Gå til innhold

Ser du litt ned på folk som røyker?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du ser ned på de som er harry og har lav utdanning, selv om de ikke røyker og da regner jeg med?

Anonymkode: 1b65c...978

Nei, absolutt ikke. Kun de som røyker (og de som ellers oppfører seg egoistisk eller som drittsekker).

Anonymkode: c79aa...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Haha, og selv har du sikkert et halvt fagbrev og en herlig jobb som vaskedame. 

Man kan ikke pugge seg til en mastergrad.

Anonymkode: 5505b...5a0

Neida. Men det begynner å bli tydelig at du har litt vondt for å skjønne konseptet med å sette ting på spissen,  samtidig som du åpenbart røyker og har en mastergrad?  

For å tydeliggjøre: Jeg brukte "Mastergrad" for å eksemplifisere høyere utdanning,  siden det alltid kommer en gjeng som hevder at det ikke er teit å røyke, basert på noen de kjenner som både har doktorgrad og sigarettpakke på innerlommen.

...og når det kommer til deg personlig, kanskje du syntes det var litt vanskelig å få tatt graden, og føler deg truffet? Gikk litt over normert tid, kanskje? Litt mange røykepauser som ødela konsentrasjonen?

Anonymkode: 781ad...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Utenlandsk renholder?

Anonymkode: 4ec3a...5b0

Nei. Poenget er at røyking er blitt lavstatus til de grader.

Anonymkode: 80c81...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør jeg ikke. Men jeg foretrekker at naboene mine ikke røyker. Men sånt kan man ikke velge. Jeg kjenner flere oppegående personer som røyker. Enkelte av legene jeg kjenner snuser. Ingen av de røyker, som er meg bekjent da. 

Anser meg selv som oppegående. Høyt utdannet bla bla bla... Og jeg snuser.

Anonymkode: 25b19...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utenfor tema, men har dere virkelig så høye tanker om leger? At de blir brukt som en målestokk på hvorvidt handlingene til disse menneskene ikke KAN være dumme, altså en lege røyker - ergo så er de ikke dumme, og kan ikke bli "sett ned på".

De menneskene jeg kjenner som er leger var skoleflinke, heldige, kom fra ressurssterke familier, etc, men det er da virkelig ikke de jeg ser på som "de smarte" i samfunnet. Samfunnsforskere, filosofer, debattanter som klarer å få folk til å se ting fra en ny side - disse er jo de smarte! De som klarer å ta kunnskap og skape mer kunnskap. Man snakker om å pugge seg til en mastergrad - det er jo nettopp det de som blir leger er flinke til - å pugge! Nå sier ikke jeg at ingen leger er smarte, men de er ikke noen overmennesker i kraft av å være lege.

 

Anonymkode: e3b7e...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damer som er dynket i parfyme er faktisk verre en røyken 🤢🤢🤢

jeg synst røykelukt er godt 😳 og jeg røyker ikke selv 😅 

Anonymkode: 9ead0...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser mer ned på folk som ikke evner å forstå menneskelige mekanismer, og dybden i ulike avhengigheter. Men ser egentlig ned på ytterst få mennesker. 

Jeg hater røyk selv, men jeg evner å forstå at det er utallige ulike årsaker til hvorfor noen røyker, og  at det er ulikt hvor dypt avhengigheten stikker. Og selv om jeg hater røyk i seg selv, så hater jeg på ingen måte røykere. 

 

Anonymkode: 1a82f...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser mer ned på folk som ikke evner å forstå menneskelige mekanismer, og dybden i ulike avhengigheter. Men ser egentlig ned på ytterst få mennesker. 

Jeg hater røyk selv, men jeg evner å forstå at det er utallige ulike årsaker til hvorfor noen røyker, og  at det er ulikt hvor dypt avhengigheten stikker. Og selv om jeg hater røyk i seg selv, så hater jeg på ingen måte røykere. 

 

Anonymkode: 1a82f...b8e

Enig her.

Anonymkode: 04bd2...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, litt ihvertfall. 

Har røyka selv, vet det er vanskelig å slutte, men til syvende og sist, er det viljen det går på. 

 

Nå er ihvertfall samfunn og folk opplyst om hvor skadelig( og ikke minst dyrt) det er... 

 

Jeg er nå glad for at ingen av mine venner røyker. 😎

Anonymkode: eb4ce...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, uten tvil. De kan være så greie, flinke og smarte som bare det, men det mangler rett og slett noe hos de som velger å røyke.

Anonymkode: e1840...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ned på folk som røyker. Hvorfor? Alt for mange negative erfaringer. For eksempel, min far røyket en pakke sigaretter daglig da jeg vokste opp, selv om vi hadde så lite penger at vi ikke kunne kjøpe bursdagsgave til meg, nye klær eller sko og lignende. Han nektet å slutte selv om vi ikke hadde økonomi til det. Har også to mødre i omgangskretsen som røyker OG snuser, samtidig klager de på dårlig økonomi.

Det andre jeg har opplevd er at røykere ofte ikke tar hensyn til at vi andre ikke ønsker å ha den røyken deres. Det røykes i busskur, rett ved inngangen til sykehus, det er ofte umulig å oppholde seg der man går inn på kjøpesenter, fordi folk står ute og puster røyken inn. Det er også en del leger, jordmødre og sykepleiere som røyker. Jeg nektet regelrett en barnepleier til å undersøke mitt barn fordi hun STINKET røyk. Vil ikke at hun skulle puste det på en nyfødt eller røre ham. Jeg vet ikke om hun vasket seg etter røykepausen eller ikke.

Det ligger også sneiper absolutt overalt her jeg bor. Barna plukker dem opp, tygger på dem. Det forsøpler området.

På jobben hos oss er det tre stk som røyker. De tar gjerne 4-5 røykepauser i løpet av en dag, som gjerne varer opptil 15 minutter hver. Dette da i tillegg til en kaffepause og en lunsjpause som vi andre tar. Hvorfor skal jeg dekke for dem som ønsker å jobbe mindre tidsmessig, men motta like høy lønn?

Flere som røyker er også dumme - har observert flere som akkurat har født barn eller som har alvorlig lungesykdom, som går og røyker på sykehuset. Mange gravide røyker og driter i fosteret de har i magen. De kommer ofte også med myter om at legen ANBEFALTE dem å røyke for å unngå stress.

Anonymkode: daf6a...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, litt ihvertfall. 

Har røyka selv, vet det er vanskelig å slutte, men til syvende og sist, er det viljen det går på. 

 

Nå er ihvertfall samfunn og folk opplyst om hvor skadelig( og ikke minst dyrt) det er... 

 

Jeg er nå glad for at ingen av mine venner røyker. 😎

Anonymkode: eb4ce...b4b

Bare lurer: Ser du «litt» ned på overvektige også da? Er jo i de aller fleste tilfeller viljen til å gå ned i vekt det går på der også.

Og folk og samfunn er opplyste om de store helserisikoene som er forbundet med overvekt, og ikke minst samfunnskostnadene. 

Det er også langt flere mennesker som er overvektige enn som røyker. Ser du litt ned på alle disse?

Anonymkode: b0719...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare lurer: Ser du «litt» ned på overvektige også da? Er jo i de aller fleste tilfeller viljen til å gå ned i vekt det går på der også.

Og folk og samfunn er opplyste om de store helserisikoene som er forbundet med overvekt, og ikke minst samfunnskostnadene. 

Det er også langt flere mennesker som er overvektige enn som røyker. Ser du litt ned på alle disse?

Anonymkode: b0719...ccb

Det er litt forskjell på overvekt og røyking. Det er ingenting som heter "passiv overvekt", altså overvektige skader kun seg selv, ikke andre. Røykere skader også andre som prøver å leve sunt. Jeg blir ikke tjukk eller syk bare fordi nabo eller kollega er overvektig. Men jeg som astmatiker kan bli veldig syk hvis jeg blir utsatt for passiv røyking.

Og så har jeg merket at røykere som blir kritisert angriper overvektige med en gang. De flytter altså fokuset fra sin egen drittvane til andres dårlige vaner.

Anonymkode: daf6a...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er litt forskjell på overvekt og røyking. Det er ingenting som heter "passiv overvekt", altså overvektige skader kun seg selv, ikke andre. Røykere skader også andre som prøver å leve sunt. Jeg blir ikke tjukk eller syk bare fordi nabo eller kollega er overvektig. Men jeg som astmatiker kan bli veldig syk hvis jeg blir utsatt for passiv røyking.

Og så har jeg merket at røykere som blir kritisert angriper overvektige med en gang. De flytter altså fokuset fra sin egen drittvane til andres dårlige vaner.

Anonymkode: daf6a...3e9

Ok, men hva med røykere som ikke plager andre med røykingen sin, som kun røyker unna der det er folk? Ser du ikke ned på dem da?

Anonymkode: b0719...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok, men hva med røykere som ikke plager andre med røykingen sin, som kun røyker unna der det er folk? Ser du ikke ned på dem da?

Anonymkode: b0719...ccb

Det er ikke noe problem da. Men det er alt for få som tar hensyn.

Anonymkode: daf6a...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser ned på folk som røyker. Hvorfor? Alt for mange negative erfaringer. For eksempel, min far røyket en pakke sigaretter daglig da jeg vokste opp, selv om vi hadde så lite penger at vi ikke kunne kjøpe bursdagsgave til meg, nye klær eller sko og lignende. Han nektet å slutte selv om vi ikke hadde økonomi til det. Har også to mødre i omgangskretsen som røyker OG snuser, samtidig klager de på dårlig økonomi.

Det andre jeg har opplevd er at røykere ofte ikke tar hensyn til at vi andre ikke ønsker å ha den røyken deres. Det røykes i busskur, rett ved inngangen til sykehus, det er ofte umulig å oppholde seg der man går inn på kjøpesenter, fordi folk står ute og puster røyken inn. Det er også en del leger, jordmødre og sykepleiere som røyker. Jeg nektet regelrett en barnepleier til å undersøke mitt barn fordi hun STINKET røyk. Vil ikke at hun skulle puste det på en nyfødt eller røre ham. Jeg vet ikke om hun vasket seg etter røykepausen eller ikke.

Det ligger også sneiper absolutt overalt her jeg bor. Barna plukker dem opp, tygger på dem. Det forsøpler området.

På jobben hos oss er det tre stk som røyker. De tar gjerne 4-5 røykepauser i løpet av en dag, som gjerne varer opptil 15 minutter hver. Dette da i tillegg til en kaffepause og en lunsjpause som vi andre tar. Hvorfor skal jeg dekke for dem som ønsker å jobbe mindre tidsmessig, men motta like høy lønn?

Flere som røyker er også dumme - har observert flere som akkurat har født barn eller som har alvorlig lungesykdom, som går og røyker på sykehuset. Mange gravide røyker og driter i fosteret de har i magen. De kommer ofte også med myter om at legen ANBEFALTE dem å røyke for å unngå stress.

Anonymkode: daf6a...3e9

HELT enig i alt dette! Det ER en sammenheng mellom røyking og å ikke være så ålreit som menneske. 

Anonymkode: c79aa...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HELT enig i alt dette! Det ER en sammenheng mellom røyking og å ikke være så ålreit som menneske. 

Anonymkode: c79aa...4f0

Nei, det er ikke en sammenheng mellom å være røyker og å ikke være ålreit som menneske. Men det er en tydelig sammenheng mellom å være dømmende og å ikke være så alreit som menneske

Anonymkode: 1b65c...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

HELT enig i alt dette! Det ER en sammenheng mellom røyking og å ikke være så ålreit som menneske. 

Anonymkode: c79aa...4f0

Etter å ha lest de utrolige dømmende innleggende her er jeg overbevist om at det faktisk er en omvendt sammenheng.

Anonymkode: 294c2...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser da virkelig ikke ned på folk som røyker, jeg ser heller ikke ned på alkoholikeren, den overvektige eller rusmisbrukeren.

Jeg vet hva avhengighet er, jeg vet at det er ikke bare å slutte, og de som er rusmisbrukere, alkoholikere osv, de har jo ofte en tragisk historie, vi ikke vet. 

Jeg beundrer mennesker med empati, omsorg og forståelse for andre mennesker.

Anonymkode: 2e772...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.7.2018 den 9.26, Anonym bruker skrev:

Må innrømme at jeg gjør det. Har fått nye naboer. Veldig hyggelige folk, begge jobber som sykepleier og så røyker de. Nedtur!

Anonymkode: 4946d...992

Ja, jeg ser ned på de. Hvis jeg går forbi folk som røyker og kjenner den ekle lukta bruker jeg å si "for en stygg røyklukt"

Anonymkode: 3477a...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg ser ned på de. Hvis jeg går forbi folk som røyker og kjenner den ekle lukta bruker jeg å si "for en stygg røyklukt"

Anonymkode: 3477a...06a

Selv ser jeg ned på de som ikke klarer å skille mellom subjekts- og objektsform. 

Anonymkode: b0719...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg ser ned på de. Hvis jeg går forbi folk som røyker og kjenner den ekle lukta bruker jeg å si "for en stygg røyklukt"

Anonymkode: 3477a...06a

...og latterliggjør deg selv..........

Anonymkode: 1b65c...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.7.2018 den 16.21, Anonym bruker skrev:

De må gjerne ødelegge helsa si, det legger jeg meg ikke opp i. Selv er jeg avhengig av sjokolade, men det går tross alt ikke ut over andre enn meg selv. Røyk derimot, er ikke bare helseskadelig for den som røyker, men også for omgivelsene. Søsteren min har nedsatt lungefunksjon fordi foreldrene våre satt med vinduene igjen og dampet som skorsteiner 24/7. Selv har jeg astma - og det jeg reagerer sterkest på er nettopp røyk. Det er bare så ufattelig hvordan mange røykere gir blaffen i de rundt seg. Hvorfor i all verden skal de fyre opp den røyken hver gang de skal prate med noen? Når jeg trekker meg unna og forklarer at jeg blir syk av røyk, så tror de jammen ikke på det... Himling med øynene og klaging over hvor vanskelig det er å være røyker nå for tiden. Snakk om å være navlebeskuende.

Som sagt røyk gjerne, men er det det så himla vanskelig å holde seg unna andre mens man gjør det?

 

Anonymkode: 75cf5...fda

Får du diabetes eller kreft av mye sjokoladespising kan det koste samfunnet dyrt så å si at det kun går ut over deg selv blir litt feil

I fremtiden kan det koste samfunnet 

Anonymkode: 3477a...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

...og latterliggjør deg selv..........

Anonymkode: 1b65c...978

Ser jeg folk som røyker og har mulighet å ta en omvei gjør jeg alltid det. Gjør alt jeg kan for å unngå den motbydelige lukten. Du er glad i punktum 🤣 

Anonymkode: 3477a...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...