Gå til innhold

Første klasse. Så var det vår tur med hvem som kan inviteres i bursdag.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Første klasse blir delt i to og i den andre klassen skal tre av hans beste venner gå. De har fulgt hverandre siden babysvømming og å feire bursdag uten dem vet jeg at han ikke vurderer engang. 

Så - er det innafor å invitere 3 av 9 gutter i selskapet? I tillegg til de 9 som går i hans klasse selvsagt. 

Til neste år blir de slått sammen og da blir selvsagt alle guttene invitert (18 gutter, hjelp). 

Anonymkode: dd07e...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du vil gjære er å invitere 12 av 18. Da ville jeg heller invitert de 3 dagen etter på restefest.

Anonymkode: 0cf9f...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde invitert alle 18 i år også.

Du vil invitere 12 av 18, da spiller ikke de siste guttene noen rolle altså. Vi hadde akkurat 23 jenter i bursdag, inviterte en dag med fint vær og "dekket på" tepper på gresset, trenger ikke stoler til alle, ha piknik.

Anonymkode: 8b568...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg tenkte ikke på det som at 12 av 18 ble bedt, bare at 3 av 9 i b klassen fikk invitasjon. Alltid bra med andres synspunk. Takk  

Bursdagen er i desember på nordvestlandet så utebursdag utgår nok her i havgapet. 

Jeg tror jeg venter og ser hvordan de andre velger å løse det, det er jo flere vennegrupperinger som har blitt brutt ved denne delingen  

Hi

Anonymkode: dd07e...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, sug lut skrev:

Inviter nøyaktig de dere vil. Ingen grunn til å fore inkluderingsgalskapen.

Hadde du likt og alltid vært den som ikke ble invitert? 

Anonymkode: 099c9...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, sug lut skrev:

Inviter nøyaktig de dere vil. Ingen grunn til å fore inkluderingsgalskapen.

Jeg syns man skal inkludere så langt man kan. Det er aldri en god følelse å bli holdt utenfor, men jeg tenkte at i denne settingen ble det et naturlig skille som ikke fikk noen til å føle seg utelatt. 

Jeg inviterer heller seks for mange enn at en skal bli lei seg. Det er 6 åringer det er snakk om her!

hi

Anonymkode: dd07e...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, sug lut skrev:

Inviter nøyaktig de dere vil. Ingen grunn til å fore inkluderingsgalskapen.

Ja, hadde ditt barn vært det ene som aldri ble bedt hadde du tatt en dans, smilt og tenkt; «det er helt ok, min sønn er sikkert et dass og det er hans egen feil at han ikke inviteres». 

Anonymkode: fd185...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, sug lut skrev:

Inviter nøyaktig de dere vil. Ingen grunn til å fore inkluderingsgalskapen.

Sånn faktisk er jeg enig med deg, alle bestemmer selv hvem de skal ha hjemme i eget hus. Å kalle det inkluderingsgalskp er imidleritd galskap i mine øyne. Barn skal etter hvert tåle at de ikke står på toppen av alles popularitetsliste, men å bremse grupperingene og utestegning for 6-åringer er på ingen måte galskp i min bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du det. Hadde vært verre hvis du inviterte 7 ut av 9 gutter for eksempel. 

Men alle guttene i klassen pluss 3 fra den andre klassen er helt ok, i mine øyne. 

Anonymkode: e6f1a...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan du ikke invitere alle 18 da? Hva er det med de siste seks som gjør at du ikke vil da men få være med alle de andre hjem til dere?
Tenk deg at du selv er seks eller syv år, og at bursdager er noe av det gøyeste og viktigste som skjer i livet ditt, og at nesten alle guttene på trinnet, unntatt du selv og fem andre, kommer til å snakke om bursdagen og referere til den i lek, kanskje både i dagene før og etter selve dagen? Og at da står du utenfor, usikker, trist og kjenner at du ikke er inkludert, og lurer kanskje på hvorfor.

Just sayin...

Anonymkode: 581ce...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Hvis du ber alle i klasse A og bare 3 fra klasse B er det innafor. Vi var PÅ ETT TIDSPUNKT 3 klasser som ble slått sammen. Der ba alle di di gikk i klasse med før. Jeg som gikk i A ba alle som gikk i gamle A osv.  Kun 1 år der di prøvde dette å innså galskapen med 67 elever i 1 klasse 🙈 

Anonymkode: d9b1f...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor kan du ikke invitere alle 18 da? Hva er det med de siste seks som gjør at du ikke vil da men få være med alle de andre hjem til dere?
Tenk deg at du selv er seks eller syv år, og at bursdager er noe av det gøyeste og viktigste som skjer i livet ditt, og at nesten alle guttene på trinnet, unntatt du selv og fem andre, kommer til å snakke om bursdagen og referere til den i lek, kanskje både i dagene før og etter selve dagen? Og at da står du utenfor, usikker, trist og kjenner at du ikke er inkludert, og lurer kanskje på hvorfor.

Just sayin...

Anonymkode: 581ce...67c

6 ekstra skiller faktisk om vi kan ha selskapet hjemme (som er et stort ønske hos gutten min) eller om vi må leige lokale. 

Egentlig tenkte jeg at det ikke var noe problem å ta hele hans klasse + 1/3 av guttene i den andre, spesielt siden det kun er dette ene året det gjelder. Men nå skal jeg avvente å se hva kompisene som har bursdag først gjør. 

Hi

Anonymkode: dd07e...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

6 ekstra skiller faktisk om vi kan ha selskapet hjemme (som er et stort ønske hos gutten min) eller om vi må leige lokale. 

Egentlig tenkte jeg at det ikke var noe problem å ta hele hans klasse + 1/3 av guttene i den andre, spesielt siden det kun er dette ene året det gjelder. Men nå skal jeg avvente å se hva kompisene som har bursdag først gjør. 

Hi

Anonymkode: dd07e...055

Der det er hjerterom er det husrom. La barna sitte på gulvet, det er ikke nødvendig med bordplassering til alle 18. Mest sannsynlig får du et par forfall også, noen som ikek kan eller som blir syke. Men da har du i det minste latt alle føle seg velkomne.

Anonymkode: 581ce...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Der det er hjerterom er det husrom. La barna sitte på gulvet, det er ikke nødvendig med bordplassering til alle 18. Mest sannsynlig får du et par forfall også, noen som ikek kan eller som blir syke. Men da har du i det minste latt alle føle seg velkomne.

Anonymkode: 581ce...67c

Vet du, at jeg trenger ikkr deg til å fortelle meg om vår kapasitet. 

Jeg har tatt en avgjørelse om hva jeg skal gjøre, og det innebærer uansett ikke å ha 18 gutter inne hjemme. 

Hi

Anonymkode: dd07e...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hmm, jeg tenkte ikke på det som at 12 av 18 ble bedt, bare at 3 av 9 i b klassen fikk invitasjon. Alltid bra med andres synspunk. Takk  

Bursdagen er i desember på nordvestlandet så utebursdag utgår nok her i havgapet. 

Jeg tror jeg venter og ser hvordan de andre velger å løse det, det er jo flere vennegrupperinger som har blitt brutt ved denne delingen  

Hi

Anonymkode: dd07e...055

Her delte de også en storklasse, men de delte den til 3.klasse da.

Her ble vi enige på foreldremøte om å fortsette å invitere alle, det ville være veldig ødeleggende for det fine miljøet i storklassen å plutselig bare skulle invitere de som går i den ene klassen (og som du sier blir jo flere vennskap delt i en sånn prosess).

Det har gått helt fint her, vi hadde akkurat 21 jenter i bursdag forrige uke, men vi kunne ha det ute da. I løpet av året har flere hatt bursdag både sammen og leid et sted og alene hjemme i stua, begge deler har gått veldig fint.

Anonymkode: 8b568...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt innafor å invitere alle i klassen og 3 fra paralellklassen, men disse bør ikke får invitasjon på skolen. 

Vi har gjort slik noen ganger, men det som har vist seg å være best er å invitere de til restefest etter selskapet. Da får bursdagsbarnet lekt og kost seg sammen med vennene sine, ikke mye styr som det ofte blir i bursdager. Ungene underholder seg selv, mens jeg kan rydde unna festen. Forklarte eldste barnet at vi kunne gjøre det slik engang når hun egentlig ikke ville be alle jentene i klassen pga vold og mye tull i klassen. Da fant jeg frem Albert Åberg boken der albert hadde restefest under bordet. Dette ble veldig bra, bursdagen med klassen gikk fint for hun klarte da å glede seg til det som kom etterpå, ikke bare de få problemene som var. Det var en bursdagsgjest som ble igjen og to nye som kom etterpå. De fire storkoste seg. 

Anonymkode: f1104...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...