Gå til innhold

Hvordan kaste mindre søppel og bli mer miljøvennlig generelt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi kaster enorme mengder søppel, jeg fatter ikke at det er mulig å generere så mye søppel. Så leser jeg om zero waste folk som nesten ikke kaster noe søppel i det hele tatt, og da blir jeg både skamfull på egne vegne, og imponert over de og at det er mulig å få til.

Hva er dine beste tips til å minimere mengden søppel og generelt bli mer miljøvennlig? Tenker du på det, eller tenker du at det er borkastet å gjøre det?

Anonymkode: 1133c...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker mye på det, og ned i zero waste kommer vi ikke fordi vi hver dag drar med oss plast og søppel vi kommer over på tur...  Men vi gjør så godt vi kan. Vi kildesorterer og panter og resirkulerer så mye som mulig, og alt av organisk går i bokashi - bøtta. For vår del, familie på fem-seks med masse besøk,  betyr det at vi har henting av restavfall max en gang i måneden, kanskje så sjelden som hver 6. uke?  Papir og plast hver fjerde uke. Da synes jeg hvertfall at vi er ganske flinke. Før vi begynte på den måten hadde vi restavfallhenting hver uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp noe du ikke trenger.

Spis opp rester.

Kjøp brukt. Da trenger du ikke få så mye emballasje og generer ikke mer søppel.

Selg eller gi bort fravokst tøy og utstyr.

Hold deg unna engangs servise ol.

Lag kompost av matavfall.

 

Anonymkode: d898f...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke kjøp noe du ikke trenger.

Spis opp rester.

Kjøp brukt. Da trenger du ikke få så mye emballasje og generer ikke mer søppel.

Selg eller gi bort fravokst tøy og utstyr.

Hold deg unna engangs servise ol.

Lag kompost av matavfall.

 

Anonymkode: d898f...899

Enig i alt bortsett fra engangsbestikk og det å kjøpe brukte klær til seg selv. Når man er på tur, helst opp på fjelltopp, vil man være så lett som mulig. Å drasse med seg masse tungt bestikk og fat/kopper er døden for ryggen min. Når det gjelder kjøpe brukte klær til seg selv, bør man helst bo i Oslo. Her jeg bor er bruktbutikken forferdelig - kun kjerringklær fra 70-tallet. Ingen av mine venninner har min klesstørrelse, og på Facebook har jeg enda ikke sett noe ok klær i nærheten. Men kjøper mye brukt til barna.

Anonymkode: 6a738...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig i alt bortsett fra engangsbestikk og det å kjøpe brukte klær til seg selv. Når man er på tur, helst opp på fjelltopp, vil man være så lett som mulig. Å drasse med seg masse tungt bestikk og fat/kopper er døden for ryggen min. Når det gjelder kjøpe brukte klær til seg selv, bør man helst bo i Oslo. Her jeg bor er bruktbutikken forferdelig - kun kjerringklær fra 70-tallet. Ingen av mine venninner har min klesstørrelse, og på Facebook har jeg enda ikke sett noe ok klær i nærheten. Men kjøper mye brukt til barna.

Anonymkode: 6a738...7de

Når du er på tur på en fjelltopp trenger du ikke bestikk.

Anonymkode: d898f...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig i alt bortsett fra engangsbestikk og det å kjøpe brukte klær til seg selv. Når man er på tur, helst opp på fjelltopp, vil man være så lett som mulig. Å drasse med seg masse tungt bestikk og fat/kopper er døden for ryggen min. Når det gjelder kjøpe brukte klær til seg selv, bør man helst bo i Oslo. Her jeg bor er bruktbutikken forferdelig - kun kjerringklær fra 70-tallet. Ingen av mine venninner har min klesstørrelse, og på Facebook har jeg enda ikke sett noe ok klær i nærheten. Men kjøper mye brukt til barna.

Anonymkode: 6a738...7de

Å kjøpe flergangsservise med tanke på tur er mye bedre. Det er kjempelett ig tar liten plass, men kan brukes på neste tur også. 

Dette feks er laget i bambus:

https://www.fjellsport.no/oyo-turtagro-turbestikk-i-filtmappe.html?gclid=EAIaIQobChMI56OoyPqR3AIVVYwZCh2-owc5EAQYAyABEgLWPvD_BwE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Når du er på tur på en fjelltopp trenger du ikke bestikk.

Anonymkode: d898f...899

Ikke alle ønsker å spise koteletter med hendene. Og fat trenger man i hvert fall. Drar du med deg porselensfat på fjellet?

Anonymkode: 6a738...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ikke alle ønsker å spise koteletter med hendene. Og fat trenger man i hvert fall. Drar du med deg porselensfat på fjellet?

Anonymkode: 6a738...7de

Koteletter på en fjelltopp? Hvis du pakker lett? De fleste som går i fjellet tenker vekt og praktisk og da står ikke koteletter,  grill og plastbestikk på listen.

I Frankrike,  for eksempel,  er engangsservise i plast forbudt. Det skulle jeg ønske det var her også. Det er helt unødvendig bruk av plast i mine øyne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Optatium skrev:

Å kjøpe flergangsservise med tanke på tur er mye bedre. Det er kjempelett ig tar liten plass, men kan brukes på neste tur også. 

Dette feks er laget i bambus:

https://www.fjellsport.no/oyo-turtagro-turbestikk-i-filtmappe.html?gclid=EAIaIQobChMI56OoyPqR3AIVVYwZCh2-owc5EAQYAyABEgLWPvD_BwE

179 kroner for ETT sett med skje, gaffel og kniv? Pluss fat? Det er jo 8 ganger dyrere enn vanlig bestikk i butikken. Vi er 6 personer i familien, det blir bra dyre turer!

Og en annen ting - hva gjør dere når dere har store barnebursdager? Står og vasker 80 fat for hånd? Jeg bare lurer altså. Jeg hadde hatt masse kjøttsår på hendene etter noe sånt.

Anonymkode: 6a738...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, amandine skrev:

Koteletter på en fjelltopp? Hvis du pakker lett? De fleste som går i fjellet tenker vekt og praktisk og da står ikke koteletter,  grill og plastbestikk på listen.

I Frankrike,  for eksempel,  er engangsservise i plast forbudt. Det skulle jeg ønske det var her også. Det er helt unødvendig bruk av plast i mine øyne. 

Vi bruker fat og kopper av papir.

Anonymkode: 6a738...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

179 kroner for ETT sett med skje, gaffel og kniv? Pluss fat? Det er jo 8 ganger dyrere enn vanlig bestikk i butikken. Vi er 6 personer i familien, det blir bra dyre turer!

Og en annen ting - hva gjør dere når dere har store barnebursdager? Står og vasker 80 fat for hånd? Jeg bare lurer altså. Jeg hadde hatt masse kjøttsår på hendene etter noe sånt.

Anonymkode: 6a738...7de

Du konstruerer problemer.  Vi har sjelden 80 gjester i selskap, og vi har oppvaskmaskin.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

179 kroner for ETT sett med skje, gaffel og kniv? Pluss fat? Det er jo 8 ganger dyrere enn vanlig bestikk i butikken. Vi er 6 personer i familien, det blir bra dyre turer!

Og en annen ting - hva gjør dere når dere har store barnebursdager? Står og vasker 80 fat for hånd? Jeg bare lurer altså. Jeg hadde hatt masse kjøttsår på hendene etter noe sånt.

Anonymkode: 6a738...7de

Jeg vasker absolutt alt for hånd, har ikke oppvaskmaskin

Hi

Anonymkode: 1133c...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig i alt bortsett fra engangsbestikk og det å kjøpe brukte klær til seg selv. Når man er på tur, helst opp på fjelltopp, vil man være så lett som mulig. Å drasse med seg masse tungt bestikk og fat/kopper er døden for ryggen min. Når det gjelder kjøpe brukte klær til seg selv, bør man helst bo i Oslo. Her jeg bor er bruktbutikken forferdelig - kun kjerringklær fra 70-tallet. Ingen av mine venninner har min klesstørrelse, og på Facebook har jeg enda ikke sett noe ok klær i nærheten. Men kjøper mye brukt til barna.

Anonymkode: 6a738...7de

Engangsbestikk i fjellet? og du prioriterer vekten av koteletter men må ha bestikk, men kan ikke bære gaffel? Noe sier meg at du ikke går mye i fjellet. Vi som gjør det har tørrmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

179 kroner for ETT sett med skje, gaffel og kniv? Pluss fat? Det er jo 8 ganger dyrere enn vanlig bestikk i butikken. Vi er 6 personer i familien, det blir bra dyre turer!

Og en annen ting - hva gjør dere når dere har store barnebursdager? Står og vasker 80 fat for hånd? Jeg bare lurer altså. Jeg hadde hatt masse kjøttsår på hendene etter noe sånt.

Anonymkode: 6a738...7de

Selvsagt vasker man opp etter bursdag. Det er imidlertid ikke mange som har åtti unger i barnebursdag, og mer enn 1 tallerken hver bruker de da virkelig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, sug lut skrev:

Engangsbestikk i fjellet? og du prioriterer vekten av koteletter men må ha bestikk, men kan ikke bære gaffel? Noe sier meg at du ikke går mye i fjellet. Vi som gjør det har tørrmat.

Tørrmat på 6 timers tur? Noe sier meg at DU ikke går mye i fjellet. Men jeg er heller ikke fra Norge, og vi har ikke for vane å spise bare brød. Blir ikke mett av det. Og ja, vi har koteletter, laks og bakt potet som vi steker på bål. Bestikk er heller ikke det verste å bære, men hvis man tar med seg x antall porselensfat i tillegg, blir det ganske så tungt. Derfor har vi med pappkopper og pappfat.

Anonymkode: 6a738...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vasker absolutt alt for hånd, har ikke oppvaskmaskin

Hi

Anonymkode: 1133c...47f

Du vasker alt for hånd og har 80 barn i barneselskap fire ganger i året?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, sug lut skrev:

Selvsagt vasker man opp etter bursdag. Det er imidlertid ikke mange som har åtti unger i barnebursdag, og mer enn 1 tallerken hver bruker de da virkelig ikke.

De bruker altså samme fat til pizza med ketsjup og dressing, og kaker? Første gang jeg hører om det. Vi hadde førti barn i selskapet (hele klassen). Jeg kan ikke vaske opp så mye for hånd fordi da får jeg eksem med blødende sår og kan ikke jobbe på noen dager. Så her går det i papp med god samvittighet.

Anonymkode: 6a738...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vasker absolutt alt for hånd, har ikke oppvaskmaskin

Hi

Anonymkode: 1133c...47f

Men da sliter du sikkert heller ikke med vaskeeksem. Det eneste jeg vasker for hånd er store skjærefjøl, kokkekniver og stekepanner.

Anonymkode: 6a738...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Tørrmat på 6 timers tur? Noe sier meg at DU ikke går mye i fjellet. Men jeg er heller ikke fra Norge, og vi har ikke for vane å spise bare brød. Blir ikke mett av det. Og ja, vi har koteletter, laks og bakt potet som vi steker på bål. Bestikk er heller ikke det verste å bære, men hvis man tar med seg x antall porselensfat i tillegg, blir det ganske så tungt. Derfor har vi med pappkopper og pappfat.

Anonymkode: 6a738...7de

Du har tørrmat med deg ja, hvis du tar hensyn til vekt og skal gå langt. Ikke brød og fullt utstyrt kjøleskap, men du drasser ikke med deg grill,  laks og en hel gris heller! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig i alt bortsett fra engangsbestikk og det å kjøpe brukte klær til seg selv. Når man er på tur, helst opp på fjelltopp, vil man være så lett som mulig. Å drasse med seg masse tungt bestikk og fat/kopper er døden for ryggen min. Når det gjelder kjøpe brukte klær til seg selv, bør man helst bo i Oslo. Her jeg bor er bruktbutikken forferdelig - kun kjerringklær fra 70-tallet. Ingen av mine venninner har min klesstørrelse, og på Facebook har jeg enda ikke sett noe ok klær i nærheten. Men kjøper mye brukt til barna.

Anonymkode: 6a738...7de

Du går garantert ikke på topper.. 😂

Anonymkode: 0afb2...24c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tørrmat på 6 timers tur? Noe sier meg at DU ikke går mye i fjellet. Men jeg er heller ikke fra Norge, og vi har ikke for vane å spise bare brød. Blir ikke mett av det. Og ja, vi har koteletter, laks og bakt potet som vi steker på bål. Bestikk er heller ikke det verste å bære, men hvis man tar med seg x antall porselensfat i tillegg, blir det ganske så tungt. Derfor har vi med pappkopper og pappfat.

Anonymkode: 6a738...7de

Amatør, med andre ord. En sekstimerstur er ikke noe å ta på vei for. Og det er ved i fjellet ditt - da er det knapt nok fjell og virkelig ikke mye til "topptur".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til spørsmålet ditt, HI. Det er faktisk ganske mye du enkelt kan gjøre for å endre mønsteret ditt. Det viser tråden.. Om du er endringsvillig er jeg ikke like sikker på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sug lut skrev:

Amatør, med andre ord. En sekstimerstur er ikke noe å ta på vei for. Og det er ved i fjellet ditt - da er det knapt nok fjell og virkelig ikke mye til "topptur".

Nei, det er ikke ved, men engangsgrill. Der vi går er det snaufjell, derfor er det også lov å tenne bål der. Og sekstimerstur til fjelltopp med barn på 4 og 6 år er ikke noe "amatøropplegg" for oss som ikke er profesjonell idrettsutøver, slik du er. Må forresten gi deg kompliment for å alltid være hyggelig og saklig i dine kommentarer - du er en av de få her på forumet som faktisk holder deg til saken :)

Anonymkode: 6a738...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funderer en del på dette selv, men vi har akkurat fått barn ig føker vi generere mer søppel enn noensinne.

Men et spm: så lenge man sorterer ALT, og kaster ALT i søppelkasser der det hører hjemme, og dette hentes forsvarlig og korrekt av Renovasjonsetaten: er det da så ille? Jobben deres er å kvitte seg med det på forsvarlig vis, er det ikke? 🚮🚮

Anonymkode: cf770...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke ved, men engangsgrill. Der vi går er det snaufjell, derfor er det også lov å tenne bål der. Og sekstimerstur til fjelltopp med barn på 4 og 6 år er ikke noe "amatøropplegg" for oss som ikke er profesjonell idrettsutøver, slik du er. Må forresten gi deg kompliment for å alltid være hyggelig og saklig i dine kommentarer - du er en av de få her på forumet som faktisk holder deg til saken :)

Anonymkode: 6a738...7de

Jeg tenker du bør revidere hele turopplegget ditt. Sekstimers tyr med små barn er flott. Hvis du virkelig vil lære barna glede ved tur og natur må du nesten også lære dem respekt for naturen du går i. Det vil si at du dropper engangsgrill og engangsbestikk.  Ta heller med en klut de kan vaske seg på. 6 timer er ikke så lenge eller så langt at man trenger oppakning som til Nordpolen.  Laksen og kotelettene trenger ikke være med for at 6 timer tur skal gjennomføres. 

Lær ungene dine om miljø og respekt for naturen de ferdes i, ikke la dem vokse opp som ubevisste storforbrukere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...