Gå til innhold

Vil leve på 1700-tallet..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Drit i alt det andre. Men du kan allerede i dag slutte med å produsere kloakk. Dvs at du ikke bruker dø, vann fra springen eller dusjer. Så kan du forestille deg at bæsjen fra deg og alle naboer hentes en dag i uken med hest og kjerre. Mmm....

Anonymkode: 8964e...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at du skal sette deg ned og tenke nøye gjennom hva det er du mener ville vært bedre på 1700-tallet. Vær helt konkret! Er det det fysiske slitet, den ensformige kosten (med innlagte sultperioder), fattigdommen, mangelen på hygiene?

Eller er det en drøm om samhold, vennskap, tilhørighet, fine kjoler eller kanskje skyting med pil og bue?

Når du har funnet ut hva du vil ha, kan du jo bli med i noe slags reenactment-miljø eller en historisk forening, kanskje. Noe som dekker det du er ute etter. 

For det finnes ikke en tidsmaskin som kan ta deg med tilbake til 1700-tallet, og det tror jeg du egentlig skal være glad for.

Så kan du jo også sette deg ned og tenke gjennom hva som ikke fungerer for deg med 2018. Og prøve å gjøre noe med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du er som meg? Jeg er drømmer av legning og har vært det hele livet. Nå er jeg 45 år og fremdeles er dagdrømmene viktige for meg. De har hjulet meg gjennom flere vanskelige perioder.

Vi lever i en tid og en kultur den den rasjonelle tanken står i høysetet. Det har sien fordeler, men det gir også lite rom for fantasi, mystikk og drømmer. Jeg bruker derfor den siden ved meg selv i hverdagen. Hva med å lære deg om urter? Hvit magi? Stener og krystaller. 

Anonymkode: 73dbd...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mulig du er som meg? Jeg er drømmer av legning og har vært det hele livet. Nå er jeg 45 år og fremdeles er dagdrømmene viktige for meg. De har hjulet meg gjennom flere vanskelige perioder.

Vi lever i en tid og en kultur den den rasjonelle tanken står i høysetet. Det har sien fordeler, men det gir også lite rom for fantasi, mystikk og drømmer. Jeg bruker derfor den siden ved meg selv i hverdagen. Hva med å lære deg om urter? Hvit magi? Stener og krystaller. 

Anonymkode: 73dbd...beb

Hun kan også bruke tiden sin _fornuftig_ ved å få en god artium, ta utdannelse og skaffe jobb, slik at hun kan betale skatt og bidra til å bevare velferdsstaten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym0404 skrev:

Er ganske klar over disse konsekvensene, men likevel ville det blitt en drøm som går i oppfyllelse.

Nei, det ville ikke det. Det ville vært ditt verste mareritt. Livet på 1700-tallet var IKKE som på Outlander. Det vil du kanskje innse når du blir voksen.

Anonymkode: 7a24c...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir litt som å tro at «Hotel Cæcar» gir et realistisk bilde av hotelldrift ... 😂😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, MammantilNurket skrev:

Hun kan også bruke tiden sin _fornuftig_ ved å få en god artium, ta utdannelse og skaffe jobb, slik at hun kan betale skatt og bidra til å bevare velferdsstaten. 

Eller begge deler, slik som jeg, det ene utelukker ikke det andre. For noen av oss er livet dørgende ensformig dersom man bare lever i venstre hjernehalvdel.

Anonymkode: 73dbd...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du vil leve på 1700-tallet?

Da skulle du vært lykkelig om du overlevde fødselen din. Og om du ble 5 år. OK, så overlevde du.

Du ville blitt giftet bort tidlig, 12-15 år gammel. Du ville født ditt første barn ett år etter. Du skal takke deg lykkelig hvis du og barnet overlevde. Så mange, mange flere fødsler. Samme risiko. Mange av dine barn ville ha dødd før de ble 5. Din dag ville vært slit. Slit og mer slit. Bare det å skaffe nok mat til din familie. Selv om du var kvinne, så måtte du nok arbeide minst 12 timer hver dag. Sykdommer florerer, underernæring er reelt. Så må man tenke på kriger og konflikter. Banditter. Ditt hus kan være låsbart, men ikke sikkert. Din mann vil bli kalt inn til å gjøre sin militær tjeneste av sin "lord", føydal systemet er ikke bare bare. Religion vil dominere ditt liv. Du kan ikke bare velge å ikke gå i kirken. Du må. Kirken har mye makt, og strenge sanksjoner for folk som ikke innretter seg. Jeg skal ikke gå mer inn på hva de sanksjonene er. 

Og din forventet levealder er rundt 30.

Anonymkode: c4ab6...d4d

Kvinner ble ikke giftet bort i 12-15-årsalderen på 1700-tallet, og Norge hadde ikke føydalsystem. Ellers har du helt rett.

Anonymkode: 1bcc1...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kvinner ble ikke giftet bort i 12-15-årsalderen på 1700-tallet, og Norge hadde ikke føydalsystem. Ellers har du helt rett.

Anonymkode: 1bcc1...4bf

Takk. Jeg lærte noe nytt i dag. Har skjekket noen kilder og ser at jeg tok feil. 

Anonymkode: c4ab6...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kvinner ble ikke giftet bort i 12-15-årsalderen på 1700-tallet, og Norge hadde ikke føydalsystem. Ellers har du helt rett.

Anonymkode: 1bcc1...4bf

Må støtte dette. Norge har aldri hatt tradisjon for barnebruder.

Anonymkode: 1e3b1...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Må støtte dette. Norge har aldri hatt tradisjon for barnebruder.

Anonymkode: 1e3b1...03d

Det stemmer vel ikke helt. Det finnes ganske mange eksempler på kongsdøtre som ble giftet bort veldig tidlig i middelalderen. Det var viktig å knytte bånd slekter imellom, og da brydde man seg ikke om slike bagateller som fysisk og psykisk modenhet. Margrete 1 var for eksempel bare 10 år gammel da hun ble giftet bort til Håkon Magnusson på midten av 1300-tallet (hun var dansk, han var norsk). Det finnes eksempler på det som må kunne kalles barnebruder til langt ut på 1800-tallet, men vanlig var det ikke. Christian 5s lov (1600-tallet) satte nedre giftealder til 16 for kvinner og 20 for menn. Men igjen: Det var noen unntak. Har selv en tipp-tippoldemor som ble gift 15 år og 7 dager gammel. 

Anonymkode: 1bcc1...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Jeg vil helst leve i Downton Abbey, jeg. Tjenere på hånd og fot, fine kjoler og staselige middager. Eller i Linus i Svingen. Koselige juleforberedelser og rolige dager med ungene. Outlander har jeg ikke sett, så mulig jeg helst bør ønske meg dit. 

Men på 1700-tallet vil jeg helst ikke leve. Mye heller i en tv-serie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Pashla skrev:

Jeg vil helst leve i Downton Abbey, jeg. Tjenere på hånd og fot, fine kjoler og staselige middager. Eller i Linus i Svingen. Koselige juleforberedelser og rolige dager med ungene. Outlander har jeg ikke sett, så mulig jeg helst bør ønske meg dit. 

Men på 1700-tallet vil jeg helst ikke leve. Mye heller i en tv-serie.

Jamie (outlander) er grunn nok til å ønske seg til det skotske høylandet anno 1743. 

https://www.google.com/search?q=jamie+outlander&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiyto2wnZjcAhUFDZoKHfmWBhYQ_AUICigB&biw=1366&bih=651#imgdii=VZW56bBcFB1JPM:&imgrc=Z9IV8WjJkaCKSM:

Anonymkode: 73dbd...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da skjønner jeg HI mye bedre plutselig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Pashla skrev:

Da skjønner jeg HI mye bedre plutselig! 

Må jo si meg enig i det!

Anonymkode: 1bcc1...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til HI, har du hørt om levende rollespill, eller laiv, som det ofte kalles på norsk? Du lever i dag kan ikke flytte til 1700-tallet, men du kan leke at du gjør det sammen med andre som liker det samme. Når man laiver prøver man å skape en slags illusjon om at man lever i et annet samfunn, enten det er fra en bok eller film eller fra historien. Det kan hende du ville like dette godt!

Ellers kan du også studere historie på universitetet, og kanskje senere få jobb med å rekonstruere 1770-tallet (eller en annen periode) på en annen måte.Se her f.eks. :

 

Anonymkode: 3a6b5...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmeste du kommer er Mennonites som finnes i UK og Irland :) Så sjekk det ut! 

 

 

Endret av Elina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2018 den 11.14, Anonym bruker skrev:

Hei, jeg er ei jente oppi tenårene som har blitt opphengt i 1700-tallet. Det hele startet med denne serien «Outlander» på Viaplay. Etter jeg var ferdig å se den ble jeg så opphengt i dette århundret at jeg har lyst å bo der! Jeg føler rett og slett at jeg ikke hører til i 2018, og at jeg da er født i feil århundre. Hva kan dette bety? Er det bare en fase? Noen andre som har det slik? Det sliter så mye på hverdagen min, jeg gråter ofte! Fordi jeg føler at jeg ikke har noe plass her i 2018. Jeg vet 1700-tallet besto av mange utfordringer, disse utrfordringene hadde jeg vært villig til å gp gjennom..

Anonymkode: 0b3a5...40b

Å leve på 1700 tallet er du nok for seint ute til. MEN, du kan søke deg inn på Seljord forlkehøgskule, på vikinglinja, så kan du ta det derfra. Kanskje du kan gjøre som en del andre, leve som en viking , det er ihvertfall den veste muligheten du har til å kunne leve alla noen århundrede tidligere. 

Anonymkode: 714ee...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var tenåring drømte jeg om 1800 tallet, nydelige kjoler og en annen verden som jeg hadde passet bedre inn i følelsesmessig. Hadde nok lest litt for mye av Jane Austens bøker, men følte meg aldri hjemme i den moderne verden med unntak av elektronikk som TV & data. 20 år, gift og to barn senere tenker jeg fortsatt at jeg ikke passer helt inn, men det har da blitt bedre. Jeg har mange fine kjoler og bryr meg fint lite om hva andre synes om at jeg er litt anerledes. Det har definitivt alltid vært et pluss hos det motsatte kjønn frem til jeg traff min mann ;) 

Husk at du kan være den du vil være, men bakover i tid kan du ikke dra annet enn via reenactment, filmer og bøker. Gå kledd slik du vil og skap din egen stil. Desto eldre du blir desto mer vil du finne deg selv. Bedre med det beste fra 1700 nå i 2018 enn å oppfinne en tidsmaskin.

Anonymkode: 33d7a...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
På 11.7.2018 den 15.35, Anonym bruker skrev:

Du vil leve på 1700-tallet?

Da skulle du vært lykkelig om du overlevde fødselen din. Og om du ble 5 år. OK, så overlevde du.

Du ville blitt giftet bort tidlig, 12-15 år gammel. Du ville født ditt første barn ett år etter. Du skal takke deg lykkelig hvis du og barnet overlevde. Så mange, mange flere fødsler. Samme risiko. Mange av dine barn ville ha dødd før de ble 5. Din dag ville vært slit. Slit og mer slit. Bare det å skaffe nok mat til din familie. Selv om du var kvinne, så måtte du nok arbeide minst 12 timer hver dag. Sykdommer florerer, underernæring er reelt. Så må man tenke på kriger og konflikter. Banditter. Ditt hus kan være låsbart, men ikke sikkert. Din mann vil bli kalt inn til å gjøre sin militær tjeneste av sin "lord", føydal systemet er ikke bare bare. Religion vil dominere ditt liv. Du kan ikke bare velge å ikke gå i kirken. Du må. Kirken har mye makt, og strenge sanksjoner for folk som ikke innretter seg. Jeg skal ikke gå mer inn på hva de sanksjonene er. 

Og din forventet levealder er rundt 30.

Anonymkode: c4ab6...d4d

 

Endret av Anonymfordi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2018 den 0.46, Anonym bruker skrev:

Da jeg var tenåring drømte jeg om 1800 tallet, nydelige kjoler og en annen verden som jeg hadde passet bedre inn i følelsesmessig. Hadde nok lest litt for mye av Jane Austens bøker, men følte meg aldri hjemme i den moderne verden med unntak av elektronikk som TV & data. 20 år, gift og to barn senere tenker jeg fortsatt at jeg ikke passer helt inn, men det har da blitt bedre. Jeg har mange fine kjoler og bryr meg fint lite om hva andre synes om at jeg er litt anerledes. Det har definitivt alltid vært et pluss hos det motsatte kjønn frem til jeg traff min mann ;) 

Husk at du kan være den du vil være, men bakover i tid kan du ikke dra annet enn via reenactment, filmer og bøker. Gå kledd slik du vil og skap din egen stil. Desto eldre du blir desto mer vil du finne deg selv. Bedre med det beste fra 1700 nå i 2018 enn å oppfinne en tidsmaskin.

Anonymkode: 33d7a...d76

Hvor får du tak i sånne «1800-talls» kjoler da? Lager du dem selv? 

Endret av Anonymfordi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2018 den 1.50, Anonym bruker skrev:

AMEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi så mange damer det var som ikke finner feil i det århundret vi lever i!

Er folk så uopplyste? det er mye verre å leve nå enn før 

Anonymkode: 44988...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...