Gå til innhold

Søster får førsteretten til leiligheten i Spania


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva sier storesøster til dette?

Anonymkode: 841e2...791

Det er hun som vil ha det slik

HI

Anonymkode: 744cf...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er hun som vil ha det slik

HI

Anonymkode: 744cf...1e8

Men har du  ikke snakket med henne da, og sagt hva du mener?

Anonymkode: 841e2...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men har du  ikke snakket med henne da, og sagt hva du mener?

Anonymkode: 841e2...791

Jo, det var den ene gangen vi "fikk lov" å dra før dem 10 dager i begynnelsen av juli, det var i 2014. Da sa jeg ifra at nå er det vår tur! Hun følte seg veldig snill da som vek til side. Vi har ikke mulighet å bestille tidlig slik som dem hvert år, og det vet hun. Vi er også sjelden på talefot, og hun prøver å overmanne meg hvis jeg har noe på hjertet. Kaller meg ting og gjør meg til syndebukk og det sorte får. For da får hun viljen sin. Så da holder jeg meg unna. Har ikke helse til å diskutere med henne. Men jeg er ikke ferdig med saken. Vi er ikke ferdig med saken. Vi er en familie på 4, som er like skuffet hver gang. 

HI

Anonymkode: 744cf...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fire hele uker i juli. Lag en skriftlig avtale i familien om at søsteren din har to uker og du har to uker, annethvert år sein og tidlig. Om søsteren din vil utvide eller bytte, så kan hun bare gjøre det etter å ha snakket med deg. Trasser hun, så kan du jo minne henne på hvor mange uker hun har disponert den leiligheten de siste årene i forhold til deg. Om dere fra før vet at dere har den i uke 29 0g 30, så spiller det ingen rolle når noen kjøper billetter. Ta dessuten en alvorsprat med moren din. Spør hvordan hun tror at du opplever det å i 10 år komme bakerst i køen, og at hun ikke holder det hun lover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg å bestille billettene tidlig.

Vi er i utlandet annenhvert år, og sparer tiden imellom. Det er gjerne billigst minst et halvt år før dere skal dra....

Spar penger i år, og kjøp billetter for neste år billig.

Men mest sannsylig ville jeg funnet på noe annet om familie viste så tydelig at jeg var uønsket, og jeg hadde nok sagt det også.

Anonymkode: 0e181...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det var den ene gangen vi "fikk lov" å dra før dem 10 dager i begynnelsen av juli, det var i 2014. Da sa jeg ifra at nå er det vår tur! Hun følte seg veldig snill da som vek til side. Vi har ikke mulighet å bestille tidlig slik som dem hvert år, og det vet hun. Vi er også sjelden på talefot, og hun prøver å overmanne meg hvis jeg har noe på hjertet. Kaller meg ting og gjør meg til syndebukk og det sorte får. For da får hun viljen sin. Så da holder jeg meg unna. Har ikke helse til å diskutere med henne. Men jeg er ikke ferdig med saken. Vi er ikke ferdig med saken. Vi er en familie på 4, som er like skuffet hver gang. 

HI

Anonymkode: 744cf...1e8

Som sakt før, hun har ingenting med når dere bestiller flybilletter. For alt hun vet så kanskje dere dropper å fly og kjører istedenfor. Uansett, hvordan dere tar dere dit og når det blir spikret er kun ditt og de du reiser med sin sak.

Så du bestiller enkelt ved å si: Hei. Sommeren 2019 skal jeg ha leiligheten de tre første ukene i juli. Etter det skal jeg ha minst to uker hver juli med mindre jeg sier ifra om at jeg ikke trenger den."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dra i påsken. 

Og si til mor di i REINE ord: "Så lenge du ALDRI klarer å si nei til min søster, så foretrekker du henne, favoriserer henne og forfordeler henne framfor meg. Håper hun viser takknemlighet og besøker deg på gamlehjemmet til gjengjeld."

Anonymkode: 80113...fd8

"Favoriserer henne og forfordeler henne" betyr stikk motsatte ting: Hvis noen blir forfordelt, får de MINDRE enn andre. Just saying. 

Anonymkode: 2c68e...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det var den ene gangen vi "fikk lov" å dra før dem 10 dager i begynnelsen av juli, det var i 2014. Da sa jeg ifra at nå er det vår tur! Hun følte seg veldig snill da som vek til side. Vi har ikke mulighet å bestille tidlig slik som dem hvert år, og det vet hun. Vi er også sjelden på talefot, og hun prøver å overmanne meg hvis jeg har noe på hjertet. Kaller meg ting og gjør meg til syndebukk og det sorte får. For da får hun viljen sin. Så da holder jeg meg unna. Har ikke helse til å diskutere med henne. Men jeg er ikke ferdig med saken. Vi er ikke ferdig med saken. Vi er en familie på 4, som er like skuffet hver gang. 

HI

Anonymkode: 744cf...1e8

Men kan du ikke bare si at dere har bestilt billetter før hun gjør det. Si nå, at dere har bestilt biletter til juli neste år. Om dere har betalt de eller ei, har hun jo ikke noe med. Hun er så vant til å få det som hun vil, at hun ikke ser hvor egoistisk hun er. Så da mu du heller være litt listig, og lyve om det er det som må til

Anonymkode: 841e2...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undres - hvorfor gidder du? 

Hadde jeg vært i dine sko, ville jeg gitt fullstendig blaffen, snudd ryggen til og dratt helt andre steder på ferie. 

Anonymkode: 89d06...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg undres - hvorfor gidder du? 

Hadde jeg vært i dine sko, ville jeg gitt fullstendig blaffen, snudd ryggen til og dratt helt andre steder på ferie. 

Anonymkode: 89d06...8ca

Jeg kan godt forstå at Hi vil ha litt rettferdighet, hvorfor skal man finne seg i å bli behandlet som en annenrangs av sin egen familie ? Jeg har hatt noenlunde samme sak i min familie, og jeg trodde seriøst at jo eldre vi søsken ble, jo mer moden skulle vi bli, men sånn er det ikke alltid. Er jo lov å håpe, men tenker at Hi en dag også vil få nok hvis dette ikke bedrer seg innen rimelig tid. Men det er kanskje verdt et forsøk på å enes. Voksne folk snakker sammen, kommer man ikke til enighet, så får man jo bare se at slaget er tapt og komme seg videre.

Anonymkode: 9072a...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send søster og mor denne SMSen: 

hei mamma og «Kari»

Nå har jeg avtalt med mamma at sommeren 2019 og 2020 disponerer jeg og familien min leiligheten i Spania hele juli. Dette fordi det har vært skjevfordeling i mange år nå. Fra 2021 og fremover foreslår jeg at vi deler juli i to, og tar første og siste halvdel av måneden annenhver gang. 

Anonymkode: 2dbe8...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det føles urettferdig ut.

Men å ha "rett" på gratis gode høres også rart ut.

Mine foreldre forskjellsbehandler meg og broren min. Nytter ikke å bruke energi på det, det er bare slik de velger å gjøre det. Det går mest utover dem selv ved at barnebarna foretrekker svigers..

Anonymkode: bb824...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer dessverre også alltid sist i køen hos svigers. Min svigerinne får velge ferieuker i leiligheten først, vi må vente til hun har bestemt seg. Skal de være barnevakt her avlyser de om svigerinnen min også trenger barnevakt. Mine nevøer drar på ferie, tivoli og handleturer med sine besteforeldre, våre barn har de ikke tid til.

Vi har sluttet å forvente noe som helst, og ser at barna knytter seg til de andre besteforeldrene. Til syvende og sist er det svigers som taper på dette. 

Jeg ville latt det fare, det er din mors leilighet, og hun bestemmer. Finn andre måter å feriere på. 

Anonymkode: dbe32...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan godt forstå at Hi vil ha litt rettferdighet, hvorfor skal man finne seg i å bli behandlet som en annenrangs av sin egen familie ? Jeg har hatt noenlunde samme sak i min familie, og jeg trodde seriøst at jo eldre vi søsken ble, jo mer moden skulle vi bli, men sånn er det ikke alltid. Er jo lov å håpe, men tenker at Hi en dag også vil få nok hvis dette ikke bedrer seg innen rimelig tid. Men det er kanskje verdt et forsøk på å enes. Voksne folk snakker sammen, kommer man ikke til enighet, så får man jo bare se at slaget er tapt og komme seg videre.

Anonymkode: 9072a...622

To av mine søsken opphøyer seg selv til himmelhøyt over oss andre. Jeg har sagt min mening om det én gang. Det holder. 

Nei, situasjonen ble ikke annerledes, og den dagen våre foreldre er borte trenger jeg ikke lenger ha noe som helst med dem å gjøre. Jeg gidder virkelig ikke å kaste bort energi på dem. 

Anonymkode: 89d06...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg undres - hvorfor gidder du? 

Hadde jeg vært i dine sko, ville jeg gitt fullstendig blaffen, snudd ryggen til og dratt helt andre steder på ferie. 

Anonymkode: 89d06...8ca

Ja det har vi jo gjort pga det ikke har vært ledig og vi vet snart ikke hvor vi skal dra. Har ikke imot å reise men litt lei av storbyer og charter. Min familie trives i Spania leil. og det er jo helt forferdelig at vi blir nedprioritert pga vi ikke har svar veldig tidlig på året og pengene til billetter så fort som overhodet mulig. Hun vet at vi har lyst å dra dit i sommerferien (juli) hvis muligheten kommer, og alt klaffer. Men igjen, storesøster hadde booket helt slik at det kun er 5 dager igjen i juli. Det er klart at vi har snart ikke noe valg, å bare glemme hele leiligheten! Men får se hvordan det går nå da 😊

HI

Anonymkode: 744cf...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Send søster og mor denne SMSen: 

hei mamma og «Kari»

Nå har jeg avtalt med mamma at sommeren 2019 og 2020 disponerer jeg og familien min leiligheten i Spania hele juli. Dette fordi det har vært skjevfordeling i mange år nå. Fra 2021 og fremover foreslår jeg at vi deler juli i to, og tar første og siste halvdel av måneden annenhver gang. 

Anonymkode: 2dbe8...c7e

Ja det blir noe sånt ja. Takker! Søster klikker vel helt i vinkel haha

HI

Anonymkode: 744cf...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke kan gi endelig beskjed om når dere ønsker å bruke leiligheten før i mai eller juni kan dere ikke forvente at de andre tilpasser seg dere. De andre kan ikke gå og vente på at dere får penger på konto og endelig finner ut om "alt klaffer". Da må dere regne med å bli nedprioritert.

Anonymkode: d3fc7...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan jo ikke holde av leiligheten til dere sånn i tilfelle dere får råd !! Dere må jo bare si dere skal ha den 

Anonymkode: 6ce9b...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja det har vi jo gjort pga det ikke har vært ledig og vi vet snart ikke hvor vi skal dra. Har ikke imot å reise men litt lei av storbyer og charter. Min familie trives i Spania leil. og det er jo helt forferdelig at vi blir nedprioritert pga vi ikke har svar veldig tidlig på året og pengene til billetter så fort som overhodet mulig. Hun vet at vi har lyst å dra dit i sommerferien (juli) hvis muligheten kommer, og alt klaffer. Men igjen, storesøster hadde booket helt slik at det kun er 5 dager igjen i juli. Det er klart at vi har snart ikke noe valg, å bare glemme hele leiligheten! Men får se hvordan det går nå da 😊

HI

Anonymkode: 744cf...1e8

Men er det sånn at det er usikkert om dere har råd til å reise til Spania i juli, eller vet dere at dere har råd når dere får feriepenger? For hvis det er sånn at dere vil, men er usikre på om dere har råd, og ikke vet det før i mai/juni, og leiligheten da blir ståendes tom fordi dere ikke har råd. Så skjønner jeg at de ikke gidder å vente på dere

Anonymkode: 841e2...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det penger det står på? At dere låner den gratis? Ellers er det ikke slik at dere har rundet « syden» og ikke har flere steder å dra. Nok av leiligheter til leie i Spania 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner det føles urettferdig ut.

Men å ha "rett" på gratis gode høres også rart ut.

Mine foreldre forskjellsbehandler meg og broren min. Nytter ikke å bruke energi på det, det er bare slik de velger å gjøre det. Det går mest utover dem selv ved at barnebarna foretrekker svigers..

Anonymkode: bb824...208

Å ha rett på gratis goder har man ikke, men det er lov å forvente at man likestilles med sine søsken. At du ikke bruker energi på det betyr ikke at andre bør la det ligge og bare godta det. 

Anonymkode: 997d1...280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja det har vi jo gjort pga det ikke har vært ledig og vi vet snart ikke hvor vi skal dra. Har ikke imot å reise men litt lei av storbyer og charter. Min familie trives i Spania leil. og det er jo helt forferdelig at vi blir nedprioritert pga vi ikke har svar veldig tidlig på året og pengene til billetter så fort som overhodet mulig. Hun vet at vi har lyst å dra dit i sommerferien (juli) hvis muligheten kommer, og alt klaffer. Men igjen, storesøster hadde booket helt slik at det kun er 5 dager igjen i juli. Det er klart at vi har snart ikke noe valg, å bare glemme hele leiligheten! Men får se hvordan det går nå da 😊

HI

Anonymkode: 744cf...1e8

Men når vet du om "muligheten kommer og alt klaffer" da?

Jeg skjønner jo at søster ønsker rimelige billetter også, og det får man i god tid. Om de stadig har spurt deg og du ikke vet, ikke vet når dere får ferie, om dere får råd til billetter, nei vi har ikke bestilt for vi vet ikke når vi kan reise osv så skjønner jeg jo at hun bare booker den....

Hvorfor kan ikke dere for en gang skyld si at neste år skal vi til spania siste to ukene av juli, så dere får ta de to første. Da har ingen noe med når dere bestiller eller betaler billettene, dere bare svarer helt konsekvent at dere skal dit, om dere så må kjøre bil. Men da må dere jo reise også, veldig kjipt om leiligheten blir stående tom fordi dere har så vanskelig for å bestemme dere.

Anonymkode: 0e181...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men er det sånn at det er usikkert om dere har råd til å reise til Spania i juli, eller vet dere at dere har råd når dere får feriepenger? For hvis det er sånn at dere vil, men er usikre på om dere har råd, og ikke vet det før i mai/juni, og leiligheten da blir ståendes tom fordi dere ikke har råd. Så skjønner jeg at de ikke gidder å vente på dere

Anonymkode: 841e2...791

Det er snakk om å holde av en uke da.... ikke 5 dager....Det hadde hjulpet litt. Men vi har snakket med moren min om dette flere ganger, hun hører ikke. Søster gjør som hun vil.

HI

Anonymkode: 744cf...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er snakk om å holde av en uke da.... ikke 5 dager....Det hadde hjulpet litt. Men vi har snakket med moren min om dette flere ganger, hun hører ikke. Søster gjør som hun vil.

HI

Anonymkode: 744cf...1e8

Spørsmålet er jo om det er slik at dere definitivt tar de 2ukene i juli feks eller om de skal holdes av til dere og at dere kun benytter dere av dem hvis dere har råd til å reise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Spørsmålet er jo om det er slik at dere definitivt tar de 2ukene i juli feks eller om de skal holdes av til dere og at dere kun benytter dere av dem hvis dere har råd til å reise

Ja - det må til en klarere og tydeligere dialog fra alle parter - helt klart. Det var derfor jeg laget denne tråden her også, for å få råd.Håper moren min ønsker det mer organisert også da 😉 Hun liker at man har fixa billetter og så er det iorden, og vi må noen ganger vente på de ekstra pengene som gjerne kommer i juni...Men det er likevel dem hun spør først , dette vet vi dessverre. Hun vil vite når dem vil dit, og dem vil være der i 3 uker i juli hver gang uavhengig hvilken sluttdato det faller seg på, det har blitt en vane. Det er ikke likestilt da synes jeg. Da mister jeg muligheten, det er ikke sjans. 

HI

Anonymkode: 744cf...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...