Gå til innhold

Hvordan er det når andre skal hente i barnehage?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har forstått at foreldre må gi beskjed dersom det er andre i familien som skal hente barnet. Men jeg mistenker at en eks svigermor kan finne på å «kidnappe» barnet mitt. Hun har truet med det før. Eksen min er ikke faren til barnet, så dem har ingen relasjon til barnet mitt men jeg er redd de kan utgi seg for å være noen i vår familie og hente barnet vårt. Dette er selvfølgelig verste scenario og jeg vil ikke lage så mye uro rundt dette med å ta det opp med barnehagen. Men jeg går ut ifra at de ikke leverer ut barna til noen andre enn foreldre dersom det ikke ble avtalt på forhånd? 

Anonymkode: 2844a...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette ville jeg informert om. Informer barnehagen at de SKAL (uten unntak), ringe deg hvis noen andre møter opp for å hente barnet.  Og informer dem om at det er en psykisk syk kvinne som har truet med det.

Hvis du har truslene skriftlig, anmeld. 

Anonymkode: 95ab2...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal ikke levere barna til noen andre uten at de er informert om det, men jeg ville kanskje gitt beskjed en gang til om hvem som får lov til å hente. Eventuelt gitt beskjed om at kun jeg/far fikk hente barnet om jeg hadde hatt mistanke om at noen vil utgi seg for å være noen andre i familien. Dette er for så vidt også en bekymring jeg syns er viktig å nevne for barnehagen.

Anonymkode: f7882...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette ville jeg informert om. Informer barnehagen at de SKAL (uten unntak), ringe deg hvis noen andre møter opp for å hente barnet.  Og informer dem om at det er en psykisk syk kvinne som har truet med det.

Hvis du har truslene skriftlig, anmeld. 

Anonymkode: 95ab2...2ab

Dette 👆🏻

Bhg ansatte kan svikte i rutinene sine, og la barnet bli med en kjent «bestemor». Da er du sikker.

-Ville selv ha anmeldt dama for trusler, men det er sånn jeg er da 😏

Anonymkode: 009d6...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ville jeg tatt opp med barnehagen.

Vi skal alltid ha beskjed hvis barna blir henta av noen andre, men hvis det er en mormor som vi kjenner veldig godt som ofte har henta barnet og storesøken av barnet gjennom flere år så er vi ikke så nøye på at vi må ha beskjed når hu kommer. 🙂 Hvis et barn blir henta av andre og vi ikke har fått beskjed så ringer vi foreldrene, vi leverer aldri ut barn til ukjente. Men har hørt om mange tilfeller der dette har skjedd. 

Anonymkode: 3d9ae...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glipper kan alltids forekomme uansett hvor gode rutinene, spesielt når det kanskje er mye vikarer og nye, som er usikre og ikke tør å si i fra om at de ikke bare kan hente. Jeg synes det er viktig at du informerer barnehagen om dette, så de er ekstra oppmerksom når det gjelder ditt barn.

Anonymkode: 502d9...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er viktig å si ifra til alle ansatte i bhg. At de skal følgelista (de du har gitt tillatelse til å hente) ellers skal de ringe deg. Hadde ikke turt p ikke si noe til bhg om dette. Barnet trenger ikke vite noe.

Anonymkode: e2cb2...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde jeg gitt barnehagen beskjed om. 

Jeg glemmer ofte å gi beskjed om at andre skal hente barnet mitt, og de får alltid hente likevel. 

Forrige uke ville min ha med en kompis hjem, så jeg ringte til mora får å spørre. Hun sa ja, så da bare ga jeg barnehagen beskjed og jeg fikk ungen med meg. Ingen sjekket med mora! Helt villt egentlig! 

Anonymkode: 5cc81...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke lage uro rundt dette da jeg vet ikke hvor reel den bekymringen er nå. Truslene var en del år tilbake i tid, så jeg vet ikke om det er vits i å lage styr ut av det. Så lenge jeg vet at de ikke utleverer barnet mitt til noen andre enn oss med mindre annet ble avtalt så er jeg fornøyd. 

Hva hvis en person utgir seg å være en fra barnevernet for eksempel, leverer du barna ut da? Mener barnevernet kan hente ut barn fra barnehage 

Anonymkode: 2844a...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette hadde jeg gitt barnehagen beskjed om. 

Jeg glemmer ofte å gi beskjed om at andre skal hente barnet mitt, og de får alltid hente likevel. 

Forrige uke ville min ha med en kompis hjem, så jeg ringte til mora får å spørre. Hun sa ja, så da bare ga jeg barnehagen beskjed og jeg fikk ungen med meg. Ingen sjekket med mora! Helt villt egentlig! 

Anonymkode: 5cc81...458

Dette bør egentlig ikke skje. Heldigvis er det skjeldent at barna blir bortført slik i Norge men man vet aldri. Og de har ikke akkurat kameraovervåking så de kan vise dette til politiet dersom noen andre henter ut barnet og ingen vet hvem det var. Grøss 

Anonymkode: 2844a...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil ikke lage uro rundt dette da jeg vet ikke hvor reel den bekymringen er nå. Truslene var en del år tilbake i tid, så jeg vet ikke om det er vits i å lage styr ut av det. Så lenge jeg vet at de ikke utleverer barnet mitt til noen andre enn oss med mindre annet ble avtalt så er jeg fornøyd. 

Hva hvis en person utgir seg å være en fra barnevernet for eksempel, leverer du barna ut da? Mener barnevernet kan hente ut barn fra barnehage 

Anonymkode: 2844a...110

Er selvsagt ikke sånn at hvem som helst bare kan komme å påstå at hun er fra barnevernet også hente barnet!

Anonymkode: aaeef...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette hadde jeg gitt barnehagen beskjed om. 

Jeg glemmer ofte å gi beskjed om at andre skal hente barnet mitt, og de får alltid hente likevel. 

Forrige uke ville min ha med en kompis hjem, så jeg ringte til mora får å spørre. Hun sa ja, så da bare ga jeg barnehagen beskjed og jeg fikk ungen med meg. Ingen sjekket med mora! Helt villt egentlig! 

Anonymkode: 5cc81...458

Sånn gjorde vi det ofte og, og fikk med de ungene vi ville ha... 

Anonymkode: 89f8e...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Sånn gjorde vi det ofte og, og fikk med de ungene vi ville ha... 

Anonymkode: 89f8e...663

Sa dere ikke i fra om at det ikke er greit?

Anonymkode: 502d9...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har rutine på at om noen kommer og henter barnet og vi ikke har fått beskjed eller at de leverte på morningen (besteforeldre på besøk) så ringer vi mamma eller pappa. 

Våre foreldre er heldigvis flinke til og gi beskjed. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga barnehagen beskjed om hvem som fikk hente og hvem som ikke fikk hente. Barnefar fikk ikke hente hos oss, han hadde kun samvær under oppsyns så han fikk ikke hente i barnehagen. 

Dette fungerte veldig bra hos oss, begge ungene var også veldig klar over at faren ikke skulle hente så den ene gangen han prøvde på dette ble han raskt stoppet. Det var nok reaksjonen hos ungene som gjorde at varselskokkene deres ringte, selv om jeg er sikker på de hadde husket det når han sa hvem han var. Har vært mye styr med han og er det enda etter 13år. Jeg ble ringt med en gang, barnehagen sa han ikke fikk hente ungene og ungene ble holdt der til jeg kom. 

Anonymkode: ae91e...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha gitt beskjed på en enkel og udramatisk måte. Barnehagen skal ikke sende barn med andre enn de som står oppført som kan hente eller uten at foreldrene har gitt beskjed. Men jeg antar at det mennesker, ikke roboter som jobber i barnehagen hos dere også, og det kan alltid skje en glipp uansett hvor flinke de pleier å være. Da er det ekstra viktig at de vet at de skal være litt ekstra på når det gjelder ditt barn. Du trenger ikke å utbrodere noe som helst, du kan bare si noe sånn som at du har en person i familien som sliter litt (mye) og som kan være troende til å prøve å hente barnet i barnehagen, men det vil du absolutt ikke at skal skje. "Sliter litt" kan bety så mye, en liten hvit løgn kanskje, men det er en grei måte å si at noe ikke er helt som det skal på, uten å måtte si noe mer om det. Det gjør at barnehagen vil være ekstra oppmerksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Jeg ville ha gitt beskjed på en enkel og udramatisk måte. Barnehagen skal ikke sende barn med andre enn de som står oppført som kan hente eller uten at foreldrene har gitt beskjed. Men jeg antar at det mennesker, ikke roboter som jobber i barnehagen hos dere også, og det kan alltid skje en glipp uansett hvor flinke de pleier å være. Da er det ekstra viktig at de vet at de skal være litt ekstra på når det gjelder ditt barn. Du trenger ikke å utbrodere noe som helst, du kan bare si noe sånn som at du har en person i familien som sliter litt (mye) og som kan være troende til å prøve å hente barnet i barnehagen, men det vil du absolutt ikke at skal skje. "Sliter litt" kan bety så mye, en liten hvit løgn kanskje, men det er en grei måte å si at noe ikke er helt som det skal på, uten å måtte si noe mer om det. Det gjør at barnehagen vil være ekstra oppmerksom.

Ja men dette moren til min eks. Og hun har ingenting med barnet mitt å gjøre. Da blir det rart for dem å få den beskjeden at en som ikke har relasjon til barnet kan (muligens) prøve på noe, kanskje ikke. Jeg vet jo ikke om dette var en reel trussel. Men jeg kunne jo sagt tydelig i fra at jeg godtar ikke at andre henter med mindre noe annet ble avtalt på forhånd? 

Anonymkode: 2844a...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja men dette moren til min eks. Og hun har ingenting med barnet mitt å gjøre. Da blir det rart for dem å få den beskjeden at en som ikke har relasjon til barnet kan (muligens) prøve på noe, kanskje ikke. Jeg vet jo ikke om dette var en reel trussel. Men jeg kunne jo sagt tydelig i fra at jeg godtar ikke at andre henter med mindre noe annet ble avtalt på forhånd? 

Anonymkode: 2844a...110

Du trenger ikke å si hvem det er, du kan bare si at du er redd for at "noen" kan kommer til å gjøre det. Når det er sagt, kan du fint gi beskjed om at "Kari Hansen" ikke får hente barnet ditt. Du trenger ikke å si at det er eks-svigermor eller hvem det er i det hele tatt. Hvis du er engstelig for dette, må du få varslet barnehagen på en sånn måte at de er ekstra påpasselig. Barnehagen har ingenting med hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Du trenger ikke å si hvem det er, du kan bare si at du er redd for at "noen" kan kommer til å gjøre det. Når det er sagt, kan du fint gi beskjed om at "Kari Hansen" ikke får hente barnet ditt. Du trenger ikke å si at det er eks-svigermor eller hvem det er i det hele tatt. Hvis du er engstelig for dette, må du få varslet barnehagen på en sånn måte at de er ekstra påpasselig. Barnehagen har ingenting med hvorfor.

Hvordan tenker du jeg skal si det uten at de virker mistenksom for at noe er galt siden «noen» kan få slike ideer om å hente barnet mitt. Vet ikke hvordan jeg skal formulere meg uten at det virker bekymringsfullt. 

Anonymkode: 2844a...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan tenker du jeg skal si det uten at de virker mistenksom for at noe er galt siden «noen» kan få slike ideer om å hente barnet mitt. Vet ikke hvordan jeg skal formulere meg uten at det virker bekymringsfullt. 

Anonymkode: 2844a...110

Barnehagefolka har ingenting med å være misstenksomme eller synse noe som helst. De skal være profesjonelle og forholde seg til det foreldrene sier. Om jeg ikke følte for å oppgi navn, ville jeg ha valgt "En i familien / kretsen rundt oss som sliter litt for tiden-varianten. Hun kan være troendes til å bestemme seg for å prøve hente barnet i barnehagen, og det vil jeg ikke at hun skal gjøre. Jeg vet at dere har rutiner for sånne ting, men vil bare be om at dere er ekstra påpasselig med at ingen som ikke står på listen kan hente barnet." Det er ikke noe veldig uvanlig det, og det trenger ikke å bety at det er noe alvorlig galt med personen eller at personen er en dårlig / farlig person. At "noen" får ideer, trenger ikke å være verre enn en tante eller onkel som plutselig får lyst til å overraske barnet med å hente og som ikke er like nøye med å avtale med foreldrene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta dette opp med barnehagen jeg. Forteller dem at jeg vil ha det slik at dersom noen andre dukker opp og henter så bør de alltid ringe oss først før de utleverer barnet. 

Men hvordan er det hvis noen sier de er fra barnevernet? De har jo rett til å hente ut barn i alvorlige situasjoner, men da må de vel ha noen papirer på dette? 

Anonymkode: 2844a...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal ta dette opp med barnehagen jeg. Forteller dem at jeg vil ha det slik at dersom noen andre dukker opp og henter så bør de alltid ringe oss først før de utleverer barnet. 

Men hvordan er det hvis noen sier de er fra barnevernet? De har jo rett til å hente ut barn i alvorlige situasjoner, men da må de vel ha noen papirer på dette? 

Anonymkode: 2844a...110

Barnevernet har vel alltid med seg politi om dem henter ut barn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, silje1989 skrev:

Barnevernet har vel alltid med seg politi om dem henter ut barn ?

Når de henter barn i barnehage eller på skole også?

Anonymkode: aaeef...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når de henter barn i barnehage eller på skole også?

Anonymkode: aaeef...166

Jeg regner med dem har med seg politi unasett, for barnevernsfolka sikkerhet.. men jeg er ingen ekspert på dette her altså. Bare vet det er sånn , når dem henter ut barn fra hjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet må hvertfall vise gyldig legitimasjon, de må alle som er innom i barnehager.

Anonymkode: 3d9ae...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...