Gå til innhold

Ser du litt ned på folk som røyker?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fatter ikke argumentet med at snus er bedre. Det er helseskadelig! Jeg skjønner st det ikke plager andre på samme måte, men var det ikke avhengigheten og helseaspektet vi snakket om? Eller er det bare hvordan det går utover andre? For da vil jeg gjerne trekke frem svette og parfyme, minst like ille og sjenerende luktmessig. 

 

Forøvrig er fastlegen min overvektig, psykologen jeg er nabo med røyker og begge er både oppegående og intelligente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Optatium skrev:

Fatter ikke argumentet med at snus er bedre. Det er helseskadelig! Jeg skjønner st det ikke plager andre på samme måte, men var det ikke avhengigheten og helseaspektet vi snakket om? Eller er det bare hvordan det går utover andre? For da vil jeg gjerne trekke frem svette og parfyme, minst like ille og sjenerende luktmessig. 

 

Forøvrig er fastlegen min overvektig, psykologen jeg er nabo med røyker og begge er både oppegående og intelligente. 

For meg er det plagene de påfører sine omgivelser. De røyker inni busskuret når det regner slik at jeg med astma må stå utenfor. De står FORAN røyking forbudt skilt og røyker, bare å ta en titt utenfor feks sykehus, de står rett foran inganger til feks kjøpesenter selvom askebeger er plassert ti meter bort. Beviser ikke dette at de er dumme egoister så vet ikke jeg. At folk vil skade sin egen kropp får være deres egen sak. Jeg reagerer på at røykere alltid må røyke på steder ikke-røykere gjerne må gå gjennom røyklukt for å komme frem. 

Parfyme er jeg også enig i kan være sjenerende innimellom men ikke på langt nær så mye som røykere. 

Anonymkode: b977e...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener du virkelig at om man kommer på besøk til folk at de skal ha et 100% røykfritt hjem? Man røyker ikke med barn tilstede men uansett hvor dumme jeg synes røykere er så må de få bestemme i eget hjem. 

 

Anonymkode: b977e...154

De kan bestemme i eget hjem. Jeg bestemmer om jeg ønsker å tilbringe tid der. Dersom jeg kom hjem til moren min med barna mine og hun satt og røyket ville jeg også dratt igjen sporenstreks. 

Anonymkode: c79aa...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere "jeg har en mastergrad og røyker, så røykere kan ikke være dumme": Joda. Det kan dere. Selv om dere er flinke til å pugge.

Anonymkode: 781ad...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For meg er det plagene de påfører sine omgivelser. De røyker inni busskuret når det regner slik at jeg med astma må stå utenfor. De står FORAN røyking forbudt skilt og røyker, bare å ta en titt utenfor feks sykehus, de står rett foran inganger til feks kjøpesenter selvom askebeger er plassert ti meter bort. Beviser ikke dette at de er dumme egoister så vet ikke jeg. At folk vil skade sin egen kropp får være deres egen sak. Jeg reagerer på at røykere alltid må røyke på steder ikke-røykere gjerne må gå gjennom røyklukt for å komme frem. 

Parfyme er jeg også enig i kan være sjenerende innimellom men ikke på langt nær så mye som røykere. 

Anonymkode: b977e...154

Det er så enkelt som at du legger merke til de få som gjør dette fordi de bekrefter dine egne fordommer.

Anonymkode: 4ec3a...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ned på røykere med mindre de er gravide og fyrer opp en sigg. Da er det noe annet. Men jeg plages av det om folk røyker rundt meg og jeg ønsker ikke å ha det rundt barna mine. Røykte selv frem til jeg var 24-25 år, men sluttet når jeg ønsket meg barn. Min samboer har begynt å røyke igjen og det synes jeg er bedritent, at babyen vår stinker røyk etter å ha lekt med pappaen er skikkelig kjipt. De tror jo det hjelper å vaske hender etc, men røyken henger i alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Optatium skrev:

Nei, virkelig ikke. Alle mennesker har mindre gode sider, egenskaper og laster. Jeg er ikke i noen posisjon til å dømme og rangere disse. 

Avhengighet er avhengighet, samme hva du er avhengig av. Det er utrolig sammensatt og komplekst, både hvorfor man ble avhengig i første omgang og hvorfor man ikke klarer slutte. 

Jeg ser vel i grunn bare ned på en type menneske, og det er de som dømmer andre på bakgrunn av noe slikt. Har dere ingen «feil» selv? 

Dette.

Røykere er virkelig blitt "den siste paria", nå som folk ikke lenger føler at det er stuerent å slenge dritt om homser, negre, åndssvake, krøplinger og hva man nå ellers drasset på av fordommer.

Anonymkode: 04bd2...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ned på dem, men syns synd på dem. Det er en vanskelig avhengighet å bli kvitt. 

 

Anonymkode: d38f6...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette.

Røykere er virkelig blitt "den siste paria", nå som folk ikke lenger føler at det er stuerent å slenge dritt om homser, negre, åndssvake, krøplinger og hva man nå ellers drasset på av fordommer.

Anonymkode: 04bd2...21e

Røykere plager andre og påfører (med vilje) samfunnet store kostnader. De blir syke og uføre og mange dør en langsom kols-død. Røykeavvenning burde vært påbudt behandling før trygdekroner ble delt ut.

Anonymkode: d8047...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i dagligvare. Det er nok mange flere som røyker, enn det som vises i offentligheten. Vi selger fremdeles MYE røyk. Nærmeste nabo er et sykehus, og det er mange ansatte der, som handler hos oss... Jeg har røyket selv, og jeg vet hvor vanskelig det er å slutte. Røykere flest tenker seg om, og røyker ikke i nærheten av andre. Det lukter vondt og er helseskadelig, men jeg tror at røykere skjemmes såpass mye av uvanen sin, at jeg ikke trenger å stille meg til doms over dem, i tillegg.

Anonymkode: 5f8e3...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Til dere "jeg har en mastergrad og røyker, så røykere kan ikke være dumme": Joda. Det kan dere. Selv om dere er flinke til å pugge.

Anonymkode: 781ad...73e

Du tror man kan pugge seg til en mastergrad, altså? Er du litt enkel?

Anonymkode: 85c97...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Røykere plager andre og påfører (med vilje) samfunnet store kostnader. De blir syke og uføre og mange dør en langsom kols-død. Røykeavvenning burde vært påbudt behandling før trygdekroner ble delt ut.

Anonymkode: d8047...eb7

Det er feil. Røykere sparer i snitt samfunnet for penger nettopp fordi de dør noe tidligere og raskere av den typen sykdommer de får. Tenk også på pensjonsutbetalinger og utgifter til pleie og omsorg over tiår.

Anonymkode: 4ec3a...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er feil. Røykere sparer i snitt samfunnet for penger nettopp fordi de dør noe tidligere og raskere av den typen sykdommer de får. Tenk også på pensjonsutbetalinger og utgifter til pleie og omsorg over tiår.

Anonymkode: 4ec3a...5b0

Og tenk så mye penger de legger i statskassa gjennom avgiften på røyk!

Anonymkode: e3b7e...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal være godt perfekt sjøl for å se ned på folk som har en avhengighet. 

Frank Aarebrot da? Dum som et brød fordi han røyka? 

 

Anonymkode: e3b7e...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du tror man kan pugge seg til en mastergrad, altså? Er du litt enkel?

Anonymkode: 85c97...261

Er nok stor mulighet for det dessverre.

Mistenker i blant at individer med mindreverdighetskomplekser er de raskeste til å angripe røykere som mennesker. Sikkert godt for dem å ha en liten ting de kan føle seg litt bedre enn andre på. 

Anonymkode: 4ec3a...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og tenk så mye penger de legger i statskassa gjennom avgiften på røyk!

Anonymkode: e3b7e...352

Ja, det er ikke engang tatt med i beregningen. 

Anonymkode: 4ec3a...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør jeg ikke, med mindre de hiver fra seg sneipen på bakken🤬 Forsøplere har jeg ikke mye til overs for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må gjerne ødelegge helsa si, det legger jeg meg ikke opp i. Selv er jeg avhengig av sjokolade, men det går tross alt ikke ut over andre enn meg selv. Røyk derimot, er ikke bare helseskadelig for den som røyker, men også for omgivelsene. Søsteren min har nedsatt lungefunksjon fordi foreldrene våre satt med vinduene igjen og dampet som skorsteiner 24/7. Selv har jeg astma - og det jeg reagerer sterkest på er nettopp røyk. Det er bare så ufattelig hvordan mange røykere gir blaffen i de rundt seg. Hvorfor i all verden skal de fyre opp den røyken hver gang de skal prate med noen? Når jeg trekker meg unna og forklarer at jeg blir syk av røyk, så tror de jammen ikke på det... Himling med øynene og klaging over hvor vanskelig det er å være røyker nå for tiden. Snakk om å være navlebeskuende.

Som sagt røyk gjerne, men er det det så himla vanskelig å holde seg unna andre mens man gjør det?

 

Anonymkode: 75cf5...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Røykere plager andre og påfører (med vilje) samfunnet store kostnader. De blir syke og uføre og mange dør en langsom kols-død. Røykeavvenning burde vært påbudt behandling før trygdekroner ble delt ut.

Anonymkode: d8047...eb7

Folk som shopper påfører kloden en langsom død og skaper katastrofe over hele verden med sitt forbruk. Der er ikke skattekroner nok til å rette opp i faenskapet de driver med. 

Så jeg ser mer ned på dem enn på røykere, gitt. Vedder på at alle pekefingerdamene her i tråden er *litt* for glade i pene klær, sko og interiørjuggel til å stoppe sin egen avhengighetsatferd. Men da er det jo deilig å finne noen andre å se ned på...

(Og nei, jeg rører ikke verken røyk eller snus selv, men jeg klarer fint å gjenkjenne dobbeltmoral på langt hold.) 

Anonymkode: 04bd2...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Røykere plager andre og påfører (med vilje) samfunnet store kostnader. De blir syke og uføre og mange dør en langsom kols-død. Røykeavvenning burde vært påbudt behandling før trygdekroner ble delt ut.

Anonymkode: d8047...eb7

Samfunnskostnader kan vi godt snakke om. Menn o midtlivskrisa som løper birken og må hjerteopereres, eller hentes ned fra en fjellhylle og tilbringe ukesvis på sunnås? Eller overvektige? Anorektikere? Rusavhengige? Alkoholikere? De jobboholikerne som går på en smell og blir hjemme i evigheter? 

Så mange personlige valg som koster samfunnet noe. Alle er de avhengige av noen en eller annen form. Ekstremisme er ikke bra uansett, men det er lov å ha medfølelse og empati likevel. 

Er helt enig i at det er irriterende med de som røyker foran innganger osv. Men det er minst like farlig og irriterende med de som kjører bil i alkoholpåvirket tilstand eller surfer på telefonen samtidig. Vi lager ikke pariakaste av alle disse av den grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør jeg. Det verste er de som er unge som røyker som startet etter man godt var klar over hvor skadelig det er. Skulle ønske det var forbudt å røyke ute på offentlig sted også, feks i busskur og på uteserveringer, det er ubehagelig for de rundt selv om det er utendørs. Dessuten er det mange av de som røyker som kaster sneipen på gata eller ut av bilen, det misliker jeg sterkt. 

Anonymkode: 82ccb...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på sykehus. De fleste sitter rett under skiltet med røyking forbudt og damper i vei. Drit i om de nyopererte og de som får kreftbehandling blir kvalme liksom. Så man kan jo lure på hvor intelligente mange av dem er ...

Anonymkode: 1f623...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du ned på Kong Harald?

Det gjør ikke jeg. Han er varm, intelligent, inkluderende, åpensinnet og morsom. Det at han røyker kommer langt ned på listen over det som definerer ham, om det kommer med på listen overhodet. 

Jeg har også flere avhengigheter. Bl.a. mobilbruk. Tenker du etter, vil du nok finne at kanskje samtlige av menneskene rundt deg har en eller annen avhengighet, det være seg rusbruk, shopping, mat, trening, kaffe, arbeid, sukker, mobil, pengespill o.s.v. 

Anonymkode: 1a82f...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør jeg. Tenker fort at de er mindre opplyste og har lav utdannelse, evt. går på nav, selv om jeg vet at det ikke gjelder alle som røyker. 

Anonymkode: 3edde...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...