Gå til innhold

Usigelig trist på vegne av min datter, jeg skjønner meg ikke på faren!😔


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun bor 50/50 hos hver av oss, etter eget ønske. Hun har alltid hatt et stort behov for å passe inn i fars nye familie, han har fått to barn med nye damen. Men hun blir gang på gang nedprioritert. Hun er endel eldre enn hans nye barn, men absolutt alt de gjør i den familien er alltid på de yngres premisser. Og jeg blir så lei meg, fordi hun føler seg utenfor, også vil hun så gjerne være en del av den familien..De andre småsøskene har alle fordeler og alt skal handle om dem, og om stemor. Hun har faktisk fått sitt eget rom, etter 7 år, men hun ligger på en madrass ennå, de har ikke råd til ny seng. Og hun blir takknemlig for så lite, og jeg skjønner ikke at far har samvittighet til alt det de driver på med der..

I dag fikk hun vite at de reiser til Syden når hun er hos meg, og hun har grått sine modige tårer, men så finner hun seg i det igjen, for hun vet at småsøskene får og at det ikke hjelper å være sint eller skuffet..

Så nå har jeg ordnet en hytte til oss, fikk den heldigvis billig, og den er i nærheten. Og vi har planlagt litt forskjellig småturer og teltturer, så jeg håper jeg klarer å gi henne en fin og minneverdig ferie, til tross på at det er på stramt budsjett. Men jeg er så lei meg for hennes del, hun syns det er trist at hun ikke får være med resten av familien. Så nå stenger hun enda mer ting inni seg, for hun vil ikke snakke om det.. 

Hun heller mer og mer på å bo fast hos meg, men der sitter far seg på bakbena, han vil ha henne 50/50 av uviss grunn..

Anonymkode: cb519...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Familievernkontoret , og fortelle far hvordan datteren deres føler det? 

Anonymkode: 9aa54...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner meg virkelig ikke på menn. Her tenker jeg helt klart at det nok er den nye dama som har bestemt dette og far føyer seg. 

Desverre er det lite å gjøre med dette. 

Er selv stemor og det kunne ikke falle meg inn å reise på en «morsom» ferie uten stebarnet. Det handler om felleskapsfølelsen som er viktig for en familie. Planlegge og glede seg sammen. 

Men far og hans familie skal vel gjøre noe med henne også? Hva skal de?

For selvom jeg inkluderer stebarnet mitt i ferie jeg vet ungene har mest utbytte av (sol, bad, parker osv) så reiser vi selvsagt også på noen ferie uten stebarnet. Enn så lenge har det blitt hytte og Norge men jeg utelukker ikke når felles barn blir større at vi kan ta en uke i syden uten henne også. Vi vil selvsagt aldri unnlate å gi henne opplevelser som er fine, men jeg ser at det vil komme ferier der hun ikke får bli med på alt. 

Tenker at denne utenfor følelsen til din datter gjelder alle områder i denne familien og da blir alt bare mer og mer sårt. Ser noen anbefaler FVK, det er desverre bare et frivillig tilbud ettter ordinær mekling så far stiller neppe her. 

Du må få far på tomannshånd og ta en rolig prat. Du må stå opp for din datter og prøve. Utfallet tipper jeg blir at far blir grinete og beskylder deg for å sabotere. Han viser jo at han ikke forstår datteren sin, eller bryr seg nevneverdig. 

Håper du og din datter får en fin ferie sammen. 

Anonymkode: 3dff1...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere foreldre må jo snakke sammen!!

det er klart barnet blir lei seg over å ikke få være med far på ferie. Samtidig kan dere ikke forvente at far og familien skal sitte hjemme og ikke gjøre noe i ferien din detsom dette er uker hun ikke er hos dem. 

Dere voksne må kommunisere. Og planlegge. Jeg vil anta at barnet har x antall ferieuker med far og x antall ferieuker med deg. 

jeg skjønner st det føles kjipt at du har stramt budsjett og ikke har anledning til samme type ferie, men sånn er desverre realiteten når barnet har to familier å forholde seg til. Dere får sikkert en topp ferie med hyttetur og telt!! Ikke nedvurder den type ferie.

At barnet ønsker seg en seng bør du og far greie å snakke om. Det finnes masse fint å få kjøpt brukt hvis økonomi er utfordringen. Dersom kommunikasjonen er vanskelig bør du ta kontakt med familievernkontoret for å gå hjelp. 

Anonymkode: fb268...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal jobbe når hun har ferie med dem, og de har valgt å gjøre det slik for å spare penger..Og selvsagt reiser de uten henne andre ganger også, og noen ganger har de henne med, men denne gangen er det et bevisst valg at de tar ferien sin når hun er her. Og ja, det er nydamen som bestemmer alt, og da mener jeg alt! Datteren har også begynt å fortelle litt mer om hvordan stemor er mot henne. Og denne ferien er langt ifra første episode. Selv om det er stemor som står bak det aller meste, er det far jeg må ta det med fordi det er vi som er foreldrene, og jeg har faktisk invitert henne med på fvk tidligere, men det vil hun ikke.

Jeg har snakket, kranglet, tryglet, forklart osv til far, men han nekter å høre på meg. Så selvsagt har jeg pratet med han! Han mener alt jeg gjør, er å lage bråk. Og vi var sist på fvk i vår, men man kommer ingen vei der..

 

Anonymkode: cb519...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig trist. Jeg skjønner ikke hvordan faren og stemor har samvittighet til å reise uten hans datter. 

Er selv stemor til 2 barn, og har et barn selv fra før. Mine og dine barn familie her. 

Her reiser vi alle på ferie sammen uansett. Vi har veldig lyst til å reise til syden,  men det blir for dyrt for 5 stykker. 

Da gjør vi noe annet i stedet. I år blir det Norges ferie på oss. 

Anonymkode: 7c9aa...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke råd til seng til barnet, men har råd til sydenferie for seg selv og sine? Er det Askepott de trur de har på besøk?!

 Du må selvfølgelig støtte barnet ditt, både på det emosjonelle, med at det er vanskelig men alt i livet er dessverre ikke lett. Hjelp henne med å sette ord på følelser og si at det er lov å både være lei og sint. Vær så trygg og raus og romslig som du bare kan! 

Prøv å snakk med faren igjen, og prøv å få fram jentas følelser rundt dette. Uten å lage "bråk", men si at du kun ønsker å skape litt refleksjon fra hans side. 

Og ønsker hun virkelig å bo mer hos deg, og begynner å bli så stor at hennes stemme skal bli hørt, så teller det ikke om far godtar eller ikke. Da må du kjempe for henne, selv om det kan bli vanskelig. Da må du samle på slike ting som dette også, for å kunne argumentere på fvk hvorfor det er best for jenta di. 

Anonymkode: 16ee5...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan bo 100% hos deg om hun ønsker. Trenger hverken ars godkjennelse eller fvk. Kun at hun står for det.

Anonymkode: 6337d...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hun? 

Her var det helt likt. Pappas nye barn fikk alt; en far som stilte opp, var med på sommerfester, fotballcuper, dugnader, trente fotballen, osv osv. Vår datter fikk ingen av delene, ikke engang første skoledag kom han på. Aldri sett henne gå 17.mai tog eller opptre på noe vis. Bare jobbet da hun var der, og hadde ikke overskudd til henne. Det tok LAAANG tid før jeg forsto hvordan det var, fordi hun ble ekstremt god på å lyve og si at alt var fint. Nå er det halvannet år siden hun så faren sin, snart et år siden hun snakket med han på tlf og min mann har søkt om å adoptere henne.

poenget er at dette MÅ far få vite om og mulighet til å gjøre noe med fordi den skuffelsen av å bli «forlatt» av mor eller far går ikke over uansett hvor mange ferier du tar henne med på. Det er han og hans anerkjennelse hun ønsker, derfor finner hun seg i det...

Anonymkode: 105f3...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate, så utrolig dårlig gjort!! Stakkars datteren din! 

Vi har mine, dine og våre og gjør selvfølgelig ikke forskjell på dem. Alle er med på alt så langt det går. Våre bonusbarn får derfor alltid to store ferier hver. Det er bonusen for å ha mistet noe viktig. 

 

Anonymkode: 415a4...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gammel er hun? 

Her var det helt likt. Pappas nye barn fikk alt; en far som stilte opp, var med på sommerfester, fotballcuper, dugnader, trente fotballen, osv osv. Vår datter fikk ingen av delene, ikke engang første skoledag kom han på. Aldri sett henne gå 17.mai tog eller opptre på noe vis. Bare jobbet da hun var der, og hadde ikke overskudd til henne. Det tok LAAANG tid før jeg forsto hvordan det var, fordi hun ble ekstremt god på å lyve og si at alt var fint. Nå er det halvannet år siden hun så faren sin, snart et år siden hun snakket med han på tlf og min mann har søkt om å adoptere henne.

poenget er at dette MÅ far få vite om og mulighet til å gjøre noe med fordi den skuffelsen av å bli «forlatt» av mor eller far går ikke over uansett hvor mange ferier du tar henne med på. Det er han og hans anerkjennelse hun ønsker, derfor finner hun seg i det...

Anonymkode: 105f3...672

Men er det mors ansvar å oppdra far? At han "må få vite om" det mener jeg er litt fjernt, all den tid det er innlysende og selvsagt og alle mennesker med iq over 80 forstår at et barn trenger anerkjennelse og å bli sett av begge foreldre. Jeg har også en eksmann som var sånn men som ble bedre da han fikk seg ny kone og nye banr - hun oppdrar ham litt. Uansett, eg sørger for at JEG er der på sommerfesten. Jeg kan bare være en god mor. Jeg kan ikke kjeppjage far inn i min mal. Og jeg er forberedt på å være en dialogpartner for barnet mitt når det blir eldre, så vi kan stå i den skuffelsne og den mangelen far er. Men jeg kan ikke løpe etter ham mer.

Anonymkode: 6337d...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men er det mors ansvar å oppdra far? At han "må få vite om" det mener jeg er litt fjernt, all den tid det er innlysende og selvsagt og alle mennesker med iq over 80 forstår at et barn trenger anerkjennelse og å bli sett av begge foreldre. Jeg har også en eksmann som var sånn men som ble bedre da han fikk seg ny kone og nye banr - hun oppdrar ham litt. Uansett, eg sørger for at JEG er der på sommerfesten. Jeg kan bare være en god mor. Jeg kan ikke kjeppjage far inn i min mal. Og jeg er forberedt på å være en dialogpartner for barnet mitt når det blir eldre, så vi kan stå i den skuffelsne og den mangelen far er. Men jeg kan ikke løpe etter ham mer.

Anonymkode: 6337d...6b7

Nei, selvsagt ikke. Og ja, du er der, jeg er der, HI er der... men det spiller så liten rolle når det ikke er oss de vil ha der, men de. Mange tåler det fint at far er fraværende, andre ikke. 

Men en prat på familievernkontoret kan, muligens, få far til å forstå alvoret. Kanskje. Det hjalp ikke for vår del, men jeg velger å tro det enda finnes de det er håp for :) 

Anonymkode: 105f3...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

De skal jobbe når hun har ferie med dem, og de har valgt å gjøre det slik for å spare penger..Og selvsagt reiser de uten henne andre ganger også, og noen ganger har de henne med, men denne gangen er det et bevisst valg at de tar ferien sin når hun er her. Og ja, det er nydamen som bestemmer alt, og da mener jeg alt! Datteren har også begynt å fortelle litt mer om hvordan stemor er mot henne. Og denne ferien er langt ifra første episode. Selv om det er stemor som står bak det aller meste, er det far jeg må ta det med fordi det er vi som er foreldrene, og jeg har faktisk invitert henne med på fvk tidligere, men det vil hun ikke.

Jeg har snakket, kranglet, tryglet, forklart osv til far, men han nekter å høre på meg. Så selvsagt har jeg pratet med han! Han mener alt jeg gjør, er å lage bråk. Og vi var sist på fvk i vår, men man kommer ingen vei der..

 

Anonymkode: cb519...06d

Det er selvfølgelig fryktelig trist hvis de bevisst velger å ikke ha henne ned og bevisst velger å ikke ha ferie når hun er hor dem.

Hvir mange uker skal hun være hos far da? Har dere skriftlig avtale hvor ferien er avtalt i god tid eller avtaler dere dette når det nærmer seg. Hvis dere begge er fleksible på ferietidapunktene bør det jo være mulig for henne å være med. Hvis far og stemor selv ikke kan bestemme sin feriefritid og dere har en fast avtale på når hun skal være der i sommer (som ikke kan avvikes) så blir det vanskeligere. 

Samtidig høres det rart ut st hun (og du) nettopp har fått vite at de reiser til syden uten henne. Hvis dere var på fvk i våres snakker dere ikke om ferien da??

Anonymkode: fb268...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jenta skulle vært med på alle ferier med både får og mor ville hun få dobbelt opp i forhold til søsknene. Det kan bli feil den veien også.

Det er godt mulig far forskjellsbehandler barna på en måte som blir negativ for jenta, men det virker jo ikke som mor har så mye å tilby heller. 

Det kan virke som om mor bør jobbe med økono.ien sin slik at hun kan gi datteren de opplevelsene hun mener hun bør få.

Anonymkode: 53434...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis jenta skulle vært med på alle ferier med både får og mor ville hun få dobbelt opp i forhold til søsknene. Det kan bli feil den veien også.

Det er godt mulig far forskjellsbehandler barna på en måte som blir negativ for jenta, men det virker jo ikke som mor har så mye å tilby heller. 

Det kan virke som om mor bør jobbe med økono.ien sin slik at hun kan gi datteren de opplevelsene hun mener hun bør få.

Anonymkode: 53434...32b

"Bør jobbe med økonomien sin"! Fantastisk. 

HI, skjerpings på økonomien nå! Tjen mer! 

Anonymkode: 7a684...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en kjent problematikk for de med dine og våre barn. 

Stemor vil reise på ferie med sin mann, deres barn og sin kjernefamilie. Det er ikke så rart. Det kommer til å bli mange slike episoder i ulik form. Det er trist og vanskelig, men jeg kan se stemor sin side også. Jeg er ikke stemor selv, men har barn med to forskjellige og min mann ytret også dette ønsket for noen år siden. Han ønsket tid med "bare sine" hvis det gikk. Han sa dette til meg i fortrolighet. Det ble aldri noe av, da han så jeg slet med dette og det ble aldri naturlig da hun bodde mest hos oss. Men poenget er at dette ikke er så rart.

Det som er problemet her er at mor ikke har mye å tilby selv. Dersom datteren hadde kunnet få en sydentur med sin mor, hadde hun sikkert sett annerledes på det med en god forklaring. Mange mener jo også at stebarn får dobbelt opp og at er urettferdig ovenfor de andre barna. Jeg tenker ikke slik, da stebarnet ikke har valgt denne situasjonen. 

Huff, glad denne tiden er over for min del, nå er de store begge to, og det å få begge med på ferie er bare supert :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg er så glad for at min mann aldri på noe som helst tidspunkt har ytret ønske om å slippe barnet mitt på ferie eller andre ting. Han tok henne imot som sin egen fra dag én og har vært mer pappa enn hennes biologiske far noensinne har vært eller kommer til å være. Barna har ikke valgt skilte foreldre, om det betyr dobbelt opp med ferie og gaver og ho og hei så Javel. Det har de fortjent 

Anonymkode: 105f3...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"Bør jobbe med økonomien sin"! Fantastisk. 

HI, skjerpings på økonomien nå! Tjen mer! 

Anonymkode: 7a684...0ba

Ja. Mye å  problemet med ferien her er jo tydeligvis at mor ikke har råd til så "fine" ferier, men har beslaget seg på at det er noe får skal ordne. Økonomi er en viktig del av det å oppfostret barn.

Anonymkode: 53434...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Mye å  problemet med ferien her er jo tydeligvis at mor ikke har råd til så "fine" ferier, men har beslaget seg på at det er noe får skal ordne. Økonomi er en viktig del av det å oppfostret barn.

Anonymkode: 53434...32b

Nei. Det som fikk det til å renne over var ferien. Ferien i seg selv er ikke hverdagen, og det er i hverdagen far feiler og datteren «lar det gå». 

Anonymkode: 105f3...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eliseflisa skrev:

Dette er jo en kjent problematikk for de med dine og våre barn. 

Stemor vil reise på ferie med sin mann, deres barn og sin kjernefamilie. Det er ikke så rart. Det kommer til å bli mange slike episoder i ulik form. Det er trist og vanskelig, men jeg kan se stemor sin side også. Jeg er ikke stemor selv, men har barn med to forskjellige og min mann ytret også dette ønsket for noen år siden. Han ønsket tid med "bare sine" hvis det gikk. Han sa dette til meg i fortrolighet. Det ble aldri noe av, da han så jeg slet med dette og det ble aldri naturlig da hun bodde mest hos oss. Men poenget er at dette ikke er så rart.

Det som er problemet her er at mor ikke har mye å tilby selv. Dersom datteren hadde kunnet få en sydentur med sin mor, hadde hun sikkert sett annerledes på det med en god forklaring. Mange mener jo også at stebarn får dobbelt opp og at er urettferdig ovenfor de andre barna. Jeg tenker ikke slik, da stebarnet ikke har valgt denne situasjonen. 

Huff, glad denne tiden er over for min del, nå er de store begge to, og det å få begge med på ferie er bare supert :) 

"Bare sine" 

Beklager, men jeg tenker at "sine" i de tilfellene er alle barna sine, ikke bare de nye. Det er endel av pakka når man skiller seg, og når man får nytt kull, eller man finner seg en med barn fra før, enten man er far, stefar, mor eller stemor. Så er alle "bare sine". 

Nei, problemet er ikke at mor ikke kan ta med jenta til syden, problemet er at faren og den nye familien så til de grader lar henne stå ute i kulda. Å føle seg ekskludert blir ikke veid opp for selv om mor hadde tatt henne med til syden aldri så mye.

Ikke ha eget rom i sju år, og må sove på madrass fordi de ikke har råd til seng. Når det er 50/50?!

 

Jeg vil nesten gå så langt at det er barnevernssak.. Synes ikke far tar vare på jenta si (og det handler ikke om sydenturen, men senga - det går faktisk ikke an. Da må de søke sosialhjelp da. Ikke reise til Syden!)

Anonymkode: 16ee5...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så rart at familien hos far kan ønske seg en sydentur med kun de barna som bor der fast, kanskje trenger de også det.

Når det er sagt så hadde jeg som far og stemor ikke sittet og sett på at barnet ikke fikk ferie det året og det at hun ikke har seng er jo helt uhørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Eliseflisa skrev:

Dette er jo en kjent problematikk for de med dine og våre barn. 

Stemor vil reise på ferie med sin mann, deres barn og sin kjernefamilie. Det er ikke så rart. Det kommer til å bli mange slike episoder i ulik form. Det er trist og vanskelig, men jeg kan se stemor sin side også. Jeg er ikke stemor selv, men har barn med to forskjellige og min mann ytret også dette ønsket for noen år siden. Han ønsket tid med "bare sine" hvis det gikk. Han sa dette til meg i fortrolighet. Det ble aldri noe av, da han så jeg slet med dette og det ble aldri naturlig da hun bodde mest hos oss. Men poenget er at dette ikke er så rart.

Det som er problemet her er at mor ikke har mye å tilby selv. Dersom datteren hadde kunnet få en sydentur med sin mor, hadde hun sikkert sett annerledes på det med en god forklaring. Mange mener jo også at stebarn får dobbelt opp og at er urettferdig ovenfor de andre barna. Jeg tenker ikke slik, da stebarnet ikke har valgt denne situasjonen. 

Huff, glad denne tiden er over for min del, nå er de store begge to, og det å få begge med på ferie er bare supert :) 

Men at de voksne bare skal være sammen med sine er en rar tanke synes jeg. For stebarnet er faktisk søsken med ens eget barn. Dermed er barna like mye hverandres kjernefamilie. Og skal en stemor/far kreve sin rett til å være sammen med sine, ekskluderer hun/han sine egne barns rett til å være med sin kjernefamilie.

 

Anonymkode: 3f554...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men at de voksne bare skal være sammen med sine er en rar tanke synes jeg. For stebarnet er faktisk søsken med ens eget barn. Dermed er barna like mye hverandres kjernefamilie. Og skal en stemor/far kreve sin rett til å være sammen med sine, ekskluderer hun/han sine egne barns rett til å være med sin kjernefamilie.

 

Anonymkode: 3f554...266

Helt enig. Helt fjernt å «ønske stebarn vekk» de er faktisk et fullverdig medlem. Ikke alltid de får vært med på alt, men å planlegge hovedferiene uten de er bare flaut. Slike mennesker fortjener INGEN barn. 

Sorry, evner du ikke å se stebarnet ditt sine følelser er du heller ikke skikket til å ha egne barn. 

Anonymkode: 3dff1...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går du rett og slett i mot faren, dette er ikke bra for din datter, anhver helg, 3 uker på sommeren og anhver ferier ellers er mer enn nok når ting er slik.

og en slik stemor er helt forferdelig, kunne aldri vert slik, er singel nå,men hadde et stebarn før, behandlet han likt som min egent

Anonymkode: f2495...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men at de voksne bare skal være sammen med sine er en rar tanke synes jeg. For stebarnet er faktisk søsken med ens eget barn. Dermed er barna like mye hverandres kjernefamilie. Og skal en stemor/far kreve sin rett til å være sammen med sine, ekskluderer hun/han sine egne barns rett til å være med sin kjernefamilie.

 

Anonymkode: 3f554...266

På den annen side er det ikke så uvanlig å ta en ferie bare med de minste eller bare med de største barna av og til for en familie med bare "våre" barn. Alle må ikke være med på alt bestandig.

Anonymkode: 53434...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...