Gå til innhold

Noen som vet om miste av førerkort, bøter ol.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Oj, tror du faktisk at både bot og soning blir glemt?! Ingen sjanse for det, nei. Ting tar bare tid. Skjønner det er surt og kjipt å skulle gjøre innhugg i familiens økonomi pga dette, men det er jo litt av hensikten bak en slik straff, å forebygge at det skjer igjen. Nå vet jeg ikke hva mannen din ble tatt for, men for å få fengselsstraff og såpass høy bot, er det ikke småting akkurat. Å kjøre for fort, fyllekjøre og lignende er jo potensielt dødelig for både seg selv og ikke minst andre.

Anonymkode: a160f...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det kan vel bli foreldet hvis det går mer enn 2 år f.eks? Da kan han kanskje bare hente det hos politiet?

Anonymkode: 7da98...3b3

Er du seriøs nå?

Anonymkode: 5c806...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Samboeren min mistet førerkortet i fjord sommer/høst. Fikk 2 års sperrefrist og fengselsstraff. Var i retten og erkjente forholdene og fikk da beskjed om dette kort tid etter hendelsen.

Nå har vi ikke hørt noe enda, har ikke mottatt noe krav/bot, har ikke fått noen papirer på dette, eller blitt innkalt til soning. Har gitt beskjed om at det passer best å sone vinterstid pga arbeidssituasjonen, noe som skulle bli tatt hensyn til.

Var inne på vegvesenets side her forleden hvor førerkortene kommer opp, slik de gjør når man har førerkort.

Noen som vet noe om hvor lang tid dette kan ta? evt når er det for sent?

Vi håper jo selvfølgelig at det er blitt en forglemmelse, og at verken boten eller innkallelsen til soning aldri kommer.

Anonymkode: 7da98...3b3

Sperrefrist får vel bare de som aldri har hatt sertifikatet?

Anonymkode: 5c806...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Sperrefrist får vel bare de som aldri har hatt sertifikatet?

Anonymkode: 5c806...c86

Postet litt fort

Eller som har kjørt i periode hvor de har mistet lappen

Anonymkode: 5c806...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Unødvendig kommentar faktisk. Alle kan vel gjøre dumme ting uten å få idiotstempel. Du vet ingenting om han. Takk da :)

Anonymkode: 7da98...3b3

Jeg vet nok! Han er typen som setter andre menneskers liv i stor fare for så å sitte å håpe at han slipper unna. 

Anonymkode: 86401...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Unødvendig kommentar faktisk. Alle kan vel gjøre dumme ting uten å få idiotstempel. Du vet ingenting om han. Takk da :)

Anonymkode: 7da98...3b3

Alle kan gjøre en dum ting, men to års sperrefrist sier vel sitt? Må man ikke gjøre noe dumt minst to ganger for å få det?

Først mister du lappen, også kjører du mens du er uten førerkort og får sperrefrist for når du kan kjøre opp igjen?

Vanligvis 6 mnd, men siden det er 2 år, pluss fengsel, pluss bot, da er det vel ganske alvorlig?

Sperrefrist er et annet ord for utsettelse, så det gis til de som ikke er gamle nok eller til de som kjører uten lappen av andre grunner....

Anonymkode: 6d256...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Nei, han har en privat avtale som ikke innebærer feriepenger, sikkert dumt, men ikke noe jeg får gjort noe med. 

 

Anonymkode: 7da98...3b3

Mener du at han ikke får utbetalt feriepenger av arbeidsgiver? I så fall så er det ulovlig, så her bør arbeidsgiver også anmeldes og få bot!

Anonymkode: 57efc...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Mener du at han ikke får utbetalt feriepenger av arbeidsgiver? I så fall så er det ulovlig, så her bør arbeidsgiver også anmeldes og få bot!

Anonymkode: 57efc...150

Skulle til å skrive det samme.. 

Man kan lage en privat avtale som gir bedre vilkår enn loven, men man kan ikke lage en avtale som gir dårligere vilkår. 

Feriepenger er en lovbestemt rettighet, så den kan man ikke gå bort fra i en privat avtale 

Anonymkode: 6d256...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes jeg ikke akkurat vi er noe snille til ts. 

 

Vettu, vi er mennesker og mennesker kan gjøre feil. Forstår godt at du håper saken blir borte i systemet. Er sjeldent mange som har nok til å plutselig betale en bot med de satsene vi har på avgifter i dag. Samtidig som at man har daglige familie utgifter etc.

 

At saken kan foreldres er jo i grunn sant. Bare usikker på hvor lang. Les i straffeprosessloven elsn 🙂

Systemet ellers er som sagt sprengt. Med lang vente tid. Håper dere finner ut av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man mister førerkortet i to år må ha ta full ny førerprøve for å få det tilbake. Det følger av tapsforskiften, og sikkert at dommen hans også. Innkallingen til soning kommer vel til vinteren hvis der ble forespeilet det.

Anonymkode: a8ee1...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke moralisere, men svare deg på det du spør om...

Foreldelsesfristen er 2 eller 5 år avhengig av lengde på fengselsdommen. Bøter kan ha opptil ti års foreldelsesfrist. 

Anonymkode: f82d9...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Postet litt fort

Eller som har kjørt i periode hvor de har mistet lappen

Anonymkode: 5c806...c86

Da var det kanskje ikke sperrefrist jeg mente, men mistet for 2 år heter det kanskje.

Anonymkode: 7da98...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, *Ninnin* skrev:

Her synes jeg ikke akkurat vi er noe snille til ts. 

 

Vettu, vi er mennesker og mennesker kan gjøre feil. Forstår godt at du håper saken blir borte i systemet. Er sjeldent mange som har nok til å plutselig betale en bot med de satsene vi har på avgifter i dag. Samtidig som at man har daglige familie utgifter etc.

 

At saken kan foreldres er jo i grunn sant. Bare usikker på hvor lang. Les i straffeprosessloven elsn 🙂

Systemet ellers er som sagt sprengt. Med lang vente tid. Håper dere finner ut av det. 

Takk :)

Anonymkode: 7da98...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alle kan gjøre en dum ting, men to års sperrefrist sier vel sitt? Må man ikke gjøre noe dumt minst to ganger for å få det?

Først mister du lappen, også kjører du mens du er uten førerkort og får sperrefrist for når du kan kjøre opp igjen?

Vanligvis 6 mnd, men siden det er 2 år, pluss fengsel, pluss bot, da er det vel ganske alvorlig?

Sperrefrist er et annet ord for utsettelse, så det gis til de som ikke er gamle nok eller til de som kjører uten lappen av andre grunner....

Anonymkode: 6d256...ba9

Nei fylle kjører du over 1i promille så mister du det automatisk for minimum to år. I tillegg ril ganske så stor bot og soning!!

Anonymkode: cf576...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alle kan gjøre en dum ting, men to års sperrefrist sier vel sitt? Må man ikke gjøre noe dumt minst to ganger for å få det?

Først mister du lappen, også kjører du mens du er uten førerkort og får sperrefrist for når du kan kjøre opp igjen?

Vanligvis 6 mnd, men siden det er 2 år, pluss fengsel, pluss bot, da er det vel ganske alvorlig?

Sperrefrist er et annet ord for utsettelse, så det gis til de som ikke er gamle nok eller til de som kjører uten lappen av andre grunner....

Anonymkode: 6d256...ba9

Nei fylle kjører du over 1i promille så mister du det automatisk for minimum to år. I tillegg ril ganske så stor bot og soning!!

Anonymkode: cf576...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei fylle kjører du over 1i promille så mister du det automatisk for minimum to år. I tillegg ril ganske så stor bot og soning!!

Anonymkode: cf576...5f7

Og det er ikke ganske alvorlig mener du?

Uansett er det forskjell på å miste lappen og få sperrefrist, sperrefrist brukes om du kjører uten lappen, det er en utsettelse på å få ta lappen.

Så da har mannen til hi kjørt uten lappen, men over 1 i promille da mener du, og det er ikke alvolig?

Anonymkode: 6d256...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fem år foreldelsesfrist for straffer på inntil ett år fra dommen er rettskraftig. Så om dere ikke har hørt noe om 4,5 år, så kan dere slappe av.

Anonymkode: ddb6f...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette høres merkelig ut, Hi. Jeg har vært borti et lignende forhold, hvor han i forholdet mistet lappen for to år og bot, og hun var den som tok mest ansvar for økonomien i det. Den mannen hadde også liksom private avtaler med arbeidsgiver.

Jeg er klar over at det er mye jeg ikke vet om dere som par, men jeg er litt redd for at du er både naiv og dumsnill med mannen din. Som andre sier - om mannen din har en privat avtale om feriepenger, da må den være bedre enn det loven sier. Har han det, da skal han også få feriepenger. Hvis han ikke får feriepenger og har en dårligere avtale, da driver arbeidsgiver ulovlig... eller mannen din har en avtale som ganger ham, men som du ikke vet hele omfanget av. Jeg frykter det siste, og at du også er så dum at du velger å betale hele eller deler av boten hans med dine penger.

Jeg tror alle kan forstå følelsen din med at du ønsker dere slipper boten og fengsel siden dere tydeligvis har en anstrengt økonomi. Men det at du går rundt og håper så på det betyr egentlig at du ikke har akseptert at mannen din har påført seg, og indirekte familien, en større belastning enn dere har råd til. Du har ikke akseptert det fullt ut, og likevel er det du som forsøker å ordne opp. Det er IKKE du som skal betale hans bot! La ham slite med det, la ham søke å få det delt opp, la ham jobbe ekstra, la ham kjenne på dette over tid. Det er helt hinsides dumt av deg om du velger å betale hans bot. Hvis du likevel er dum nok til å gjøre det, la det i så fall være et formelt lån han tar opp hos deg, og gjør det skriftlig slik at du får tilbake pengene fra ham, og ikke minst også en avbetalingsplan på hvordan han skal betale deg tilbake (f.eks. med en ekstrajobb) og når de skal være tilbakebetalt.

Anonymkode: bbe9f...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg synes dette høres merkelig ut, Hi. Jeg har vært borti et lignende forhold, hvor han i forholdet mistet lappen for to år og bot, og hun var den som tok mest ansvar for økonomien i det. Den mannen hadde også liksom private avtaler med arbeidsgiver.

Jeg er klar over at det er mye jeg ikke vet om dere som par, men jeg er litt redd for at du er både naiv og dumsnill med mannen din. Som andre sier - om mannen din har en privat avtale om feriepenger, da må den være bedre enn det loven sier. Har han det, da skal han også få feriepenger. Hvis han ikke får feriepenger og har en dårligere avtale, da driver arbeidsgiver ulovlig... eller mannen din har en avtale som ganger ham, men som du ikke vet hele omfanget av. Jeg frykter det siste, og at du også er så dum at du velger å betale hele eller deler av boten hans med dine penger.

Jeg tror alle kan forstå følelsen din med at du ønsker dere slipper boten og fengsel siden dere tydeligvis har en anstrengt økonomi. Men det at du går rundt og håper så på det betyr egentlig at du ikke har akseptert at mannen din har påført seg, og indirekte familien, en større belastning enn dere har råd til. Du har ikke akseptert det fullt ut, og likevel er det du som forsøker å ordne opp. Det er IKKE du som skal betale hans bot! La ham slite med det, la ham søke å få det delt opp, la ham jobbe ekstra, la ham kjenne på dette over tid. Det er helt hinsides dumt av deg om du velger å betale hans bot. Hvis du likevel er dum nok til å gjøre det, la det i så fall være et formelt lån han tar opp hos deg, og gjør det skriftlig slik at du får tilbake pengene fra ham, og ikke minst også en avbetalingsplan på hvordan han skal betale deg tilbake (f.eks. med en ekstrajobb) og når de skal være tilbakebetalt.

Anonymkode: bbe9f...f80

Videre - du skriver ikke hvor lang fengselsstraff han skal ha. Husk at da mister han også lønnen sin, så han må spare opp penger for å dekke sin del av utgiftene til bolig og barnet mens han sitter i fengsel.

Det er fint å støtte ham om han selv er villig til å rydde opp, men ikke vær dumsnill. Uten å legge ut for mye så sitter hun jeg vet om med enorme problemer som hun vil ha i mange, mange år pga. at hun var for snill og ekstremt naiv og lot seg manipulere til å "hjelpe for familiens skyld". Du ønsker ikke komme dit.

Anonymkode: bbe9f...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om alt som ligger bak, og ja, vet også hvorfor denne avtalen med arbeidsgiver, men det er jo ikke viktig for utfallet av verken boten eller andre ting.

Nei, jeg skriver ikke hvor lang fengselsstraff, men der er heller ikke vesentlig for utfallet. Jeg har ikke engang skrevet hvor høy boten er, men det er jo ikke viktig.

Vi har fullstendig felles økonomi, som jeg har full innsikt i, og råderett over fordi han har veldig dårlig økonomistyring, og har gitt meg myndighet både til å styre, og han har bedt meg om å begrense han der det er nødvendig.
Vi har ikke dine og mine penger. Vi har kun våre penger.
jeg har heller ikke noen oppsparte midler, slik at han kan låne hos meg.

Jeg har akseptert det han har gjort, og prøver jo ikke på noen måte å ordne opp i det, selv om jeg prøver å få klarhet i om det på noen som helst måte er mulig at boten ikke kommer.

Ja, mulig jeg er dumsnill som gidder å leve med en slik mann, men det får nå være mitt valg. Han har gode og dårlige sider som vi sikkert har alle sammen.

Anonymkode: 7da98...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet om alt som ligger bak, og ja, vet også hvorfor denne avtalen med arbeidsgiver, men det er jo ikke viktig for utfallet av verken boten eller andre ting.

Nei, jeg skriver ikke hvor lang fengselsstraff, men der er heller ikke vesentlig for utfallet. Jeg har ikke engang skrevet hvor høy boten er, men det er jo ikke viktig.

Vi har fullstendig felles økonomi, som jeg har full innsikt i, og råderett over fordi han har veldig dårlig økonomistyring, og har gitt meg myndighet både til å styre, og han har bedt meg om å begrense han der det er nødvendig.
Vi har ikke dine og mine penger. Vi har kun våre penger.
jeg har heller ikke noen oppsparte midler, slik at han kan låne hos meg.

Jeg har akseptert det han har gjort, og prøver jo ikke på noen måte å ordne opp i det, selv om jeg prøver å få klarhet i om det på noen som helst måte er mulig at boten ikke kommer.

Ja, mulig jeg er dumsnill som gidder å leve med en slik mann, men det får nå være mitt valg. Han har gode og dårlige sider som vi sikkert har alle sammen.

Anonymkode: 7da98...3b3

Selvfølgelig er avtalen med arbeidsgiver viktig - om mannen din har en ulovlig dårlig avtale med sin arbeidsgiver betyr det at din mann kommer til å betale mindre av sin egen bot.

Beklager å si det, men du virker like naiv og dumsnill som hun jeg vet om. Og jada, hun lullet seg også inn i troen på at hun hadde kontroll fordi han hadde overlatt styringen av økonomien til henne. Han hadde også ulovlige avtaler med sin arbeidsgiver som gjorde at han på sikt nok kommer bedre ut av det, men ikke hun. Hun så også på økonomien som felles og var den som brukte sine feriepenger på hans bot.

Skal du bruke dine feriepenger til å betale hans bot bør du gjøre det til et formelt, skriftlig lån.

Og jada, mannen til hun jeg vet om hadde også gode sider. Men det er hun og barna som må lide, det er de som må forsake. Og jada, han hadde også lært første gang han mistet lappen, selvfølgelig hadde han det...

Og jo, du forsøke å ordne opp i det når du allerede har planlagt at du skal bruke av dine feriepenger til å betale hans bot.

Hva har han gjort for å tjene ekstra i alle månedene etter han fikk denne boten? Hvilken plan har han for å tjene ekstra i tiden fremover for å dekke opp for boten og fengselsoppholdet som medfører tapt lønn?

Du velger å dele livet ditt med en mann som setter andre liv i fare og en mann som ikke er i stand til å ta vare på seg selv. Og pga. dette legger han en enorm belastning på deg og det er ikke bra for barna heller. Du fungerer som hans mor/støttekontakt.

Anonymkode: bbe9f...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av meg ble innkalt til soning nesten tre år etter en fyllekjøring. Tro meg, de glemmer han ikke. 

Anonymkode: f8f2b...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og det er ikke ganske alvorlig mener du?

Uansett er det forskjell på å miste lappen og få sperrefrist, sperrefrist brukes om du kjører uten lappen, det er en utsettelse på å få ta lappen.

Så da har mannen til hi kjørt uten lappen, men over 1 i promille da mener du, og det er ikke alvolig?

Anonymkode: 6d256...ba9

Har jeg nevnt noe som helst sted at det ikke er alvorlig?? Jeg ville bare påpeke at mannen til hi garantert fyllekjørte medhørende promille. Det har ikke vert nevnt i tråden men det er garantert det som skjedde. Dessverre har jeg forhånds erfaring med det.(nei ikke meg)

Anonymkode: cf576...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...