Gå til innhold

Får barna deres lov å spise frokost og kveldsmat foran tv?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ja, men ikke i helger. Frokost blir som regel spist i barnehagen. Spiser middag sammen hver dag uten skjerm. I helgene spiser vi alle måltider sammen rundt bordet. 2 og 4 år. 

Anonymkode: 735f1...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei!!

Anonymkode: 527ad...d49

Og det er helt greit 😘

Anonymkode: d688e...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgene hender det at de får spise frokost i stua mens de ser på tv, men ellers spiser vi som oftest på kjøkkenet. 

Anonymkode: dfe31...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser alle måltider sammen som familie, ved spisebordet. Ingen unntak. Sønnen vår er 2 1/2 år. Ettersom vi aldri har veket fra dette, vet han ikke at det finnes alternativer (enda). Jeg er vokst opp med minimalt med TV og håper vi kan fortsette slik som dette i mange år, men er åpen for at ting kan endre seg.

Anonymkode: 9a1bc...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. De får ikke sitte foran skjermer før de er minst fire år gamle. 

Anonymkode: 3eaba...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men ikke alltid. Hun er 2.5 og spiser gjerne foran barnetv mens jeg ordner meg på badet på morgenen. Når vi spiser sammen spiser vi alltid ved kjøkkenbordet, men hvis det kun er hun som skal ha mat får hun spise på stua såfremt det ikke er yoghurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i ukedagene, på helg spiser vi sammen rundt kjøkkenbordet..Kveldsmat spiser de der de vil...

Anonymkode: 4ede4...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

10 og 12. 

Som generell regel har vi ikke skjermer på før skoletid, altså under frokosten. Og i helgene spiser vi frokost rundt spisebordet sammen. 

Men en sjelden gang hvis det er noe ekstra koselig på tv, kan vi ta kveldsmaten ut i stua og se tv samtidig. Da hender det vi gjør litt mer ut av maten også, f eks har ost og kjeks. (Bra det fins støvsugere...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spises fredagspizza foran TVen en gang i blant. Noen ganger får de toast til Barne-TV, men aldri frokost i stuen. 

Anonymkode: 188ad...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer, men tilstreber minst mulig spising foran TV, da jeg i utgangspunktet er i mot det.

Jeg tar med meg 3-åringen på skogstur 2-3 ganger i uka. For to dager siden var vi nesten en time i skogen etter barnehagen. Der koset vi oss med kakao og jeg hadde fullt fokus på henne og samtalen mellom oss. Da vi kom hjem inntok hun middagen foran tv-en og det tenkte jeg var helt ok. 

Anonymkode: 0cb54...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det varierer, men tilstreber minst mulig spising foran TV, da jeg i utgangspunktet er i mot det.

Jeg tar med meg 3-åringen på skogstur 2-3 ganger i uka. For to dager siden var vi nesten en time i skogen etter barnehagen. Der koset vi oss med kakao og jeg hadde fullt fokus på henne og samtalen mellom oss. Da vi kom hjem inntok hun middagen foran tv-en og det tenkte jeg var helt ok. 

Anonymkode: 0cb54...ec5

Jøss. Det var en lang forsvarstale på et enkelt spørsmål. 

Bare av nysgjerrighet - hva ille kan skje om barnet får spise kvelds foran tv uten å ha vært ute i skogen i en time?

Anonymkode: d688e...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jøss. Det var en lang forsvarstale på et enkelt spørsmål. 

Bare av nysgjerrighet - hva ille kan skje om barnet får spise kvelds foran tv uten å ha vært ute i skogen i en time?

Anonymkode: d688e...767

Hehe. Hvor ser du at jeg skrev at det kan være ille å spise foran TV uten å ha vært i skogen først?

Sakens kjerne er at jeg vil helst venne barnet til god atmosfære rundt måltider, da måltid også er en sosial arena. Det føles ikke særlig bra å sette henne foran TV med mat, men av og til er det jo greit

Anonymkode: 0cb54...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får ha iPad når det bare er de to som spiser. 4 og 5 år gamle. Spiser vi alle sammen, vet de at iPaden må bort. (Samme gjelder jo såklart for telefonene til oss voksne.)

 

De får spise i stua, men som oftest ved spisebordet. Kommer litt an på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo ofte en balanse mellom hva som er lettvint (tv) og hva som er bra for barnet (ro, sosialt samvær med forelder, gode måltidsrutiner osv.). Alt med måte - men å spise både frokost og kveldsmat foran tv-en alle ukedager virker skikkelig kjipt/lettvint på meg. Tar forbehold om aleneforeldre osv.

Anonymkode: 9a1bc...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri på TV om morgenen /før barnehagen.

Vi spiser middag i 16-tida og har ikke på barne-TV før kl 17, så sa blir det ikke TV til middag heller.

Anonymkode: cbc39...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke så strenge på det vi. Når de har vært i bhg i maaange timer, er det godt å sitte i sofaen med bena opp med et pledd i fanget og spise 😊 Noen ganger spiser vi middag der også. Men som oftest frokost og middag på kjøkkenet og kveldsmat i stua. 

Anonymkode: 69a6c...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel ikke. Vi har skjerm-nekt før frokost 7 dager i uken, og vi spiser ikke foran TV-en. Måltid= sosial tid. Kan skje en svært sjelden gang at det blir pizza og film kombinert, men det er ikke en norm hos oss. :) 

Anonymkode: 8929d...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser alle måltider ved spisebordet, ingen spising i sofa. Men med vendbar TV går det fint an å se TV mens man spiser innimellom. Aldri frokost og lunsj. Middag i helgene og kveldsmat i ukedagene spises av og til med TV på. 

Anonymkode: d26f7...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...