Gå til innhold

Noen som vet om miste av førerkort, bøter ol.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Samboeren min mistet førerkortet i fjord sommer/høst. Fikk 2 års sperrefrist og fengselsstraff. Var i retten og erkjente forholdene og fikk da beskjed om dette kort tid etter hendelsen.

Nå har vi ikke hørt noe enda, har ikke mottatt noe krav/bot, har ikke fått noen papirer på dette, eller blitt innkalt til soning. Har gitt beskjed om at det passer best å sone vinterstid pga arbeidssituasjonen, noe som skulle bli tatt hensyn til.

Var inne på vegvesenets side her forleden hvor førerkortene kommer opp, slik de gjør når man har førerkort.

Noen som vet noe om hvor lang tid dette kan ta? evt når er det for sent?

Vi håper jo selvfølgelig at det er blitt en forglemmelse, og at verken boten eller innkallelsen til soning aldri kommer.

Anonymkode: 7da98...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis de har glemt han, så har de nok glemt at han kan få førerkort igjen, også. Men det er kanskje like greit?

Anonymkode: 0d8ba...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Samboeren min mistet førerkortet i fjord sommer/høst. Fikk 2 års sperrefrist og fengselsstraff. Var i retten og erkjente forholdene og fikk da beskjed om dette kort tid etter hendelsen.

Nå har vi ikke hørt noe enda, har ikke mottatt noe krav/bot, har ikke fått noen papirer på dette, eller blitt innkalt til soning. Har gitt beskjed om at det passer best å sone vinterstid pga arbeidssituasjonen, noe som skulle bli tatt hensyn til.

Var inne på vegvesenets side her forleden hvor førerkortene kommer opp, slik de gjør når man har førerkort.

Noen som vet noe om hvor lang tid dette kan ta? evt når er det for sent?

Vi håper jo selvfølgelig at det er blitt en forglemmelse, og at verken boten eller innkallelsen til soning aldri kommer.

Anonymkode: 7da98...3b3

Når du får 2års sperrefrist og fengselsstraff så har du gjort litt mer en å kjøre i 70km/t i 60-sonen altså. 

At dere da går og håper på at både boten og innkallelse til soning er glemt , så han slipper å gjøre opp for seg, viser jo bare hvor umodne dere begge er... Å kjøre bil er ingen menneskerett, håper de får han av veien kjapt.

-utover det, ring retten og hør. Gjør opp for seg. Men ja, det kommer nok etterhvert.

Anonymkode: c0338...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Samboeren min mistet førerkortet i fjord sommer/høst. Fikk 2 års sperrefrist og fengselsstraff. Var i retten og erkjente forholdene og fikk da beskjed om dette kort tid etter hendelsen.

Nå har vi ikke hørt noe enda, har ikke mottatt noe krav/bot, har ikke fått noen papirer på dette, eller blitt innkalt til soning. Har gitt beskjed om at det passer best å sone vinterstid pga arbeidssituasjonen, noe som skulle bli tatt hensyn til.

Var inne på vegvesenets side her forleden hvor førerkortene kommer opp, slik de gjør når man har førerkort.

Noen som vet noe om hvor lang tid dette kan ta? evt når er det for sent?

Vi håper jo selvfølgelig at det er blitt en forglemmelse, og at verken boten eller innkallelsen til soning aldri kommer.

Anonymkode: 7da98...3b3

Så dere synes det er greit at han er uten førerkort resten av livet da?

Anonymkode: 5c806...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når du får 2års sperrefrist og fengselsstraff så har du gjort litt mer en å kjøre i 70km/t i 60-sonen altså. 

At dere da går og håper på at både boten og innkallelse til soning er glemt , så han slipper å gjøre opp for seg, viser jo bare hvor umodne dere begge er... Å kjøre bil er ingen menneskerett, håper de får han av veien kjapt.

-utover det, ring retten og hør. Gjør opp for seg. Men ja, det kommer nok etterhvert.

Anonymkode: c0338...bd3

Joda, har gjort litt mer enn å kjøre 10 km for fort. Men det er vel ikke spørsmålet her.

Han har nok lært av denne dommen, selv om han ikke har sonet den. Han har ikke kjørt bil siden han fikk dommen, og kommer ikke til å gjøre det heller før han får førerkortet fysisk tilbake, enten at han får det tilbake fordi de har glemt han, og må gi det tilbake, eller at han tar det igjen etter at dommen er sonet, og de 2 årene er gått.

Kommer nok ikke til å ringe å høre, da kan vi nok minne de på det.

Umoden, ja, kanskje det, men hvem vil vel betale hvis man kan slippe det?

Anonymkode: 7da98...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, har gjort litt mer enn å kjøre 10 km for fort. Men det er vel ikke spørsmålet her.

Han har nok lært av denne dommen, selv om han ikke har sonet den. Han har ikke kjørt bil siden han fikk dommen, og kommer ikke til å gjøre det heller før han får førerkortet fysisk tilbake, enten at han får det tilbake fordi de har glemt han, og må gi det tilbake, eller at han tar det igjen etter at dommen er sonet, og de 2 årene er gått.

Kommer nok ikke til å ringe å høre, da kan vi nok minne de på det.

Umoden, ja, kanskje det, men hvem vil vel betale hvis man kan slippe det?

Anonymkode: 7da98...3b3

...mennesker med god moral (gjør opp for seg uten å føle på det. )

Anonymkode: c0338...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, har gjort litt mer enn å kjøre 10 km for fort. Men det er vel ikke spørsmålet her.

Han har nok lært av denne dommen, selv om han ikke har sonet den. Han har ikke kjørt bil siden han fikk dommen, og kommer ikke til å gjøre det heller før han får førerkortet fysisk tilbake, enten at han får det tilbake fordi de har glemt han, og må gi det tilbake, eller at han tar det igjen etter at dommen er sonet, og de 2 årene er gått.

Kommer nok ikke til å ringe å høre, da kan vi nok minne de på det.

Umoden, ja, kanskje det, men hvem vil vel betale hvis man kan slippe det?

Anonymkode: 7da98...3b3

Du tror vel ikke det at han får førerkortet tilbake før han har gjort opp for seg?

Anonymkode: 5c806...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jøss, det er fint at han ikke har kjørt bil etter at han mistet førerkortet.. SELVFØLGELIG skal han ikke kjøre bil da!

Ingen av dere har lært noe når dere håper at han slipper å gjøre opp for seg. Drittungeoppførsel..

Anonymkode: 0d8ba...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jøss, det er fint at han ikke har kjørt bil etter at han mistet førerkortet.. SELVFØLGELIG skal han ikke kjøre bil da!

Ingen av dere har lært noe når dere håper at han slipper å gjøre opp for seg. Drittungeoppførsel..

Anonymkode: 0d8ba...2de

Jeg støtter ikke det som er gjort, så akkurat det skal være klinkende klart. Men jeg ønsker ikke at dette skal gå av vår felles økonomi, noe det kommer til å gjøre. Dette er faktisk noe som påvirker hele familien, selv om vi andre ikke har gjort noe galt. Er det da galt av meg å ønske at VI slipper å betale, når jeg ikke har gjort noe galt. 20-30 tusen uansett om det kan fordeles over flere måneder er ganske mye penger. 

Grunnen til at jeg svarte at han ikke kjører bil, er at det ble skrevet "få han vekk fra veien" dette tolker jeg som at dere forstår det slik at han fortsatt kjører på veien.

 

Anonymkode: 7da98...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han blir ikke glemt. Dessverre så tar ting litt tid innimellom, men at han blir glemt kommer ikke til å skje. Vet om folk (gjennom arbeidet mitt) som har ventet 1-2 år før de ble kalt inn til soning

Anonymkode: 15077...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg støtter ikke det som er gjort, så akkurat det skal være klinkende klart. Men jeg ønsker ikke at dette skal gå av vår felles økonomi, noe det kommer til å gjøre. Dette er faktisk noe som påvirker hele familien, selv om vi andre ikke har gjort noe galt. Er det da galt av meg å ønske at VI slipper å betale, når jeg ikke har gjort noe galt. 20-30 tusen uansett om det kan fordeles over flere måneder er ganske mye penger. 

Grunnen til at jeg svarte at han ikke kjører bil, er at det ble skrevet "få han vekk fra veien" dette tolker jeg som at dere forstår det slik at han fortsatt kjører på veien.

 

Anonymkode: 7da98...3b3

Men kjære deg, han har visst om denne boten siden sensommeren i fjor?

Han har vel spart 2-500 kr i måneden siden så han kan betale mye av den når den kommer, og kan ta resten på "avbetaling"

Jeg har også fått bot en gang, kjørte i 90 i 80 sone på E18, sure penger, ble tatt i fotoboks og begynte jo spare med en gang, for jeg visste boten ville komme. Det tar litt tid, først tar det tid før første brev kommer hvor du må svare på om du kjørte selv, så må det registreres osv, tok mange måneder før bota endelig kom, og jeg hadde ikke gjort noe veldig galt.

Anonymkode: 6d256...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt, og sånn at dere kan legge det fra dere med en gang; han er IKKE glemt! Han MÅ gjøre opp for seg! 

Rettssystemet i Norge er sprengt og det er kø til både retten og til soning. Og soningskøene er lange og de mest alvorlige blir prioritert (drapssaker, voldtekter, voldshandlinger, ran osv.).

Det kan fort gå et par år før soning starter pga. køene, så her ville jeg, lagt av meg barnsligheten, og ringt inn å etterspurt for å få det unna. Da slipper dete å ha livene deres på vent, uten mulighet til å planlegge noe, da soning plutselig kan komme. Soning han uansett ikke kommer til å slippe unna. 

Anonymkode: 06534...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga soningskøene er det større sjanse for å sone hjemme, kanskje greit å søke om?

En jeg vet om skulle sittet inne pga fyllekjøring på sjøen, men han fikk lenke og sonet hjemme. Da slapp han også å forklare for barna, han var "fri" til å reise på jobb og hadde en time fri til handling o.l. på lørdag så ungene merket ingenting... Han er pappaen til en gutt i klassen til sønnen min, så vi fikk vite om dette da vi måtte ta en større del av kjøring av barn de ukene han sonet.

Anonymkode: 6d256...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg støtter ikke det som er gjort, så akkurat det skal være klinkende klart. Men jeg ønsker ikke at dette skal gå av vår felles økonomi, noe det kommer til å gjøre. Dette er faktisk noe som påvirker hele familien, selv om vi andre ikke har gjort noe galt. Er det da galt av meg å ønske at VI slipper å betale, når jeg ikke har gjort noe galt. 20-30 tusen uansett om det kan fordeles over flere måneder er ganske mye penger. 

Grunnen til at jeg svarte at han ikke kjører bil, er at det ble skrevet "få han vekk fra veien" dette tolker jeg som at dere forstår det slik at han fortsatt kjører på veien.

 

Anonymkode: 7da98...3b3

Ja, selvfølgelig er det er galt. At dere har felles økonomi er ikke andre sitt ansvar

Anonymkode: 5c806...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, selvfølgelig er det er galt. At dere har felles økonomi er ikke andre sitt ansvar

Anonymkode: 5c806...c86

Mener heller ikke at det er andres ansvar, men det er vel lov å håpe på å slippe å betale. 

Er vanskelig å legge av når man ikke har noe til overs, men jeg har fått litt ekstra feriepenger, så må vel ta av det, men jeg føler jo at det er jeg som må ta straffen for han da.

Anonymkode: 7da98...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener heller ikke at det er andres ansvar, men det er vel lov å håpe på å slippe å betale. 

Er vanskelig å legge av når man ikke har noe til overs, men jeg har fått litt ekstra feriepenger, så må vel ta av det, men jeg føler jo at det er jeg som må ta straffen for han da.

Anonymkode: 7da98...3b3

Nei, det er faktisk ikke lov til å håpe at han ikke skal måtte ta straffen sin. Uansett så kan du håpe til du blir blå, boten den kommer uansett om dere ikke har råd eller ei. Det er synd at det går utover deg, men det er kun mannen din sin skyld, ikke staten sin skyld. Har ikke han og fått feriepenger da?

Anonymkode: 5c806...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han burde jobbe ekstra eller få seg en bijobb for å betale boten så det ikke går utover deg og evt barn. Det må faktisk svi for at han skal lære. Og ja, jeg vet det er kjipt, har selv betalt 22 000 i fartsbøter fordi jeg var ung og en idiot. Men jammen lærte jeg mye av å være uten førerkort i 8 mnd og ei saftig bot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at han må ta hele førerkortet på nytt, når han mister det ? Det mener jeg å ha lest i rettsreferat. Jeg håper han snart blir innkalt til soning og får gjort opp for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, han må ta det på nytt igjen. Men muligens  ikke hvis han blir glemt. Han jobber så mye ekstra han kan, men har ikke en samarbeidsvillig kropp, så er vanskelig for han.

Nei, han har en privat avtale som ikke innebærer feriepenger, sikkert dumt, men ikke noe jeg får gjort noe med. 

Jeg håper fortsatt på at boten aldri kommer, selv om dere får meg til å forstå at det sannsynligvis ikke skjer.

Anonymkode: 7da98...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo, han må ta det på nytt igjen. Men muligens  ikke hvis han blir glemt. Han jobber så mye ekstra han kan, men har ikke en samarbeidsvillig kropp, så er vanskelig for han.

Nei, han har en privat avtale som ikke innebærer feriepenger, sikkert dumt, men ikke noe jeg får gjort noe med. 

Jeg håper fortsatt på at boten aldri kommer, selv om dere får meg til å forstå at det sannsynligvis ikke skjer.

Anonymkode: 7da98...3b3

Og hvordan skal han få det tilbake hvis han er blitt  glemt mener du?

Anonymkode: 5c806...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boten kommer, en venninne av meg fikk den etter 1år i posten.

Sone må han og han må mest sannynlig  ta teorien og kjøre opp på nytt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mener heller ikke at det er andres ansvar, men det er vel lov å håpe på å slippe å betale. 

Er vanskelig å legge av når man ikke har noe til overs, men jeg har fått litt ekstra feriepenger, så må vel ta av det, men jeg føler jo at det er jeg som må ta straffen for han da.

Anonymkode: 7da98...3b3

Det er jo du som har valgt å stifte familie med en idiot....Godt jobba😂

Anonymkode: 86401...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og hvordan skal han få det tilbake hvis han er blitt  glemt mener du?

Anonymkode: 5c806...c86

Det kan vel bli foreldet hvis det går mer enn 2 år f.eks? Da kan han kanskje bare hente det hos politiet?

Anonymkode: 7da98...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo du som har valgt å stifte familie med en idiot....Godt jobba😂

Anonymkode: 86401...41e

Unødvendig kommentar faktisk. Alle kan vel gjøre dumme ting uten å få idiotstempel. Du vet ingenting om han. Takk da :)

Anonymkode: 7da98...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mamma_til_2 skrev:

Boten kommer, en venninne av meg fikk den etter 1år i posten.

Sone må han og han må mest sannynlig  ta teorien og kjøre opp på nytt. 

 

Da får vi ta høyde for det.

Anonymkode: 7da98...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...