Gå til innhold

Gutten min er ikke bedt i bestevenninnas bursdag... Blande meg, eller la være?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gutten min er 7, og har ei bestevenninne som kun skal invitere jentene til bursdag. Det stikker voldsomt i mammahjertet, og jeg er fristet til å kontakte moren bare for å høre hvorfor han ikke er invitert. Men så er det dette med å ikke blande seg for mye, da... Han blir ikke bedt i så mange bursdager, og dette var en bursdag jeg nesten forventet at han skulle bli bedt i pga vennskapet. Han har ikke mange gode venner ellers. Trenger noen gode råd, og alle mottas med takknemlighet 😊😊

Anonymkode: f3766...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvis det kun er jentene i klassen som er bedt, så vet du jo grunnen om du har en sønn? Det er ikke noe å blande seg inn i. 

Hva med å være litt ekstra hyggelig og be denne jenta over på kake og gave en annen dag da? Da viser du jo jenta (og foreldrene) hvor mye hun betyr for sønnen din 😀

Anonymkode: 2dfdb...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sårt, men nei...du kan ikke blande deg.

Å be alle av samme kjønn er en ok måte å redusere gjester på. Å ha med noen gutter blir bare feil

Anonymkode: 0e906...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver jo grunnen selv; kun jentene. 

Lag en feiring for de to senere du ;) 

Anonymkode: 390ed...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en gutt på 7, og han var veldig lei seg her om dagen fordi 2 (av 6) gutter i klassen var bedt i bursdagen til ei jente i klassen. Han sier at mange av jentene inviterer alle jentene og 1 eller 2 av guttene, men han er aldri en av dem og skjønner ikke hvorfor. Jeg synes det er mye bedre med klare grenser, da vet man hvorfor.

Anonymkode: 5ed88...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her sitter dere og aksepterer at det er to kjønn 😂

Hva med de som er katter? Larver? Eller føler seg som julenissen? hvorfor er det ikke egne bursdager for dem og?

Anonymkode: 59be6...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ofte har barna venner de ikke kan invitere i bursdag fordi de følger "reglene" som er satt. Her er regelen at enten ber du alle av et kjønn eller alle, å be bare en av motsatt kjønn er ikke en del av pakka...

Men min datter som også har noen venner i nabolaget pleier invitere dem i voksenselskapet. Hun har et selskap med alle jentene i klassen, også ber hun de tre i gata som hun også leker masse med samtidig som besteforeldre osv. Det fungerer fint.

Vær bare ærlig overfor sønnen din, fortell at hun nok inviterer jentene fordi det er en regel på skolen. Ikke bygg oppunder at han blir lei seg.

Anonymkode: 062f8...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ofte har barna venner de ikke kan invitere i bursdag fordi de følger "reglene" som er satt. Her er regelen at enten ber du alle av et kjønn eller alle, å be bare en av motsatt kjønn er ikke en del av pakka...

Men min datter som også har noen venner i nabolaget pleier invitere dem i voksenselskapet. Hun har et selskap med alle jentene i klassen, også ber hun de tre i gata som hun også leker masse med samtidig som besteforeldre osv. Det fungerer fint.

Vær bare ærlig overfor sønnen din, fortell at hun nok inviterer jentene fordi det er en regel på skolen. Ikke bygg oppunder at han blir lei seg.

Anonymkode: 062f8...67e

Takk for fint svar. Det er bare så sårt at han blir bedt i færre bursdager enn tidligere, og siden han er en typisk jentegutt blir jeg bare så voldsomt pessimistisk med tanke på fremtiden. Redd han faller utafor, siden han har mest jentebekjentskaper. 

Han inviterte henne til bursdagen sin, og det ligger mye der at han er skuffet. 

Men jeg bygger ikke under skuffelsen da, selv om jeg ble skikkelig på gråten da han fortalte det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er barnehagene så flinke til å ikke dele opp i kjønnsinndelte grupper og straks de kommer på skolen skal alt være adskilt med jente- og guttebursdag. Skjønner ikke dette, og alle ser ut til å følge det slavisk. Kan man ikke invitere på tvers av kjønn? De vil jo få dobbelt så mange å leke med dersom de ikke blir fortalt at det er «sånn det skal være». Så mye bedre for fellesskapet i klassene også. Jenta mi har sine beste venner blant guttene, så dette engasjerer. Hun blir heldigvis invitert med i «guttebursdagene», dog som eneste jente. 

Anonymkode: a5b85...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende at gutten din hadde følt seg litt utafor i en jentebursdag også..?

Anonymkode: 60dea...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg godt. Synes det er kaldslig gjort å ikke kunne invitere en eneste gutt i jentebursdagen når de er såpass nære. De reglene om bare jenter/bare gutter er så utdaterte! Men kanskje de har planer om en feiring med din gutt senere? Det kan tenkes. 

Anonymkode: 2f99b...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan jo hende at gutten din hadde følt seg litt utafor i en jentebursdag også..?

Anonymkode: 60dea...c91

Min gutt ble invitert til bestevenninna sin bursdag som eneste gutt  og han storkosa seg. Kjente de andre jentene fra bhg

Anonymkode: 599f2...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan jo hende at gutten din hadde følt seg litt utafor i en jentebursdag også..?

Anonymkode: 60dea...c91

Han er en jentegutt, så det er ingen fare for det... Derfor dette er litt vanskelig for hønemor 😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er du veldig hønemor. Selvfølgelig er han ikke invitert i en jentebursdag når han er en gutt. Bursdagsfeiringer blir ofte delt etter kjønn, og det er helt normalt.

Snu den rundt, så ville vel andre foreldre synes at det var rimelig urettferdig at bare din gutt ble invitert mens de andre ble holdt utenfor?  

Anonymkode: 5af58...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anonym bruker said:

Hvorfor er barnehagene så flinke til å ikke dele opp i kjønnsinndelte grupper og straks de kommer på skolen skal alt være adskilt med jente- og guttebursdag. Skjønner ikke dette, og alle ser ut til å følge det slavisk. Kan man ikke invitere på tvers av kjønn? De vil jo få dobbelt så mange å leke med dersom de ikke blir fortalt at det er «sånn det skal være». Så mye bedre for fellesskapet i klassene også. Jenta mi har sine beste venner blant guttene, så dette engasjerer. Hun blir heldigvis invitert med i «guttebursdagene», dog som eneste jente. 

Anonymkode: a5b85...a78

Fordi klassene er mye større enn barnegruppene i bhg!

Min barnehage er ikke veldig stor, men her inviteres ofte førskolegruppen.

De færreste har plass, eller ønsker, 25+ barn på bursdagsselskap 

Anonymkode: 0e906...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er barnehagene så flinke til å ikke dele opp i kjønnsinndelte grupper og straks de kommer på skolen skal alt være adskilt med jente- og guttebursdag. Skjønner ikke dette, og alle ser ut til å følge det slavisk. Kan man ikke invitere på tvers av kjønn? De vil jo få dobbelt så mange å leke med dersom de ikke blir fortalt at det er «sånn det skal være». Så mye bedre for fellesskapet i klassene også. Jenta mi har sine beste venner blant guttene, så dette engasjerer. Hun blir heldigvis invitert med i «guttebursdagene», dog som eneste jente. 

Anonymkode: a5b85...a78

Grunnen er nok at barnegruppene er mindre i barnehagen. I barnehagen vår feiret alle i samme årskull sammen, og det var åtte stykker. I klassen er det imidlertid 28. De færreste vil ha bursdager hjemme med 28 barn. Da er det en grei regel å be alle av samme kjønn fordi det er en inndeling alle forstår.

Anonymkode: a14c9...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner skuffelsen og sårheten på vegne av gutten din. Jeg har to gutter som har vært "jentegutter", dvs hatt flest/bare jentevenner. Det er sårt når de ikke blir invitert til jentevennenes bursdag, og heller ikke så ofte til guttene. Men har ikke pleid å gjøre noe sak utav det. Har pleid å finne på noe gøy med vennene istedet, feks invitere på kino/badeland/lekeland istedenfor for bursdagsgave (når de ikke har blitt bedt). Trøster meg med at plutselig er de store og bursdagsstyret er over/endrer seg.

Anonymkode: cbe73...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det kan jo hende at gutten din hadde følt seg litt utafor i en jentebursdag også..?

Anonymkode: 60dea...c91

Hvorfor i all verden skulle han føle seg utafor? Er det virkelig så stor forskjell på kjønnene at de ikke kan leke sammen som BARN engang? 

Gutten min har ei bestevenninne og jenta mi har en bestekompis som hun leker MASSE med og er kjempeglad i. Hadde vært utrolig merkelig å ikke invitere disse i bursdag selv om resten av de inviterte er av motsatt kjønn. 

Her vi bor er det mer vanlig enn uvanlig at det er minst 1-3 av motsatt kjønn i barnebursdager. Heldigvis rangeres vennskap før kjønn på vår skole.

Anonymkode: 4cbd9...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngstejenta mi liker best små bursdager, så vi har sendt ut invitasjoner privat og bedt 6-7 stykker, da litt fra klassen og litt nabobarn, kjønn har ikke spilt noen rolle. Jeg gidder ikke at hun skal ha en kjip dag fordi man MÅ be alle jentene. Så lenge vi bare ber 2-3 fra klassen (gutter og jenter) synes jeg det må være greit. Sist vi snakket om det ville hun bare be to til sammen :bursdag: Nå bytter hun skole til høsten, er spent på hvordan dynamikken i den nye klassen er. Jeg ser at trenden i klassen til den eldste er veldig fancy temabursdager, som er det teiteste jeg vet, med alle jentene. På den gamle skolen sluttet de stort sett med store feiringer etter 5. klasse, da gikk de like gjerne 4-5 stk. på kino. Håper det ikke er det samme i den nye klassen til minsten. Jeg mener ikke at det skal være fritt frem til å ekskludere, det er ikke greit å bare droppe noen få, men det må være lov med litt andre alternativer.

Anonymkode: a28a3...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er barnehagene så flinke til å ikke dele opp i kjønnsinndelte grupper og straks de kommer på skolen skal alt være adskilt med jente- og guttebursdag. Skjønner ikke dette, og alle ser ut til å følge det slavisk. Kan man ikke invitere på tvers av kjønn? De vil jo få dobbelt så mange å leke med dersom de ikke blir fortalt at det er «sånn det skal være». Så mye bedre for fellesskapet i klassene også. Jenta mi har sine beste venner blant guttene, så dette engasjerer. Hun blir heldigvis invitert med i «guttebursdagene», dog som eneste jente. 

Anonymkode: a5b85...a78

Det er vel for å hindre at noen aldri blir bedt. Hvis man inviterer på tvers så riskierer man et det er noen barn som aldri blir bedt til noen. Hva skjer da med fellesskapet? Jeg skjønner ikke helt at det er så vanskelig å forstå.

Anonymkode: d4130...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Grunnen er nok at barnegruppene er mindre i barnehagen. I barnehagen vår feiret alle i samme årskull sammen, og det var åtte stykker. I klassen er det imidlertid 28. De færreste vil ha bursdager hjemme med 28 barn. Da er det en grei regel å be alle av samme kjønn fordi det er en inndeling alle forstår.

Anonymkode: a14c9...4f1

Det kommer vel helt an på barnehagene. I barnehagen de jeg jobber, er ingen aldersdelte barnegrupper mindre enn 15 barn, ofte er det så mange i samme årsklasse at de er delt i 2 grupper

Anonymkode: d4130...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gutten min er 7, og har ei bestevenninne som kun skal invitere jentene til bursdag. Det stikker voldsomt i mammahjertet, og jeg er fristet til å kontakte moren bare for å høre hvorfor han ikke er invitert. Men så er det dette med å ikke blande seg for mye, da... Han blir ikke bedt i så mange bursdager, og dette var en bursdag jeg nesten forventet at han skulle bli bedt i pga vennskapet. Han har ikke mange gode venner ellers. Trenger noen gode råd, og alle mottas med takknemlighet 😊😊

Anonymkode: f3766...078

Han er invitert fordi det er jentebursdag og gutten din er ikke en jente.

Anonymkode: 371c6...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gutten min er 7, og har ei bestevenninne som kun skal invitere jentene til bursdag. Det stikker voldsomt i mammahjertet, og jeg er fristet til å kontakte moren bare for å høre hvorfor han ikke er invitert. Men så er det dette med å ikke blande seg for mye, da... Han blir ikke bedt i så mange bursdager, og dette var en bursdag jeg nesten forventet at han skulle bli bedt i pga vennskapet. Han har ikke mange gode venner ellers. Trenger noen gode råd, og alle mottas med takknemlighet 😊😊

Anonymkode: f3766...078

Han er invitert fordi det er jentebursdag og gutten din er ikke en jente.

Anonymkode: 371c6...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...