Gå til innhold

Hva er gått galt når tenåringer er så grusomme og ondskapsfulle at de ler av en mann som drukner?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er ikke så sikker på om de er ondskapsfulle og grusomme jeg. Jeg tror derimot de ikke vet hvordan de skal forholde seg til døden og slike vanskelige ting, og tyr til latter for å ufarliggjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Optatium skrev:

Jeg er ikke så sikker på om de er ondskapsfulle og grusomme jeg. Jeg tror derimot de ikke vet hvordan de skal forholde seg til døden og slike vanskelige ting, og tyr til latter for å ufarliggjøre det. 

«Vi kommer ikke til å hjelpe deg. Ingen kommer til å hjelpe deg, din dumme jævel!»

Så de roper dette mens de ser på at han drukner, fordi de ikke vet hvordan de skal forholde seg til det døden? Snakk om å lage unnskyldninger for handlingene deres

Hi

Anonymkode: 63378...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kan du fatte og begripe hvor de unge har sin råskap fra"...

Nei, spør. Fra de voksne, antakelig.

Anonymkode: 80958...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Optatium skrev:

Jeg er ikke så sikker på om de er ondskapsfulle og grusomme jeg. Jeg tror derimot de ikke vet hvordan de skal forholde seg til døden og slike vanskelige ting, og tyr til latter for å ufarliggjøre det. 

Har du lest saken?! 

Det er FEM ungdommer i aldren 14-18 år som står å roper til en mann at "ingen kommer til å hjelpe deg, din dumme jævel". Mannen var ikke død, han var i nød, og ungdommene stod på land og filmet det hele og LO. Om ikke det var nok valgte de å legge filmen ut på internett i ettertid, når de visste at mannen var død. Å pakke disse ungdommene inn i bobleplast og unnskylde dem med at de ikke vet hvordan de skal forholde seg til vanskelige ting syns jeg er direkte respektløst mot den avdøde. De siste ordene han mannen hørte var "ingen kommer til å hjelpe deg, din dumme jævel". Jeg blir fysisk kvalm, faktisk. Disse ungdommene har nok gode kvaliteter også, men ingenting kan veie opp for denne grusomme og ondskapsfulle handlingen de gjorde her.

Det finnes ingen unnskyldninger. Ingen! 

Anonymkode: 8b972...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sykt,men dessverre er det jo litt slik nå også, ikke at de ler,men at de filmer ulykker, helt tragisk

Anonymkode: c5977...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva lærer dere barna deres? Lærer dere dem at ateisme er det som er sant, og at det egentlig ikke finnes noen moral? Det er problemet, utbredelse av sykdommen ateisme. Den bør utryddes. 

Når man (ungdommer, og gjerne deres foreldre) slutter å tro på noe som helst, så har man heller INGEN GRUNN, OVERHODET, TIL Å KALLE NOE ONDSKAP, HELLER.

Så, når man slutter å tro på ondskap (man kan ikke tru på en nullteori, som ateisme er, uten å slutte og tro på ondskap...) så ender det opp med at folk gjør slike ting som dette.

1) Hvorfor skal de redde ham?
2) Hvorfor er det ondt å le av ham?
3) Hvorfor er det ondt å la ham dø?

Kun religiøse kan svare på de spørsmålene. 

Personlig mener jeg at ja - de er fullstendig onde. De bør få 30 år i fengsel, det er nok betenkningstid. Kanskje de rekker å angre. 

Anonymkode: a2a4b...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva lærer dere barna deres? Lærer dere dem at ateisme er det som er sant, og at det egentlig ikke finnes noen moral? Det er problemet, utbredelse av sykdommen ateisme. Den bør utryddes. 

Når man (ungdommer, og gjerne deres foreldre) slutter å tro på noe som helst, så har man heller INGEN GRUNN, OVERHODET, TIL Å KALLE NOE ONDSKAP, HELLER.

Så, når man slutter å tro på ondskap (man kan ikke tru på en nullteori, som ateisme er, uten å slutte og tro på ondskap...) så ender det opp med at folk gjør slike ting som dette.

1) Hvorfor skal de redde ham?
2) Hvorfor er det ondt å le av ham?
3) Hvorfor er det ondt å la ham dø?

Kun religiøse kan svare på de spørsmålene. 

Personlig mener jeg at ja - de er fullstendig onde. De bør få 30 år i fengsel, det er nok betenkningstid. Kanskje de rekker å angre. 

Anonymkode: a2a4b...af4

Oj...bare oj...du virker ikke helt rett skrudd sammen

Anonymkode: 5df8c...04d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oj...bare oj...du virker ikke helt rett skrudd sammen

Anonymkode: 5df8c...04d

Du klarer ikke engang å svare ordentlig? Kommer bare med et merkelig, svakt, personangrep. Hmm.. jaja.. ;) 

Det betyr at jeg har rett, da.

Anonymkode: a2a4b...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du klarer ikke engang å svare ordentlig? Kommer bare med et merkelig, svakt, personangrep. Hmm.. jaja.. ;) 

Det betyr at jeg har rett, da.

Anonymkode: a2a4b...af4

At noe har blitt sagt er ikke synonymt med at det er rett, eller at det stemmer. Ateisme og moralfilosofi, eller mangel på sådan, går ikke hånd i hånd. Moralfilosofi er eldre enn kristendommen, så om det var dit du var på vei kan du rulle inn igjen.

 

Hva som har gått galt? Det aller meste vil jeg si. Hadde min sønn gjort noe så grusomt ville jeg anmeldt ham. Å være så blottet for empati som disse tenåringene var i det øyeblikket, er skummelt! De burde dras for retten for medvirkning til dødsårsaken, de hadde alle muligheter til å skaffe hjelp, de bare gadd ikke..

Anonymkode: a0de1...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble desverre ikke overrasket. Det er jo bare å se seg rundt i byen der du bor, hvor mange stiller opp når noen skader seg eller det skjer noe som ikke er greit skjer. "Nabokjærringa" i oss tror jeg forsvinner mer og mer, vi skal passe på vårt og oss selv. Andre får seile sin egen sjø såfremt det ikke går utover oss. Det er bare å se på hvem bryr seg som ble laget for noen år siden: 

 

Det er ikke helt det samme, men det viser hvor lite vi faktisk ønsker å være endel av det som skjer rundt oss. Som jeg sier til mine barn: står du å ser på noen slår eller mobber andre, er du like ille som den som slår eller mobber. Du griper inn eller finner noen som kan hjelpe. Står du bare å ser, viser du at dette er greit og da er du faktisk like ille som de som gjør det. Det samme har de fått beskjed om når de har spurt om å dra til stranden alene, men da har jeg spurt: er du gammel nok til å hjelpe ett menneske som drukner? Er du gammel nok til å leve med at du ikke klarte å hjelpe ett menneske som druknet, dette må du leve med resten av livet? Jeg forventer faktisk at ungene hjelper, bryr seg og gjør noe når de ser noe. Om de gjør noe fysisk er ikke så farlig, men de skal skaffe hjelp og gjøre det de kan, de skal ikke bare tenke andre gjør noe. 

Ja, jeg hjalp ikke en narkoman mann som falt på andre siden av gata for litt siden. Jeg kjente jeg vegret meg veldig, håpet han reiste seg kjapt noe han heldigvis gjorde. Hadde han ikke gjort det, hadde jeg gjort noe men jeg irriterer meg veldig over at jeg fikk den følelsen jeg gjorde. For jeg mener det er en selvfølge å hjelpe, men vi er pingler og vi reagerer nok feil i mange sammenhenger. Disse guttene er nok bare ett eksempel på dette og at litt normal folkeskikk og oppdragelse ikke er som den engang var. 

Anonymkode: c979c...340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du lest saken?! 

Det er FEM ungdommer i aldren 14-18 år som står å roper til en mann at "ingen kommer til å hjelpe deg, din dumme jævel". Mannen var ikke død, han var i nød, og ungdommene stod på land og filmet det hele og LO. Om ikke det var nok valgte de å legge filmen ut på internett i ettertid, når de visste at mannen var død. Å pakke disse ungdommene inn i bobleplast og unnskylde dem med at de ikke vet hvordan de skal forholde seg til vanskelige ting syns jeg er direkte respektløst mot den avdøde. De siste ordene han mannen hørte var "ingen kommer til å hjelpe deg, din dumme jævel". Jeg blir fysisk kvalm, faktisk. Disse ungdommene har nok gode kvaliteter også, men ingenting kan veie opp for denne grusomme og ondskapsfulle handlingen de gjorde her.

Det finnes ingen unnskyldninger. Ingen! 

Anonymkode: 8b972...8ad

Takk for at satte ord på akkurat det jeg tenkte, men ikke klarte å uttrykke når jeg svarte det innlegget.

Hi

Anonymkode: 63378...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike hendelser mener jeg er et alvorlig faresignal på et samfunn som er i ferd med å råtne innenfra, og som vil falle fra hverandre. Historien er full av store riker i historien som har blitt ødelagt når de har blitt for selvgode, de har begynt å ødelegge seg selv innenfra. Jeg tror USA er et godt eksempel på det om de ikke greier å snu nå. Men slik som de velger og den presidenten de har bærer ikke akkurat store håp for fremtiden der. Det skapes ufred og polariseringer, forskjeller øker, egosimen florerer. Når det blir for mye av det vil man ikke greie å stoppe det. USA har enormt mye positivt, men greier de ikke å snu snart så tror jeg det går ille. Og mye av vesten følger etter. Det er kanskje ikke å forvente når vi er første som opplever at intelligensen faktisk går ned i befolkningen - og det er miljøskapt.

Det sier jo også mye at lovforslaget i Florida om at man er pliktig å hjelpe noen i akutt nød, i det minste ringe et nødnummer og varsle, aldri ble vedtatt. Da åpner de for nye slike saker, selv om de sier de "håper" det ikke vil skje igjen. Ansvarsfraskrivelse i alle ledd - fra disse ungdommene til politikerne og rettssystemet.

Anonymkode: b13b2...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg beklager, jeg hadde ikke lest dette innlegget. Men jeg svarte på mer generelt nivå. Mange ungdommer klarer ikke håndtere slike ting, de vet ikke hva de skal gjøre med slike følelser og episoder. Men det er en stor forskjell på å flire og fnise litt i usikkerhet, og dette som dere skriver om her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hva lærer dere barna deres? Lærer dere dem at ateisme er det som er sant, og at det egentlig ikke finnes noen moral? Det er problemet, utbredelse av sykdommen ateisme. Den bør utryddes. 

Når man (ungdommer, og gjerne deres foreldre) slutter å tro på noe som helst, så har man heller INGEN GRUNN, OVERHODET, TIL Å KALLE NOE ONDSKAP, HELLER.

Så, når man slutter å tro på ondskap (man kan ikke tru på en nullteori, som ateisme er, uten å slutte og tro på ondskap...) så ender det opp med at folk gjør slike ting som dette.

1) Hvorfor skal de redde ham?
2) Hvorfor er det ondt å le av ham?
3) Hvorfor er det ondt å la ham dø?

Kun religiøse kan svare på de spørsmålene. 

Personlig mener jeg at ja - de er fullstendig onde. De bør få 30 år i fengsel, det er nok betenkningstid. Kanskje de rekker å angre. 

Anonymkode: a2a4b...af4

De fleste her inne er vel strengt tatt ikke gode forbilder for barna sine i det hele tatt. Det ser man i tråd etter tråd. Mobbing,trakkasering, og en generell nedlatende og stygg tone, er den røde tråd gjennom de fleste innlegg her inne. 

Det er ikke rart at det oppfostres onskapsfulle og mindre intelligente monster uten et snev av empati. Dagens ungdom går ikke en fin fremtid i møte..

Mener også at de bør få straff som fortjent, for i.o.m at ikke foreldrene har klart å gjøre anstendige mennesker av de, så får de heller lære på den harde måten, så kan de takke foreldrene for uføret de har havnet i. 

Anonymkode: 0a32a...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokkerende. Men er vel en del av en større trend, der vi er blitt mer opptatt av å filme og dokumentere det som skjer enn å hjelpe. Er ikke bare ungdommer som svikter der. Var det ikke nylig en hendelse i Sverige, der folk ikke bare hadde unnlatt å hjelpe de druknende, men også hindret nødetatene i sitt arbeid?

Og så kan man undre på om all volden vi ser på film/spill gjør oss litt for «vant» med å se vold/død og at dette lammer oss litt når vi opplever det IRL. Bare en spekulasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Hjertefru skrev:

Sjokkerende. Men er vel en del av en større trend, der vi er blitt mer opptatt av å filme og dokumentere det som skjer enn å hjelpe. Er ikke bare ungdommer som svikter der. Var det ikke nylig en hendelse i Sverige, der folk ikke bare hadde unnlatt å hjelpe de druknende, men også hindret nødetatene i sitt arbeid?

Og så kan man undre på om all volden vi ser på film/spill gjør oss litt for «vant» med å se vold/død og at dette lammer oss litt når vi opplever det IRL. Bare en spekulasjon.

Jo, det er riktig, det var en sånn hendelse i Sverige, voksne folk hadde løftet ungene opp på skuldrene sine slik at de skulle kunne se bedre og noen hadde hindret nødetatene i sitt arbeid. Det er en skremmende fremtid vi alle går i møte hvis det fortsetter i denne stilen her..

Anonymkode: 0a32a...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva som har gått galt? Det aller meste vil jeg si. Hadde min sønn gjort noe så grusomt ville jeg anmeldt ham. Å være så blottet for empati som disse tenåringene var i det øyeblikket, er skummelt! De burde dras for retten for medvirkning til dødsårsaken, de hadde alle muligheter til å skaffe hjelp, de bare gadd ikke..

Anonymkode: a0de1...663

Her til lands kunne du sikkert gjort det, men dette skjedde altså i Florida - en "cowboystat".

Er vel ikke så mye hjelp i å anmelde noen, med mindre man kan vise til at de brøt loven?

For alt du vet er det ikke engang sikkert at de har en moralfilosofi som vi kan identifisere oss med.

Anonymkode: d2dd2...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hva lærer dere barna deres? Lærer dere dem at ateisme er det som er sant, og at det egentlig ikke finnes noen moral? Det er problemet, utbredelse av sykdommen ateisme. Den bør utryddes. 

Når man (ungdommer, og gjerne deres foreldre) slutter å tro på noe som helst, så har man heller INGEN GRUNN, OVERHODET, TIL Å KALLE NOE ONDSKAP, HELLER.

Så, når man slutter å tro på ondskap (man kan ikke tru på en nullteori, som ateisme er, uten å slutte og tro på ondskap...) så ender det opp med at folk gjør slike ting som dette.

1) Hvorfor skal de redde ham?
2) Hvorfor er det ondt å le av ham?
3) Hvorfor er det ondt å la ham dø?

Kun religiøse kan svare på de spørsmålene. 

Personlig mener jeg at ja - de er fullstendig onde. De bør få 30 år i fengsel, det er nok betenkningstid. Kanskje de rekker å angre. 

Anonymkode: a2a4b...af4

Dette var et svært merkelig svar, jeg skjønner faktisk ikke hvor du vil hen?

Selvsagt finnes det ondskap uavhengig av religion, nøyaktig det samme gjelder kjærlighet. 

Disse ungdommene er noen kvalme, onde og i mangel av normale følelser, og tydelig mangler det noe vesentlig mtp oppdragelse.

Anonymkode: 76e7f...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt dere som trekker inn religion og at Florida er en cowboystat».

Å ikke hjelpe en som er i ferd med å drukne er fullstendig uakseptabelt i enhver kultur, så har ingenting med det å gjøre.

Det er ikke typisk for amerikanere å unnlate å hjelpe folk i nød, heller tvert om. At de ikke er strafferettslig ansvarlig betyr ikke at handlingen aksepteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...