Gå til innhold

Hvordan kaste mindre søppel og bli mer miljøvennlig generelt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, amandine skrev:

Jeg tenker du bør revidere hele turopplegget ditt. Sekstimers tyr med små barn er flott. Hvis du virkelig vil lære barna glede ved tur og natur må du nesten også lære dem respekt for naturen du går i. Det vil si at du dropper engangsgrill og engangsbestikk.  Ta heller med en klut de kan vaske seg på. 6 timer er ikke så lenge eller så langt at man trenger oppakning som til Nordpolen.  Laksen og kotelettene trenger ikke være med for at 6 timer tur skal gjennomføres. 

Lær ungene dine om miljø og respekt for naturen de ferdes i, ikke la dem vokse opp som ubevisste storforbrukere. 

Man er ikke storforbruker bare fordi man ikke ønsker å spise brød hele dagen. Vil si at det er mer bærekraftig å spise selvfisket laks og lammekoteletter produsert av lokal bonde (nabo) enn industribrød med industripålegg. Men vi kan sikkert ta med vedkubber i stedet for engangsgrill. Og hvordan lærer jeg ikke dem respekt for naturen vi ferdes i når vi ikke etterlater oss søppel i naturen? Det med klut lurer jeg også på - hvordan gjør dere det uten å bruke engangskluter? Her blir det alt mellom 3 og 6 par hender som skal vaskes, skal man ha med seg våte kluter i plastposer? Holder de seg i 3-4 timer uten å tørke eller få dårlig lukt på seg?

Anonymkode: 6a738...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

179 kroner for ETT sett med skje, gaffel og kniv? Pluss fat? Det er jo 8 ganger dyrere enn vanlig bestikk i butikken. Vi er 6 personer i familien, det blir bra dyre turer!

Og en annen ting - hva gjør dere når dere har store barnebursdager? Står og vasker 80 fat for hånd? Jeg bare lurer altså. Jeg hadde hatt masse kjøttsår på hendene etter noe sånt.

Anonymkode: 6a738...7de

Det er sånt jeg har fått i bursdagsgave feks, har ikke tenkt så mye på pris. Er faktisk mer opptatt av miljø. Du trenger heller ikke porselenstallerkner, det finnes slikt også i bambus feks. 

Jeg har aldri vasket så mange tallerkner etter barnebursdag. Jeg har oppvaskmaskin. 

Vi går til ei bu på fjellet hver sommer. Det er seks tiner en vei, og vi blir der gjerne noen dager. Har ikke med tørrmat, men heller ikke engangs. Det er da fullt gjennomførbart. Syns du konstruerer problemer som er helt unødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man er ikke storforbruker bare fordi man ikke ønsker å spise brød hele dagen. Vil si at det er mer bærekraftig å spise selvfisket laks og lammekoteletter produsert av lokal bonde (nabo) enn industribrød med industripålegg. Men vi kan sikkert ta med vedkubber i stedet for engangsgrill. Og hvordan lærer jeg ikke dem respekt for naturen vi ferdes i når vi ikke etterlater oss søppel i naturen? Det med klut lurer jeg også på - hvordan gjør dere det uten å bruke engangskluter? Her blir det alt mellom 3 og 6 par hender som skal vaskes, skal man ha med seg våte kluter i plastposer? Holder de seg i 3-4 timer uten å tørke eller få dårlig lukt på seg?

Anonymkode: 6a738...7de

Vi vasker oss i en bekk, bruker stormkjøkken og ikke engangsgrill hvis vi skal ha noe varmt og har enkelt turbestikk hvis vi trenger det.

 

Anonymkode: d898f...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man er ikke storforbruker bare fordi man ikke ønsker å spise brød hele dagen. Vil si at det er mer bærekraftig å spise selvfisket laks og lammekoteletter produsert av lokal bonde (nabo) enn industribrød med industripålegg. Men vi kan sikkert ta med vedkubber i stedet for engangsgrill. Og hvordan lærer jeg ikke dem respekt for naturen vi ferdes i når vi ikke etterlater oss søppel i naturen? Det med klut lurer jeg også på - hvordan gjør dere det uten å bruke engangskluter? Her blir det alt mellom 3 og 6 par hender som skal vaskes, skal man ha med seg våte kluter i plastposer? Holder de seg i 3-4 timer uten å tørke eller få dårlig lukt på seg?

Anonymkode: 6a738...7de

Nå spurte du i HI generelt og utgangspunktet for at du spurte var at du syntes dere kaster alt for mye søppel. Ut fra det spørsmålet har du fått mange svar.

For vår del, i min familie,  ville tursekken inneholdt tørrmat ( ikke nødvendigvis industrifremstilt, som du så kjekt kaller det). Jeg baker alt brødet selv, jeg ville tatt med for eksempel havregryn og nøtter,  cottage cheese og kanskje ferdig pannekakerøre. Og ost til ostesmørbrød,  kanskje spekemat.  Enkelt, proteinrikt og salt. Jeg har ikke brukt engangsgrill på mange mange år, men har nok med en liten primus. Jeg ville hatt vann med, og klut. Blant annet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man er ikke storforbruker bare fordi man ikke ønsker å spise brød hele dagen. Vil si at det er mer bærekraftig å spise selvfisket laks og lammekoteletter produsert av lokal bonde (nabo) enn industribrød med industripålegg. Men vi kan sikkert ta med vedkubber i stedet for engangsgrill. Og hvordan lærer jeg ikke dem respekt for naturen vi ferdes i når vi ikke etterlater oss søppel i naturen? Det med klut lurer jeg også på - hvordan gjør dere det uten å bruke engangskluter? Her blir det alt mellom 3 og 6 par hender som skal vaskes, skal man ha med seg våte kluter i plastposer? Holder de seg i 3-4 timer uten å tørke eller få dårlig lukt på seg?

Anonymkode: 6a738...7de

Slike kluter holder en dag minst. Ellers kan man skylde de i en bekk☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi vasker oss i en bekk, bruker stormkjøkken og ikke engangsgrill hvis vi skal ha noe varmt og har enkelt turbestikk hvis vi trenger det.

 

Anonymkode: d898f...899

Hvordan frakter dere stormkjøkken? Er det veldig tungt? Her vi går er det snaufjell og ingen bekker, så våte kluter må man eventuelt ha med seg.

Anonymkode: 6a738...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Optatium skrev:

Slike kluter holder en dag minst. Ellers kan man skylde de i en bekk☺️

Takk for svaret :)

Anonymkode: 6a738...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, amandine skrev:

Nå spurte du i HI generelt og utgangspunktet for at du spurte var at du syntes dere kaster alt for mye søppel. Ut fra det spørsmålet har du fått mange svar.

For vår del, i min familie,  ville tursekken inneholdt tørrmat ( ikke nødvendigvis industrifremstilt, som du så kjekt kaller det). Jeg baker alt brødet selv, jeg ville tatt med for eksempel havregryn og nøtter,  cottage cheese og kanskje ferdig pannekakerøre. Og ost til ostesmørbrød,  kanskje spekemat.  Enkelt, proteinrikt og salt. Jeg har ikke brukt engangsgrill på mange mange år, men har nok med en liten primus. Jeg ville hatt vann med, og klut. Blant annet 

Jeg har ikke spurt om noe som helst i HI faktisk :) Men takk for tips. Vi kommer nok ikke til å ha brødmat på tur, men en primus var en god ide med mindre den veier veldig mye. Spekemat høres også veldig godt ut å ha med.

Anonymkode: 6a738...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan frakter dere stormkjøkken? Er det veldig tungt? Her vi går er det snaufjell og ingen bekker, så våte kluter må man eventuelt ha med seg.

Anonymkode: 6a738...7de

Veier ikke mer enn en engangsgrill og er mye enklere å pakke. Pluss du kan få med stekepanne lettvekt og lage pannekaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, amandine skrev:

Veier ikke mer enn en engangsgrill og er mye enklere å pakke. Pluss du kan få med stekepanne lettvekt og lage pannekaker. 

Takk for tipset! Skal se om jeg får kjøpt noe sånt med mindre det koster 10 000 eller mer.

Anonymkode: 6a738...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Takk for tipset! Skal se om jeg får kjøpt noe sånt med mindre det koster 10 000 eller mer.

Anonymkode: 6a738...7de

 Søk på stormkjøkken på xxl.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke å gå mange turene før det lønner seg å kjøpe turbestikk... Engangsgrill ville jeg ikke hatt med. Forurensende og et helvete å frakte med tilbake. 

Klart det er enklere med engangsbruk, men du verden så forurensende.

Anonymkode: adec8...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke spurt om noe som helst i HI faktisk :) Men takk for tips. Vi kommer nok ikke til å ha brødmat på tur, men en primus var en god ide med mindre den veier veldig mye. Spekemat høres også veldig godt ut å ha med.

Anonymkode: 6a738...7de

Primus genererer også mindre søppel enn en engangsgrill👍🏻

Anonymkode: 1e7ea...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, amandine skrev:

Tilbake til spørsmålet ditt, HI. Det er faktisk ganske mye du enkelt kan gjøre for å endre mønsteret ditt. Det viser tråden.. Om du er endringsvillig er jeg ikke like sikker på. 

Hvordan i alle dager jhar du kommet frem til det kun ut i fra hovedinnlegget og det inlegget hvor jeg sa at jeg ikke har vaskemaskin? Her inne blir man jammen meg for stemplet både som det ene og det andre.? Takk for at dere ødelegger tråden min fullstendig :(

Anonymkode: 1133c...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan i alle dager jhar du kommet frem til det kun ut i fra hovedinnlegget og det inlegget hvor jeg sa at jeg ikke har vaskemaskin? Her inne blir man jammen meg for stemplet både som det ene og det andre.? Takk for at dere ødelegger tråden min fullstendig :(

Anonymkode: 1133c...47f

Og jeg er da hi. Ikke den andre anonyme som dere krangler med

Anonymkode: 1133c...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan i alle dager jhar du kommet frem til det kun ut i fra hovedinnlegget og det inlegget hvor jeg sa at jeg ikke har vaskemaskin? Her inne blir man jammen meg for stemplet både som det ene og det andre.? Takk for at dere ødelegger tråden min fullstendig :(

Anonymkode: 1133c...47f

Ikke meningen å ødelegge tråden,  absolutt ikke. Jeg syntes bare det virket som du fokuserte mer på ulempene enn fordelene. Det var ikke meningen at du skulle ta det ille opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, amandine skrev:

Ikke meningen å ødelegge tråden,  absolutt ikke. Jeg syntes bare det virket som du fokuserte mer på ulempene enn fordelene. Det var ikke meningen at du skulle ta det ille opp.

Nå må du lese anonymkodene. Jeg er ikke den anonyme med turproblemene.

Hi

Anonymkode: 1133c...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nå må du lese anonymkodene. Jeg er ikke den anonyme med turproblemene.

Hi

Anonymkode: 1133c...47f

I know 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, amandine skrev:

I know 

Gjør du? Da lurer jeg veldig på hvorfor du da har konkludert med at jeg er lite endringsvillig,? Hvor fokuserer jeg mer på problemer enn på ulempene?

HI

Anonymkode: 1133c...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Funderer en del på dette selv, men vi har akkurat fått barn ig føker vi generere mer søppel enn noensinne.

Men et spm: så lenge man sorterer ALT, og kaster ALT i søppelkasser der det hører hjemme, og dette hentes forsvarlig og korrekt av Renovasjonsetaten: er det da så ille? Jobben deres er å kvitte seg med det på forsvarlig vis, er det ikke? 🚮🚮

Anonymkode: cf770...d67

Hvis du akkurat har fått barn, så er bruk av engangsbleier det verste du miljømessig finner på. Sett på ungen tøybleier og ha god samvittighet 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, gale damen said:

Hvis du akkurat har fått barn, så er bruk av engangsbleier det verste du miljømessig finner på. Sett på ungen tøybleier og ha god samvittighet 🙂

Tøybleier er bare minimalt bedre enn engangs faktisk. Vannforbruket av vasking er omtrent like ille.

Anonymkode: adec8...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

179 kroner for ETT sett med skje, gaffel og kniv? Pluss fat? Det er jo 8 ganger dyrere enn vanlig bestikk i butikken. Vi er 6 personer i familien, det blir bra dyre turer!

Og en annen ting - hva gjør dere når dere har store barnebursdager? Står og vasker 80 fat for hånd? Jeg bare lurer altså. Jeg hadde hatt masse kjøttsår på hendene etter noe sånt.

Anonymkode: 6a738...7de

Nå spurte HI etter råd for hvordan kaste mindre søppel og hun trenger ikke unnskyldninger for å la være... De klarer hun sikkert å lage selv. Hvis du får kjøttsår av å vaske opp, så bør du ta deg en tur til lege eventuelt bruke oppvaskhansker.

Anonymkode: 679cf...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tørrmat på 6 timers tur? Noe sier meg at DU ikke går mye i fjellet. Men jeg er heller ikke fra Norge, og vi har ikke for vane å spise bare brød. Blir ikke mett av det. Og ja, vi har koteletter, laks og bakt potet som vi steker på bål. Bestikk er heller ikke det verste å bære, men hvis man tar med seg x antall porselensfat i tillegg, blir det ganske så tungt. Derfor har vi med pappkopper og pappfat.

Anonymkode: 6a738...7de

Det er vel noe i mellom porselensfat og papp?

Anonymkode: 679cf...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi kaster enorme mengder søppel, jeg fatter ikke at det er mulig å generere så mye søppel. Så leser jeg om zero waste folk som nesten ikke kaster noe søppel i det hele tatt, og da blir jeg både skamfull på egne vegne, og imponert over de og at det er mulig å få til.

Hva er dine beste tips til å minimere mengden søppel og generelt bli mer miljøvennlig? Tenker du på det, eller tenker du at det er borkastet å gjøre det?

Anonymkode: 1133c...47f

Blir GLAD av å lese sånne innlegg! Er så mange ubevisste storforbrukere som kjøper og kjøper uten å tenke på hva de gjør med miljøet på jorda. Du prøver og er bevisst iallfall. Det er en god start :) Begynn med en og en forandring. Blir overveldende og vanskelig å gjennomføre en total forandring hvis du skal ta alt på en gang!

Feks:

Engangsservice bytter du ut med turservice. Det er en engangsinvestering. I barneselskaper MÅ du ikke bruke pappfat, men er det vanskelig å gjennomføre gjør du heller en annen endring nå når de er små. 

Sugerør har jeg sluttet å kjøpe og forklart ungene hvorfor. De er store og skjønner det godt og har ikke savnet det. Det er en liten endring, men hadde alle gjort det hadde det bltt bra ;) 

Kildesorter ALT! Velg matvarer som ikke har mye unødvendig plast rundt seg. Ser kiwi skal satse på dette, og det skal jeg støtte.

Kjøp mest mulig mat fra lokale bønder! Det er dyrere, men helt klart mye mer miljøvennlig! 

Fisk, plukk bær, plant grønnsaker i hagen eller terassen.

Bruk bil kun hvis du MÅ! (Her sliter jeg! Har dager jeg MÅ kjøre for å komme meg på jobb pga sykdom. Det går over utover dagen, men de fleste morgener sliter jeg med å gå. Er gåavstand, så har skikkelig dårlig samvittighet for dette).

Ikke fly unødvendig. Veldig forurensende. Ta toget :D 

Plukk med deg søppel når du er på tur (ser du gjør det, kjempebra!! Det å lære barna opp til det er også helt supert! Vi kom hjem med en full bærepose med søppel etter en liten tur i skogen. Var stolt av ungene som snakket om dette hele veien og at de aldri noen gang skulle være så dumme å kaste søppel ute;))

Kjøp mest mulig brukt. Møbler, klær ol. Her er det dårlig utvalg av brukt dessverre, til gjengjeld sparer jeg på alt som bli vokst ut av. Her bruker minste klær som begge brødrene har brukt. De vokste så fort på deb alderen at det knapt ser brukt ut. Det blir gitt videre til yngre fetter. De har ikke mer enn de trenger, samme med meg. Eller jeg har mindre enn jeg trenger akkurat nå så må nok kjøpe noe nytt. 

Ikke bytt ut møbler fordi «du er lei» eller andre tåpelige grunner... 

Er mye man kan gjøre, alt hjelper litt 🙂 

Anonymkode: 5f89e...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man er ikke storforbruker bare fordi man ikke ønsker å spise brød hele dagen. Vil si at det er mer bærekraftig å spise selvfisket laks og lammekoteletter produsert av lokal bonde (nabo) enn industribrød med industripålegg. Men vi kan sikkert ta med vedkubber i stedet for engangsgrill. Og hvordan lærer jeg ikke dem respekt for naturen vi ferdes i når vi ikke etterlater oss søppel i naturen? Det med klut lurer jeg også på - hvordan gjør dere det uten å bruke engangskluter? Her blir det alt mellom 3 og 6 par hender som skal vaskes, skal man ha med seg våte kluter i plastposer? Holder de seg i 3-4 timer uten å tørke eller få dårlig lukt på seg?

Anonymkode: 6a738...7de

Man spiser ikke brød hele dagen om man velger det til en enkel niste på en fjelltur altså.. og det er mye annet man kan ta med seg. Det går an å bake brød selv også.

Tror nok ganske sikkert at vedkubber kommer til å slite mer på ryggen din enn turbestikk 🙈

Vann har man med på flaske, kan vaske seg med det. Engangskluter er tull. Burde være forbudt i lag med engangsbestikk og kopper og fat.

Anonymkode: 5f89e...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...