Gå til innhold

Er det innafor å invitere 10 av 20 barn i en klasse i bursdag?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, det syns jeg ikke. De som ikke blir invitert, kommer ikke til å forstå hvorfor. 

Anonymkode: 30d6c...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss kan man invitere så lenge man unngår å holde noen få utenfor. Med det tenker jeg at det ikke er Ok å i invitere 15 av 20. 10 av 20 er vel helt på grensa. Selv inviterte vi det ene klasserommet da klassen er delt opp i to grupper som rullerer. Men de var 38 stk. 

Anonymkode: ae134...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes ikke det altså, det blir for mange i forholdt til alle.

Hadde du invitert 4 stykker hadde det vært greit, da har du et lite selskap, men 10 av 20 blir halvparten...

Anonymkode: 451e9...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det blanfing av både jenter og gutter?

Anonymkode: eaf87...4a5

Ja

Anonymkode: 5b05c...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja

Anonymkode: 5b05c...1b8

Da synes jeg det er innafor, så lenge det ikke er bare de 10 mest «populære» som blir invitert. Ville tatt de som sto barnet nærmest, og så kanskje valgt et par av de som evt ikke inviteres så ofte. 

Anonymkode: eaf87...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det syns jeg ikke. De som ikke blir invitert, kommer ikke til å forstå hvorfor. 

Anonymkode: 30d6c...983

Da har du ikke oppdratt ungen din skikkelig. Ingen barn trenger å oppdras til at de alltid har rett til å være med på alt, få alt eller få lov til alt bare fordi noen andre får.

Hi, selvsagt kan du det.

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle i denne klassen hadde gjort det samme, altså invitert de 10 mrst populære ut av 20, så ville det nok ofte vært at samme personene inke ble invitert. 

 

Så jeg tenke nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, sug lut skrev:

Da har du ikke oppdratt ungen din skikkelig. Ingen barn trenger å oppdras til at de alltid har rett til å være med på alt, få alt eller få lov til alt bare fordi noen andre får.

Hi, selvsagt kan du det.

Har du vært den ene som aldri ble bedt i bursdag? Det er nemlig ikke slik at 10 inviteres den ene gangen og neste gang er det de 10 andre. Det er ikke bare en teoretisk mulighet at det i en slik setting er ett barn som aldri blir bedt. Det er skjer. Mener du at det da er barnets egen feil? Mener du det om mobbing også? For det er det det blir. 

Anonymkode: 52d49...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke invitere bare halvparten i en klasse hvis du ikke skille rmellom kjønnene.

Tenk på det barnet som aldri blir invitert i bursdager. Det får ikke komme i ditt barn sin bursdag, og så er det mange andre som følger ditt barns eksempel og inviterer bare noen, men aldri ham eller henne.
Så blir det sånn at noen er de populære som alltid blir invitert, og som skal i den ene bursdagen etter den andre. Og så er det ´´én eller noen få som aldri eller nesten aldri får være med på bursdager.

Fatter og begriper ikke at ikke voksne folk forstår dette.

Anonymkode: 1a9f8...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjem til deg selv kan du invitere akkurat de du vil. Mine sosiale normer kan ikke overstyre verken dine eller ditt barns preferanser. Et valg om å utestenge halvparten vil (som du ser i tråden her også) kunne provosere noen. Jeg tror de andre som har svart deg har rett i at det neppe blir sånn at alle kommer i omtrent like mange bursdager hvis dette valget gjøres av mange. Det vil være noen som kommer i stort sett alle bursdager, og noen som stort sett ikke blir bedt til noen. Det er klart du kan stå rakrygget i det og hevde at det ikke er ditt ansvar at Trine sliter i jentegruppa eller at Petter stadig kommer i konflikt med andre. For egen del tenker jeg at kostnaden min ved inkluderingslinja er langt mindre enn kostnaden for Trine og Petter hvis de går ut av barneskolen med oppfatningen at ingen liker dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle plukker ut halvparten, er det noen barn som aldri havner i den riktige halvparten. Noen kommer aldri til å bli bedt. 

Anonymkode: e9f74...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konformistene vil nok si noe annet, men i første rekke tenker jeg at man må kunne handle ut fra egne preferanser. Falske venner er det ingen som trenger

Ta utgangspunkt i "kardemommeloven"; å holde halvparten utenfor bør ingen ta seg nær av, mens 5 av 20 blir for galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tryggeste er enten alle guttene eller alle jentene. Å dele klassen i to, kan bli ubehagelig.

Anonymkode: fdd4c...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, accobra1 skrev:

Konformistene vil nok si noe annet, men i første rekke tenker jeg at man må kunne handle ut fra egne preferanser. Falske venner er det ingen som trenger

Ta utgangspunkt i "kardemommeloven"; å holde halvparten utenfor bør ingen ta seg nær av, mens 5 av 20 blir for galt.

Det er ikke snakk om konformitet, det er snakk om raushet, empati og Marte Svennerud-idealer.

Anonymkode: 1a9f8...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver at du vil invitere 10, blir bursdagsbarnet nr 11 da?

Da skal 11 av 20 i bursdag, og de som ikke blir invitert vil nok lure fælt på hvorfor de ikke ble invitert....

Anonymkode: 451e9...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke snakk om konformitet, det er snakk om raushet, empati og Marte Svennerud-idealer.

Anonymkode: 1a9f8...953

For meg virker det mer som en form for prinsipprytteri. Men la oss si at det er galt å invitere halvparten av klassen, fordi det blir igjen noen som aldri inviteres i bursdager. Hvor går grensen da?

Er det for eksempel galt å invitere 2 av klassekameratene, eller 5 av dem. Det er ikke alle som trives med å ha boligen full av folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, accobra1 skrev:

For meg virker det mer som en form for prinsipprytteri. Men la oss si at det er galt å invitere halvparten av klassen, fordi det blir igjen noen som aldri inviteres i bursdager. Hvor går grensen da?

Er det for eksempel galt å invitere 2 av klassekameratene, eller 5 av dem. Det er ikke alle som trives med å ha boligen full av folk.

Du kan gjøre akkurat som du vil,  men det har jo en kostnad. Du er med på å skape et miljø der inkludering ikke blir fremhevet som viktig. Det koster noe for noen, men kanskje ikke for deg som kanskje er mer introvert enn ekstrovert. Hvis du er heldig er barna dine heller ikke så opptatt av å bli inkludert. Hvis man vil invitere to klassekamerater eller fem, så må man nesten regne med at de andre 17 eller 16 ikke inviterer tilbake. 

Du har forsåvidt rett i at det er prinsippstyrt hos mange, men det er ikke et prinsipp det koster meg noe å la meg styre av i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette får ikke vi lov til her barna går på skolen. Men hvis det er rene jentebursdager og bare jentene blir innvitert, så går det greit. 

Jeg har hatt hele klassen på 18 i bursdagbesøk hjemme, gikk helt fint, fikk hjelp av et par familiemedlemmer til å organisere og holde styr på de, da to av gutta er litt krevende.

de senere år etter de fylte 10 år, så har jeg bare hatt jentene (8 stk) og utelatt guttene. Guttene utelater også jentene og det er greit for alle. 

Anonymkode: 1f919...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...