12 timers arbeidsdag, 6 dagers uke, sove på låven, et kjoletøy i året + måten (grøt 3 ganger om dagen, spekesild en gang). Vi har utedo tilgjengelig og en bekk der du kan vaske deg selv og klærne dine.

Anonymkode: 5ae5e...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av alle verdens teite sekter finnes det sikkert en som baserer seg på 1700-tallet også. Så let og du vil finne "lykken".

Anonymkode: 7c926...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pkt 1: Logg deg av internett. Det fantes ikke på 1700-tallet

Pkt 2: Kvitt deg med telefon. Det fantes ikke på 1700-tallet

Pkt 3: Slutt å kjøp klær. Invester heller de pengene du har i sauer,klipp disse og karde/spinn/strikk/vev tøy og sy deg klær selv.

Pkt 4: Når du er 18 år kan du gjøre akkurat hva du vil. Flytt ut i naturen og lev av det du finner der.

 

Værre er det ikke.

Anonymkode: dc79f...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pkt 1: Logg deg av internett. Det fantes ikke på 1700-tallet

Pkt 2: Kvitt deg med telefon. Det fantes ikke på 1700-tallet

Pkt 3: Slutt å kjøp klær. Invester heller de pengene du har i sauer,klipp disse og karde/spinn/strikk/vev tøy og sy deg klær selv.

Pkt 4: Når du er 18 år kan du gjøre akkurat hva du vil. Flytt ut i naturen og lev av det du finner der.

 

Værre er det ikke.

Anonymkode: dc79f...84e

Punkt fire er vel strengt tatt ikke lov. Og 1700-tallet var ikke akkurat steinalderen heller, man levde i et ganske godt etablert samfunn (ikke jegere/samlere-samfunn) og gjorde ikke absolutt alt selv. Men Anonym 4040 kan flytte til USA og bli Amish når hun blir 18 hvis hun absolutt vil.

Anonymkode: b5f8b...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med amish var jo en veldig god idee faktisk. Kan ikke du høre litt og sjekke litt rundt? Det kan jo være en real mulighet i alle fall som en ferie?

Anonymkode: 207c6...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Punkt fire er vel strengt tatt ikke lov. Og 1700-tallet var ikke akkurat steinalderen heller, man levde i et ganske godt etablert samfunn (ikke jegere/samlere-samfunn) og gjorde ikke absolutt alt selv. Men Anonym 4040 kan flytte til USA og bli Amish når hun blir 18 hvis hun absolutt vil.

Anonymkode: b5f8b...266

Jo, det er da lov. I utmarka kan man fint bosette seg, men man må ha en formell adresse et annet sted. 

Nå var imidlertid ikke livet som eremitt typisk for 1700-tallet, men man kan jo overta et nedlagt småbruk og gjenreise det. 

Anonymkode: f8348...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho må jo flytte ut i naturen for å få det mer som 1700-tallet. Ellers i samfunnet er jo livsstilen etter 2018-standard... et nedlagt gårdsbruk vil jo uansett være etter bedre standard enn 1700-tallets standard,så da er alternativet å bygge sitt eget et sted der det ikke bør folk fra før. Så slipper hun å bli eksponert for samfunnet hun vil bort ifra. Konsekvensen blir dæ å måtte leve som eremitt,eventuelt flytte til USA og leve Amish som noen over her skriver. 

Anonymkode: dc79f...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er da lov. I utmarka kan man fint bosette seg, men man må ha en formell adresse et annet sted. 

Nå var imidlertid ikke livet som eremitt typisk for 1700-tallet, men man kan jo overta et nedlagt småbruk og gjenreise det. 

Anonymkode: f8348...856

Det er ikke lov å bosette seg i utmarka, hovedregelen er to døgn. Men mindre du mente at HI skulle bli nomade og bodd i telt? Det finnes også lover og reguleringer for jakt og fiske, hold av husdyr (skulle hun tatt med sauene sine i teltet?), hun kan vel heller ikke bare hogge ned trær for å opprettholde det hun trenger av fyring, det blir jo veldig mye etter hvert. Og alt i alt hadde som du sier tilværelsen blitt noe heeelt annet enn det som var typisk på 1700-tallet.

 

Endret av Browncoat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil leve på 1700-tallet?

Da skulle du vært lykkelig om du overlevde fødselen din. Og om du ble 5 år. OK, så overlevde du.

Du ville blitt giftet bort tidlig, 12-15 år gammel. Du ville født ditt første barn ett år etter. Du skal takke deg lykkelig hvis du og barnet overlevde. Så mange, mange flere fødsler. Samme risiko. Mange av dine barn ville ha dødd før de ble 5. Din dag ville vært slit. Slit og mer slit. Bare det å skaffe nok mat til din familie. Selv om du var kvinne, så måtte du nok arbeide minst 12 timer hver dag. Sykdommer florerer, underernæring er reelt. Så må man tenke på kriger og konflikter. Banditter. Ditt hus kan være låsbart, men ikke sikkert. Din mann vil bli kalt inn til å gjøre sin militær tjeneste av sin "lord", føydal systemet er ikke bare bare. Religion vil dominere ditt liv. Du kan ikke bare velge å ikke gå i kirken. Du må. Kirken har mye makt, og strenge sanksjoner for folk som ikke innretter seg. Jeg skal ikke gå mer inn på hva de sanksjonene er. 

Og din forventet levealder er rundt 30.

Anonymkode: c4ab6...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vil leve på 1700-tallet?

Da skulle du vært lykkelig om du overlevde fødselen din. Og om du ble 5 år. OK, så overlevde du.

Du ville blitt giftet bort tidlig, 12-15 år gammel. Du ville født ditt første barn ett år etter. Du skal takke deg lykkelig hvis du og barnet overlevde. Så mange, mange flere fødsler. Samme risiko. Mange av dine barn ville ha dødd før de ble 5. Din dag ville vært slit. Slit og mer slit. Bare det å skaffe nok mat til din familie. Selv om du var kvinne, så måtte du nok arbeide minst 12 timer hver dag. Sykdommer florerer, underernæring er reelt. Så må man tenke på kriger og konflikter. Banditter. Ditt hus kan være låsbart, men ikke sikkert. Din mann vil bli kalt inn til å gjøre sin militær tjeneste av sin "lord", føydal systemet er ikke bare bare. Religion vil dominere ditt liv. Du kan ikke bare velge å ikke gå i kirken. Du må. Kirken har mye makt, og strenge sanksjoner for folk som ikke innretter seg. Jeg skal ikke gå mer inn på hva de sanksjonene er. 

Og din forventet levealder er rundt 30.

Anonymkode: c4ab6...d4d

Enig i mesteparten her, men stusser litt på giftealder. Har gransket min slekt, og ser at giftealder for kvinnene var rundt 20 både på 16- og 17-hundretallet. Brudgommene var kanskje et par år eldre. Men mulig barnebruder var mer vanlig utenfor Norden. 

Du har nok rett i at levealderen var lav, men det var mest pga den ekstremt høye barnedødeligheten. Var litt gøy å se at flere av mine aner ble 80 år. Nå skal det sies at dette nok  var de av slekta som tilhørte høyerere sosiale lag, som rike bønder. Husmennene er det vanskeligere å finne opplysninger på, den store majoriteten levde nesten i slavekår, og er glemt i historiens mørke.

Må legge til at vi i Norge ikke hadde noen adel på 1700-tallet og dermed ikke noe føydalsamfunn. Vi hadde derimot husmannssystemet, og enorme forskjeller sosialt og økonomisk.

Endret av Hjertefru
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Hjertefru skrev:

Enig i mesteparten her, men stusser litt på giftealder. Har gransket min slekt, og ser at giftealder for kvinnene var rundt 20 både på 16- og 17-hundretallet. Brudgommene var kanskje et par år eldre. Men mulig barnebruder var mer vanlig utenfor Norden. 

Du har nok rett i at levealderen var lav, men det var mest pga den ekstremt høye barnedødeligheten. Var litt gøy å se at flere av mine aner ble 80 år. Nå skal det sies at dette nok  var de av slekta som tilhørte høyerere sosiale lag, som rike bønder. Husmennene er det vanskeligere å finne opplysninger på, den store majoriteten levde nesten i slavekår, og er glemt i historiens mørke.

Må legge til at vi i Norge ikke hadde noen adel på 1700-tallet og dermed ikke noe føydalsamfunn. Vi hadde derimot husmannssystemet, og enorme forskjeller sosialt og økonomisk.

Takker for rettelse. 

 

Vi hadde adel i Norge på 1700-tallet,  de fleste hadde dog bosted i Danmark eller Sverige. Unionsoppløsningen i 1814  oppløste/( vanskelig å finne rett ord...) adel i Norge.

Usikker på definisjonen anngående om hva vi hadde kunne kalles ett føydal system. Husmenn hadde plikter på å betale leie og jobbe på eiers gårds en del dager i året. Jeg vil kalle det ett føydal system. Jeg kan selvsagt ta feil.

 

 

Anonymkode: c4ab6...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei, jeg er ei jente oppi tenårene som har blitt opphengt i 1700-tallet. Det hele startet med denne serien «Outlander» på Viaplay. Etter jeg var ferdig å se den ble jeg så opphengt i dette århundret at jeg har lyst å bo der! Jeg føler rett og slett at jeg ikke hører til i 2018, og at jeg da er født i feil århundre. Hva kan dette bety? Er det bare en fase? Noen andre som har det slik? Det sliter så mye på hverdagen min, jeg gråter ofte! Fordi jeg føler at jeg ikke har noe plass her i 2018. Jeg vet 1700-tallet besto av mange utfordringer, disse utrfordringene hadde jeg vært villig til å gp gjennom..

Anonymkode: 0b3a5...40b

Hva slags utfordringer hadde du vært villig til å gå gjennom?

Anonymkode: 7d194...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...