Gå til innhold

Søster får førsteretten til leiligheten i Spania


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min storesøster har nå i 10 år fått råderett over moren vår sin leilighet i Spania i sommerferien i juli hvert eneste år. Vi har såvidt fått dratt dit en uke ved 2 anledninger, for hun booker 3 uker om gangen hver juli, og hun gjør det på våren, hun og min mor er enige om dette. . Så da er ikke leiligheten tilgjengelig. Vi er ofte sent ute med å bestille det vet jeg.Det er pga det er dyre billetter og vi må av og til vente på feriepenger og skattepenger...sånn er det, regninger først -ferie etterpå.. Men da er det for sent i vår familie! Da får vi ikke bruke leiligheten pga søsteren min skal ha 3 uker.  I år er det kun 5 dager som er ledig pga søster. 1 uke av dette skal datteren til søsteren min være der alene med en venninne... Jaja, dette er jeg vant til. Vi får dra et annet sted. Hvert år sier moren min, at uansett - neste år er det garantert ledig til dere hvis dere bestemmer dere for å dra! Men hun klarer ikke si nei til søsteren min. Hun har ingen ordning på dette. Vi visste ikke at det IKKE var ledig i slutten av juli iår, ikke før vi skulle bestille. Ble litt dumt ja.. Moren min kommer med rare unnskyldninger om at det er så varmt der, at vi kan prøve neste år istedet, at vi kanskje ikke skulle dra noe sted osv!! Det blir verre for hvert år. Hun skrev igår at vi skal få fri tilgang 2 år på rad nå, men det tror jeg ikke før det skjer. 10 år på søster og 2 år på meg, jaja det er da noe. Hadde håpet vi kunne delt det mer rettferdig hvert år, men vet ikke hva som er mest rettferdig ordning? Dette er ingen konkurranse heller. Men det er ikke riktig å okkupere leiligheten hvert år 3 uker så vi blir helt låst, dem vet jo at vi også har ferien i juli. Vi har vært masse rundt omkring i verden, søsteren har bare vært i Spania i ferien. Moren min bruker  leiligheten sin i juni, og andre tider på året. Hva råder dere meg til her? Jeg synes jeg har vært tålmodig her. Vi får den samme slengt i trynet hver gang vi vil dra, selv om vi er tidligere ute til å bestille også. Søster har allerede booket eller avtalt med min mor når hun skal være der. 3 uker.

 

 

Anonymkode: 744cf...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eller hva med å bare snakke med søsteren din om dette? Få til en avtale med henne i stedet for din mor? Det må jo være det enkleste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må dere bare spare opp penger og kjøpe billige billetter tidlig. Vi kjøpte flybilletter i AUG og fikk dem til halve prisen av det de koster nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvorfor kan ikke dere booke leiligheten på våren dere og da? Dere må jo ikke har kjøpt biletter vel, før dere sier at vi vil være der i juli.

Anonymkode: 841e2...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuellt avtale at innen feks 1 feb skal det avklares hvem som har hvilke uker. Dette må kunne bestemmes av din mor. Har dere ikke penger da så har dere ikke penger. De fleste er jo ute i god tid med å planlegge ferie. Venter man for lenge er jo alt annet utsolgt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor kan ikke dere booke leiligheten på våren dere og da? Dere må jo ikke har kjøpt biletter vel, før dere sier at vi vil være der i juli.

Anonymkode: 841e2...791

Det kan vi jo forsåvidt. Men hvis søster bestiller billetter er det mer "sikkert" da tydeligvis, for det gjør hun så fort som mulig - da er det avgjort. Uten at vi vet det også. Så prøver moren min å få oss til å tenke Spania neste år i stedet kanskje?

HI

Anonymkode: 744cf...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det kan vi jo forsåvidt. Men hvis søster bestiller billetter er det mer "sikkert" da tydeligvis, for det gjør hun så fort som mulig - da er det avgjort. Uten at vi vet det også. Så prøver moren min å få oss til å tenke Spania neste år i stedet kanskje?

HI

Anonymkode: 744cf...1e8

Da sparer dere alt dere kan fra nå og booker biletter før henne. Hvorfor har dere ikke gjort det en eneste gang i løpet av 10 år? Hva sier søsteren din om dette da, dere å jo kunne komme til en enighet sammen?

Anonymkode: 841e2...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min storesøster har nå i 10 år fått råderett over moren vår sin leilighet i Spania i sommerferien i juli hvert eneste år. Vi har såvidt fått dratt dit en uke ved 2 anledninger, for hun booker 3 uker om gangen hver juli, og hun gjør det på våren, hun og min mor er enige om dette. . Så da er ikke leiligheten tilgjengelig. Vi er ofte sent ute med å bestille det vet jeg.Det er pga det er dyre billetter og vi må av og til vente på feriepenger og skattepenger...sånn er det, regninger først -ferie etterpå.. Men da er det for sent i vår familie! Da får vi ikke bruke leiligheten pga søsteren min skal ha 3 uker.  I år er det kun 5 dager som er ledig pga søster. 1 uke av dette skal datteren til søsteren min være der alene med en venninne... Jaja, dette er jeg vant til. Vi får dra et annet sted. Hvert år sier moren min, at uansett - neste år er det garantert ledig til dere hvis dere bestemmer dere for å dra! Men hun klarer ikke si nei til søsteren min. Hun har ingen ordning på dette. Vi visste ikke at det IKKE var ledig i slutten av juli iår, ikke før vi skulle bestille. Ble litt dumt ja.. Moren min kommer med rare unnskyldninger om at det er så varmt der, at vi kan prøve neste år istedet, at vi kanskje ikke skulle dra noe sted osv!! Det blir verre for hvert år. Hun skrev igår at vi skal få fri tilgang 2 år på rad nå, men det tror jeg ikke før det skjer. 10 år på søster og 2 år på meg, jaja det er da noe. Hadde håpet vi kunne delt det mer rettferdig hvert år, men vet ikke hva som er mest rettferdig ordning? Dette er ingen konkurranse heller. Men det er ikke riktig å okkupere leiligheten hvert år 3 uker så vi blir helt låst, dem vet jo at vi også har ferien i juli. Vi har vært masse rundt omkring i verden, søsteren har bare vært i Spania i ferien. Moren min bruker  leiligheten sin i juni, og andre tider på året. Hva råder dere meg til her? Jeg synes jeg har vært tålmodig her. Vi får den samme slengt i trynet hver gang vi vil dra, selv om vi er tidligere ute til å bestille også. Søster har allerede booket eller avtalt med min mor når hun skal være der. 3 uker.

 

 

Anonymkode: 744cf...1e8

Dra i påsken. 

Og si til mor di i REINE ord: "Så lenge du ALDRI klarer å si nei til min søster, så foretrekker du henne, favoriserer henne og forfordeler henne framfor meg. Håper hun viser takknemlighet og besøker deg på gamlehjemmet til gjengjeld."

Anonymkode: 80113...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dra i påsken. 

Og si til mor di i REINE ord: "Så lenge du ALDRI klarer å si nei til min søster, så foretrekker du henne, favoriserer henne og forfordeler henne framfor meg. Håper hun viser takknemlighet og besøker deg på gamlehjemmet til gjengjeld."

Anonymkode: 80113...fd8

Eller bare starter å ha en åpen dialog m mor og søster om saken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si allerede nå at juli neste år skal du ha den. Om du har kjøpt billetter eller ikke trenger da ikke de vite. De kjøper du når du har råd.

Anonymkode: c0979...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke bare ta en hvit løgn å si at dere har bestilt de billettene ? Eller hva med et familieråd der dere avtaler annen hvert år i juli ? Noen må ta tak i dette før det går for langt og da kan du likegjerne starte,  siden det er dere som har problemet med løsningen, eller den manglende løsningen som er nå.

Anonymkode: 9072a...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dra i påsken. 

Og si til mor di i REINE ord: "Så lenge du ALDRI klarer å si nei til min søster, så foretrekker du henne, favoriserer henne og forfordeler henne framfor meg. Håper hun viser takknemlighet og besøker deg på gamlehjemmet til gjengjeld."

Anonymkode: 80113...fd8

Jeg er såpass barnslig når det kommer til urett, spesielt innad i en familie, at jeg lett kunne sagt noe slikt. Jeg hadde følt at jeg var veldig tydelig i siste rekke og hadde nok endt opp med mindre kontakt med den delen av familien. Ikke pga leiligheten, men pga det min mor hadde vist meg med sine handlinger og ord.

Anonymkode: d44cd...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å dele opp sommeren i seks uker. Eks: Dere får siste i juni og to første i juli og hun de tre neste. Året etter bytter dere. 

Anonymkode: b5791...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med å dele opp sommeren i seks uker. Eks: Dere får siste i juni og to første i juli og hun de tre neste. Året etter bytter dere. 

Anonymkode: b5791...c21

De kan bare bruke den i juli, moren bruker den resten

Anonymkode: 841e2...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville spart litt i løpet av sommern og bestilt billetter i august september for neste år og henvise til at mamma så jeg skal få ha leiligheten 2 år på rad nå. Så ville jeg ha sagt at etter de 2 årene så må dere sette opp en fordeling av leiligheten. Enten 2 uker hver i juli og bytte annenhver år hvem som er først. 

Anonymkode: a766e...94d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er såpass barnslig når det kommer til urett, spesielt innad i en familie, at jeg lett kunne sagt noe slikt. Jeg hadde følt at jeg var veldig tydelig i siste rekke og hadde nok endt opp med mindre kontakt med den delen av familien. Ikke pga leiligheten, men pga det min mor hadde vist meg med sine handlinger og ord.

Anonymkode: d44cd...505

Ja,jeg også og jeg har redusert kontakt med noen i min familie, akkurat pga en sånn skjevfordeling sak. Her har vi prøvd alt, men når man har et familiemedlem som er ekspert på manipulering, så vinner man ikke noe verdens ting.

Men selvfølgelig, tenker at Hi gjerne bør prøve å få ordnet opp i det i første omgang. Går det ikke så går det ikke.

For  min familie og min del, så fant jeg ut at vi ville få det bedre hvis vi distanserte oss litt fra de det gjelder og det har fungert veldig fint. Det beste er å klare seg selv, selv om det er bittert å tenke på at noen får alt lagt rett i hendene. 

Anonymkode: 9072a...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er såpass barnslig når det kommer til urett, spesielt innad i en familie, at jeg lett kunne sagt noe slikt. Jeg hadde følt at jeg var veldig tydelig i siste rekke og hadde nok endt opp med mindre kontakt med den delen av familien. Ikke pga leiligheten, men pga det min mor hadde vist meg med sine handlinger og ord.

Anonymkode: d44cd...505

Hehe ja det er mildt sagt ubehagelig. Det verste er at dem virker veldig tilfredse med dette hvert år. Mamma skriver på meldinger, "du nå må vi bare roe dette ned" - jeg skriver tilbake at jeg bare tar opp det samme igjen, at hun ikke holder det hun lover fordi hun ikke kan si nei til storesøsteren. Det er bare trist.

HI

Anonymkode: 744cf...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hehe ja det er mildt sagt ubehagelig. Det verste er at dem virker veldig tilfredse med dette hvert år. Mamma skriver på meldinger, "du nå må vi bare roe dette ned" - jeg skriver tilbake at jeg bare tar opp det samme igjen, at hun ikke holder det hun lover fordi hun ikke kan si nei til storesøsteren. Det er bare trist.

HI

Anonymkode: 744cf...1e8

Hva sier storesøster til dette?

Anonymkode: 841e2...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja,jeg også og jeg har redusert kontakt med noen i min familie, akkurat pga en sånn skjevfordeling sak. Her har vi prøvd alt, men når man har et familiemedlem som er ekspert på manipulering, så vinner man ikke noe verdens ting.

Men selvfølgelig, tenker at Hi gjerne bør prøve å få ordnet opp i det i første omgang. Går det ikke så går det ikke.

For  min familie og min del, så fant jeg ut at vi ville få det bedre hvis vi distanserte oss litt fra de det gjelder og det har fungert veldig fint. Det beste er å klare seg selv, selv om det er bittert å tenke på at noen får alt lagt rett i hendene. 

Anonymkode: 9072a...622

Det er jeg også enig i. Jeg kjenner dem veldig godt, og vet å beskytte meg. Jeg må klare meg med smulene, og synes ihvertfall det kunne vært en åpning på 1 uke der iår , det var det ikke - såvidt det var 5 dager..Og mamma sa ingenting om dette før vi spurte. Hun kunne informert oss om det også. Men det turte hun ikke, hun satset på at vi ikke skulle dit så søster kunne få så lenge hun ville. Som vanlig.

HI

Anonymkode: 744cf...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er å samle mor og søster til en samtale der du spør om det er mulig å fordele Juli på deg og søsteren din. 2 uker hver. Annethvertår tidlig og sent. Om noen av dere ønsker å være der lengre en de to ukene så må det gjøres en avtale med mor. Men da sikrer dere hverandre i alle fall 14 dager hver hver juli. 

Om søsteren din ikke går med på dette, ja da er det vel ikke noe håp om forandring og hadde jeg vært deg hadde jeg funnet meg et annet ferieparadis å reise til. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok Da bruker du dette årets feriepenger / skattepenger og kjøper billige billetter for neste år allerede nå. 

Også gjør du det samme fremover.

Anonymkode: 708ed...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er jeg også enig i. Jeg kjenner dem veldig godt, og vet å beskytte meg. Jeg må klare meg med smulene, og synes ihvertfall det kunne vært en åpning på 1 uke der iår , det var det ikke - såvidt det var 5 dager..Og mamma sa ingenting om dette før vi spurte. Hun kunne informert oss om det også. Men det turte hun ikke, hun satset på at vi ikke skulle dit så søster kunne få så lenge hun ville. Som vanlig.

HI

Anonymkode: 744cf...1e8

Men ja det beste er å ikke være avhengig av andre. Men nå har jeg bedt moren min å tenke over hvordan hun skal gjøre dette fremover, bortsett fra de 2 årene på rad jeg skal ha, så må vi ha en ordning - hvis ikke så er jo ikke jeg med i dette og det har jeg jo egentlig aldri vært. 

HI

Anonymkode: 744cf...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...