Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #26 Skrevet 12. juni 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Med den holdningen kan man jo slippe ungene løs når de begynner på ungdomsskolen? For hvert år som går blir de fleste mer modne. Er ikke hjerneforskning å skjønne at en 17-18 åring er mer moden enn en 16 åring. Det er heller ikke kun alkohol jeg tenker på. Å skulle styre sin egen husholdning i en alder av 15-16 år kan bli i overkant tøft. Og ikke noe jeg hadde villet utsette mitt barn for. Anonymkode: 80f2b...46b De slippes ikke helt løs, de jeg kjenner i hvert fall.. De snakker på telefonen, de kommer hjem i helgene (hver helg på første året), besøk minst en kveld i uken, både mamma og pappa kommer på besøk, og ikke alltid samtidig... De får middag hjemmefra, tar klær med hjem, som vaskes i helgen. Det er ikke SÅ mye spetakkel de rekker innimellom der... Anonymkode: f7988...496
soleia Skrevet 12. juni 2018 #27 Skrevet 12. juni 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Men da flytter oppegående foreldre med! Jeg bor på en plass med mye tilflytting pga vi har en vgs med spesielle linjer og de elevene som kommer fra ressurssterke familier bor enten på internat, hos venner eller familie eller så tar mor eller far permisjon fra egen jobb og følger dem. Det et folk med typiske yrker som lærer, helsearbeiderr eller andre som forholdsvis enkelt kan ta på seg vikariater osv. At det går bra med mange 16 åringer på hybel betyr ikke at jeg hadde gamblet på det med mine. Det skal bare en eneste dårlig vurdering til for å prege resten av livet. Anonymkode: 80f2b...46b Om det var normalen, så hadde halve heimbygda mi til ei kvar tid vore evakuert. Dei fleste familiar har 2-4 barn, og alle må flytte ut etter ungdomskulen. Sjølvsagt forlet ein ikkje resten av familien for å reise etter. Sjølv flytta eg på internatskule, men dei fleste flytta på hybel. På den tida var det heilt vanleg at ungdom drakk seg fulle i helgene (foreldra visste det), og det første halvåret dei budde på hybel fekk eg inntrykk av at det gjekk litt over stokk og stein for enkelte, men dei tok seg inn att. Eg er glad vi bur slik til at mine kan bu heime litt lengre, for det er tidleg å flytte for seg sjølv.
Mumua Skrevet 12. juni 2018 #28 Skrevet 12. juni 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Men man vet ikke på forhånd hvem som opplever konsekvenser. Og en tenåring er ikke moden nok til å ta ansvar for seg selv. Klart at ting skjer med hjemmeboende også, men sjansen for å oppdage det og kunne være der for barnet er større. For meg er hybellivet uaktuelt for barn. Derfor har vi bosatt oss slik at det ikke blir nødvendig. Min søster bor mer grisgrendt, hennes barn går på internatskole. Ikke ideelt, men tryggere enn hybel. Anonymkode: 7b4a3...54e Det finnes måter å gjøre hybellivet trygt på også. Det er klart at det å bo alene med alt det innebærer er et stort ansvar for et så ungt menneske, men det er fullt mulig å gjøre det til noe positivt. Man modnes og blir selvstendig. Man har jo de som bor hjemme til de er langt oppe i tyveårene og det synes jeg er å holde tilbake utviklingen deres, selv om jeg forstår den økonomiske biten av det. Vi har bosatt oss slik at barna kan bo hjemme mens de går på universitet, men jeg regner med de vil flytte før den tid og det skal de få lov til. Min mor gjorde meg til et selvtenkende og trygt individ som stolte på meg selv og jeg var moden som 15-16-åring. I min situasjon har det å bo på hybel tidlig utelukkende vært positivt. Det gjelder vel 3/4 av kullet mitt. Men så har man jo den siste 1/4 som ikke er modne nok til et slikt ansvar, og det er det ikke noe galt med.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #29 Skrevet 12. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er vel sjelden man har flere 16-17 åringer samtidig? Det jeg ser er vanlig her er at mor eller far er med det første året, altså vg1. Ellere skriver jeg jo at det også er vanlig å ta inn hos venner (av foreldrene) eller slektninger der det er mulig Jeg som jobber på vgs ser hvor 'fint' det kan gå. Hver høst er det ordentlige og pliktoppfyllende tenåringer som går på en smell i frihetsrusen over å 'klare seg selv'. De fleste går det selvsagt greit med, poenget er at de det ikke gjør det med nedten uten unntak har foreldre som blir aldeles månebedotten over at deres fornuftige 16 åringer kan finne på noe slikt Oppegånde foreldre satser ikke på at man har flaks Det er som sagt som regel snakk om vg1 elever. Når de er 18-19 år er selvsagt saken en helt annen. Anonymkode: 80f2b...46b Når de er 18-19 år er de stort sett ferdig med vg3. Noe du som jobber i vgs burde vite...😉 Anonymkode: 187b4...56b
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #30 Skrevet 12. juni 2018 Vi kontaktet ikke barne og familie tjenesten, vi ble innkalt til møte med dem pga han var overstadig beruset. Lurer bare på hvordan dere tenker å følge opp disse pliktoppfyllende ungdommene deres som "aldri " gjør noe mamma sier h*n får lov til. Min sønn fikk 4 og 5 i fleste fag. Kommer inn til rett tid. Avtaler å bli hentet hvis er på fest ( nei ikke planlagt fest med alkohol.) Vi spør og vet hvor og hvem han er med. Vi er ingen perfekt familie men jeg kunne ikke sendt min sønn på hybel og latt han styre selv. Selv om ditt barn hører etter osv så vet man aldri hvem de møter på og hvilken innflytelse de har. Min sønn fikk nye venner på ungdomskolen og da ble festing en faktor. Mente ikke å tråkke noen på føttene men skjønner ikke hvordan det er mulig å ivareta og følge opp ungdom som bor på hybel. Tenker bare på andre ting også de trenger voksen personer til. Fint at det fungerer for noen men jeg tviler det holder hvis ungdommen blir tatt av politiet for noe og dere må i dialogmøte. HI Anonymkode: a728d...4fb
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #31 Skrevet 12. juni 2018 min 16 åring flytter til høsten pga skoleveien, han drikker ikke og skal bli far i desember Anonymkode: ea926...5c1
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #32 Skrevet 12. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Når de er 18-19 år er de stort sett ferdig med vg3. Noe du som jobber i vgs burde vite...😉 Anonymkode: 187b4...56b Når man er 18-19 år går man vanligvis siste året på vgs, dvs. våren det året de fyller 19... Anonymkode: 1d860...866
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #33 Skrevet 12. juni 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: min 16 åring flytter til høsten pga skoleveien, han drikker ikke og skal bli far i desember Anonymkode: ea926...5c1 Oi, det var ungt... Men det kan jo gå bra det også!! Blir ung bestemor du da eller?? 🙂 Anonymkode: 1d860...866
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #34 Skrevet 12. juni 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Oi, det var ungt... Men det kan jo gå bra det også!! Blir ung bestemor du da eller?? 🙂 Anonymkode: 1d860...866 jeg fyller 39 dagen før hvis barnet kommer til tiden Anonymkode: ea926...5c1
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #35 Skrevet 12. juni 2018 Foreldre flytter med? Hva? Nå er jeg og min bror tvillinger. Vi flyttet da vi vr 17. Min bror valgte å studere i Molde (av alle steder...), og jeg valgte å studere i England. Det hadde vært vanskelig for mi mor å flytte med der. Vår far var allerede død dessverre. Anonymkode: 97813...1da
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #36 Skrevet 12. juni 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Når de er 18-19 år er de stort sett ferdig med vg3. Noe du som jobber i vgs burde vite...😉 Anonymkode: 187b4...56b De fleste blir 19 år det året de er ferdig med vg3. Hva jobber du med som ikke vet det? Anonymkode: 80f2b...46b
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #37 Skrevet 12. juni 2018 Flyttet ut da jeg var 16 år og flyttet aldri hjem igjen. Vil si jeg vokste veldig på den perioden, både med å ta ansvar for egen økonomi, jobbe, forstå verdien av penger. Drakk alkohol i blant- som alle andre. Fikk raskt rollen som den ansvarlige i gjengen og har alltid vært fornuftig. Tror det også handler mye om personlighet. For meg hadde det vært farligere å bo hjemme, var en befrielse å flytte ut og klare meg selv. Anonymkode: 7874d...366
ulenissen Skrevet 12. juni 2018 #38 Skrevet 12. juni 2018 Mye i livet kan gå galt. Vi kan ikke beskytte oss selv eller barna våre mot alt, men gjøre vårt beste for at de blir trygge selvstendige unge voksne, med god selvfølge slik at de står best mulig rustet for å ta gode valg. Krysse fingrene, håpe på det beste å følge opp vi faste telefonsamtaler, skup og FaceTime for å ha en viss kontroll. Gjerne noe tettere oppfølging med skolen også. Så må vi akseptere at ungene våre også skal prøve å feile, gjøre sine egne tabber akkurat slik som vi har. de aller aller fleste sv disse vil komme ut som mer selvstendige enn de som har fått alt i fanget og blitt beskyttet. Og de som ikke gjør det ville kanskje hatt samme utfallet om de bodde hjemme også? Din sønn har jo på vært på fylla en del allerede selv med stor kontroll. og foresten.,, barnets karakterer sier nødvendigvis ikke så mye om noe som helst. Selvbilde, refleksjon og modenhet måles ikke på karakterutskriften.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #39 Skrevet 12. juni 2018 Var 17 år når jeg flyttet ut festet så klart av og til, men aldri at det ble et problem. Ble 18 år bare 8 måneder etter det.. kan ikke si at jeg modnet nevneverdig mer på de månedene 😂 ikke stor forskjell på en 17 og en 18 åring. Var jo aldri då ille at man ble tatt av politiet..... flyttet hjem igjen 1 år etterpå og lærte mye da jeg flyttet for godt som 20 åring. Anonymkode: 348d9...c06
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #40 Skrevet 12. juni 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Når man er 18-19 år går man vanligvis siste året på vgs, dvs. våren det året de fyller 19... Anonymkode: 1d860...866 Ja, de går ut av vg3 når de er 18/19 år... Ergo ferdig på vg3. Skjønt mange yrkesfag er kun toårig, noe som medfører at de er 17/18 år når de starter i lære. Skal mamma følge de på jobb også da? Anonymkode: 187b4...56b
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #41 Skrevet 12. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: De fleste blir 19 år det året de er ferdig med vg3. Hva jobber du med som ikke vet det? Anonymkode: 80f2b...46b Er ikke det jeg sier da? De går ut av vg3 når de er 18/19 år, ergo ferdig på vg3. Jobber selv i vgs... Anonymkode: 187b4...56b
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #42 Skrevet 12. juni 2018 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er ikke det jeg sier da? De går ut av vg3 når de er 18/19 år, ergo ferdig på vg3. Jobber selv i vgs... Anonymkode: 187b4...56b Du sier at de er ferdige med vgs, jeg skriver at de blir ferdige. En nyanseforskjell der. Om du jobber i vgs ser du sikkert at det er stor forskjell når de starter i vg1 som 15-16 åringer og når de går ut som 18-19 åringer (de som går stud.spes). Det er heller ikke snakk om at mor skal følge dem hverken på skolen eller i lære, men at en 16 åring som regel trenger voksnes omsorg. Jeg, og mange med meg, er ikke villig til å gamble på at ting går bra. Litt rart at det provoserer deg, som lærer ved vgs er vel heller ikke ditt problem det at elevene er for modne for alderen... Anonymkode: 80f2b...46b
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2018 #43 Skrevet 13. juni 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Du sier at de er ferdige med vgs, jeg skriver at de blir ferdige. En nyanseforskjell der. Om du jobber i vgs ser du sikkert at det er stor forskjell når de starter i vg1 som 15-16 åringer og når de går ut som 18-19 åringer (de som går stud.spes). Det er heller ikke snakk om at mor skal følge dem hverken på skolen eller i lære, men at en 16 åring som regel trenger voksnes omsorg. Jeg, og mange med meg, er ikke villig til å gamble på at ting går bra. Litt rart at det provoserer deg, som lærer ved vgs er vel heller ikke ditt problem det at elevene er for modne for alderen... Anonymkode: 80f2b...46b Nå skjønner jeg ikke helt hvordan du har fått forståelse for at jeg har latt meg provosere. Forøvrig har jeg heller aldri sett på det som et problem at elevene er for moden for alderen. Dette er tvert i mot en fordel. Og for å tilføye en liten ting til slutt, så er det faktisk ikke alkohol og narkotika som ødelegger studiene til de fleste elevene. Det er faktisk elektroniske duppe dingser. De sitter oppe til langt på natt og gamer eller ser på Netflix. Noe som går på bekostning både av søvn og skolearbeid. For mine elever så er faktisk dette problemet minst like stort for hjemmeboende elever som hybelboerne. Anonymkode: 187b4...56b
sotosmor Skrevet 13. juni 2018 #44 Skrevet 13. juni 2018 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Men da flytter oppegående foreldre med! Jeg bor på en plass med mye tilflytting pga vi har en vgs med spesielle linjer og de elevene som kommer fra ressurssterke familier bor enten på internat, hos venner eller familie eller så tar mor eller far permisjon fra egen jobb og følger dem. Det et folk med typiske yrker som lærer, helsearbeiderr eller andre som forholdsvis enkelt kan ta på seg vikariater osv. At det går bra med mange 16 åringer på hybel betyr ikke at jeg hadde gamblet på det med mine. Det skal bare en eneste dårlig vurdering til for å prege resten av livet. Anonymkode: 80f2b...46b Hva med familiene sine yngre søsken , skal de bytte skole eller barnehage ? Det er da ikke bare å flytte en hel familie , for at eldste skal begynne på videregående skole.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå