Gå til innhold

Hvordan kaste mindre søppel og bli mer miljøvennlig generelt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ikea sine plastbestikk koster ingenting og veier ingenting. Det er plast, men mye bedre enn engangsservise da det iallefall kan brukes mange ganger. https://m2.ikea.com/no/no/cat/barneserviser-18714/

Går fint å ha med seg kluter, eller tørkerull. Tørkepapir er som oftest komposterbart og kan kastes i komposten når man kommer hjem. Engangsgrill er forferdelig miljømessig. Kjøp heller en liten turgrill som kan brukes mange ganger eller stormkjøkken 😊

Anonymkode: 6aef4...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bryr meg lite om miljø. Kaster en masse søppel og kjører vil dit jeg skal nesten uansett selv om jeg bare bor 300 m fra butikken. Jeg er lat og kjøper uten tanke på hva slags emballasje maten har. Betaler for tømming av søppel, så får det bli renovasjonsselskapet sitt problem hvor de skal gjøre av alt. Sortere søppel gjør jeg da. Her får man bot om man ikke sorterer.

Anonymkode: 0ce49...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bryr meg lite om miljø. Kaster en masse søppel og kjører vil dit jeg skal nesten uansett selv om jeg bare bor 300 m fra butikken. Jeg er lat og kjøper uten tanke på hva slags emballasje maten har. Betaler for tømming av søppel, så får det bli renovasjonsselskapet sitt problem hvor de skal gjøre av alt. Sortere søppel gjør jeg da. Her får man bot om man ikke sorterer.

Anonymkode: 0ce49...b35

God plan... Jeg bare driter i alle så lenge det er lettvint for meg💩 

Hvis alle tenker som deg, så blir det bra her i verden... 

Anonymkode: 8bf93...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

God plan... Jeg bare driter i alle så lenge det er lettvint for meg💩 

Hvis alle tenker som deg, så blir det bra her i verden... 

Anonymkode: 8bf93...4a4

Vet du. Jeg skal ikke være så lenge i verden at jeg opplever den store konsekvensen av det. Og alle tenker ikke som meg, så det er et elendig argument. Dessuten fortjener ikke menneskeheten å overleve. Verden var flott og perfekt til vi kom.

Anonymkode: 0ce49...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vet du. Jeg skal ikke være så lenge i verden at jeg opplever den store konsekvensen av det. Og alle tenker ikke som meg, så det er et elendig argument. Dessuten fortjener ikke menneskeheten å overleve. Verden var flott og perfekt til vi kom.

Anonymkode: 0ce49...b35

Blir nesten målløs... 😦

 

Anonymkode: 5f89e...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Blir nesten målløs... 😦

 

Anonymkode: 5f89e...e0f

Det får du da bare bli. Hadde vi ikke vært så sykelig opphengt i trygg og sikker mat, mat som skal pakkes sånn og slik og drite i å produsere mat selv, så hadde vi ikke hatt noe problem med søppel. En gang i verden holdt det å ha to bein til forflytning, ei ku, en sau og en åkerlapp. Når vi ikke lenger er fornøyd med det, så kan vi ha det så godt. 

Anonymkode: 0ce49...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vet du. Jeg skal ikke være så lenge i verden at jeg opplever den store konsekvensen av det. Og alle tenker ikke som meg, så det er et elendig argument. Dessuten fortjener ikke menneskeheten å overleve. Verden var flott og perfekt til vi kom.

Anonymkode: 0ce49...b35

Med den innstillingen får vi nesten håpe du har rett i det, selv om konsekvensene allerede er synlige.

Anonymkode: d898f...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Med den innstillingen får vi nesten håpe du har rett i det, selv om konsekvensene allerede er synlige.

Anonymkode: d898f...899

Konsekvensene fra vår generasjon er ikke like synlige som konsekvensene fra generasjoner før oss. 

Anonymkode: 0ce49...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det får du da bare bli. Hadde vi ikke vært så sykelig opphengt i trygg og sikker mat, mat som skal pakkes sånn og slik og drite i å produsere mat selv, så hadde vi ikke hatt noe problem med søppel. En gang i verden holdt det å ha to bein til forflytning, ei ku, en sau og en åkerlapp. Når vi ikke lenger er fornøyd med det, så kan vi ha det så godt. 

Anonymkode: 0ce49...b35

Så da skal vi bare gi opp mener du? For en innstilling🙈

Anonymkode: 5f89e...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så da skal vi bare gi opp mener du? For en innstilling🙈

Anonymkode: 5f89e...e0f

Er vel forskjell på å gi opp og å kaste søppel? Je driter litt i hva som skjer med verden etter jeg er død. Da er jeg død liksom. 

Anonymkode: 0ce49...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er vel forskjell på å gi opp og å kaste søppel? Je driter litt i hva som skjer med verden etter jeg er død. Da er jeg død liksom. 

Anonymkode: 0ce49...b35

År barna dine vil lide sy de du er helt greit?

Anonymkode: d898f...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig i alt bortsett fra engangsbestikk og det å kjøpe brukte klær til seg selv. Når man er på tur, helst opp på fjelltopp, vil man være så lett som mulig. Å drasse med seg masse tungt bestikk og fat/kopper er døden for ryggen min. Når det gjelder kjøpe brukte klær til seg selv, bør man helst bo i Oslo. Her jeg bor er bruktbutikken forferdelig - kun kjerringklær fra 70-tallet. Ingen av mine venninner har min klesstørrelse, og på Facebook har jeg enda ikke sett noe ok klær i nærheten. Men kjøper mye brukt til barna.

Anonymkode: 6a738...7de

Jeg bor ikke i Oslo, men i en nordnorsk småby med 10.000 innbyggere. Og jeg kjøper omtrent alt tøy brukt, unntagen sokker og undertøy. I år har jeg kjøpt noen nye klær for første gang siden 2013. Så det du kommer med er kun unnskyldninger. 

Anonymkode: f7d88...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man er ikke storforbruker bare fordi man ikke ønsker å spise brød hele dagen. Vil si at det er mer bærekraftig å spise selvfisket laks og lammekoteletter produsert av lokal bonde (nabo) enn industribrød med industripålegg. Men vi kan sikkert ta med vedkubber i stedet for engangsgrill. Og hvordan lærer jeg ikke dem respekt for naturen vi ferdes i når vi ikke etterlater oss søppel i naturen? Det med klut lurer jeg også på - hvordan gjør dere det uten å bruke engangskluter? Her blir det alt mellom 3 og 6 par hender som skal vaskes, skal man ha med seg våte kluter i plastposer? Holder de seg i 3-4 timer uten å tørke eller få dårlig lukt på seg?

Anonymkode: 6a738...7de

Til å liksom være så "turvant" er du forbausende stiv og urban i tankegangen. Har aldri hatt verken plastbestikk eller våtservietter med på tur, aldri tenkt tanken engang! Vi vasker ansikt og hender i bekken, trenger ikke være rene og pene i fjellet, vel! 

Anonymkode: f7d88...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Til å liksom være så "turvant" er du forbausende stiv og urban i tankegangen. Har aldri hatt verken plastbestikk eller våtservietter med på tur, aldri tenkt tanken engang! Vi vasker ansikt og hender i bekken, trenger ikke være rene og pene i fjellet, vel! 

Anonymkode: f7d88...419

(Og "industribrød" med "industripålegg" finnes ikke. Alt brød er landbruksprodukter. Men mye laks, og mye av kjøttet du spiser, er foret opp på industriprodukter.)

Anonymkode: f7d88...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, sug lut skrev:

Selvsagt vasker man opp etter bursdag. Det er imidlertid ikke mange som har åtti unger i barnebursdag, og mer enn 1 tallerken hver bruker de da virkelig ikke.

Noen serverer jo en sjuretters med neslesuppe og hyllebærsaft! Sier seg sjøl at det blir mye oppvask da 😂

Anonymkode: f7d88...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Til å liksom være så "turvant" er du forbausende stiv og urban i tankegangen. Har aldri hatt verken plastbestikk eller våtservietter med på tur, aldri tenkt tanken engang! Vi vasker ansikt og hender i bekken, trenger ikke være rene og pene i fjellet, vel! 

Anonymkode: f7d88...419

Det er ingen bekker der vi går, det er snaufjell. Og det er ikke snakk om å være rene og pene i fjellet, men det er utrolig ekkelt hvis man skal droppe bestikk og spise ting som kjøtt, laks osv med hendene. Da er det greit å ha en mulighet til å tørke seg. Men råd om klut og vannflaske var bra :) Jeg er muligens "urban" i tankegangen fordi foreldrene mine tok meg aldri på tur. Jeg vil imidlertid gi mine barn den opplevelsen, så da prøver man og feiler.

Anonymkode: 6a738...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

(Og "industribrød" med "industripålegg" finnes ikke. Alt brød er landbruksprodukter. Men mye laks, og mye av kjøttet du spiser, er foret opp på industriprodukter.)

Anonymkode: f7d88...419

Selvfisket laks fra sjøen, rein, elg og økologisk lam er da virkelig ikke fôret opp på industriprodukter. Vi spiser nesten ikke noe kjøtt fra butikken, bortsett fra kylling, da vi ikke kjenner noen som har høns.

Men det er jo det jeg har merket på DiB - folk lyver så det renner og alt skal være så perfekt. Jeg har bodd flere steder og kjenner en god del folk. Jeg kjenner faktisk INGEN som gjør alle de tingene som brukerne på DiB gjør. Ingen av dem jeg kjenner har plettfri interiørkataloghjem, løper en mil på under 40 minutter, lager absolutt all mat fra bunn, spiser kun økologisk fra lokale bønder, syr og reparerer egne klær, er fullstendig oppdatert på politikk og samfunn i alle verdens land til enhver tid, har perfekt utseende, bruker tøybleier og tøybind, har to doktorgrader, 3 millioner i lønn og er fortsatt gift med ungdomskjæresten sin. Noe man får inntrykk av at en del folk gjør her inne. Det er rett og slett noe jeg ikke tror på, men det skaper press på allerede hardt pressede småbarnsforeldre. Alt skal være perfekt, er du ikke det, så er du ikke bra nok, vi skal le av deg og fortelle hvor mye bedre vi er. Trist utvikling.

Vær mindre høytidelige, folkens! Det er bra å ta vare på miljøet, å resirkulere, kjøpe brukt, men ikke la det bli for ekstremt. Folk er ikke verdens ondeste mennesker bare fordi de ikke kjøpe alt brukt, bruker engangsbestikk i bursdager, kjøper first price-kylling eller bruker fly for å komme på ferie.

Anonymkode: 6a738...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfisket laks fra sjøen, rein, elg og økologisk lam er da virkelig ikke fôret opp på industriprodukter. Vi spiser nesten ikke noe kjøtt fra butikken, bortsett fra kylling, da vi ikke kjenner noen som har høns.

Men det er jo det jeg har merket på DiB - folk lyver så det renner og alt skal være så perfekt. Jeg har bodd flere steder og kjenner en god del folk. Jeg kjenner faktisk INGEN som gjør alle de tingene som brukerne på DiB gjør. Ingen av dem jeg kjenner har plettfri interiørkataloghjem, løper en mil på under 40 minutter, lager absolutt all mat fra bunn, spiser kun økologisk fra lokale bønder, syr og reparerer egne klær, er fullstendig oppdatert på politikk og samfunn i alle verdens land til enhver tid, har perfekt utseende, bruker tøybleier og tøybind, har to doktorgrader, 3 millioner i lønn og er fortsatt gift med ungdomskjæresten sin. Noe man får inntrykk av at en del folk gjør her inne. Det er rett og slett noe jeg ikke tror på, men det skaper press på allerede hardt pressede småbarnsforeldre. Alt skal være perfekt, er du ikke det, så er du ikke bra nok, vi skal le av deg og fortelle hvor mye bedre vi er. Trist utvikling.

Vær mindre høytidelige, folkens! Det er bra å ta vare på miljøet, å resirkulere, kjøpe brukt, men ikke la det bli for ekstremt. Folk er ikke verdens ondeste mennesker bare fordi de ikke kjøpe alt brukt, bruker engangsbestikk i bursdager, kjøper first price-kylling eller bruker fly for å komme på ferie.

Anonymkode: 6a738...7de

Nå er det vel din egen usikkerhet og manglende leseforståelse som gir deg inntrykk av at én og samme bruker gjør alt det du ramser opp og at du må strebe etter tiksvarende. At du mangler selvtillit er ikke andres problem. Eller mener du at INGEN tjener bra, rydder kontinuerlig, strikker egne bind av hamp,  veier 48 kilo med ransel, løper fort og er velorientert? Eller - sjokk og beven - kanskje til og med noen klarer å krysse av på opptil flere av disse? Det er jo mye her som er uttrykk for grunnholdninger som vil prege flere felt av folks liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, sug lut skrev:

Nå er det vel din egen usikkerhet og manglende leseforståelse som gir deg inntrykk av at én og samme bruker gjør alt det du ramser opp og at du må strebe etter tiksvarende. At du mangler selvtillit er ikke andres problem. Eller mener du at INGEN tjener bra, rydder kontinuerlig, strikker egne bind av hamp,  veier 48 kilo med ransel, løper fort og er velorientert? Eller - sjokk og beven - kanskje til og med noen klarer å krysse av på opptil flere av disse? Det er jo mye her som er uttrykk for grunnholdninger som vil prege flere felt av folks liv.

Tusen takk for den psykologiske analysen, skal ta det til meg! Du fremstår som svært klok og reflektert, i motsetning til flere på dette forumet :) andre

Anonymkode: 6a738...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er ingen bekker der vi går, det er snaufjell. Og det er ikke snakk om å være rene og pene i fjellet, men det er utrolig ekkelt hvis man skal droppe bestikk og spise ting som kjøtt, laks osv med hendene. Da er det greit å ha en mulighet til å tørke seg. Men råd om klut og vannflaske var bra :) Jeg er muligens "urban" i tankegangen fordi foreldrene mine tok meg aldri på tur. Jeg vil imidlertid gi mine barn den opplevelsen, så da prøver man og feiler.

Anonymkode: 6a738...7de

Og tar imot råd fra dem som vet bedre, uten å komme med allslags unnskyldninger. 

Anonymkode: f7d88...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og tar imot råd fra dem som vet bedre, uten å komme med allslags unnskyldninger. 

Anonymkode: f7d88...419

Jeg er som sagt veldig takknemlig for alle råd som gis i denne tråden.

Anonymkode: 6a738...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er som sagt veldig takknemlig for alle råd som gis i denne tråden.

Anonymkode: 6a738...7de

Vel, du beskylder meg for å juge. Så jeg tror vel helst du klamrer deg til dine vaner.

Anonymkode: f7d88...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vel, du beskylder meg for å juge. Så jeg tror vel helst du klamrer deg til dine vaner.

Anonymkode: f7d88...419

Hvor har jeg gjort det? Siter gjerne.

Anonymkode: 6a738...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Selvfisket laks fra sjøen, rein, elg og økologisk lam er da virkelig ikke fôret opp på industriprodukter. Vi spiser nesten ikke noe kjøtt fra butikken, bortsett fra kylling, da vi ikke kjenner noen som har høns.

Men det er jo det jeg har merket på DiB - folk lyver så det renner og alt skal være så perfekt. Jeg har bodd flere steder og kjenner en god del folk. Jeg kjenner faktisk INGEN som gjør alle de tingene som brukerne på DiB gjør. Ingen av dem jeg kjenner har plettfri interiørkataloghjem, løper en mil på under 40 minutter, lager absolutt all mat fra bunn, spiser kun økologisk fra lokale bønder, syr og reparerer egne klær, er fullstendig oppdatert på politikk og samfunn i alle verdens land til enhver tid, har perfekt utseende, bruker tøybleier og tøybind, har to doktorgrader, 3 millioner i lønn og er fortsatt gift med ungdomskjæresten sin. Noe man får inntrykk av at en del folk gjør her inne. Det er rett og slett noe jeg ikke tror på, men det skaper press på allerede hardt pressede småbarnsforeldre. Alt skal være perfekt, er du ikke det, så er du ikke bra nok, vi skal le av deg og fortelle hvor mye bedre vi er. Trist utvikling.

Vær mindre høytidelige, folkens! Det er bra å ta vare på miljøet, å resirkulere, kjøpe brukt, men ikke la det bli for ekstremt. Folk er ikke verdens ondeste mennesker bare fordi de ikke kjøpe alt brukt, bruker engangsbestikk i bursdager, kjøper first price-kylling eller bruker fly for å komme på ferie.

Anonymkode: 6a738...7de

Her. 

Jeg juger ikke når jeg sier at klærne mine i hovedsak er fra loppis, og at jeg aldri har hørt om noen som har med seg engangsbestikk eller våtservietter på snaufjellet. Husker faktisk ikke når jeg sist kjøpte engangsbestikk. 

(Og selvfisket villaks må du nokså langt ut på landet med! 😂

Anonymkode: f7d88...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

År barna dine vil lide sy de du er helt greit?

Anonymkode: d898f...899

Som sagt. Når jeg er død, så er jeg død. Da bryr jeg meg ikke og barna må neppe lide for mine synder

Anonymkode: 0ce49...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...